Mitään lukuja en tiedä, mutta kyllä satelliittivehkeet tuntuvat aika yleisiä olevan. Isoissa kaupungeissa toki on kaapelia vedetty moneen paikkaan. Mutta kuitenkin esim. Helsingistäkin löytyy kaupunginosia, joissa ei kaapelia, ainakaan Welhoa, ole. Tällainen on esim. Laajasalo, jossa itse asun. Täällä kun pyörii niin lähes joka talon katolta löytää lautasen. Tosi oma taloni on tästä jonkinlainen poikkeus, koska taloyhtiö ei ole lautasta syystä tai toisesta hankkinut. Siksi hankinkin itselleni Canal Digitalin vehkeet parvekkeelle. Elisa tarjosi kaapelimahdollisuutta tässä taannoin, mutta en tiedä onko sille kiinnostusta. Ja jos pyörii tuolla muualla päin niin kyllä lautanen pilkottaa monesta talosta. Yleistä myös on, että Eurosport ainakin näkyy jos on lautanen, vaikka toki se ei mikään sääntö ole.WebSlave sanoi:En usko satelliittivehkeiden olevan niin yleisiä, että se sinällään kaataisi tuon idean. Toki niiden osalta, joilla satelliittilautanen on lisäarvo on olematon. Näkyykö Eurosport muuten satelliitilla?
Mutta tietysti on olemassa myös iso määrä niitä, joilla ei näy kuin peruskanavat ja heitä tietysti etupäässä nämä uudet kanavat saattavat kiinnostaa.
Eiköhän Eurosport tule näkymään monissa kaapeliverkoissa jatkossakin. En näe syytä miksi sen jakelu lopetettaisiin, koska kyseessä lienee kuitenkin edelleen varsin suosittu kanava. Sitä en tiedä miksi Soneran kaapelissa ei Eurosportia ole. Eurosportin Suomen jakelusta kaikissa tapauksissa (ainakin satelliitti) vastaa käsittääkseni Canal Digital (?) ja ehkä Sonera ei ole tehnyt tai päässyt sopimukseen heidän kanssaan.WebSlave sanoi:Maikkarin kanavat juu, mutta minua kiinnostaa Eurosportin, SWelcomin uuden kanavan ja Urheilu+Kanavan tulevaisuus kaapelissa. Soneran kaapelistahan ei Eurosportia tällä hetkellä saa.
No toki siinä jonkinlainen rahatilanne täytyy olla, ainakin jos hirveästi maksullisia kanavia katselee. Mutta periaatteessahan satelliittivehkeet eivät sinänsä ole kalliita. Satelliittiviritin on normaalin digiboksin hintaluokkaa. Itse lautanen, tai siis satelliittipeili, maksaa edullisimmillaan jonkun kympin kuten myös mikropää. Ja Canal Digitalin tai Viasatin paketteihinhan nämä kuuluvat tavallaan kylkiäisinä. Mutta siis ilmaisia kanavia pääsee katselemaan melko vähäisellä sijoituksella.WebSlave sanoi:No juu, se kieltämättä on seurausta samasta asiasta, eli toimeentulotasosta. Ja pitäähän se lautanen olla, jos naapurillakin on. PlusTV-kortti ei näy naapurille asti.FO110K sanoi:ainakin tällä mun asuinalueella on melkein joka omakotitalossa lautanen, eli sillä kohderyhmällä ainakin täällä näkyy jo tuo Disco/MTV/Eurosport akseli...
Eilisen Hesarissa oli muuten Talous-sivujen Miksi?-palstalla kyselty PlusTV:n toimitusjohtaja Vesa Marsilta asioita. Mars antoi mielenkiintoisen vastauksen niille, jotka ovat maksaneet vuodeksi eteenpäin: he eivät saa kanavia vanhaan halvempaan hintaan, koska PlusTV kohtelee asiakkaitaan tasapuolisesti. Palvelun voi kuulemma irtisanoa, jos se ei miellytä. Asia on erittäin mielenkiintoinen, koska PlusTV:n asiakaspalveluhan on käsittääkseni useammallekin asiasta tiedustelleelle kertonut, että vanhaan hintaan saa katsoa jos on maksanut etukäteen. Nyt siis ei saakaan katsoa. PlusTV on toki ilmoittanut sillä olevan oikeuden hintojen muutokseen. Mutta onko tämä nyt ihan oikein, että palvelusta on ensin tehty sopimus tietylle ajanjaksolle tietystä summasta ja se summa ei sitten pitäisikään paikkansa vaan sopimuksen toinen osapuoli alkaa yksimielisesti muuttamaan sopimusta? Itseäni asia ei koske, koska minulla on kuukauden laskutusjakso. Mutta täytyypä vain todeta, että kyllä on sekoilua.