Teennäinen kilpa-ajo on turhaa. Jos ei edellä ole ketään saavutetavissa ni eikai sitä tarvii kirittää jollain ihme säännöillä :jaska: :jaska:Driver #8 sanoi:Sellainen systeemi olisi jännä, että lähtöruudukko määräytyisi edellisen kisan viimeisten kymmenen kierroksen aikana ajettujen nopeimpien kierrosaikojen perusteella.
Jos kisan lopussa autojen erot ovat suuret, kaikki vain kruisailevat rauhallisesti kohti maalia autoa säästellen ja se on tylsää. Mutta tässä systeemissä kuskien pitäisi yrittää kilpailun viimeisten kymmenen kierroksen aikana repiä mahdollisimman nopeaa kierrosaikaa, jotta saisivat hyvän lähtöruudun seuraavaan kisaan. Saataisiin näyttävää menoa kisan loppuunkin. Jotkut saattaisivat vetää pihalle vähän ennen maalia.
Totta. Kyllä pitäs viikonloppuna olla se yksi sessio missä nähtäs kenellä todella kulkee ja kenellä ei. Nyt ei oikein koskaan tahdo nähdä oikeita voimasuhteita... :thumbdownCharlie sanoi:Jatkossa ei sitten ole yhtään sessiota missä nähtäisiin se todellinen nopeus, eli ajettaisiin tyhjillä tankeilla. Koko viikonloppu on pelkkää arvailua ja jossittelua siitä kuka on nopein harjoituksissa, aika-ajoissa ja vielä kisassakin. Aiemmin oli sentään edes yksi tyhjien tankkien sessio, vaikka sekään ei ollut ratkaiseva (esi-aika-ajo/1. aika-ajo).
Jaa, kisassako niitä oikeita voimasuhteita ei nähdä sitten koskaan?Jone sanoi:Totta. Kyllä pitäs viikonloppuna olla se yksi sessio missä nähtäs kenellä todella kulkee ja kenellä ei. Nyt ei oikein koskaan tahdo nähdä oikeita voimasuhteita... :thumbdown
Niinpä, niinpä .. mutta ei se ohitteluiden määrä niin radikaalisti ole kuitenkaan noussut, edelleen hyvin pitkälti jonossa-ajelua, ja mieluummin sitä ohitusten määrää (ja laatua) näkisin lisättävän aerodynamiikkarajoituksilla yms jutuilla kuin bensalastilla ...Oberfeldwebel sanoi:Olisiko kisa jännittävämpi jos kaikilla olisi sama taktiikka? Olisko se jännä jos kaikki ajais sitä vauhtia mistä ruudusta on lähtenyt pystymättä ohittamaan ketään?
Bensat on lyöty aika-ajoihin sen takia että on mahdollisuus kikkailla ja tehdä mahdollisesti tappavan tylsästä kisasta edes pikkasen jännittävämmän.
Aika-ajojen paalu mies voitti sen skaban ja jos tää tyyppi ei pärjää kisassa niin se kaveri sit hävis kisassa jne. Kisasta ne pojot annetaan! :jaska:
Juu täähän on totta myös. Ite vain en oikeen ossaa päättää kumpi tyyli olisi parempi, hienoa olisi että oikea kärki (tyhjillä tankeilla) selviäisi, mutta toisaalta kaipaa muutamia yllätyksiäkin (bensakikkailu). Että eipä tuota ossaa sanoo, onneksi ei ite tartte olla päättämässä.Fakta on kuitenkin se, että ennen paalupaikka piti ansaita, sinne ei ainakaan bensalastilla kikkailemalla päästy. Nyt ... sinne ei välttämättä pääse ns "nopein" kuski, jonka seurauksena paalupaikan hohto näin katsojan näkökulmasta on kummasti himmentynyt. Tämä vaan mun mielipiteenä.
Aivan. Mutta käytännössä tulokset olisivat luultavasti aikalailla samanlaiset, ajettiin tuo perjantain pintakaasulotto tai ei.RK-62 sanoi:Paitsi nyt ei enää ajeta sitä turhaa perjantain sessiota, jossa määrättiin lähtöjärjestys ratkaisevaan aika-ajoon. Tällä kertaa sille yhdelle ja ratkaisevalle nopealle kierrokselle lähdetään edellisen kisan tulosten mukaan. Edellisen kisan voittaja ajaa viimeisenä oman nopean vetonsa.
Nykyisellä systeemillähän ne autot on nopeusjärjestyksessä ruudukossa, ennen siellä sentään oli joku alesi viiden kiekan bensoillaOberfeldwebel sanoi:Olisiko kisa jännittävämpi jos kaikilla olisi sama taktiikka? Olisko se jännä jos kaikki ajais sitä vauhtia mistä ruudusta on lähtenyt pystymättä ohittamaan ketään?
Bensat on lyöty aika-ajoihin sen takia että on mahdollisuus kikkailla ja tehdä mahdollisesti tappavan tylsästä kisasta edes pikkasen jännittävämmän.
On sillä sentään jonkin verran merkitystä missä vaiheessa aika-ajoa ajaa. Riippuu tietenkin hieman radasta. Jos olet keskeyttänyt edellisen kisan ensimmäisenä, annat voittajalle 2-3 kymmenystä tasoitusta.PekPoy sanoi:Aivan. Mutta käytännössä tulokset olisivat luultavasti aikalailla samanlaiset, ajettiin tuo perjantain pintakaasulotto tai ei.
Nähdään toki monesti, mutta kyllä miun mielestä sillon "ennen vanhaan" useammin nähtiin oikeat voimasuhteet aika-ajossa kuin kisassa... Toki joku McLaren vuonna 2001 oli vahvempi kisasäädöissä kuin aika-ajoissa, mutta kuitenkin...Aeuk sanoi:Jaa, kisassako niitä oikeita voimasuhteita ei nähdä sitten koskaan?
Vai päinvastoin? Mahdollisuus virheisiin vähenee puoleen! :wink:J.Heldenview sanoi:Onko tämä salaliitto Kimiä vastaan. Yhdessä aika-ajossa Kimin nopeus ei pääse virheiden takaa aina esiin :doubtful:
Kyllä menee sekavaks, jos otetaan tuo vartti per yritys -systeemi käyttöön... Miten rangaistaan, jos mällää autonsa kesken session täysin paskaks ja näin kierroksia jää ajamatta? Muutenkin teennäinen systeemi.lfb sanoi:Itsekin olen sitä mieltä että kevyet autot ehdottomasti takaisin. Kyllä yhdellä kierroksella nopeimman kuskin paikka on paalulla. Tuo yhden kierroksen systeemikään ei ole mielestäni yhtä jännittävä kuin vanha tunnin sessio. 1 tunti ja 12 kierrosta, kenties niin että joka vartilla yksi.
Jaa, olihan täällä muitakin samaa mieltä :thumbup:Charlie sanoi:Jatkossa ei sitten ole yhtään sessiota missä nähtäisiin se todellinen nopeus, eli ajettaisiin tyhjillä tankeilla. Koko viikonloppu on pelkkää arvailua ja jossittelua siitä kuka on nopein harjoituksissa, aika-ajoissa ja vielä kisassakin. Aiemmin oli sentään edes yksi tyhjien tankkien sessio, vaikka sekään ei ollut ratkaiseva (esi-aika-ajo/1. aika-ajo).
No totta toki tuokin, itse olen kuitenkin pakan sekoittamista aika-ajoissa vastaan, hieman kisan mielenkiinnon kustannuksellakin. Lisäksi aika monessa kisassa ei varsinaisesti ole nähty taistelua bensaerojen takia, vaan takaa tulleet on menneet ohi varikolla. Jutun idea oli kuitenkin, että voisivat nyt päättää, että mitä haluavat, kaikkea kun ei voi saada.Observer sanoi:Eiköhän se ole sen takia että halutaan hieman sitä vaihtelua ja ennalta-arvaamattomuutta sinne kärkipäähän. Esimerkiksi Webberillä ei olisi ollut Barcelonassa mitään asiaa 2. ruutuun tyhjällä tankilla ajettaessa.
Voiko tuota enää paremmin kuvata? Ne oli hyviä aikoja ne... :thumbup:jimpo sanoi:kun muistelee niitä legendaarisia aika-ajoja, joissa Häkkinen ja Schumi vaihtoivat nopeimpia kierroksia kuin raskaan sarjan nyrkkeilijät tyrmääviä iskuja....