Aika-ajoihin pikamuutos

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Sellainen systeemi olisi jännä, että lähtöruudukko määräytyisi edellisen kisan viimeisten kymmenen kierroksen aikana ajettujen nopeimpien kierrosaikojen perusteella.

Jos kisan lopussa autojen erot ovat suuret, kaikki vain kruisailevat rauhallisesti kohti maalia autoa säästellen ja se on tylsää. Mutta tässä systeemissä kuskien pitäisi yrittää kilpailun viimeisten kymmenen kierroksen aikana repiä mahdollisimman nopeaa kierrosaikaa, jotta saisivat hyvän lähtöruudun seuraavaan kisaan. Saataisiin näyttävää menoa kisan loppuunkin. Jotkut saattaisivat vetää pihalle vähän ennen maalia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
öö ruz sanoi:
Vanha aika-ajosysteemi takaisin, mutta lyhennettynyä 45 minuuttiin. Kierroksia edelleen 12. Ja kaupan päälle saataisi vielä Warm uppikin takaisin. Siihen oli jotenkin hieno herätä euroopankisojen aikaan. Ja hieno mennä nukkumaan ennen skabaa silloin kun skabat oli Aasiassa.
Ongelma kaikissa vanhan systeemin versioissa on tuo uusi moottorisääntö, tallit on todennäköisesti erittäin haluttomia puristamaan moottoreistaan yhtä tai korkeintaan kahta kamikazeyritystä enempää. Sama juttu warm upin kanssa. Erillisissä harjoitus- ja kisakoneissakin on se ongelma, että se voisi merkitä aika-ajokoneiden paluuta ja yhtä vähäisiä kierrosmääriä harkoissa.

Sunnuntaiaamun aika-ajot ovat tuominneet jo likipitäen kaikki F1-herratkin, siinä kustiin selkeästi omaan pakkiin näkyvyyden kannalta. Tuon luulisi vähintään tulevaisuudessa muuttuvan, vaikka formaatti muuten pysyisikin samana.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nyt täytyy kysyä miksi lähtöjärjestystä pitää väen väkisin sekoittaa keinotekoisesti?
Juuri siks ettei menisi nopeusjärjestyksessä ajeluksi.

Sellainen systeemi olisi jännä, että lähtöruudukko määräytyisi edellisen kisan viimeisten kymmenen kierroksen aikana ajettujen nopeimpien kierrosaikojen perusteella.
Yllättävän hyvä ratkaisu, paitsi että menetettäisiin ne aika-ajot viikonlopuista jotka kuitenkin olisi hienoa. Mutta voisi muokata niin että 2. aika-ajojen lähtöjärjestys muotoutuisi edellisen kisan 10 viimeisen kierroksen aikana tehtyihin nopeusjärjestykseen.

Olisko huippu? Mun mielestä tosi hyvä, eka aika-ajot saatas pois ja kisan vikalle kiekalle nopeeta meininkiä! :ahem:

Hienoa Driver #8!
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Oberfeldwebel sanoi:
Juuri siks ettei menisi nopeusjärjestyksessä ajeluksi.
Edelleen, eiköhän aika-ajo session nimenä tarkoita sitä että nopeudella olisi - pitäisi olla - tärkein rooli lähtöruutujen jakamisessa kisaan.

Asetelmat kisaan olisivat ainakin kymmenkertaisesti mielenkiintoisemmat jos kisabensat tankattaisiin vasta aika-ajon jälkeen ja ne olisivat kaikilla täysi arvoitus :ahem: :thumbup:
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
micra_k10 sanoi:
Mielestäni yksi aika-ajo riittää. Paras aika sunnuntai aamu. Lauantaina harjotukset. Harjotusten ajat määräis ajojärjestyksen aika-ajoon.
Ja kuka istuisi katsomossa lauantaina? Millä lehdistö spekuloi sunnuntai-aamuna ilman aika-ajotuloksia?

Vaan mitäs jos ajettaisiinkin kaksi starttia viikonloppuna:
- lauantaina "sprinttikisa", vaikka 30min, MM-taulukon perusteella käännetyssä lähtöjärjestyksessä, pisteet esim. kuudelle
- sunnuntaina täysi 1,5h kisa lauantain tulosten määräämässä starttijärjestyksessä, pisteitä vaikka kymmenelle parhaalle.

EDIT: :idea: Sprinttikisaan vielä pakollinen renkaanvaihto lisämausteeksi...
 
Viimeksi muokattu:

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
MaxiV sanoi:
Ja kuka istuisi katsomossa lauantaina? Millä lehdistö spekuloi sunnuntai-aamuna ilman aika-ajotuloksia?

Vaan mitäs jos ajettaisiinkin kaksi starttia viikonloppuna:
- lauantaina "sprinttikisa", vaikka 30min, MM-taulukon perusteella käännetyssä lähtöjärjestyksessä, pisteet esim. kuudelle
- sunnuntaina täysi 1,5h kisa lauantain tulosten määräämässä starttijärjestyksessä, pisteitä vaikka kymmenelle parhaalle.

EDIT: :idea: Sprinttikisaan vielä pakollinen renkaanvaihto lisämausteeksi...
Moiset kikkailut kuuluvat ihan muihin luokkiin. :jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Edelleen, eiköhän aika-ajo session nimenä tarkoita sitä että nopeudella olisi - pitäisi olla - tärkein rooli lähtöruutujen jakamisessa kisaan.
Ei, se tarkoittaa vain sitä, että autot sijoitetaan aikojen mukaiseen järjestykseen. Aika-ajossa kirjaimellisesti ajetaan ajasta. Nopeimmalla on tietenkin paras aika, mutta jos mokaa, ei ole nopein. Yksinkertaista.

Asetelmat kisaan olisivat ainakin kymmenkertaisesti mielenkiintoisemmat jos kisabensat tankattaisiin vasta aika-ajon jälkeen ja ne olisivat kaikilla täysi arvoitus
Tässä olemme samalla linjalla. Aika-ajon ajo kisabensoilla on turhanaikaista. Tosin ei se nyt kisan kiinnostavuutta ihan kymmenkertaistaisi. Varikkotaktiikat olisivat hieman enemmän arvoitus, mutta käytännössä suurimmalla osalla olisi samanlainen taktiikka, kuten nytkin.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
vmjs sanoi:
Eiköhän sieltä aina yksi tallipäällikkö löydy, joka ei halua muutoksia. Ja sehän riittää.
ja se tallipäälikkö on Jean Todt :nope:
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Asetelmat kisaan ei välttämättä siitä kyllä mielenkiintoisemmiksi muuttuisi vaikka kisabensat tankattaisiin vasta aika-ajon jälkeen.

Bensamäärät ovat nytkin arvoitus - ei me tiedetä paljonko kelläkin on tavaraa tankissa, voidaan vain arvailla. Kuinkahan monta kertaa ollaan kuviteltu että joku on varmaan kevyellä autolla kun oli aika ajoissa nopea, tai toisinpäin ("varmaan on Kimillä raskas auto kun oli noin hidas aika-ajoissa" - muistuu kai jokaiselle mieleen), ja kuitenkin kisassa kaikki sitten tulee samalta kierrokselta sisään. Eli ei se arvionti sen helpompaa nyt ole. Eikä se vaikeammaksi menisi - kun autot pistettäisiin tyhjillä tankeilla nopeus järjestykseen, niin helpostihan sern näkisi että jos joku on omaa ruutuaan nopeampiu kisassa niin sillä on sitten vähemmän bensaa. Nykyään ei sentään tiedä johtuuko nopeus bensan määrästä vai siitä, onko oikeasti nopea auto ennen kuin tullaan varikolle.

Jos tankattaisiin vasta aika-ajon jälkeen, paalulla oleva kuski pistää tankit täyteen, ja ajelee rauhassa keulilla kun missään ei pääse ajamalla ohi, vaikka olisit kuinka hidas. Siitä sitten tullaan varikolle kun muut ovat ensin käyneet, ja pidetään paikka. Niinhän se meni silloin, kun tankattiin vasta aika-ajon jälkeen. Mites se asia nyt parissa vuodessa olisi siltä osin niin suuresti muuttunut?

Nopein paalulle, ja sen jälkeen hidastellaan täysillä tankeilla. Joku voi koittaa kevyellä autolla nousta takaa, mutta kun ohittaminen on niin vaikeaa niin ohittamisessa menettä niin paljon aikaa että vaikka ohittamaan pystyisi niin varikolla putoaa taas taakse - jonka jälkeen joutuu taas näkemään suunattoman vaivan ohittamisessa, jossa häviää niin paljon, että ylimääräisellä käynnillään tippuu sitten takaisin omalle paikalleen.

Voisihan sitä kuvitella että jos on nopea auto, niin miksei voisi sieltä takaa nousta kun auto olisi vielä vähän kevyempikin kuin muilla? No,kun aika ajot ajettaisiin tyhjillä tankeilla niin ne edellä ajavat autot olisivat nopeampia, eivät hitaampia. Yllätystä voisi tehdä vain, jos epäonnistuisi aika-ajoissa - mutta voihan aika-ajoissa epäonnistua nytkin.

Helppo se on ajatella että nyt on kaikki huonosti ja ennen oli hyvin. Mutta jos ennen olisi ollut hyvin, niin eihän systeemiä olisi muutettu - sitä muutettiin, koska asiat olivat ennenkin huonosti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Ei, se tarkoittaa vain sitä, että autot sijoitetaan aikojen mukaiseen järjestykseen. Aika-ajossa kirjaimellisesti ajetaan ajasta. Nopeimmalla on tietenkin paras aika, mutta jos mokaa, ei ole nopein. Yksinkertaista.
Tuolla periaatteella se hoituisi helpommin jo pariin otteeseen ehdotetuilla arpajaisilla.Vedetään ajat hatusta jos nopeudella ei kerran haluta olevan mitään tekemistä aika-ajojen järjestyksen kanssa ja jätetään se näytteleminen että näin muka olisi :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Tuolla periaatteella se hoituisi helpommin jo pariin otteeseen ehdotetuilla arpajaisilla.Vedetään ajat hatusta jos nopeudella ei kerran haluta olevan mitään tekemistä aika-ajojen järjestyksen kanssa ja jätetään se näytteleminen että näin muka olisi :rolleyes:
On "hieman" yliampuvaa väittää, ettei auton tai kuskin nopeudella olisi mitään tekemistä aika-ajojärjestyksen kanssa. Tottakai sillä on, mutta tekniset viat ja kuskien mokat vain kuuluvat lajiin. Vanhassa systeemissä ajettiin "paras 12 kierroksesta"-systeemillä, nyt "paras 1 kierroksesta"-systeemillä. Se ei ole olennaisesti erilaista. Se, mikä on erilaista on sään mahdollinen vaikutus (ja jossain määrin radan paranemisen vaikutus).

Mutta kyllä minulle arpominenkin sopii. Otinhan se itse puheeksi aikaisemmin verratessani alppihiihdon lähtöjärjestyssysteemiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
On "hieman" yliampuvaa väittää, ettei auton tai kuskin nopeudella olisi mitään tekemistä aika-ajojärjestyksen kanssa. Tottakai sillä on, mutta tekniset viat ja kuskien mokat vain kuuluvat lajiin. Vanhassa systeemissä ajettiin "paras 12 kierroksesta"-systeemillä, nyt "paras 1 kierroksesta"-systeemillä. Se ei ole olennaisesti erilaista. Se, mikä on erilaista on sään mahdollinen vaikutus (ja jossain määrin radan paranemisen vaikutus).
Nooh, tuolla ajoin takaa sitä että nopeudella ei ole tärkeintä sille kuuluvaa roolia, mikä sillä aika-ajoissa pitäisi itsestään selvyytenä olla, pitäisi ilmeisesti välttää moisia kärjistyksiä kun ne tunnutaan lukevan väärin :eek:

Ja kyllä, nuo mainitsemasi asiat oleellisena osana kuuluvat lajiin mutta niistä ei saa tehdä ratkaisevia lähtöruuduista ajettaessa.

Tästä onkin jo pariin otteeseen topicissa väännetty kättä...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuolla periaatteella se hoituisi helpommin jo pariin otteeseen ehdotetuilla arpajaisilla.
Niin, kai sen kisankin voisi sitten arpoa. :confused:

Vedetään ajat hatusta jos nopeudella ei kerran haluta olevan mitään tekemistä aika-ajojen järjestyksen kanssa ja jätetään se näytteleminen että näin muka olisi
Tänä vuonna aika-ajoissa nopein kaveri on ollut paalulla, miten tämä liittyy tuohon ettei haluta nopeinta kaveria kärkeen?

San Marino 2005.
Jos aika-ajot olisivat olleet Schumin osalta vanhamalliset, hän tuskin olisi lähtenyt kisaan niin kaukaa kuin mitä tänä vuonna lähti tehtyään virheen. Olisiko teidän mielestä ollut jännempää että hän jollakin niistä 4 yrittämällään pääsee eturiviin ja ajaa tylsään voittoon?
Entä jos aika-ajot olisivat ajettu tyhjillä tankeilla? Schumi tuskin olisi tehnyt virhettä ja olisi kait ajanut jälleen tylsään voittoon. No, kuka arvasi Schumilla olevan niin hitosti sitä löpöö? (Kun osa täällä luulee tietävänsä aika-ajon jälkeen bensojen määrät)

Mun mielestä tää nykysysteemi on hyvä, vielä kerran.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
No sehän on fakta että mikään aika-ajo ei sovi kaikille (ylläri). Joku haluaa herätä warm-upin kiehtovaan maailmaan ja joku tykkää että 10 rengassarjaa aika-ajoja että Davidinkin kaltaiset kerkiää tekee nopean kierroksen ettei vain jää mahdollisuutta yllätyksiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Oberfeldwebel sanoi:
Niin, kai sen kisankin voisi sitten arpoa. :confused:
Miksi ihmeessä? Sitä ei ainakaan vielä ole onnistuttu pilaamaan.


Tänä vuonna aika-ajoissa nopein kaveri on ollut paalulla, miten tämä liittyy tuohon ettei haluta nopeinta kaveria kärkeen?

San Marino 2005.
Jos aika-ajot olisivat olleet Schumin osalta vanhamalliset, hän tuskin olisi lähtenyt kisaan niin kaukaa kuin mitä tänä vuonna lähti tehtyään virheen. Olisiko teidän mielestä ollut jännempää että hän jollakin niistä 4 yrittämällään pääsee eturiviin ja ajaa tylsään voittoon?
Entä jos aika-ajot olisivat ajettu tyhjillä tankeilla? Schumi tuskin olisi tehnyt virhettä ja olisi kait ajanut jälleen tylsään voittoon. No, kuka arvasi Schumilla olevan niin hitosti sitä löpöö? (Kun osa täällä luulee tietävänsä aika-ajon jälkeen bensojen määrät)

Mun mielestä tää nykysysteemi on hyvä, vielä kerran.
Jos kovasta ajosta ja yrityksestä sekä menestymisestä pitää alkaa rankaisemaan siksi että saataisiin lisää jännitystä kisoihin on jotain pahasti pielessä.Tuon sarjan päässä on menestyspainot + muut "nerokkuudet"

Ja, kyllä Imolassa Schumin ensimm. ja toinen sektori antoivat selvät merkit raskaammasta kuormasta Ferrarissa (Schumi olisi muuten normaalilla kierroksella ajanut 3-5 ruutuun, josta olisi melkoisella varmuudella voittanut kisan, joten...
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Aika-ajojen pitää olla lauantaina, ja niitä pitää olla yksi sessio.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja, kyllä Imolassa Schumin ensimm. ja toinen sektori antoivat selvät merkit raskaammasta kuormasta Ferrarissa (Schumi olisi muuten normaalilla kierroksella ajanut 3-5 ruutuun, josta olisi melkoisella varmuudella voittanut kisan, joten...
Ja Barcelonassa kävi näin, ja tuli arvattu voitto? Jep, eli eipä voi tietää.
Miksi ihmeessä? Sitä ei ainakaan vielä ole onnistuttu pilaamaan.
Toi oli vitsi sille joka tosissaan aattelis pistää aika-ajot arvaksi.
Jos kovasta ajosta ja yrityksestä sekä menestymisestä pitää alkaa rankaisemaan siksi että saataisiin lisää jännitystä kisoihin on jotain pahasti pielessä.Tuon sarjan päässä on menestyspainot + muut "nerokkuudet"
Onko se pielessä että tuolloin saatas joka kisa paalulta voittoon (without McLaren) tyylistä menoa?

Jos 12 kierrosta aika-ajoissa on oikein, niin miksi 3 kierrosta on väärin? Eikö sillon saada todellakin oikea (mahd. kylmäpäinen) mies paalulle kun on yks yritys?
Eikä tän 1 mahdollisuuden aika-ajon tarkoitus ole sekoittaa kärkipäätä, vaan erottaa nimenomaan huippu kuski hyvästä. Bensat on ne jotka voi sekoittaa sitä, mutta silloinkin kilpailussa nähdään mahtollisesti niitä kaivattuja ohituksia.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Oberfeldwebel sanoi:
Ja Barcelonassa kävi näin, ja tuli arvattu voitto? Jep, eli eipä voi tietää.
Eipä kuitenkaan verrata Imolaa ja Espanjaa toisiinsa.8 ruutu ja mahdollinen 3-5 ruutu eivät ole sama asia, kuin eivät myöskään olosuhteet ym...... Maaliinpäästessään Schumi olisi Espanjassa ollut suurella todennäköisyydellä kolmas.

Toi oli vitsi sille joka tosissaan aattelis pistää aika-ajot arvaksi.
Niin, vitsinä sen juuri siksi kommentoinkin.....
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Ecclestone haluaa muuttaa aika-ajojärjestelmää
(19.5. 18:14)

Formulatsaari Bernie Ecclestone kierteli koko päivän tallien päättäjien keskuudessa tavoitteenaan nykyisen aika-ajojärjestelmän muuttaminen. Ensimmäinen tavoite on muuttaa aika-ajoa siten, että jo lauantaina olisi kaikkien tiedossa, mistä lähtöruudusta kukin ajaja aloittaa sunnuntaisen kilpailun.

Ecclestonella on oma käsityksensä siitä minkälaiseksi aika-ajo pitäisi muuttaa. Kannatusta on saanut ehdotus, jossa lauantaisin ajettaisiin tunnin mittainen aika-ajo. Sen aikana jokaisen kuljettajan pitäisi käydä radalla neljään kertaan, kerran jokaisen neljännestunnin aikana.

Toisessa ehdotuksessa ensimmäinen aika-ajo ajettaisiin jo perjantaina ja toinen lauantaina. Ajat laskettaisiin yhteen kuten tälläkin hetkellä. Tämä ehdotus on saanut myös kannatusta ja ainoa muutos olisi se, että aika-ajon lopullinen tulos olisi selvillä jo lauantaina.

Muitakin ehdotuksia on ollut esillä. Ecclestonen tavoitteena on runnoa muutos läpi niin pian kuin mahdollista. Parhaassa tapauksessa muutos astuisi voimaan jo viikon kuluttua ajettavassa Euroopan osakilpailussa Nürburgringillä. (STT)
Go, Bernie, go! :thumbup:
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Noista tuo eka vaihtoehto huomattavasti parempi, mutta jos tuo toteutuisi niin saman tien vois palauttaa aika-ajot tismalleen samanlaisiksi kuin vielä kaudella 2002. Saisipa Minardikin session alussa kerätä tv-aikaa mielin määrin...
 
Ylös