WebSlave sanoi:
No, lähinnä kai F1-päättäjät ovat halunneet kisoihin enemmän actionia, eli ohituksia. Vanhassa "yllätyksettömässä" systeemissä kun autot tuppasivat olemaan paremmuusjärjestyksessä jo valmiiksi, niin sitten ajeltiin vain jonossa.
Kuka pitää mistäkin. ;-)
Aika-ajojen vaikutus koko vuoden ohitusmääriin:
98: 240
99: 288
00: 311
01: 257
02: 285
Siirtyminen yhden kierroksen aika-ajoon:
03: 320
04: 307
(Lähde: rec.autos.sport.f1 Brian Lawrencen tilastot
http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&selm=3e8bajF1mrtvU3@individual.net&rnum=1)
Tuotakin asiaa voi kyllä ajatella monelta kantilta. Pikaisesti ajatellen näyttää toki "hyvältä", että ohitusmäärät ovat (hieman) kasvaneet vuositasolla.
Mutta entäpä sitten, kun ajatellaan ohituksia tarkemmin? Mistä nämä kasvaneet ohitusmäärät muodostuvat? Kestääkö lukemia tarkastella kriittisemmin / tarkemmin? Onko merkittäväkin ero, että on "enemmän ohituksia kuin ennen" jos niistä ohituksista on osa tyyliin (esimerkkinä) "huipputallin auto(t) mokasivat aika-ajoissa, joutuivat taaemmaksi lähtöpaikoille ja sen vuoksi kisan alussa ohittavat Minardeja, Jordaneja yms siellä jonon takaosassa"? Kärjistettyä toki, mutta eipä minua ainakaan kiinnosta pätkän vertaa ns. peräpään ohittelut (kuten olen ennenkin sanonut) ja vielä vähemmän jos kyseessä on nuo "huipputallit vs. vähemmän huiput tallit". Eri asia, jos kärkipaikka vaihtuisi useita kertoja per kisa, ja / tai top3. Ei se ohitusten määrä, vaan se laatu?
Sunnuntain aika-ajot on typerintä mitä on keksitty. Jos ei muuta, niin ainakin
aika-ajot pitäisi saada lopullisesti pakettiin jo lauantain aikana, sitä mieltä minäkin olen.
Aika-ajoissa nykyisellään voi sanoa, että ensimmäiset 10 kuskia radalla - ellei siellä satu joukossa olemaan joku kärkitallin hemmo - ei juurikaan kiinnosta edes seurata miten siellä ajavat. Sitä tekee jotain muuta, sivusilmällä/korvalla seurailee ja intensiivisesti seuraa vain valikoidut kuskit (eli ne huipputallit). Ennen vanhaan (vaikka siinä "12 kiekkaa / tunti" -tavassa olikin yleensä tylsät ekat 20-30 minsaa) sitä tuli seurattua aika-ajot tiiviisti alkaen siitä kun autoja lähti radalle menemään. Jotenkin noita nykyisiä pitäisi muuttaa, ei välttämättä entiseen tapaan takaisin, mutta jotenkin ... Ainakin siten, että lähtöjärjestys olisi lauantain aikana jo selvillä.
:dunno: