Aivan idioottimainen sääntö!

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mua on alusta alkaen närästänyt nämä moottorisäännöt tälle vuodelle (Haikeudella muistelen aika-ajomoottoreita ja -renkaita vuosien takaa).

Mutta kaikkein pöljin sääntö on tämä 3. auto paskoilla talleilla perjantaisin.:jaska:

Tulee nimittäin käymään niin, että radalla kiertävät perjantaisin vain Glockit, Wirdheimit, ynnä muut Jannit ja Spedet. Muut säästelee konetta kisaan.

Kannattaa ostaa MTV3+ paketti. Näkee paljon tyhjää rataa.:nope:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Näin varmasti saattaa käydä. Onko osa talleista jo ilmoittanut etteivät ne aja perjantaina vai onko tämä vain jonkun arvelu?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eikös ainakin Patte Pää eli Patrick Head näin uumoillut.

Mutta melkoinen etu näille kuratiimeille, jotka voi säästellä kisa-moottoreita mutta kuitenkin testata renkaat ja säädöt.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Sinällään F1-viikonloppua voitaisiin hyvin lyhentää kaksipäiväiseksi, mutta tallit vastustivat sitä tiukasti ja näin ollen perjantai on aikaisempaan tapaan käytettävissä.

Siitä tuskin on pelkoaa, että kaikki varteenotettavat kuljettajat pitäisivät perjantaina lomaa. Ainakin Ferrarin, Sauberin ja Renaultin luotettavuuden pitäisi ennakkotietojen mukaan olla sellaisella tasolla, että perjantainakin voidaan ajaa. Ts. Sauber ajaa muillakin kuin vain yhdellä autolla, jos edes tuo kolmatta autoa kisapaikalle.

McLaren saattaa joutua jättämään perjantaina suuremmat kokeilut väliin, mutta mitään varmaa tietoa ei täskäkään seikasta ole olemassa. Henkilökohtaisesti arvioisin, että tässä ollaan hermoiltu nyt vähän turhan aikaisin.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Itse en ostanu tota paketti perjantain takia, koska olen lähes aina silloin töissä kun ne tulee suorana telkusta.

Nuo kahdet uusinnat aika-ajosta ja kisasta on mulle se tärkein seikka, sitä kaipasin jo Canalin pakettia katsellessa. Helposti suoran lähetyksen aikana jännää niin paljon että monta hyvää seikkaa jää huomaamatta. :D
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Oishan se hienoa kun aika-ajot ajettais kunnon killer autoilla ja moottoreilla. Perjantaina ajettaisiin kaikki täysillä kolmen kuskin voimin jotta oltaisiin iskussa.

Mutta pakko kait on säästää kun rahat loppuu :(
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Aivan hyvin tallit voisivat vaihtaa moottorin perjantain jälkeen. Perjantain "testimoottoria" voisi varmasti käyttää sitten myös jossain muuallakin.
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Mitenkäs se drive trough penalty -sääntö nyt menee ensi kaudella? Niitähän ei enää langeteta ns. kilpailutapahtumien (kolarien) seurauksena, vaan tilanteet tutkitkaan vasta kisojen jälkeen ja silloin kuskeille annetaan mahdollisesti jotain törttöilymerkintöjä. Ja kun niitä on kertynyt kolme (?) niin seuraa ajokieltoa.

Mutta ei kai sama koske esimerkiksi varikkoylinopeuksia tai ohittamista keltaisten lippujen aikana? Muutenhan joku keksii tiukassa paikassa ajaa kolmeasataa varikkosuoralla tai ohitella muita turva-auton perässä, kun seurauksena ei ole muuta kuin pari varoitusmerkintää FIA:lta kisan jälkeen. :rolleyes: :nope:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Flying Spin sanoi:
Muutenhan joku keksii tiukassa paikassa ajaa kolmeasataa varikkosuoralla tai ohitella muita turva-auton perässä, kun seurauksena ei ole muuta kuin pari varoitusmerkintää FIA:lta kisan jälkeen. :rolleyes: :nope:
Hyvin keksitty ja tuskin FIA on tullut tuollaista ajatelleeksi. Sääntö lisätään sitten kun joku tekee ennustamasi.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Käsittääkseni se muutos meni kuitenkin niin, että kuljettajan välisistä kolareista ei langeteta rangaistuksia kisan aikana. Varikkoylinopeus kuuluu edelleen normaalin läpiajorangaistuksen piiriin.

Syynä muutokseen oli lähinnä Montoya-Barrichello kolari ja sen seuraukset, jollaiset siis halutaan jatkossa välttää.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
ajuu sanoi:
Oishan se hienoa kun aika-ajot ajettais kunnon killer autoilla ja moottoreilla. Perjantaina ajettaisiin kaikki täysillä kolmen kuskin voimin jotta oltaisiin iskussa.

Mutta pakko kait on säästää kun rahat loppuu :(
No evt kuulostaa vähän kyseenalaiselta, että tuossa oikeasti tulisi säästöä. Ketkä on niitä jotka säästää. Pikkutallit vai huipputallit? Kaikki? Ei varmaan noiden kestävämpien moottoreiden suunnittelussa ainakaan ole säästetty.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
imthesun sanoi:
No evt kuulostaa vähän kyseenalaiselta, että tuossa oikeasti tulisi säästöä. Ketkä on niitä jotka säästää. Pikkutallit vai huipputallit? Kaikki? Ei varmaan noiden kestävämpien moottoreiden suunnittelussa ainakaan ole säästetty.
Eli ne jotka päätöksen säästön nimissä on tehnyt, tietävät formuloista ja moottorin suunnittelusta monin verroin vähemmän kuin me viisaat täällä :ahem:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Pikkutallien budjeteissa ei ole yhdentekevää kuluuko kauden aikana 20 vai 40 konetta. Lajiin satoja miljoonia panostaville huipputalleille sillä ei niin suurta merkitystä ole.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Moottorirajoitus kyllä leikkaa kustannuksia, mutta mielestäni se kyllä lisää myös tasoeroja. Huipputalleilla on yleensä ollut luotettavammat koneet (pl. McLaren) kuin peräpään talleilla. Näin jälkipään tallit joutuvat laskemaan koneiden viritystasoa enemmän kuin huipputallit. Saapa nähdä miten käy, toisaalta 10 ruudun pudotus ei esim. Minardia paljon paina. He voivat siten ajaa koko ajan riskillä harjoituksissa ja varsinkin aika-ajossa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Jones sanoi:
Mua on alusta alkaen närästänyt nämä moottorisäännöt tälle vuodelle (Haikeudella muistelen aika-ajomoottoreita ja -renkaita vuosien takaa).

Asiaa!

Turbot, aika-ajomoottorit ja maaefekti takaisin! Ja mennään sitten kuin kiskoilla tuhatta ja sataa!
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Charlie sanoi:
Moottorirajoitus kyllä leikkaa kustannuksia, mutta mielestäni se kyllä lisää myös tasoeroja. Huipputalleilla on yleensä ollut luotettavammat koneet (pl. McLaren) kuin peräpään talleilla. Näin jälkipään tallit joutuvat laskemaan koneiden viritystasoa enemmän kuin huipputallit. Saapa nähdä miten käy, toisaalta 10 ruudun pudotus ei esim. Minardia paljon paina. He voivat siten ajaa koko ajan riskillä harjoituksissa ja varsinkin aika-ajossa.
Huipputallit eivät mitenkään automaattisesti saa lisää etua suhteessa muihin. Luotettavuus on sellainen asia, joka jokaisen kauden osalta pitää hankkia erikseen. Toyota ja Honda kärsivät luotettavuusongelmista Renaultin ohella viime kaudella. Tänä vuonna näyttäisi kuitenkin alustavasti siltä, että kaikki kolme ovat moottorisäännöstä huolimatta päässeet eteenpäin.
Lisäksi jos tallilla on mahdollisuus ajattaa 3 autoa ei mitään ongelmia pitäisi olla ja perjantaita on mahdollista hyödyntää täysipainoisesti. Lisäksi jo pelkästään se, että McLaren kärsii merkitsisi hyötyä keskisarjalaisille, sillä sehän tarkoittaa jo suoraan mahdollisuutta nousta yksittäisissä kilpailuissa 2 sijaa aikaisempaa korkeammalle.

Minardi ja Jordan ovat erittäin suurella todennäköisyydellä sellaisessa tilanteessa, että ne eivät hyödy millään tavalla riskien ottamisesta. Ero muihin on sen verran suuri, ettei isollakaan riskillä päästä parempiin aika-ajosijoituksiin. Näin ollen pidän erittäin todennäköisenä varovaisen taktiikan valitsemista.

Kauden edetessä toki vasta kunnolla nähdään mihin suuntaan tilanne kehittyy. Tällä hetkellä kaikki viittaa kyllä siihen, että 3 suuren rintama alkaa murtua yksittäisissä kisoissa vielä viime kauttakin pahemmin. Kaikki muut tallit eivät tästä hyödy mutta ainakin Renault ja BAR taitavat olla selkeitä hyötyjiä. Tosin taustalla on paljon muutakin kuin vain sääntömuutokset.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Flying Spin sanoi:
Mitenkäs se drive trough penalty -sääntö nyt menee ensi kaudella? Niitähän ei enää langeteta ns. kilpailutapahtumien (kolarien) seurauksena, vaan tilanteet tutkitkaan vasta kisojen jälkeen ja silloin kuskeille annetaan mahdollisesti jotain törttöilymerkintöjä. Ja kun niitä on kertynyt kolme (?) niin seuraa ajokieltoa.

Mutta ei kai sama koske esimerkiksi varikkoylinopeuksia tai ohittamista keltaisten lippujen aikana? Muutenhan joku keksii tiukassa paikassa ajaa kolmeasataa varikkosuoralla tai ohitella muita turva-auton perässä, kun seurauksena ei ole muuta kuin pari varoitusmerkintää FIA:lta kisan jälkeen. :rolleyes: :nope:
Ainakin on kerrottu FIAn toimesta, että se 10 sekkaa lisätään kuskin loppuaikaan, jos tarve on.

Siitä huolimatta siinä voi voittaa koska 'draivtruu' tai 10 sekan stoppi vie vielä enemmäm aikaa.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Ilmari sanoi:
Pikkutallien budjeteissa ei ole yhdentekevää kuluuko kauden aikana 20 vai 40 konetta. Lajiin satoja miljoonia panostaville huipputalleille sillä ei niin suurta merkitystä ole.
Pointti oli lähinnä se, että samoja paskoja moottoreita ne Minardit siltikin käyttää.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Jones sanoi:
Ainakin on kerrottu FIAn toimesta, että se 10 sekkaa lisätään kuskin loppuaikaan, jos tarve on.

Siitä huolimatta siinä voi voittaa koska 'draivtruu' tai 10 sekan stoppi vie vielä enemmäm aikaa.

Tämä tieto on kyllä jäänyt minulta huomaamatta. Vähän keinotekoiselta ratkaisulta vaikuttaisi tämä. Parempi kuitenkin sekin, kuin asian jättäminen kokonaan ilman sääntelyä.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Tiedän ettei tämä tarkalleen liity tähän topicciin mutta mitä ihmettä Salo ja JJ höpisevät MTV3:n F1-sivuilla (aika-ajoista):

"Kahden kierroksen aika-ajo on molempien (Salo&JJ) mielestä helpotus kuljettajille.
- Onnistumismahdollisuudet paranevat 50 prosenttia. Se auttaa sellaisia kuljettajia kuin Juan-Pablo Montoya, joka helposti mokasi yhden kierroksen systeemissä, koska se ajaa niin yli rajojen, Salo arvioi. ....
- Hyvä, että on kaksi mahdollisuutta. Harvoin kukaan epäonnistuu kahta kertaa peräkkäin, Järvilehto arvioi. "


Eihän systeemi tämän osalta ole tietääkseni muuttunut mitenkään muuten kuin aikataulujen osalta. "kahden kierroksen aika-ajo"??? "onnistumismahdollisuudet paranevat 50 %"????
 
Ylös