Ambomaan Mambo sanoi:
Tommi ei ollut tuolloin enää entisaikojen vireessään kun Petterin tallikaverina ajoi. Näitähän voidaan siis pyöritellä miten tahansa ja vähän ristiriitaisiakin lopputuloksia saadaan aikaan, esimerkiksi: Mäkinen löi Burnsin, Burns löi Solbergin, Solberg löi Mäkisen. Eipä siis lähdetä näitä vertailuita tekemään yhtään kun näistä saa tasan sen tuloksen miltä kannalta tahtoo asiaa tarkastella
Pitää nyt vähän Ambon kiusaksi tarkastella asiaa lisää. :wink: Mielestäni vertailu ontuu tässä kohtaa siinä, että se ei huomioi ko. kuskien radikaalisti erilaisia kehitysvaiheita.
Burns hävisi Mäkiselle juuri silloin, kun Mäkinen oli huipulla ja Burns oli nuori keltanokka, joka oli kuskina vielä aivan alkutekijöissään; vähän niin kuin Hirvonen pari vuotta sitten tai Sordo tai Atkinson. Muistan kun vielä Subarun aikanakin Burns kehittyi vauhdillisesti. Muistaakseni alussa Kankkunen vielä jotenkin pysyi kintereillä, mutta toisena vuotena ero retkahti. Tässä vaiheessa Burns oli huippukohdassaan ja kun vastaan tuli alkutekijöissään oleva nouseva kyky, Petter Solberg, oli tulos luonnollisesti selvä. Mielestäni tämä esimerkki, jonka annoit ei suinkaan osoita kuskivertailun mielivaltaisuutta. Ehkä kuitenkin sen, että siihen liittyy monia tekijöitä, joita voi joskus olla vaikea huomioida.
Se on totta, että Tommi ei enää ollut entisaikojensa vireessä ajaessaan Subarulla. Samaa voidaan yhtä perustellusti sanoa myös Sainzista ja Mcraesta. Nämä kaksi herraahan saivat kylmää kyytiä jo Viron Markko Märtiniltä edellisenä vuotena Fordilla. Tässä valossa ei ole ihmeellistä, että miehistä ei ollut Loebille vastusta. Duvaliakaan ei voi minään huippunimenä pitää Ford-aikojen perusteella. Hänkin oli Märtiniä selvästi hitaampi kuljettaja. Näihin päätelmiin voidaan verrata sitä kuljettejavertailulla tuettua (!) mielipidettäsi:
Ei sitä kukaan muu ole sitikalla vielä vastaavalla tavalla säväyttänyt kuin tuo patonkipoika.
- No ei ihmekään, kun katsoo millaisia kuskeja niillä on ollut. :eek!: