APUA FIA !!!

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hahhah

Viime syksynä, kun FIA - Ferrarin vaatimuksesta - kielsi sääntöjänsä muuttaen Michelineiltä heidän leveämmät renkaansa ja Ferrari uhkasi lopettaa osallistumisensa ykkösiin jos ei voita mestaruutta, niin silloinhan tekemättä mitään FIA olisi voinut tasoittaa tilannetta. Parhaassa tapauksessa tuo naurettava uhkaus olisi toteutunut ja nyt ajettaisiin erityisen tasaista formulakautta ilman Ferraria. Ja vakavastikin ottaen - vaikka Ferrari on nyt opiskellut ( rengastoimittaja varmasti hyvin konsultoituna ) tekemään autonsa yhteen uuden LEVEÄMMÄN Bridgestonen kanssa sopivaksi, niin ilman FIAn nuoleskelua ainakin Williams olisi säilynyt myös kilpailukykyisenä LEVEÄMMÄLLÄ Michelinillä varustettuna. Michelin ei vain tällä erää osannut tehdä tätä jälleen uutta erilaisella olalla suunniteltua rengasta joka kuitenkin täyttää nämä Ferrarin vaatimuksesta muutetut mittaussäännöt.

On siis varsin vaikea uskoa, että FIA nyt kääntäisi kelkkaansa ja tekisi sääntömuutoksia jotka selvästi heikentäisivät Ferrarin asemaa muihin talleihin nähden. Eipä tuo yhden moottorin sääntökään tullut sattumalta aikajaksolle jossa Ferrari löysi jo ennen sääntömuutosta moottoriinsa ennen näkemättömän kestavän konseptin. Toisaalta kun taas Bemari oli tiellä jossa sen kierrosherkkä moottori kiersi tehoja tärinöittä Ferrarilta karkuun ja oli kääntämässä ainakin aika-ajojen vaakaa Williamsille. Tässä vaiheessa Ferrarilla oli enää etu vain luotettavuudessa ja hitailla radoilla.

Enkä ihan varma ole tuosta takasiivestäkään, nyt kun Ferrari on saanut autonsa d.forcen tyystin muualta ja painopisteen muita alemmaksi.

Tai sitten ketä tämä yhden kierroksen aika-ajo suosii. No - lista on loputon, samoin mielipiteiden kirjo. Varmaa on kuitenkin, että muutoksia tulee jo ihan vain muutosten tai jonkun muun tuntemattoman motiivin vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Jaha.. Onhan noita ohituksia sen verran hyvin ollutkin tässä tällä kaudella lähikausiin verrattuna, että hyvä niitä on alkaa hieman karsimaan aerodynaamisen pidon merkitystä korostamalla. Meinasi olla jo hieman liian viihdyttävää kisailua tuo Bahrainin kisa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Tähän topicciin voitaisiin nostaa esille tietysti myös se, että kun BAR ilmoitti pyrkivänsä seuraavassa kisassa haastamaan Ferrarin, ei mennyt kauaakaan, kun FIA tarkensi takasiipeä koskevia sääntöjä ja totesi BAR:n esittämän siipiratkaisin laittomaksi. Huvittavaa tässä oli se, ettei BAR:in siipeä varsinaisesti edes tutkittu, vaan lausunto annettiin alustavana ja ikäänkuin vähemmän sitovana samalla ilmoittaen, että siipisääntöjä tarkennetaan jatkossa.

Ymmärrettävää on, ettei tästä BAR:n siipiratkaisun torppaamisesta mitään suurta kohua syntynyt, kun tallin profiili on vielä sangen alhainen, vaikka se näyttää taistelevan parhaan Michelin-tallin sijoituksesta tosissaan. Eri asia onkin sitten jos BAR jollakin käsittämättömällä tavalla onnistuisikin haastamaan Ferrarin kotiradallaan. Silloin varmasti tallin nykyisetkin siipiratkaisut otettaisiin tarkemman tarkastelun alle. Tähänhän tarjoutuu joka tapauksessa oiva tilaisuus, kun FIA:n taholta on tarkennuksia siipisääntöihin jo luvattu.



Myönnettäköön tosin, että nykyisessä tilanteessa pidän nopeuksien rajoittamisessa parhaana ratkaisuna juuri sitä, että takasiipisäännöstä pidetään kiinni ja renkaisiin lisätään ylimääräinen ura. Näin ollen FIA:lla on ihan asiallisia perusteita puuttua mahdollisiin takasiipisäännön taivuttamisyrityksiin. Kuitenkin aivan yhtä perusteltu syy on puuttua renkaisiin ja sehän tämän topicin avausviestissä jo todettiin "Ferrarin suosimiseksi".
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Wilpuri sanoi:
Jaha.. Onhan noita ohituksia sen verran hyvin ollutkin tässä tällä kaudella lähikausiin verrattuna, että hyvä niitä on alkaa hieman karsimaan aerodynaamisen pidon merkitystä korostamalla. Meinasi olla jo hieman liian viihdyttävää kisailua tuo Bahrainin kisa.
Jees näinhän siinä käy. Renkaita on tietysti helpompi muutattaa kesken kauden kuin aerodynamiikkaa. :thumbdown

Aikaisempaa suurempi määrä ohituksia johtuu suurelta osin rengassodan kautta parantuneesta mekaanisesta pidosta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
:) Hohhoijaa, kylläpäs täällä taas imuroidaan herneitä nenään oikein urakalla. Puolin ja toisin.

mustavihannes: Niinpä. Jos nopeuksia halutaan saada alas, niin miksei saman tien bännätä diffuusoreja kokonaan? Pohja vaan koko pituudelta tasaiseksi (nythän se pitää olla akselien väliseltä alueelta, joka mahdollistaa nostetun keulan ja diffuusorin). Diffuusorin poistaminen taitais mahdollistaa myös helpomman imussa ajamisen... Tosin asialla saattaa olla kääntöpuolikin, nimittäin flamin' Mercedes saattais taas muuttua flying Mercedeksi. Enkä tässä tarkoita nopeutta vaan kirjaimellisesti lentämistä. Kuinkas nimittäin on noitten IRL-autojen pohjan kanssa..? Mutta yhtä kaikki, tutkimisen arvoinen asia FIA:n tekniselle jaostolle.

Totta on, että nykyinen kehitys on liikaa. Ideaali tilannehan olisi, että kierrosajat tippuisivat vajaa sekunnin vuodessa. Tätä vauhtia tulemme VARMASTI näkemään rajoituksia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitä tuohon BARin siipeen tulee, niin olisi hyvä saada kunnon tarkennus siihen, koskiko puhutut rajoitukset nykyisin käytössä olevaa siipeä vai vasta hyväksyttävänä ollutta. Uudesta siivestähän puhuttiin, MUTTA BARilla on jo nyt muista poikkeava takasiipi pystyevineen a'la Pösön, Subben ja Fordin WRC-autot. Geoffrey Willis alkaa päästä vauhtiin...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Zep sanoi:
Mitä tuohon BARin siipeen tulee, niin olisi hyvä saada kunnon tarkennus siihen, koskiko puhutut rajoitukset nykyisin käytössä olevaa siipeä vai vasta hyväksyttävänä ollutta. Uudesta siivestähän puhuttiin, MUTTA BARilla on jo nyt muista poikkeava takasiipi pystyevineen a'la Pösön, Subben ja Fordin WRC-autot. Geoffrey Willis alkaa päästä vauhtiin...

Henkilökohtaisesti luin asiaa käsitteleviä uutisia aikanaan kahteenkin kertaan ihan vain sanamuotojen tarkistamisen vuoksi. Sain kuitenkin sen kuvan, että kysymyksessä oli jonkinlainen epävirallisempi BAR:n ehdottaman muutoksen tarkistus, jossa ehdotettu siipiratkaisu todettiin sääntöjen vastaiseksi. Tässä yhteydessä kuitenkin FIA:n puolelta ilmoitettiin, että tallit tulevat saamaan tarkennetut takasiipeä koskevat säännöt ja lisäksi korostettiin myös sitä, ettei BAR:n esittämää uutta siipiratkaisua oltu tutkittu virallisessa menettelyssä. Näin ollen pitäisin erittäin epätodennäköisenä, että FIA tässä vaiheessa olisi virallisesti tutkinut BAR:n nykyisin käyttämän takasiiven nimenomaan siitä näkökulmasta, että siinä käytetyt ratkaisut saattavat jo nyt hyödyntää takasiipisäännön aukkoja. Sellaiselle sääntörikkomusepäilyyn liittyvään tutkimukseen ei ole BAR:n nykyisen siiven osalta ole ollut tarvetta. Tähän mennessä tehdyt epäviralliset tutkimukset ovat käsitykseni mukaan liittyneet yksinomaan siihen, että BAR on itse halunnut saada uudelle idealleen ennakkohyväksynnän FIA:lta siinä kuitenkaan onnistumatta.

Oma spekulaationi onkin se, että BAR:n nouseminen Ferrarin nopeuksiin merkitsee automaattisesti sitä, että nykyinen takasiipi otetaan virallisten tutkimusten kohteeksi. Siinä vaiheessa löytyisi varmasti ainakin yksi kolmas taho, joka asian tutkimista FIA:lle esittäisi. Nykyisen Ferrarin ylivoiman aikana lienee kuitenkin sangen vähäinen paine sen suhteen, että kilpailevien tallien käyttämiä ratkaisuja alettaisiin tutkia virallisesti muuten kuin turvallisuussyistä. Se onkin sitten kokonaan toinen juttu voisivatko uudet tarkennukset suoraan tehdä nykyisistä ratkaisuista laittomia, ilman mitään kummempia tutkimuksia.
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Ei tällä sääntöuudistusehdotuksella Ferrarin ylivoimaa yritetä kaventaa, vaan nimenomaan vauhteja. Joten älä itke MaranelloRed, kyllä Ferrari voittaa molemmat mestaruudet tänäkin vuonna viimeistään Monzassa :alppu:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
mustavihannes sanoi:
Voi hyvää päivää tuon rengashomman kanssa... Koko renkaiden urittaminen oli alunperinkin täysin naurettavaa pelleilyä, milloinkohan FIA tajuaa, että F-ykkösen pito (erityisesti kaarteissa) on jo "jonkin aikaa" tullut suureksi osaksi muualta kuin renkaista.
Homman pitäisi mennä niin, että MM-sarjaa johtavalla olisi kahdeksan uraa, toisena olevalla seitsemän, kolmantena olevalla kuusi ja niin poispäin...:D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Zep sanoi:
:) Hohhoijaa, kylläpäs täällä taas imuroidaan herneitä nenään oikein urakalla. Puolin ja toisin.

mustavihannes: Niinpä. Jos nopeuksia halutaan saada alas, niin miksei saman tien bännätä diffuusoreja kokonaan? Pohja vaan koko pituudelta tasaiseksi
Korin aerodynamiikka on varmasti suunniteltu toimimaan nykyisenkaltaisten renkaiden kanssa. Aerodynamiikka kuitenkin saataisiin toimimaan renkaiden viidennen uran kanssa.

Diffuusorin poistaminen kesken kauden lienee kuitenkin mahdotonta. Se muuttaisi koko korin suunnitteluperusteet.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Vai että viides ura? Slicksit takaisin! Kas kun Mosley ei viisaudessaan keksi että ajetaan kisat 80 luvun "siirtorenkailla". Silloin ainakin kaarrenopeudet putoaisivat riitttävästi.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
J.Heldenview sanoi:
Mun mielestä puuttumineen renkaisiin on paras ratkaisu. Mutta ei kesken kauden eikä lisäämällä uria. Ennemmin vaikka kapeammat ja jäykemmät renkaat kuin lisää uria :thumbdown
Kun tarpeeksi lisätään niitä uria niin sitten on taas slickisit alla... ;)
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Spam sanoi:
Nyt ei sitte varmaa tarttee enää taas sitä Ferraria syyttää. Seuraavallakin kerralla varmasti jälleen täällä keksitään salaliittojuttuja, joissa Ferrari on mukana.


http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=47859

Hyvä että saatiin tämäkin asia julki. Aikaisemmin tietoa mistään kilpailevan tallin kanteesta ei ollut ilmennyt. Sinällään Williamsin reaktio on täysin looginen ja odotettavissa, kun Bahrainissa lähes kaikki mahdollinen meni pieleen ja BAR on näyttänyt nousevan tallin edelle.
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
Ei todellakaan mene F1-maailmalla hyvin jos FIA joutuu muuttamaan sääntöjä, jotta ylivoimainen talli ei olisi enää niin ylivoimainen. Jos tämä "uudistus" menee läpi niin kyllä tästä Italiassa älämölö syntyy. Tosin uskon, ettei voimasuhteet senkään jälkeen enää tällä kaudella vaihdu.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Fisico sanoi:
Ei todellakaan mene F1-maailmalla hyvin jos FIA joutuu muuttamaan sääntöjä, jotta ylivoimainen talli ei olisi enää niin ylivoimainen. Jos tämä "uudistus" menee läpi niin kyllä tästä Italiassa älämölö syntyy. Tosin uskon, ettei voimasuhteet senkään jälkeen enää tällä kaudella vaihdu.
Italiassahan nyt syntyy älämölö kaikesta :p Älä huolestu, kyllä tieto uusista sääntömuutoksista käydään Maranellon suunnalla ensin valmistelemassa ;)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mopo on jo ehtinyt karata käsistä, ei FIA sitä enää voi pysäyttää.
Jokaisella Tarinalla on alkunsa ja loppunsa. Formuloiden tarina on tulossa sen tiensä päähän. Korkeintaan 4 vuotta ajellaan Ferrarin johdolla kohti Formuloiden lopullista TUHOA!.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
AMS82 sanoi:
Hyvä että saatiin tämäkin asia julki. Aikaisemmin tietoa mistään kilpailevan tallin kanteesta ei ollut ilmennyt. Sinällään Williamsin reaktio on täysin looginen ja odotettavissa, kun Bahrainissa lähes kaikki mahdollinen meni pieleen ja BAR on näyttänyt nousevan tallin edelle.
Olihan se helppo Ferraria taas tästäkin syyttää, yhtään ketään muuta ajattelemattakaan. Kisa on kuitenkin sen verran veristä ja suuret rahat pelissä, että tuskin kukaan haluaa BARia edelleen päästää jos vaan sen estää voi.

Tai ehkäpä Williams on kolmas Ferrarin käskyläinen Sauberin ja Minardin lisäksi :rolleyes: Minardin osaltakin tuota väitettä ihmettelen, sillä eiköhän herra Stoddardt halua lähinnä varmistaa omalle tallilleen paremmat edellytykset. Eli ne halvat moottorit. Voisiko mitenkään olla mahdollista?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
TS: "Williams kopioi BAR-Hondan takasiivet jo Bahrainin kilpailuun ja McLaren on nyt seurannut samaa esimerkkiä. Kokonaan uusien takasiipien lisäksi etusiipien sivulevyt on muotoiltu uudelleen ja lisäksi ohjaamoa on virtaviivaistettu."

Ei takasiipeä tarkentavia klausuumeja annettu Barin takia, vaan siksi että isot brittitallit ovat nekin ottaneet käyttöön siiven ideologiaa. Kyseisen kehityksen hillinnästä hyötyy Ferrari ja äänitorvena on jälleen FIA.
 
Ylös