Aika-ajoihin pikamuutos

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
jimpo sanoi:
Jaa, olihan täällä muitakin samaa mieltä :thumbup:

Olin niin tuohduksissani uudistuksesta etten jaksanut edes kaikkia kommentteja lukea :tongue:
Ja siinäpä tuli myöskin vastaus miksi aika-ajo ajetaan kisapensalla vaikka se muuttuis nyt: autot on suunniteltu nykyisille säännöille ja niissä on pienet tankit. Tankin koko olis ratkaiseva tekijä että kuka voittaa ja sitä ei haluta. Mutta miksi ylipätään alunperin tuo kisapensahomma piti tuoda kuvioihin? Siitä ei pidä kukaan mutta silti se vain pysyy :confused:
 

VilliGee

New member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
2
Sijainti
Turku
Mun mielestäni parsa ratkaisu olis siten, että on yksi aika-ajotunti, jolloin kierroksia ei ole mitenkään rajoitettu, mutta toisella puolituntisella saa ajaa vain 10 ensimmäisen puolituntisen nopeinta. Tällöin lopunajan ruuhkia saadaan helposti vältettyä ja radalla on vaan kovin porukka. Tällä tavalla jokaisen on yritettävä tykittää myös ensimmäisen puolituntisen aikana riittävän hyvä aika jotta pääsee ainakin 10 parhaan joukkoon yrittämään paalua.. tai jotain.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Hienoa kyllä, jos Willijamssi olisi oikeassa. Vanhassa aika-ajosysteemissä oli sitä kunnon tunnelmaa, kun ensin puoli tuntia katsellaan jonkun Minardin näytöskierroksia, ja lopussa kaikki ryntää radalle ja yrittää tuurilla saada ruuhkassa hyvän ajan!

Jotain kikkailua voisi toki harkita, että aika-ajon alkuunkin saataisiin toimintaan. Hyvin tuo DTM:n Super Pole -systeemikin näyttää toimivan. Vaikka eihän F1:llä tietenkään olisi pokkaa kopioida jostain pikkusarjasta sääntöjä, kun ovat itse vuosia yrittäneet luoda aika-ajoista paremmat ja lopputulos on aivan surkea.
Observer sanoi:
Saapa nähdä mikä on Maikkarin reaktio tähän muutokseen. Tuleeko tämä ainoa aika-ajo sitten suorana vai "parhaaseen katseluaikaan".
Tämä on luonnollisesti kaikkein kriittisin jännitysmomentti koko aika-ajo-asiassa. Viime vuonna maksuton MTV3 näytti muistaakseni ainakin Euroopan kisoissa vain ratkaisevan aika-ajon suorana. Tänä vuonna sama juttu, paitsi että nyt on näytetty vain jälkimmäinen ratkaisevista aika-ajoista suorana. Vaikka usein sanotaankin että "toinen ja ratkaiseva aika-ajo", niin tosiasiassahan kaikki aika-ajot ratkaisevat!

Nyt kun aika-ajoja on jälleen vain yksi erittäin ratkaiseva, täytyy MTV3:n näyttää se suorana, muuten mädät tomaatit pommittakoon MTV3:n studiorakennusta... tai jotakin.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
(vielä isompi kysymys olisi, mikä ongelma oikeasti vanhassa, eli Häkkisen aikaisessa oli....kun muistelee niitä legendaarisia aika-ajoja, joissa Häkkinen ja Schumi vaihtoivat nopeimpia kierroksia kuin raskaan sarjan nyrkkeilijät tyrmääviä iskuja....)
Ongelma oli, ettei ensimmäisen puolen tunnin aikana tapahtunut mitään. Toinen ongelma oli se, ettei loppuruuhkan aikana saatu kuin Ferrari tai McLaren kuviin riippuen kumpi oli radalla. Seuraaminen olisi kai helpompi ollut live-seurannasta.

Mutta minäkin ihmettelen sitä että miksi tämä nykyinen systeemi pitäisi muuttaa. (Kimin mielestä muutos ei ole vielä varma tapaus)
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jere1983 sanoi:
Nykyisellä systeemillähän ne autot on nopeusjärjestyksessä ruudukossa, ennen siellä sentään oli joku alesi viiden kiekan bensoilla ;)
Aivan, nykyinen kisabensasysteemi on omiaan tylsistyttämään kisoja. Toki aika-ajoihin niillä saadaan aikaan näennäistä sekoitusta, mutta kisasta tulee tylsempi. Yleensä mitään ei tapahdu ennen ensimmäisiä varikkostoppeja. Ja silloinkin oikeasti nopeimmat ottavat omat paikkansa myöhempien pysähdystensä ansiosta. Tämän on mm. Schumacher tällä kaudella tehnyt ohittamalla "varikolla" useita autoja, kuten mm. Imolassa.

Muistellaanpa vaikka Silverstonea vuonna 2001. Schumacher oli paalulla ja Häkkinen toisessa ruudussa. Aika-ajot oli ajettu tyhjillä tankeilla. Kisaan Schumacher otti yhden pysähdyksen taktiikan, Häkkinen kahden. Kevyemmän autonsa ansiosta Häkkinen pystyi kisatilanteessa ohittamaan Schumacherin, joka jäi lopulta kakkoseksi. Nykysysteemillä tätäkään kohokohtaa ei olisi koskaan nähty, koska Häkkinen olisi ollut paalulla ja mennyt kisassa menojaan.

Nykykisojen ainoa jännitys on se, kuka joutuu tulemaan ensimmäisenä varikolle ja näin menettää eniten asemiaan. Ohituksia voi tulla kisan myöhemmissä vaiheissa, kun erilaisilla taktiikoilla olevat kuljettajat ohittavat toisiaan. Tällöinkään ei varsinaisesti taistella sijoituksista, koska toisella on varikkokäynti huomattavasti lähempänä kuin toisella.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Warm-uppi toisen aika-ajon tilalle eikä mitään kisabensa-pelleilyjä. Tunti aikaa, vaikka ilman 107%sääntöä kun pikkutallit eivät suostuisi muuten...tai sitten pelkkä nykyinen lauantain aika-ajo, ja jottei edellisessä kisassa keskeyttänyt menettäisi sijoituksiaan likaisen radan takia, niin lähtöasetelmat aika-ajoon vaikka perjantain harjoitusten nopeimpien kierrosten mukaan.:ahem:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
VilliGee sanoi:
Mun mielestäni parsa ratkaisu olis siten, että on yksi aika-ajotunti, jolloin kierroksia ei ole mitenkään rajoitettu, mutta toisella puolituntisella saa ajaa vain 10 ensimmäisen puolituntisen nopeinta. Tällöin lopunajan ruuhkia saadaan helposti vältettyä ja radalla on vaan kovin porukka. Tällä tavalla jokaisen on yritettävä tykittää myös ensimmäisen puolituntisen aikana riittävän hyvä aika jotta pääsee ainakin 10 parhaan joukkoon yrittämään paalua.. tai jotain.
Tolta pohjalta voisi kehittää mielenkiintoisen aika-ajon...
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Leeds sanoi:
Tolta pohjalta voisi kehittää mielenkiintoisen aika-ajon...
Tuo kuulostaisi siinä mielessä hyvältä että jos radalla on vain kymmenen nopeinta ei ruuhkakaan olisi niin suuri ongelma koska kierrosajoissa olisi vain muutaman sekunnin ero.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
jimpo sanoi:
kun muistelee niitä legendaarisia aika-ajoja, joissa Häkkinen ja Schumi vaihtoivat nopeimpia kierroksia kuin raskaan sarjan nyrkkeilijät tyrmääviä iskuja...
Olen täysin samaa mieltä.

Täytyy tosin sanoa, että en missään vaiheessa ole inhonnut mitään aika-ajojärjestelmää, lähinnä vain ihmetellyt, että mitä huonoa ihmiset kussakin ovat nähneet.

Alkuperäinen kaikki radalla -systeemi oli hieno, jimpo kuvasi tuossa osuvasti järjestelmän hienouden. Kaikki seuraavatkin systeemit ovat olleet mieleeni, varsinkin tämä viimeisin, jossa ajetaan sekä tyhjällä että täydellä tankilla ja aikoja vielä plussaillaan. Alkutotuttelun jälkeen mielestäni varsin oiva homma, joskin televisioruudun infografiikoissa on systeemin puitteissa vielä toivomista. Esimerkiksi alppihiihdosta tuttua on, että kun toiselle kierrokselle lähdetään, heti laskun alkaessa näkyy alkuperäinen ero senhetkiseen kärkimieheen. Mielestäni olisi jossain määrin pakollista, että Ykkösissäkin toisen aika-ajon kunkin kierroksen alussa näkyisi ero lauantain aika-ajojen jälkeen. Ilman sitä ei osaa ollenkaan sanoa, oliko sunnuntain kierros kuinka hyvä/huono. Ei kuitenkaan jaksa mitään tulosliuskaa pitää nyrkissä.

Hauskaa, että nyt ollaan niin hanakasti palaamassa täysin samanlaiseen 12 kierroksen järjestelmään kuin ennen vanhaan, vaikka silloin sitä niin terhakasti kritisoitiin viimehetken ryysiksen yms. takia.

Itselleni on sinänsä aikalailla sama palataanko vanhaan vai ei, tuntuu vain että aika on tässä(kin) asiassa kullannut muistoja. Nykyinen systeemi on varsin toimiva.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
PekPoy sanoi:
Hauskaa, että nyt ollaan niin hanakasti palaamassa täysin samanlaiseen 12 kierroksen järjestelmään kuin ennen vanhaan, vaikka silloin sitä niin terhakasti kritisoitiin viimehetken ryysiksen yms. takia.

Itselleni on sinänsä aikalailla sama palataanko vanhaan vai ei, tuntuu vain että aika on tässä(kin) asiassa kullannut muistoja. Nykyinen systeemi on varsin toimiva.
Sitähän ei tiedä mitä tapahtuu, mutta mitä noita Böönien & kumppaneiden esityksiäkin on lukenut, niin nehän eivät tarkoita palaamista täysin samanlaiseen 12 kierroksen järjestelmään? Eikös näissä uusissa esityksissä ole ollut (yhtenä esimerkkinä) että 2 kertaa 25 minuuttia (tai jopa 4 * 15 min), ja jokaisen jakson aikana pitää kuskien käydä tekemässä aika.

Kunhan se alkuajan odottelu saataisiin jotenkin siitä perinteisestä 12 kiekan aika-ajotavasta pois (samallahan vähenisi se loppuryysiskin sitten), niin kyllä se paremmalta vaan tuntuisi kuin nykytyyli. Nykytyylikin toimii sinänsä, minua henk koht vaan ärsyttää sunnuntain aika-ajo. Turhauttaa, kun lähtöjärjestys selviää niin "viime tipassa". Miksi? En tiedä, se vain turhauttaa. Myös sään vaikutukset (esim. joku Australian GP 2005) ovat ikäviä asioita tässä nykymallissa; jotkut kuskit kärsivät valikoidusti "luonnon rankaisusta" (heh), kun taas perinteisessä "kaikki radalla" -tyylissä kaikki kärsivät enemmän tai vähemmän.

Toisekseen, omalta osaltani voin myös myöntää, että nykyisellä tyylillä aika-ajoja ei tule seurattua kuin murto-osa kokonaisuudesta. Olisko jotain 25%? Lauantain aika-ajoja ei tule katsottua, kun ei ole digisydeemiä - nauhoitettu lähetys ei kiinnosta oikeastaan yhtään. Seuraan lauantain aika-ajot netistä livetiming'in kautta, siinä se. Sunnuntainen aika-ajo puolestaan on sellainen, mikä tulee osittain seurattua. Tarkoittaen sitä, että seuraa pääasiassa kärkitallien tekemiset. Ensimmäiset 10 autoa radalla; eipä tule kuin sivusilmällä / korvalla seurattua, että mitä tapahtuu - poislukien jos siellä on ajelemassa joku kärkitallin auto. Voi sanoa, että top5 kuskit (siis viimeiset 5 ratkaisevaan aika-ajoon lähtevää kuskia) tulee seurattua intensiivisesti. Mitä sitten, vai?

Vanhassa aika-ajosysteemissä, vaikka siinä olikin huonona puolena se alun odottelu (ja lopun ryysis; joka toki joskus oli kiinnostavaakin), niin se tuli kuitenkin seurattua lähes kokonaan, miltei poikkeuksetta. Eli omalla kohdalla tuossa on aika iso ero, jos vertaa kumpaa systeemiä tulee enemmän katsottua.

Voin rehellisesti (omalta osaltani) sanoa, että ei se niin hirveän kiinnostavaa ole katsoa kun 20 autoa ajaa saman radan peräkkäin, siinä on ...yksinkertaisesti puolet liikaa. Senkään takia ei oikeastaan tule katsottua kuin viimeiset 10 kuskia radalla ja niistäkin top5 vain intensiivisesti. Väkisinkin tulee mieleen tuo DTM, jota on netin kautta nyt tullut katseltua tällä kaudella: Hyvä systeemi, ensin kaikki kaahailevat yhtäaikaa radalla ja sitten kymmenen nopeinta ajaa sen kiekan yksitellen ja starttijärjestys ratkeaa. Kymmenen on juuri sopiva määrä yksitellen ajamiseen; jokaisen ajaminen tulee seurattua mielenkiinnolla.
 
Viimeksi muokattu:

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Uusi systeemi on ainakin mun mielestä täysi susi jo syntyessään mikäli siihen kuuluu vain yksi kierros joka ajetaan täysillä tankeilla. Vasta ensimmäisten varikkostoppien jälkeen selviää kellä auto oikeasti kulkee ja tiimin sisäiset voimasuhteet jää selvittämättä.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Niin, itse kyllä olen aina ollut ja olen edelleen tuon "4*15 min, joka jaksolla 1-3 kierrosta vapaavalintaisella tankkauksella" kannalla.
Muista systeemeistä tämän kauden systeemi toimii, ei siinä sinänsä mitään suurempaa valittamista. Enemmän lajia vesittävät moottorien vaihdosta tulevat rangaistukset. Joutavaa ajojen vesittämistä eikä uskoakseni säästä kustannuksia ainakaan niin paljoa kuin systeemin puolustajat esittävät.

edit:
niin, tuo parhaitten ajo tyhjällä radalla voi olla hyväkin idea, mutta 10 on liikaa, jos kisaajia on maksimissaan 20. Ehkä 6 olisi hyvä luku.
 
Viimeksi muokattu:

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Jere1983 sanoi:
Uusi systeemi on ainakin mun mielestä täysi susi jo syntyessään mikäli siihen kuuluu vain yksi kierros joka ajetaan täysillä tankeilla. Vasta ensimmäisten varikkostoppien jälkeen selviää kellä auto oikeasti kulkee ja tiimin sisäiset voimasuhteet jää selvittämättä.
Jep, ei käy kiistäminen - tuohon "väliaikaismalliin" (jos siihen mennään) on tietty syynä se, että tallit on rakentaneet autonsa juuri näitä tälläisiä "yksi kerrallaan radalla yhden kiekan ajan (kisabensoilla)" -systeemeitä varten.

Toisaalta, tuo kisabensahomma ... siis jos kerta on mahdollista päästä sopuun siitä, että sunnuntain aika-ajo jäisi pois nopealla aikataululla, niin miksi ihmeessä siitä kisabensasäännöstä ei päästä eroon? Lauantaina olisi vain se yksi yhden kiekan aika-ajo - mutta autoja saisi tankata vapaasti aika-ajojen jälkeen. Ei olisi niitä turhia bensakikkailuja aika-ajoja sotkemassa. Sellaista yhden kiekan järjestelmää minäkin kannattaisin oikein mielelläni ..

:dunno:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
It's official...

FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP
QUALIFYING
23.05.2005

With the agreement of the competing teams and the Formula 1 Commission, the FIA World Motor Sport Council has changed Formula One qualifying, starting with the European Grand Prix this coming weekend. The new qualifying procedure will be:

- one qualifying session only from 13.00 to 14.00 on Saturday;

- single lap qualifying with race fuel under parc fermé conditions (as 2004);

- running order to be reverse of finishing order of previous race (ie winner of last race goes last).

http://www.fia.com/mediacentre/Press_Releases/FIA_Sport/2005/May/230505-02.html
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Tämä on jälleen kerran askel huonompaan suuntaan. Vähän samaan tyyliin kuin kauden 2003 jälkeen nyt muutettiin suhteellisen toimivaa järjestelmää vieläkin huonommaksi. Kaudella 2003 perjantain aika-ajo oli kaiketi erittäinkin merkityksetön, mutta kyllähän tuo systeemi toimi paljon paremmin kuin viime vuoden pitkästyttävä kahden ja puolen tunnin aika-ajosessio, jossa se perjantain sessio siirrettiin ajettavaksi ennen varsinaista aika-ajoa lauantaina.

Itse ainakin pidin tuosta ideasta, että tyhjillä tankeilal ajettava aika-ajo vaikuttaisi itse lähtöjärjestykseen. Usein tuo lauantain tyhjillä vedettävä sessio onkin ollut sunnuntain vastaavaa bensa-ajoa viihdyttävämpi. Osittain tämä toki johtuu siitäkin, että kärkipään paikat ovat lauantain jälkeen olleet suht selvät, joten panosta ei sunnuntaina liiemmin ole ollut. Systeemin ehdottomasti paras asia on/oli kuitenkin se, että lauantaina ratkaistiin jo paljon tyhjillä tankeilla . Jos jompi kumpi noista sessioista piti poistaa, olisin ainakin itse ennemmin luopunut tuosta sunnuntain aika-ajosta.

Käsittääkseni tässä oli ennen kaikkea kysymys siitä, että paalumies pitäisi saada selville jo lauantaina, ei pari tuntia ennen kisaa. Tässä tapauksessa se lauantain aika-ajo olisi voitu siirtää perjantaille kun puolestaan sunnuntain aika-ajo olisi ajettu jo lauantaina. Periaatteessa palattaisiin siis kauden 2003 järjestelmään sillä erotuksella, että nyt perjantain ajoilla olisi merkitystä.

Kyllä tässä nyt otetaan selvästi takapakkia minun mielestä. Ihan piristäväähän tämä on ollut, että sunnuntaina on jotain muutakin kuin tuo kisa, etenkin kun tuota lämmittelyajoa ei enää ajeta. Kyllä tällä systeemillä olisi pitänyt ajaa kausi loppuun, koska ensi kaudeksi tullee jälleen kerran lisää muutoksia. Alkaa mennä jo surkuhupaisaksi tämä tällainen, että vähintään pari kertaa vuodessa täytyy mennä aika-ajoa muuttamaan ja aina huonompaan suuntaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Saiskohan maikkarin mulkut tehtyä myös pikamuutoksen ja esittävän aika-ajon suorana???:mad:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Viime vuodet sarjaa hallinnut, mutta tällä kaudella suurissa vaikeuksissa oleva Ferrari ottaa tallipäällikkö Jean Todtin mukaan muutoksen mielellään vastaan.

- Luulen, että se on meille eduksi, Todt arveli sunnuntaina Monacon kisan jälkeen.

Sunnuntain kisa oli Ferrarille jo seitsemäs peräkkäinen ilman voittoa. Ferrarilla on ollut vaikeuksia etenkin aika-ajoissa, ja sama näkyi myös Monacossa, jossa aika-ajoilla on suuri merkitys.

Ferrarin käyttämät Bridgestonen renkaat eivät aika-ajojen yhdellä kierroksella vakuuttaneet, mutta itse kisa sujui ilman vaikeuksia.

MTV3 F1

Kun lähes tyhjällä autolla ajettava aikaajo jätetään pois, ja ajetaan vain kisabensoilla aikaajo, niin on selvää, että Ferraria sääntömuutos suosii.

Onko niin, että Ferrari yritetään tällä tavalla saada mukaan vielä mestaruustaistoon? :eek!:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Vilkku sanoi:
Viime vuodet sarjaa hallinnut, mutta tällä kaudella suurissa vaikeuksissa oleva Ferrari ottaa tallipäällikkö Jean Todtin mukaan muutoksen mielellään vastaan.

- Luulen, että se on meille eduksi, Todt arveli sunnuntaina Monacon kisan jälkeen.

Sunnuntain kisa oli Ferrarille jo seitsemäs peräkkäinen ilman voittoa. Ferrarilla on ollut vaikeuksia etenkin aika-ajoissa, ja sama näkyi myös Monacossa, jossa aika-ajoilla on suuri merkitys.

Ferrarin käyttämät Bridgestonen renkaat eivät aika-ajojen yhdellä kierroksella vakuuttaneet, mutta itse kisa sujui ilman vaikeuksia.

MTV3 F1

Kun lähes tyhjällä autolla ajettava aikaajo jätetään pois, ja ajetaan vain kisabensoilla aikaajo, niin on selvää, että Ferraria sääntömuutos suosii.

Onko niin, että Ferrari yritetään tällä tavalla saada mukaan vielä mestaruustaistoon? :eek!:
No eipä juurikaan. Sen 2s Schumi oli Kimiä hitaampi Monacon sunnuntain aika-ajoissa ja ilman Kimin varman päälle ottamista olisi ero ollut sama 2,5s kuin lauantaina tyhjilläkin tankeilla. Ferrari&Bridgestone -yhdistelmä ei toimi vielä ensimmäisillä kierroksilla, joten eipä se Ferraria avita juurikaan.

Ei tässä ole takana mikään Ferrarin avittaminen vaan ihan puhdas medianäkyvyys.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Vilkku sanoi:
Onko niin, että Ferrari yritetään tällä tavalla saada mukaan vielä mestaruustaistoon? :eek!:
Luin jostain että tämä nyt voimaan tulevan aika-ajojärjestelmä ois ollu Ron Denniksen ehdotus.
 
Ylös