Aika-ajoihin pikamuutos

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Onko tää nykyinen systeemi sitten hyvä kun laitetaan kisabensat tankkiin jolloin autot on valmiiksi nopeusjärjestyksessä?
On, Webber esim nousi Barcessa melko paljon, mutta ei paalulle. Bensaahan kaverilla oli vähiten, oliko mies nopein? Ei.

Tää nykyne systeemi on meitistä ihan hyvä (paitti kellon ajat).
+Pikku tallit saa TV-näkymää
+Lauantaina nähdään nopein kuski ( -> taistelee paalusta)
+Lähtöjärjestystä voi sekoittaa taktiikat
+"Aina" (hiton tekniset katkot) auto radalla

-Paikan päällä oleva yleisö on vähäistä
-Sää

Mikä suosii meitä? meitistä ei oo palio paikan päällä olijaksi joten tää nykyne systeemi on mun mieleen. :ahem:
Mitä kellon aikoihin tulee, niin totta hitossa tuo sunnuntain aika-ajo pitäs siirtää aiemmalle, vaikka niin että lauantaina ajetaan pariin kertaan tms..
 
Viimeksi muokattu:

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Tässä aika-ajo systeemissä minunki mielestä on paljon hyvää.

+ Kuskit ei ole auton nopeusjärjestyksessä niin helposti koska on vain 2 aika-ajovetoa eri päivinä ja eri bensoilla.

+ Ei tarvitse spekuloida että miten olisi käynyt jos ruuhkaa ei olis ollut.

+ Aina auto radalla

+ Toimintaa kahdelle päivälle -> enemmän tallikavereiden välistä skabailua ja enemmän merkitseviä sessioita.

+ Edellisen kisan huipputallien keskeyttäjät ajavat alussa jolloin usein näkee kovia kuljettajia heti alussa.

Niitä miinuksia sitten:

- Aika-ajot saattaa olla hyvinkin tylsiä ekat 30min.

- Ekan aika-ajon ulosajon korjaus on mahdotonta toisessa aika-ajossa.


Njoo, vähän menee plussat ja miinukset ristiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nyt täytyy kysyä miksi lähtöjärjestystä pitää väen väkisin sekoittaa keinotekoisesti? Sen takia aika-ajoja kutsutaan aika-ajoiksi että raa´alla nopeudella tehdyillä ajoilla ratkaistaisiin lähtöjärjestys, eikä sillä missä järjestyksessä porukan taktiikat ovat ja/tai miten ja millainen sää sattuu kenenkin kierrokselle osumaan.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Miksi nämä aika-ajot halutaan kahdelle päivälle? :doubtful:

Ainakin itse pidin vanhasta lauantaina aika-ajot, sunnuntaina kisa tahdista.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Mä en tiedä muuta kuin että toisen aika-ajon paikka sunnuntai-aamuna on ihan vehkeestä.

Lauantaille kaksi sessiota ja johan on katsomossa populaa. Vielä jos aika-ajon nopein saisi vaikka pisteen, niin vot!
 

micra_k10

Banned
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
165
MaxiV sanoi:
Mä en tiedä muuta kuin että toisen aika-ajon paikka sunnuntai-aamuna on ihan vehkeestä.

Lauantaille kaksi sessiota ja johan on katsomossa populaa. Vielä jos aika-ajon nopein saisi vaikka pisteen, niin vot!
Mielestäni yksi aika-ajo riittää. Paras aika sunnuntai aamu. Lauantaina harjotukset. Harjotusten ajat määräis ajojärjestyksen aika-ajoon.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Black Leopard sanoi:
Nyt täytyy kysyä miksi lähtöjärjestystä pitää väen väkisin sekoittaa keinotekoisesti? Sen takia aika-ajoja kutsutaan aika-ajoiksi että raa´alla nopeudella tehdyillä ajoilla ratkaistaisiin lähtöjärjestys, eikä sillä missä järjestyksessä porukan taktiikat ovat ja/tai miten ja millainen sää sattuu kenenkin kierrokselle osumaan.
Samaa tässä olen itsekin ihmetellyt. Muiden kommentteja lukiessa tuntuu, että moinen arpominen on hyväksyttävää, ja monet täällä esitetyistä uudistusehdotuksista tuntuvat vievän aika-ajoa vieläkin sekavampaan suuntaan.

ml sanoi:
Vanhassa systeemissä oli muistaakseni se vika, että samat kuskit lähtivät aina kärjestä ja radalla ei nähty ohituksia. Ekasta rivistä lähtenyt kuski vei koko potin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Eikös aika-ajojen tarkoitus kuitekin ole selvittää nopein kuski/auto -yhdistelmä?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Nykysysteemin yksi suurin ongelma on juuri se, ettei paalupaikkaa ehditä toitottamaan. Kisa kun alkaa suht pian. Isoja taktiikkaerojakaan ei ole normaalisti nähty, suurin osa kärkitalleista on samalla taktiikalla liikenteessä.

Eli mielestäni olisi homma mikä tahansa, paalupaikka pitäisi selvitä jo lauantaina.

Oma ehdotukseni olisi edelleen vaikkapa 60min aika-ajo niin että se olisi jaettu 15 minuutin jaksoihin. Kärkitallit saisivat ajaa 3 jaksoa (kierros tai pari per jakso) ja hitaimmat tallit saisivat vetäistä sen viimeisen jakson (tv-näkyvyyttä pikkutalleille).

Tosin nykyisellää Max ja Bernie eivät varmaankaan hirmuisesti pidä Stoddystä, joka edustaa oikeastaan sitä viimeistä pikkutallia (ainakin ensi kaudella kun entisen Jordaninkin rahavarat kasvavat reilusti).
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nykysysteemi on ihan täyttä huuhaata! Lauantaina kyllä näkee kuka on nopein mutta sen jälkeen kaikki onkin ensimmäisen kierroksen taktikointia jne!

Tuolla saadaan vain aikaiseksi näitä uskomattomia kerppenin rehtorin ihmetekoja, kun edessä köröttelee tyhjillä tankeilla jotain Redbulleja tms.

Paras olisi kun palattaisiin vanhaan kahteen tunnin sessioon! Eli perjantaina tunnin aika-ajot ja sama systeemi lauantaina! Tyhjillä tankeilla ja aika-ajo renkailla!

Ja siitä sitten kisaamaan!

Tosin vielä tätä aika-ajosysteemiä typerämpi on tuo kahdenkisan koneen kesto sääntö! Onko typerämpää keksitty? :yuck:
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Misa1 sanoi:

Tosin vielä tätä aika-ajosysteemiä typerämpi on tuo kahdenkisan koneen kesto sääntö! Onko typerämpää keksitty? :yuck:
Urarenkaat, uusi pistelaskujärjestelmä yms. Löytyyhän näitä ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
skf sanoi:
Urarenkaat, uusi pistelaskujärjestelmä yms. Löytyyhän näitä ;)
No joo mut ei nuo urarengashommat niin pahat ole mitä aikoinaan Villeneuven suusta sai kuulla! Hyvin tuntuu kärryt kulkevan vaikka muutama ura renkaissa onkin! ;)

Toki näyttävämmät olis sellaset kunnon slicksit ja vielä silleen että takana olis kaks kertaa isommat renkaat 70-80 tyyliin :)

Pistelaskusta on vaikea sanoa mitään, sinänsä hyvä sinänsä huono!? Tarkoitushan oli että tällä systeemillä pienemmätkin saisi pisteitä mut nyt näyttää enemmänkin siltä että tästä on vain haittaa! Jos pääsee riittävästi karkuun(03 Kimi, 05 Alonso) niin tiukaksi menee vaikka voittaisi selkeästi enemmän kisoja! Jolloin homma vaikuttaa hieman typerältä ja pelkällä taktikoinnilla saadaan menestys aikaiseksi!

Ennen sentään täytyä ajaa niitä voittoja! Pois lukien muutamia tapauksia, kuten Keken mestaruus! Eli toisin sanoen vaikea sanoa onko tämä pistelasku nyt huono vai hyvä vai mahdollisesti ihan ok?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mielestäni kahden päivän aika-ajo on turhaa, kyllä se pitäisi yhtenä päivänä selvitä.

Urarenkaat ovat mielestäni ihan ok. Toki sliksit olisivat mukavampia, mutta jollain renkaita pitää hidastaa - urat toimivat siinä ihan hyvin. Tuntuisi että muut hidastuskeinot olisivat enemmän "keinotekoisia".

Pistelaskusysteemi on mielestäni huono - sillä tietysti saadaan tasoitettua tilannetta, mutta mielestäni ero ensimmäisen ja toisen välillä on useimmin suurempi kuin pisteet antaisivat ymmärtää.

Jos sääntömuutoksia miettii lisää, niin itse muuttaisin moottorisäännön takasin yhden kilpailun mittaiseksi. Mutta toisaalta ottaisin (ke?-)to-pe päivät vapaaseen testaukseen vapaalla koneella. Rahaa säästyisi kun "samalla vaivalla" saataisiin ajaa testiä, rata puhdistuisi kisaan, hypeä saataisiin lisää kun autot ajaisivat radalla useamman päivän jne...
 

micra_k10

Banned
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
165
Misa1 sanoi:
Nykysysteemi on ihan täyttä huuhaata! Lauantaina kyllä näkee kuka on nopein mutta sen jälkeen kaikki onkin ensimmäisen kierroksen taktikointia jne!

Tuolla saadaan vain aikaiseksi näitä uskomattomia kerppenin rehtorin ihmetekoja, kun edessä köröttelee tyhjillä tankeilla jotain Redbulleja tms.

Tosiaankin. Tämänkauden systeemi onkin hieman parempi kuin viimekauden, sillä nyt pystyy olla painavallakin autolla melko kärjessä. Mutta muuten ärsyttää tämä systeemi että kisataktiikka vaikuttaa lähtöruutuun. Kaikki peräkkäiset autot on oikeassa nopeusjärjestyksessä eikä nähdä kisan alussa ohituksia eritaktiikalla olevien välillä kuten esim Mika Silverstonessa 2001.
Tosin vielä tätä aika-ajosysteemiä typerämpi on tuo kahdenkisan koneen kesto sääntö! Onko typerämpää keksitty? :yuck:
Kuinka niin typerä? Kestäköön vaikka 5 kisaa ei siinä mitään! Mitä vähempi konerikkoja sen parempi! :ahem:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
micra_k10 sanoi:
......Kuinka niin typerä? Kestäköön vaikka 5 kisaa ei siinä mitään! Mitä vähempi konerikkoja sen parempi! :ahem:
Ja mitenhän perustelet tämän? Keskeytykset ja konerikot nimenomaan pitävät pelin jännittävänä.Nykyään ajetaan konetta säästellen välillä todellista diesel-ajoa :yuck:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Black Leopard sanoi:
Ehdottomasti vanha systeemi, 12 kierrosta/1 tunti takaisin.

Aika-ajojen tarkoitus on olla raaka 1 huippukierroksen nopeuskilpailu, eikä mikään bensataktiikka/sääarvonta/yhteenlasku...ym sirkus.

Juuri näin! :ahem: :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Nyt täytyy kysyä miksi lähtöjärjestystä pitää väen väkisin sekoittaa keinotekoisesti? Sen takia aika-ajoja kutsutaan aika-ajoiksi että raa´alla nopeudella tehdyillä ajoilla ratkaistaisiin lähtöjärjestys, eikä sillä missä järjestyksessä porukan taktiikat ovat ja/tai miten ja millainen sää sattuu kenenkin kierrokselle osumaan.
No, lähinnä kai F1-päättäjät ovat halunneet kisoihin enemmän actionia, eli ohituksia. Vanhassa "yllätyksettömässä" systeemissä kun autot tuppasivat olemaan paremmuusjärjestyksessä jo valmiiksi, niin sitten ajeltiin vain jonossa.

Kuka pitää mistäkin. ;-)

Aika-ajojen vaikutus koko vuoden ohitusmääriin:

98: 240
99: 288
00: 311
01: 257
02: 285
Siirtyminen yhden kierroksen aika-ajoon:
03: 320
04: 307

(Lähde: rec.autos.sport.f1 Brian Lawrencen tilastot
http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&selm=3e8bajF1mrtvU3@individual.net&rnum=1)
 
Liittynyt
14.5.2005
Viestit
2109
Vanha systeemi takas!

Tosin pelkästään se ei F1-maailmaa paljon muutta, vaan muutoksen tulisi tapahtua kaikilla yleisesti. Ensimmäisenä Bernie pois johtajan pallilta ja homma osaaviin käsiin!

F1 on aina ollut autonvalmistajien taistelua, eikä mielestäni lajin luonteeseen missään määrin kuulu tasoerojen väkisin tasaaminen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
No, lähinnä kai F1-päättäjät ovat halunneet kisoihin enemmän actionia, eli ohituksia. Vanhassa "yllätyksettömässä" systeemissä kun autot tuppasivat olemaan paremmuusjärjestyksessä jo valmiiksi, niin sitten ajeltiin vain jonossa.

Kuka pitää mistäkin. ;-)

Aika-ajojen vaikutus koko vuoden ohitusmääriin:

98: 240
99: 288
00: 311
01: 257
02: 285
Siirtyminen yhden kierroksen aika-ajoon:
03: 320
04: 307

(Lähde: rec.autos.sport.f1 Brian Lawrencen tilastot
http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&selm=3e8bajF1mrtvU3@individual.net&rnum=1)
Ja nykyäänhän ei sitten ajella jonossa, eihän ;)

Ohitusmääristä ei kannata vetää liian tarkkoja johtopäätöksiä siitä onko aika-ajo onnistunut vai ei, nuo kun eivät sano lähellekään koko totuutta.Ja mikäli yllätyksettömät tulokset aika-ajossa on ongelma, poistetaan sessiot kokonaan ja aletaan vetää tulokset hatusta.
 
Viimeksi muokattu:

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
WebSlave sanoi:
No, lähinnä kai F1-päättäjät ovat halunneet kisoihin enemmän actionia, eli ohituksia. Vanhassa "yllätyksettömässä" systeemissä kun autot tuppasivat olemaan paremmuusjärjestyksessä jo valmiiksi, niin sitten ajeltiin vain jonossa.

Kuka pitää mistäkin. ;-)

Aika-ajojen vaikutus koko vuoden ohitusmääriin:

98: 240
99: 288
00: 311
01: 257
02: 285
Siirtyminen yhden kierroksen aika-ajoon:
03: 320
04: 307

(Lähde: rec.autos.sport.f1 Brian Lawrencen tilastot
http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&selm=3e8bajF1mrtvU3@individual.net&rnum=1)
Tuotakin asiaa voi kyllä ajatella monelta kantilta. Pikaisesti ajatellen näyttää toki "hyvältä", että ohitusmäärät ovat (hieman) kasvaneet vuositasolla.

Mutta entäpä sitten, kun ajatellaan ohituksia tarkemmin? Mistä nämä kasvaneet ohitusmäärät muodostuvat? Kestääkö lukemia tarkastella kriittisemmin / tarkemmin? Onko merkittäväkin ero, että on "enemmän ohituksia kuin ennen" jos niistä ohituksista on osa tyyliin (esimerkkinä) "huipputallin auto(t) mokasivat aika-ajoissa, joutuivat taaemmaksi lähtöpaikoille ja sen vuoksi kisan alussa ohittavat Minardeja, Jordaneja yms siellä jonon takaosassa"? Kärjistettyä toki, mutta eipä minua ainakaan kiinnosta pätkän vertaa ns. peräpään ohittelut (kuten olen ennenkin sanonut) ja vielä vähemmän jos kyseessä on nuo "huipputallit vs. vähemmän huiput tallit". Eri asia, jos kärkipaikka vaihtuisi useita kertoja per kisa, ja / tai top3. Ei se ohitusten määrä, vaan se laatu?

Sunnuntain aika-ajot on typerintä mitä on keksitty. Jos ei muuta, niin ainakin aika-ajot pitäisi saada lopullisesti pakettiin jo lauantain aikana, sitä mieltä minäkin olen.

Aika-ajoissa nykyisellään voi sanoa, että ensimmäiset 10 kuskia radalla - ellei siellä satu joukossa olemaan joku kärkitallin hemmo - ei juurikaan kiinnosta edes seurata miten siellä ajavat. Sitä tekee jotain muuta, sivusilmällä/korvalla seurailee ja intensiivisesti seuraa vain valikoidut kuskit (eli ne huipputallit). Ennen vanhaan (vaikka siinä "12 kiekkaa / tunti" -tavassa olikin yleensä tylsät ekat 20-30 minsaa) sitä tuli seurattua aika-ajot tiiviisti alkaen siitä kun autoja lähti radalle menemään. Jotenkin noita nykyisiä pitäisi muuttaa, ei välttämättä entiseen tapaan takaisin, mutta jotenkin ... Ainakin siten, että lähtöjärjestys olisi lauantain aikana jo selvillä.

:dunno:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Vanha aika-ajosysteemi takaisin, mutta lyhennettynyä 45 minuuttiin. Kierroksia edelleen 12. Ja kaupan päälle saataisi vielä Warm uppikin takaisin. Siihen oli jotenkin hieno herätä euroopankisojen aikaan. Ja hieno mennä nukkumaan ennen skabaa silloin kun skabat oli Aasiassa.
 
Ylös