PekPoy sanoi:
Hauskaa, että nyt ollaan niin hanakasti palaamassa täysin samanlaiseen 12 kierroksen järjestelmään kuin ennen vanhaan, vaikka silloin sitä niin terhakasti kritisoitiin viimehetken ryysiksen yms. takia.
Itselleni on sinänsä aikalailla sama palataanko vanhaan vai ei, tuntuu vain että aika on tässä(kin) asiassa kullannut muistoja. Nykyinen systeemi on varsin toimiva.
Sitähän ei tiedä mitä tapahtuu, mutta mitä noita Böönien & kumppaneiden esityksiäkin on lukenut, niin nehän eivät tarkoita palaamista
täysin samanlaiseen 12 kierroksen järjestelmään? Eikös näissä uusissa esityksissä ole ollut (yhtenä esimerkkinä) että 2 kertaa 25 minuuttia (tai jopa 4 * 15 min), ja jokaisen jakson aikana pitää kuskien käydä tekemässä aika.
Kunhan se alkuajan odottelu saataisiin jotenkin siitä perinteisestä 12 kiekan aika-ajotavasta pois (samallahan vähenisi se loppuryysiskin sitten), niin kyllä se paremmalta vaan tuntuisi kuin nykytyyli. Nykytyylikin toimii sinänsä, minua henk koht vaan ärsyttää sunnuntain aika-ajo. Turhauttaa, kun lähtöjärjestys selviää niin "viime tipassa". Miksi? En tiedä, se vain turhauttaa. Myös sään vaikutukset (esim. joku Australian GP 2005) ovat ikäviä asioita tässä nykymallissa; jotkut kuskit kärsivät valikoidusti "luonnon rankaisusta" (heh), kun taas perinteisessä "kaikki radalla" -tyylissä kaikki kärsivät enemmän tai vähemmän.
Toisekseen, omalta osaltani voin myös myöntää, että nykyisellä tyylillä aika-ajoja ei tule seurattua kuin murto-osa kokonaisuudesta. Olisko jotain 25%? Lauantain aika-ajoja ei tule katsottua, kun ei ole digisydeemiä - nauhoitettu lähetys ei kiinnosta oikeastaan yhtään. Seuraan lauantain aika-ajot netistä livetiming'in kautta, siinä se. Sunnuntainen aika-ajo puolestaan on sellainen, mikä tulee osittain seurattua. Tarkoittaen sitä, että seuraa pääasiassa kärkitallien tekemiset. Ensimmäiset 10 autoa radalla; eipä tule kuin sivusilmällä / korvalla seurattua, että mitä tapahtuu - poislukien jos siellä on ajelemassa joku kärkitallin auto. Voi sanoa, että top5 kuskit (siis viimeiset 5 ratkaisevaan aika-ajoon lähtevää kuskia) tulee seurattua intensiivisesti. Mitä sitten, vai?
Vanhassa aika-ajosysteemissä, vaikka siinä olikin huonona puolena se alun odottelu (ja lopun ryysis; joka toki joskus oli kiinnostavaakin), niin se tuli kuitenkin seurattua lähes kokonaan, miltei poikkeuksetta. Eli omalla kohdalla tuossa on aika iso ero, jos vertaa kumpaa systeemiä tulee enemmän katsottua.
Voin rehellisesti (omalta osaltani) sanoa, että ei se niin hirveän kiinnostavaa ole katsoa kun 20 autoa ajaa saman radan peräkkäin, siinä on ...yksinkertaisesti puolet liikaa. Senkään takia ei oikeastaan tule katsottua kuin viimeiset 10 kuskia radalla ja niistäkin top5 vain intensiivisesti. Väkisinkin tulee mieleen tuo DTM, jota on netin kautta nyt tullut katseltua tällä kaudella: Hyvä systeemi, ensin kaikki kaahailevat yhtäaikaa radalla ja sitten kymmenen nopeinta ajaa sen kiekan yksitellen ja starttijärjestys ratkeaa. Kymmenen on juuri sopiva määrä yksitellen ajamiseen; jokaisen ajaminen tulee seurattua mielenkiinnolla.