Apua ADSL-palikan valintaan

• Viestiketjun aloittaja Olga
  • Aloituspäivämäärä

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Itselläni on Zonealarm vanhemmassa koneessa. Tähän uudempaan Zonealarm ei sopinut, ilmoitti yhteesopivuusongelmasta F-securen kanssa. Niinpä latasin ilmaisen Sygate-palomuurin, joka tuntuisi toimivan hyvin. Sygatella on myös sivu, jolla voi skannata oman koneensa ja testata siis, ovatko portit kiinni ja näkymättömissä.

Sivun osoite on http://scan.sygate.com/

Jos testissä tulee tulokseksi, ettei koneen nimeä löydy tms. niin se ei merkitse, että kone on niin näkymätön, vaan että testi epäonnistui! Silloin kannattaa kokeilla uudelleen.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Itse en ole tuota sygatea kokeillut, mutta yksi työkaveri kehui:thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Hassua, minä kuvittelin, että mikäli teillä on firman netti kotona, niin he hoitavat keskitetysti kotimuurien säännöstön. Noh, onhan näitä client-pään tietoturvaratkaisuita joka lähtöön:ahem:
Ei mulla mitään firman nettiä ole himassa, vaan toi Zyxell tulee firman puolesta. Se on ihan vain siltä varalta, että jos joskus joudun ottamaan firman läppärin himaan ja ottamaan yhteden firmaan (hoituu ihan mun oman nettiyhteden kautta). Eivät oikein dioggaa siitä, että tulisin sisään ilman palomuuria ;)

Omalta koneelta en yhteyttä saa edes ottaa eikä se yhtes muutenkaan onnistu ilman tarvittavaa RAS-softaa.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mutta edelleenkin jäi se kysymys avoimeksi, että onko mulle vastaavaa hyötyä siitä, jos Zyxellin lisäksi asennan kunnon softapalomuurin (siis XP:n oman sijaan). Ulkoapäin tähän koneeseen ei varmasti kukaan pääse, mutta lähinnä toi kai olis vain estämässä sitä, että joku lähettää kökkä koneelta ulos. Itse olisin kuvitellu, että mun tapauksessa riittäis XP:n oma palomuuri varsin mainiosti, mutta halusin nyt tiedustella asiantuntijoiden mielipiteitä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kuten sanottu, itse en XP:n palomuurin turvaan tuudittautuisi. Mikäli sinua ulospäin menevä liikenne arveluttaa (haluat tietää mitä menee) etkä jaksa leikkiä tuon ulkoisen muurin kanssa, niin asenna Kerio. Viikon leikkimisen jälkeen olet huomattavasti tietoisempi koneesi verkkoliikenteestä. Kun minä testailin kotiliikennettä oikean muurin kanssa, yllätyin että oma koneeni kävi tarkistamassa kelloa Microsoftin palvelimelta:eek:

Pistä privaa mikäli haluat testata oikeaa muuria:thumbup:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Ei mulla mitään firman nettiä ole himassa, vaan toi Zyxell tulee firman puolesta. Se on ihan vain siltä varalta, että jos joskus joudun ottamaan firman läppärin himaan ja ottamaan yhteden firmaan (hoituu ihan mun oman nettiyhteden kautta). Eivät oikein dioggaa siitä, että tulisin sisään ilman palomuuria ;)

Omalta koneelta en yhteyttä saa edes ottaa eikä se yhtes muutenkaan onnistu ilman tarvittavaa RAS-softaa.
Aivan, eli läppärissä on oma salaus sekä tietoturva mitä lisätään firman tarjoamalla ulkoisella muurilla. Pelkästään ulkoiseen muuriin en firman edustajana luottaisikaan, mikäli yksittäinen käyttäjä pääsisi muokkaamaan asetuksia.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Aivan, eli läppärissä on oma salaus sekä tietoturva mitä lisätään firman tarjoamalla ulkoisella muurilla. Pelkästään ulkoiseen muuriin en firman edustajana luottaisikaan, mikäli yksittäinen käyttäjä pääsisi muokkaamaan asetuksia.
Ei ne muuten tiedä sitä, että mä pääsen itte fiksaamaan asetuksia (resetoitiin asetukset ja se palautti standardisalasanan :D) ja toisaalta sen yhteyden voi kyllä ottaa ilman sitä palomuuriakin, vaikka onkin teoriassa kielletty ;)

Joo toi yhtes tehdään sillai, että oon sannu firmasta semmonen avaimenperän kokoisen lämyskän, jossa vaihtuu näytöllä luku about kerran parissa minuutissa ja kun otan yhteden RAS:in kautta, joudun lämäämään ton luvun sinne softaan sisään. Älkää kysykö multa, miten noi on synkronisoitu keskenään, mutta kyllä ne vaan näköjään on, sekunnin myöhässä kun lyöt sen entisen luvun, niin et pääse enää sisään :eek!: Pitäis olla idioottivarma systeemi :rolleyes:

Läppärissä on muuten lisäksi vielä BlackIce hoitamassa softapalomuurin virkaa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kuulostaa ihan RSA:n SecurID-autentikoinnilta. Erittäin yleinen. Yksi "avaimenperä" kestää pari vuotta. Omien kokemuksien perusteella pieni viive on sallittu. Itselläni avain vaihtui minuutin välein.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Läppärissä on muuten lisäksi vielä BlackIce hoitamassa softapalomuurin virkaa.
Tosta en ole kuullut mitään:eek: Kai minun sivistyksessäni on pahoja aukkoja:nope: Täytynee petrata kovasti

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Kuulostaa ihan RSA:n SecurID-autentikoinnilta. Erittäin yleinen. Yksi "avaimenperä" kestää pari vuotta. Omien kokemuksien perusteella pieni viive on sallittu. Itselläni avain vaihtui minuutin välein.
Just semmonen!

Tosin mä en tiedä mikä ero on RAS:illa ja RSA:lla :confused:

Törni

Well-known member
OoPee sanoi:
Ok, eli RSA on salausalgoritmi, jota RAS käyttää :ahem:
Oikein. Algoritmi perustuu matemaattiseen ongelmaan joka liittyy suurten alkulukujen tuloon ja on saanut nimensä kehittelijöidensä sukunimien alkukirjaimista (Rivest-Shamir-Adleman). Tässä taannoin muistaakseni eräs Ranskalainen matemaatikko väitti keksineensä miten algoritmi avataan. Sen koommin asiasta ei tosin ole kuulunut.

RAS on taas puolestaan etäkäyttöpalvelu (Remote Access Service).

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Tänään se "alkujuonnossa" mainitsemani muutos tehtiin eikä mikään toimi. :mad_old: :mad_old: :mad_old:
Piti tulla työkoneelle tämä kiroamaan. Onneksi on viikonloppu edessä. :jaska:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Onko sun mahdollista vielä käyttää vanhaa liittymää? Oliko kyseessä ulkoinen HomePNA-Ethernet silta vai sisäinen PCI-kortti? Mikäli jälkimmäinen, niin on olemassa pieni mahdollisuus, että ongelma on omassa koneessasi.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Emmä tiiä mikä oli. Minoon maalta ja hermorauniona. Kun otin kokeiltavaksi halvemman ja vaatimattomamman karvalakkimallin, niin heti rupes toimimaan. :dunno:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Tyttö huutaa lihapullia ja poika kysyi että miksi tuo aina vaan yrittää kaataa tornia (jaska-hymiö) :D

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Olga sanoi:
Emmä tiiä mikä oli. Minoon maalta ja hermorauniona. Kun otin kokeiltavaksi halvemman ja vaatimattomamman karvalakkimallin, niin heti rupes toimimaan. :dunno:
Tänään kävin vaihtamassa toisen yksilön sitä alunperin valitsemaani mallia ja sehän toimi heti. Oli siis viallinen yksilö se, jonka kanssa eilen taistelin.

Valituksi tuli TeleWell TW-EA500. Kiitos opastaneille! :thumbup: