Aivan idioottimainen sääntö!

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
h@nz sanoi:
Tiedän ettei tämä tarkalleen liity tähän topicciin mutta mitä ihmettä Salo ja JJ höpisevät MTV3:n F1-sivuilla (aika-ajoista):

"Kahden kierroksen aika-ajo on molempien (Salo&JJ) mielestä helpotus kuljettajille.
- Onnistumismahdollisuudet paranevat 50 prosenttia. Se auttaa sellaisia kuljettajia kuin Juan-Pablo Montoya, joka helposti mokasi yhden kierroksen systeemissä, koska se ajaa niin yli rajojen, Salo arvioi. ....
- Hyvä, että on kaksi mahdollisuutta. Harvoin kukaan epäonnistuu kahta kertaa peräkkäin, Järvilehto arvioi. "


Eihän systeemi tämän osalta ole tietääkseni muuttunut mitenkään muuten kuin aikataulujen osalta. "kahden kierroksen aika-ajo"??? "onnistumismahdollisuudet paranevat 50 %"????
Kylla..kahden kierroksen aika-ajot tulevat nyt..kun perjantain aika-ajot jäävät pois turhina. Ainakin puhuivat pidentyneistä lauantain aika-ajoista televiissiossa. 1,5h taitavat kestää
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
F1 Maailman mukaan helpotusta tulee sitä kautta, että aika-ajosäätöjä on mahdollista testata ensimmäisellä rundilla, vaikka periaatteessa silloin pitäisi yrittää kevyellä bensakuormalla saada paras mahdollinen lähtöpaikka ratkaisevalle aika-ajokierrokselle.

Siinä mielessä en kyllä ymmärrä MTV3:n asiantuntijoiden logiikkaa, että ratkaisevaa on vain se aika joka jälkimmäisellä vedolla saavutetaan. Kuljettaja joka onnistuu ensimmäisellä vedolla ei hyödy siitä mitään, jos toinen menee penkin alle.

Vahvasti vaikuttaa myös siltä, että kaikki asiantuntijat ovat tässä tapauksessa unohtaneet, että viime vuonna ajettiin se 15 minuutin pikaharjoitus ennen lauantain aika-ajoja. Moni on todennut tuon session antaneen paremman kuvan autojen ja kuljettajien suorituskyvystä kuin vapaat harjoitukset.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Eihän aika-ajojen muoto ole todellakaan muuttunut viime vuodesta. Ainoastaan perjantain sessio on siirretty lauantaille toisen ja ratkaisevan aika-ajon eteen. Ei siis oteta parempaa aikaa niistä kahdesta, vaan se jälkimmäinen pelkästään ratkaisee kuten ennenkin. Ensimmäinen määrää vain ajojärjestyksen toiseen sessioon. Kyllä tuossa voi epäonnistua ihan kunnolla vieläkin.
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Mielestäni Minardilla on erittäin kestävät moottorit, mutta tehoa onkin sitten vähemmän.
Muistaakseni Minardit eivät keskeyttäneet kuin muutaman kerran moottori rikkoon viimekauden aikana. :eek!:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
zhoop sanoi:
Mielestäni Minardilla on erittäin kestävät moottorit, mutta tehoa onkin sitten vähemmän.
Muistaakseni Minardit eivät keskeyttäneet kuin muutaman kerran moottori rikkoon viimekauden aikana. :eek!:

Erittäin mukava huomata, että jollakulla on tällaiset muistikuvat viime kaudesta. Henkilökohtaisesti olen ollut tässä käsityksessä koko ajan mutta epäillyt saattavani erehtyvä katsomaan asiaa minardinsävyisten lasien läpi. :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kuinkas tuon moottorisäännön kanssa? Eikös sinne saa edelleen vaihtaa tiettyjä osia, kuten kannen tiivisteet jne... Ja tätä ei lasketa moottorin vaihdoksi?:confused:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
patriot sanoi:
Kuinkas tuon moottorisäännön kanssa? Eikös sinne saa edelleen vaihtaa tiettyjä osia, kuten kannen tiivisteet jne... Ja tätä ei lasketa moottorin vaihdoksi?:confused:
Ainakin samantasoiset remontit eivät taida enää onnistua ilman rangaistusta mitä McLaren suoritti viime vuonna kauden alussa. Jotain apulaitteita tms. saa kai vaihdella. Hieman taitaa olla epäselvä tämä sääntö.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
RK-62 sanoi:
Ainakin samantasoiset remontit eivät taida enää onnistua ilman rangaistusta mitä McLaren suoritti viime vuonna kauden alussa. Jotain apulaitteita tms. saa kai vaihdella. Hieman taitaa olla epäselvä tämä sääntö.
---------------
After consultation with the relevant engine supplier the FIA will attach seals to each engine in
order to ensure that no significant moving parts can be rebuilt or replaced.
Other than the straightforward replacement of one engine unit with another, a change will also
be deemed to have taken place if any of the FIA seals are damaged or removed from the
original engine after it has been used for the first time in any practice session.
----------------

Niin, miten nuo FIA:n sinetit koneisiin sijoitetaan?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Re: Re: Aivan idioottimainen sääntö!

312T4 sanoi:
Jones sanoi:
Mua on alusta alkaen närästänyt nämä moottorisäännöt tälle vuodelle (Haikeudella muistelen aika-ajomoottoreita ja -renkaita vuosien takaa).

Asiaa!

Turbot, aika-ajomoottorit ja maaefekti takaisin! Ja mennään sitten kuin kiskoilla tuhatta ja sataa!
Sinua varmaan riemastuttaa, että 2005 kaudella moottorin piti muistaakseni kestää kaksi kisaa ja 2006 neljä kisaa..
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Saatana ammun ne homot sieltä FIA:sta... Tuollaisia paskoja sääntöjä... ja muutenkin siinä 3 autoa paskoilla talleilla säännössä, miten luulette esim. Minardinkin maksavan nuo 3 auton kustannukset ? Eihän niillä "paskoilla" talleilla ole varaa tuommoiseen, ainakaan hirveästi joten siittä ei paljoa köyhille talleille hyötyä koidu, paskemmat vaan paskenee(köyhät esim.Minardi) ja paremmat paranee(varakkaat esim. BAR)... ei jumalauta jos minä olisin siellä sääntöjä muokkaamassa niin palauttaisin kaikki vuoteen 1999 :D :mad: :rolleyes:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Re: Re: Re: Aivan idioottimainen sääntö!

Rusina sanoi:
Sinua varmaan riemastuttaa, että 2005 kaudella moottorin piti muistaakseni kestää kaksi kisaa ja 2006 neljä kisaa..
Ny rupes jo viimeistään vituttaan, tommosta paskaa, ei varmana (anteeksi muuten kiroiluni mutta oon vähä pahalla päällä tänään):mad:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Re: Re: Re: Re: Aivan idioottimainen sääntö!

Musta Pekka sanoi:
Ny rupes jo viimeistään vituttaan, tommosta paskaa, ei varmana (anteeksi muuten kiroiluni mutta oon vähä pahalla päällä tänään):mad:
Tuosta voi olla jo säästöä, koska tämä voisi rajoittaa oikeasti kisojen välistä testaamista..siihen mahdolliset hyödyt jäävätkin sitten. Menee kyllä aika rankaksi..neljä kisaa pitää kestää.. pian asentavat henkilöauton moottoreita, josko ne kestäisivät :D
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Re: Re: Re: Re: Re: Aivan idioottimainen sääntö!

Rusina sanoi:
Tuosta voi olla jo säästöä, koska tämä voisi rajoittaa oikeasti kisojen välistä testaamista..siihen mahdolliset hyödyt jäävätkin sitten. Menee kyllä aika rankaksi..neljä kisaa pitää kestää.. pian asentavat henkilöauton moottoreita, josko ne kestäisivät :D
En usko, että se rajoittais testaamista. Runkoja on enemmänkin kuin kaksi. Sitten testiä vaan niillä toisilla rungoilla ja moottoreilla, tai ei välttämättä edes toisella rungolla vaan toisella koneella.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Luultavasti tuo sääntö useamman kisan kestövistä moottoreista ei tule voimaan, koska jopa FIA:ssa on tajuttu, ettei siinä ole mitään järkeä. Näitä heiteltiin silloin, jotta mahdollisimman moni muu ehdotus menisi lävitse.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tullaankohan näkemään oudon värisiä kolmansia autoja, yksittäisissä harjotuksissa tietyn sponsorin väreissä? Se nimittäin on sallittua komlannen auton osalta :|

Teams must run their two cars with essentially the same race livery throughout the season and must seek prior approval for any major changes. Any third cars used in Friday’s practice sessions may have a different livery.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Varsin luultavaa että näin tehdään, koska tiimeillä on mahdollisuus ylimääräiseem varainhankintaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Rusina sanoi:
Kylla..kahden kierroksen aika-ajot tulevat nyt..kun perjantain aika-ajot jäävät pois turhina. Ainakin puhuivat pidentyneistä lauantain aika-ajoista televiissiossa. 1,5h taitavat kestää
Niin, mutta ainoastaan jälkimmäsiella on merkitystä, ajat pyyhitään ekan kierroksen jälkeen eli kyseessä on kuitenkin yhden kierroksen aika-ajo :thumbdown:

2 yritystä kevyekkä autolla olis kylla parempi homma mutta ei taida toteutua ...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Vai merkkaako molemmat kierrokset sittenkin? Vain paras, vai yhteissumma? Ei saa selvää ei . Ja ajetaanko molemmat aika-ajot kisa-lastilla?
At each Grand Prix meeting all race drivers may participate in two one-hour practice sessions on Friday (Thursday at Monaco), two 45-minute practice sessions on Saturday, and a two-part qualifying session on Saturday.

While practice is not compulsory, a driver must participate in the qualifying session to be eligible for the race. In qualifying, drivers get two flying laps in which to set a time, one in each part of the session. Each flying lap is, of course, preceded by an out-lap and followed by an in-lap.

In both parts of the qualifying session the drivers run one at a time in a pre-determined order. In the first part they run in the finishing order of the previous race, with the race winner going first, and in the second part they run in reverse order of the times set in the first part, the slowest driver going first. In each part, the qualifying runs are split into four groups of five drivers, with a short break between each group. There is a two-minute break between the first and second parts of the session.

The timing of the qualifying runs is such that, while more than one driver will be on track simultaneously, no more than one driver will be on his flying lap at any given time and no driver should be hindered by another during his flying lap. If a driver fails to leave the pits for his run when required he can take no further part in that part of the session.

If a driver stops on the circuit during his out-lap, he is out of that part of the session, and the following driver will only be released once the stricken car is in a safe position. If a driver stops on his flying lap he is similarly out of that part of the session. The red flags will be brought out signalling the driver currently on his out-lap to return to the pits. He will be allowed to refuel and change tyres ahead of a second qualifying attempt.

Each driver can nominate two cars for use in the qualifying session and both must carry identical fuel loads. If a driver stops on track during the first part of the session, he may not use that car in the second part.

The grid for the race will be determined by the times set in the session, with the fastest driver taking pole position. Any driver who fails to set a time will start from the back of the grid. If more than one driver fails to set a time they will start the race in the reverse of their starting order for the first part of qualifying.
edit .. maikkarin tektiTV:stä saa selvää eli vanhan mallin mukaan :(
 
Viimeksi muokattu:
Ylös