Aironhankaimet

  • Viestiketjun aloittaja AJ
  • Aloituspäivämäärä

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
F1-sarjaa pidemmän aikaa seuranneet tietävät mistä on kyse. Pilkkaa vai suorituskykyä?
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Mainittakoon, että tämä Tyrrellin kehittämä innovaatio tunnettiin myös kahvikuppitelineenä ja periskooppina.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Jacques sanoi:
Aironhankaimet:
Herää tietysti kysymys, että miksei nuo siivet olisi toimineet puoli metriä lähempänä tienpintaa? :doubtful:

Olikos se Prostin autoissa, jossa oli vain toisella puolella tuollainen siipi, koska se olisi tullut bensatankin korkin päälle se toinen siipi? :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
vmjs sanoi:
Herää tietysti kysymys, että miksei nuo siivet olisi toimineet puoli metriä lähempänä tienpintaa? :doubtful:

Olikos se Prostin autoissa, jossa oli vain toisella puolella tuollainen siipi, koska se olisi tullut bensatankin korkin päälle se toinen siipi? :D
Taisi tuossakin olla syynä sääntöjen kierto... "puoli metriä lähempänä tienpintaa" oli alue johon ei siipiä saanut laittaa, mutta nostamalla ne ylös löytyikin paikka jossa siivet ei olleet kiellettyjä.
Näin ainakin alussa sanottiin, en muista oliko syy tosiaan tämä vai puhtaasti se että ne eivät vain olisi toimineet alempana(haitanneet enemmän muuta autoa).
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Olikos se Prostin autoissa, jossa oli vain toisella puolella tuollainen siipi, koska se olisi tullut bensatankin korkin päälle se toinen siipi?
Tuosta en tiedä, mutta mieleen tuli tapahtuma Argentiinan GP:ssä 1998, jolloin toinen Saubereista menetti varikkokäynnillä oikeanpuolimmaisen lisäsiipensä kun se takertui vauhdissa johonkin bensaletkuun tms. :D
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Tosiaan se ei ole vielä itselle selvinnyt, että miksi ne lisäsiivet piti nostaa noin korkealle?

Muistaakseni se oli Prost talli, jolta kilpailu tohinassa lähti toinen hankain irti ja huomasivat, että yhdellä hankaimella auto on nopeampi, ja käyttivät tätä menetelmää jälkeenpäin seuraavissa kisoissa.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Joo, kyllä se paikka johtui juuri säännöistä, alempana olisivat olleet laittomat (vaan eipä toikaan paikka kauan laillisena pysynyt). Prost jätti toisen pois juuri tankkauksen takia - kuten vmjs aivan oikein muisti - aika-ajoissa niilläkin oli molemmin puolin, puuttui vain kisoissa toiselta puolen. Tankkaus-aukko sattui olemaan huonossa kohdassa, sitä ei oikein voinut ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa kun nää tuli kesken kauden muotiin.

Ja varsinaiseen kysymykseen, pilkkaa ja suorituskykyä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Kyllähän takasiipikin olisi ylempänä, jos säännöt sen sallisivat. Ideana on aina saada siiville laminaarista (ei-turbulenttista) virtausta, muun muassa siksi korkea paikka.
 
Ylös