ALMS 2007

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Sarja alkaa lauantaina perinteisellä Sebringin 12 tunnin kisalla.

Mika Salo ajaa koko kauden ja Le Mansin GT2 Ferrarilla Jamie Melon kanssa ja on ollut testeissä aivan luokan kärjessä. Pitkissä kisoissa kolmantena kuskina on Johnny Mowlem.

Kauden 2007 ohjelma (normaalikisa 2h 45min):
17.3. Sebring 12h
31.3. St. Petersburg
14.4. Long Beach (100 minuuttia)
21.4. Houston
19.5. Salt Lake City
7.7. Lime Rock Park
22.7. Mid-Ohio
11.8. Road America
26.8. Mosport
1.9. Detroit
6.10. Petit Le Mans – Road Atlanta 1000 mailia
20.10. Laguna Seca 4h


GT1 luokassa tehtaan Corvetet ajavan kauden ilmeisesti ilman kilpailijoita.
LMP1 luokassa Audeilla on sentään nimellisinä kilpailijoina luokkaa vaihtanut Intersport ja 6 vuotta vanhalla Lolalla kilpaileva AutoCon

LMP2:ssa neljä Porsche RS Spyderia (Penske ja Dyson) on ollut lähellä Audien vauhtia. Myöhemmin kaudella on odotettavissa vielä kaksi Porschea.
Kolme uutta Acuraa (Andretti-Green, Highcroft ja Lowes-Fernandez) ovat olleet lähes Porschen vauhdissa. Projektin tasoa osoittaa tiimien viime kuussa Sebringissä ajama 12 tunnin testikisa.
Täysin uusi Mazda saatiin valmiiksi vasta toissa viikolla, mutta nyt tiimillä näyttäisi olevan paremmat mahdollisuudet päästä luokan vauhtiin kuin viime kaudella kunhan vain saavat kilometrejä kalustoon
Vajaan kauden Radicalilla kisaava Van der Steur missaa Sebringin viime viikolla testeissä tapahtuneen ison kolarin takia, autoa ei saatu korjattua ajoissa.

GT2:ssa on odotettavissa Ferrarin ja uuden 997 Porschen välinen koitos.
Viime vuonna Le Mansin ja Sebringin voittanut Panoz yrittää laittaa kampoihin. Tehdastiimiksi vaihtui PTG, mutta viime vuonna tehdastiiminä toiminut Multimatic on kuitenkin yhä taustalla mukana.
Koko kaudeksi ilmoittautuneita Ferrareita on kolme. Risi Competizione ajattaa Salon auton lisäksi osan kautta Grand-Am mies Tracy Krohnille Ferraria (kauhea vihreä väri). Petersen / White Lightning vaihtoi Porschen Ferrariin täksi vuodeksi, tallin toinen auto on Corsa Motorsport / White Lightning tiimin nimellä.
Kahden Porschen voimin toimivat Flying Lizard ja Tafel Racing. Lisäksi yhdellä 997 kauden ajavat Rahal-Letterman, Team Trans Sport ja Konrad (Sebringissä 996, uusi auto ei ehtinyt).


Sebringissä on lisäksi mukana:
Horag - Lola LMP2, Team Moda - Aston Martin GT1, JMB - Ferrari GT2, Robertson - Panoz GT2, tehtaan Spyker GT2, Farnbacher - Porsche 997 GT2 ja Autoracing Club Bratislava - Porsche 996 GT2

Sarjan sivuilta löytyy live timing ja netti radio.
Aika-ajot alkavat jo 20 minuutin kuluttua.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Reilun tunnin jälkeen tilanne on melko odotetun lainen. Audit johdossa ja Porschet ja Acurat perässä. Jamie Melo ajoi #62 Ferrarin GT2 paalulle, mutta spinnasi myöhemmin aika-ajossa ja renkaat menivät siinä. Kumien vaihdon johdosta joutuivat lähtemään viimeisestä ruudusta, mutta nyt jo Melo johdossa 2s edelle #45 Porschea.

Acura tarjoaa speed tv:n sivuilla on board kuvaa kuudesta autosta mukaan lukien Salon Ferrarista. Rekisteröityminen:
http://secure.speedtv.com/

Speed tv:n lähetys pitäisi näkyä tvu playerin 53060 wheels kanavalta, mutta eipä tällä hetkellä näy. Lähetyksessä on 3 tunnin tauko nascarin takia.

Onneksi Live timing ja netti radio toimii
http://www.imsaracing.net
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
imsa sanoi:
Speed tv:n lähetys pitäisi näkyä tvu playerin 53060 wheels kanavalta, mutta eipä tällä hetkellä näy.
Mullakin katosi tuossa jokin aika sitten kokonaan näkyvistä, mutta nyt taas pelaa. Tolkuttoman kauan tosin kesti puskurointi, joten mahtaa olla varsin paljon jäljessä... vaikka eipä sillä niin väliä ole. Pääasia, että näkyy :thumbup:
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Hienoa kisaa, yhdeksän ja puolen tunnin jälkeen GT2 luokan johdossa 62 Ferrarin ja 45 Porschen välillä on alle sekuntti. Salo juuri nousi autosta rankan stintin jälkeen. Aivan Porschen perässä laskevan auringon sokaisemana Mika spinnasi ja jäi 10 sekunttia jälkeen. Sen jälkeen vain luiston esto pois päältä, jotta sai viimeiset kymmenykset viilattua kierros ajoista ja pikku hiljaa kiri aivan Porschen perään. Varikko porukka teki hommansa ja Melo tuli kuljettajan vaihdoista johdossa. :thumbup:

Muuten ollut todella paljon pikku vikoja. #2 Audi johtaa kierroksella Andretti-Green Acuraa. Prototyyppi Porscheilla ollut paljon sähkö vikoja. GT1 Corvetet ajaneet koko kisan lähes peräkkäin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jopa oli viimenen kierros! Melolla oli luistelusta päätellen renkaat aivan finaalissa. Viimesen mutkan runttaus voittoon ei ollut mikään kovin nätti liike, mutta mitäpä tuosta... kyllä kai pieni kontakti sallitaan :)

Acuran suoritus oli vahvempi kuin osasin odottaa. Toki Porschejen ongelmat auttoivat melkoisesti, mutta silti - kaksoisvoitto ekassa kisassa ei ole kehno suoritus.

Hieno alku kaudelle kaiken kaikkiaan. Isoja protoja ja etenkin GT1-autoja tarvittaisiin kyllä kiiruusti lisää.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Oli aivan tajuton loppu. Ferrarin renkailla oli ajettu yli kaksi kertaa se mitä Porschen, mutta hiukan rumalla koppi auto tyylillä Melo hoiti homman lopussa.

Kalustolle on rankkaa kun kauden rankin kisa on heti ensimmäisenä. Voittaja Audi, GT1 Vetet ja GT2:n kärki kaksikko olivat ainoat lähes ongelmitta selvinneet autot.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Iloiselta näytti Herta ja Andrettikin. Eivät tainneet odottaa Acuran olevan noin nopea :cool:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Oli kyl hienoa kattoa kisaa SpeedTV:stä, jokavuotiseen tapaan piti olla Nascaria välissä.

Tässäpä jotain pieniä ajatuksia kisasta.

LMP1-luokassa Intersport tarvii kyl nopeasti paremmat renkaat eikä noita LMP2-luokan nakkeja :thumbfh: Pari kolme kertaa ainakin hajos takarengas kisan aikana. Eikä nopeus tosiaan ollut kaksinen. Autocon on siellä sit seassa, mutta se taitaakin olla auto jolla tämä yksi ex-Microsoftin pomo saa vähän nautiskella.

LMP2:ssa Acura on kyl mukava yllätys, pahimmat lastentaudit olivatkin Porschen autoissa. Luokka lupaa kyl hyvää tuleviin kisoihin, syheröisemmillä radoilla varmasti kokonaiskisan voittotaistelussa mukana.

GT1:stä ei oikein jäänyt mitään mieleen. Paitsi toisen Corvetten valkoinen väritys.

GT2 oli kyl hieno luokka kokonaisuudessan. Ferkku vs Porsche taistelua kesti kauan ja useaan otteeseen. Spykerin vauhtikin oli mukava yllätys, ei pyörinyt peränpitäjänä.
"It was really tight with the No. 45 car," Salo said. "We were absolutely flat out the entire way. The GT2 is the best racing in this Series. It's going to be like this all year, so we have to improve so we don't have any more finishes like this."


 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ilmeisesti tuosta viimeisen kierroksen taistelusta tehtiin ALMS/IMSA:lle protesti, mutta se hylättiin. Jostain olin niin lukevinani, mutta en ole varma.

Aika paljon tuo on keskustelua aiheuttanut eri forumeilla, mielestäni tuo oli just hienoa "old school" taistelua jota koppiautoilla voi harrastaa.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
St. Petersburgin katuratakisa huomenna puolen yön aikaan. Jälkilähetys Speediltä 3 tuntia myöhemmin. Rata on todella nopea ja tuntuu kuljettajista oikealta moottoriradalta, mutta muutamia kosketuksia betonivalleihin on tapahtunut. Tapahtuma on yhdessä IRL:n kanssa, jotka kisaavat sunnuntaina

Penske Poschet lähtöruudukossa ensimmäinen ja toinen. Dumas:n paaluajalla 1.03.039 olisi ollut IRL harjoituksissa toiseksi nopein. McNish Audilla 3. perässä kolme Acuraa, Fernandez oli tällä kertaa nopein. #2 Audi seitsemäs ja seuraavina Dyson Porschet vajaa 2s paalupaikasta.

GT2 luokassa Enge Ferrarilla nopein, Melo toinen 0,2s jäljessä. Yllättäen Tafel Porschet kolmas ja neljäs edellä Lizard Porscheja.
Huomenna kisassa on vain kaksi Ferraria, koska Sebringissä palanut Corsa/White Lightning on Italiassa tehtaalla ja tänään harjoituksissa toinen Risi tallin auto kolaroi niin rajusti ettei sitä saada korjattua kisaan.

Aika-ajon tulokset
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Katuradalle tyypillisesti romua riitti, joten turva-auton takana ajettiin 35 kierrosta 114 kierroksesta.
Audeilla oli kisassa vauhti kohdallaan ja hyvä strategia, joten kaksoisvoitto tuli. Viimeisillä kierroksilla väliä oli dieseleiden välillä alle sekuntti.
Pensket voittivat lopulta P2 luokan, vaikka alussa toinen auton kärsi ylikuumenemisesta ja toisesta meni rengas, mutta turva-autojen kanssa oli tuuria ja tiimi sai menetetyt kierrokset takaisin. Acurat olivat ensimmäisen tunnin jälkeen luokassa sijoilla 1, 2 ja 3, mutta lopulta vain Highcroft pääsi maaliin samalla kierroksella voittajan kanssa. Fernandez menetti luokka johdon kolaroinnista tulleeseen stop&go rangaistukseen ja huonoon tuuriin toiseksi viimeisen safety carin kanssa, jolloin tiimi jäi kierroksen kärjestä. Andretti-Green johti koko kisaa alkupuolella, mutta sitten Pensken Briscoe tönäisi Acuraa ja tiimi menetti yli 25 kierrosta korjauksiin. Dyson Porschet kärsivät pikku ongelmista eivätkä olleet missään vaiheessa aivan kärjessä.

GT1 luokassa tuli yllätys kun luotettavuudestaan tunnetuista Corveteista toinen keskeytti vetoakselin rikkouduttua.
GT2:ssa Salo ja Melo saivat lopulta voiton kierroksen erolla #45 Lizard Porscheen. Turva-autojen ja pikku ongelmien takia ei ollut ketään samalla kierroksella. Enge johti Saloa 7s erolla noin 45min ennen loppua kunnes ajoi rajusti ulos. Ensimmäisen tunnin aikana johdossa ollut #71 Tafel Porsche menetti melkein kaksi kierrosta kun tankkauksen kanssa oli ongelmia ensimmäisellä varikkokäynnillä.
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Tomas Enge loukkaantui ulosajossaan pahasti: olkapää pirstoutui, muutama kylkiluu murtui, keuhko painui osittain kasaan ja nilkka mahdollisesti murtui. Kaikki vammat tulivat kehon vasemmalle puolelle, mikä kylki edellä auto osui rajusti betonimuuriin. Auto liukui pitkän matkaan kuskin puolen kylki muurissa kiinni ja sen pysähdyttyä peräpää syttyi palamaan. Onneksi turvahenkilöstö oli paikalla heti. He saivat kuljettajan nopeasti ulos matkustajan puolen ovesta ja tulipalon sammutettua. Kisan lopulla tuli jo viesti, että Enge oli tajuissaan ja puhui "järkeviä".

planetlemans.com uutinen
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Salo pääs esittelemään Ferkkua Long Beachillä
Salo Entertains at Long Beach Press Day

Risi Competizione driver Mika Salo was featured Tuesday along with some of the top names in Hollywood at the Toyota Grand Prix of Long Beach Press Day. The event focused on the celebrities who will compete in the Pro/Celebrity Race on April 13 as well as Salo, who provided rides for the media in a Ferrari 430 GT Challenge car. It was provided by Giacomo Mattioli, who owns the No. 61 Ferrari of Risi's American Le Mans Series operation. Mattioli also owns and operates Beverly Hills Ferrari.

Celebrities included producer/director George Lucas; actresses Kelly Hu ("Growing Pains"), Kathryn Morris ("Cold Case"), Emily Procter ("CSI: Miami") Aisha Tyler ("Talk Soup") and Kendra Wilkinson ("The Girls Next Door"); actor Joshua Morrow ("Young and the Restless"); former NBA star and talk show host John Salley; former tennis superstar Martina Navratilova; X-Games champion Dave Mirra; and Robin Quivers ("Howard Stern Show").
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Long Bechin kisa starttaa 02:00 sunnuntain puolella yötä. Kisan kesto on vain 100 minuuttia ja viikonloppuna on yhteensäkin ALMS:lla vain 3h35min rata-aikaa, eli mistään endurance kisasta ei ole kyse.

Franchitti otti Acuralle ensimmäisen paalupaikan kolme kymmenystä Penske Porschejen edellä. Katuradalle huonosti sopivat Audit lähtevät ruuduista 4 ja 6.
Salo ajoi tällä kertaa Ferrarin luokan paalulle Lizard Porschejen ja Engeä korvaamaan tulleen Dirk Müllerin edelle.

Toivottavasti turva-autot eivät pilaa tätä kisaa. St. Petesssä nimittäin ajettiin yli tunti niiden perässä :jaska:

aika-ajon tulokset
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Long Beach kisaraportti
R10 hävisi ensimmäisen kerran, Porschet ottivat kolmoisvoiton ja Salo & Melo voittivat jälleen.
Ainut turva-auto jakso loppui juuri 30 min kohdalla ja silloin useat tiimit vaihtoivat kuljettajaa (30min oli minimi ajoaika kuljettajalle). Vaihto meni ainakin Penskeltä niin tiukalle, että jälkeenpäin AGR teki protestin ajoajoista, mutta alkuperäiset tulokset jäivät lopulta voimaan. Kuljettajan vaihto siinä kohtaa oli oikea strategia, koska turva-autoa ei enää nähty. Useat kilpailijat kävivät tankkaamassa juuri ennen loppua, kun koko ajan ajettiinkin kisaa.
Pitkä akseliväliset Audit eivät taittuneet tiukkiin mutkiin ja neulan silmässä ne olivat jopa GT2-luokan autoja hitaampia. #45 GT2 Porsche törmäsi toisen Audin perään kyseisessä mutkassa.

Acurat ovat jopa Porschejen edellä kisa, mutta erinäisiä ongelmia on. AGR oli nopein alkupuolella, mutta he ryssivät strategian. Loppupuolella Fernandez oli kolmannella sijalla 10s johtanutta Porschea jäljessa saavuttaen sitä koko ajan, mutta sitten iskivät vaihdeongelmat tiputtaen Acuran neljänneksi ja lopulta bensa loppui kierrosta ennen maalia, joten tuloksena oli yhdeksäs sija.

Seuraava kisa on jo ensi lauantaina Houstonissa.
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Autosport lehden mukaan JJ Lehto ja Johnny Herbert ovat kaksi CET Solaroli tallin ajajista. :thumbup: Tallin pitäisi olla mukana heinäkuusta Lime Rock Parkin kisasta lähtien kalustona kaksi Porsche RS Spyderia ja yksi GT2 Porsche.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tuo Lehto & Herbert huhu on kyl mielenkiintoinen, toivottavasti toteutuu. Audille ei enää pääse ja kenties LeMansin jälkeen R10:t eivät enää Pohjois-Amerikassa ajakaan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
GT1 Help

Autoweek huhuilee että ALMS:ään vihdoin tulis lisää GT1-autoja.
A Saleen and a Maserati could rejoin Chevrolet in the American Le Mans Series’ GT1 category before the end of the summer. Germany’s Konrad Motorsport is finalizing plans to bring back a pair of Saleen S7Rs in time for round six at Lime Rock in early July. A privately entered Maserati MC12 owned by longtime sports-car driver Fredy Lienhard also could enter a couple of races before the season’s end.
Konradia en usko ennenkuin näen, tuo Maserati voi vaikka toteutua mutta en tiedä olisiko kovinkaan kilpailukykyinen tiimi.
 
Ylös