Argentiina 2006

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Pidettäköön tämä siis minun mielipiteenäni, en kaipaa keneltäkään perusteluita miksi Marcus olisi parempi, eräät ovat sitä mieltä ja hyvä niin.
No, itse olen viime aikoina kallistunut siihen, että Loeb ja yhtä hyvin Solberg ovat reippaasti Grönholmin nopeustasolla - kenties nopeampikiakin, kuka tietää. Ja Loebilla on se varmuuskin. Grönholm on jo 38 vuotias, joten on hienoa, että mies on vielä terävimmällä huipulla.

En vain pidä sitä, että Loebia aletaan jumaloimaan ylivertaisena ikään kuin kolmen viime vuoden tulokset olisivat suoraa heijastusta kuljettajien henkilökohtaisista esityksistä.

Tällä hetkellä Xsarassa on tehokkain moottori tehdasautojen joukosta. Fordin ajo-ominaisuudet taas lienevät joiltain osin Citikkaa edellä. Se miten noi autot laitetaan nopeusjärjestykseen heijastelee pitkälti ennakkoarvioitamme niiden kuljettajista.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Unohtui sanoa: Argentiinassa ei perinteisesti tunneta ilmiötä tien putsaaminen. Useina vuosina on paremminkin ollut niin, että ne, jotka ovat olleet ensimmäisiä tiellä, ovat päässeet suhteessa kovempaa kuin silloin, kun ek on ajettu uudestaan. Itse asiassa Hirvonenkin sanoi, että alempana lähtöjärjestyksessä ajamisesta ei ollut hyötyä, koska tie ei puhdistunut, vaan pehmeni.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Tai sitten Lööp on vain niin ylivertainen kuski! Ei sitä kukaan muu ole sitikalla vielä vastaavalla tavalla säväyttänyt kuin tuo patonkipoika. Ei tänävuonna, ei viimevuonna eikä edellisvuonnakaan. Eikä sitäkään edellisenä!
En malta olla sanomatta, että aika kovaa menee nyt Xsaralla Xavi Pons meneillään olevalla ja edellisellä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Valde sanoi:
En malta olla sanomatta, että aika kovaa menee nyt Xsaralla Xavi Pons meneillään olevalla ja edellisellä.
En myöskään malta olla sanomatta että yksittäisiä hyviä pätkäaikoja en tähän huomioinut. Katso Ponssin koko kautta tähän mennessä niin ymmärrät.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
En myöskään malta olla sanomatta että yksittäisiä hyviä pätkäaikoja en tähän huomioinut. Katso Ponssin koko kautta tähän mennessä niin ymmärrät.
Pons on nuori ajaja ja sellaisessa tilanteessa, että parannuksia voi tulla merkittävästi kisojen välillä. Katsotaan miten jatkossa menee. Viittaus Ponssiin nyt oli ihan threadin henkinen, eikä sitä ollut tarkoitettu miksikään indikaattoriksi keskustelussa "kuinka hyvä Sebastien todella on".

Vielä tallikaverivertauksista sen verran, että se on nimenomaan paras alue saada vihjeitä kuljettajan suorituskyvystä. Huippukuskeilla on se yhteinen piirre, että he yleensä lyövät tallikaverinsa isolla marginaalilla. Samalla tavalla kuin Loeb löi Sainzin ja Mcraen myös Solberg löi Mäkisen. Tai samalla tavalla Grönholm löi Rovanperän ja Märtinin.

Tämä kausi tulee olemaan mielenkiintoinen autojen suorituskyvyn vertailujen kannalta. Mitä Pons, Sordo, Garde ja Latavala saavat irti Xsarasta? Mitä Bengue, Stohl, Henning ja Galli saavat irti 307:sta?

Nöyrin anteeksipyyntö, jos tämä menee liian analyyttiseksi. Hienompaahan se on samaistaa kuski ja auto tai jotenkin intuitiivisesti "nähdä" kuljettajien nopeudet. :eek!: :)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Niinhän se Lööppi on tänään lähtenyt menemään omille teilleen, kuten vähän uumoiltiinkin. Bosse on kuitenkin pitänyt varsin hyvää vauhtia yllä vaikka motivaatio ei varmasti ole enää se paras mahdollinen. Hirvonen ei sitten edes startannutkaan tälle päivälle.

Ja sitten vähän offtopiccia vielä Valden kiusaksi!

Valde sanoi:
Vielä tallikaverivertauksista sen verran, että se on nimenomaan paras alue saada vihjeitä kuljettajan suorituskyvystä. Huippukuskeilla on se yhteinen piirre, että he yleensä lyövät tallikaverinsa isolla marginaalilla. Samalla tavalla kuin Loeb löi Sainzin ja Mcraen myös Solberg löi Mäkisen. Tai samalla tavalla Grönholm löi Rovanperän ja Märtinin.
Tommi ei ollut tuolloin enää entisaikojen vireessään kun Petterin tallikaverina ajoi. Näitähän voidaan siis pyöritellä miten tahansa ja vähän ristiriitaisiakin lopputuloksia saadaan aikaan, esimerkiksi: Mäkinen löi Burnsin, Burns löi Solbergin, Solberg löi Mäkisen. Eipä siis lähdetä näitä vertailuita tekemään yhtään kun näistä saa tasan sen tuloksen miltä kannalta tahtoo asiaa tarkastella ;)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Tommi ei ollut tuolloin enää entisaikojen vireessään kun Petterin tallikaverina ajoi. Näitähän voidaan siis pyöritellä miten tahansa ja vähän ristiriitaisiakin lopputuloksia saadaan aikaan, esimerkiksi: Mäkinen löi Burnsin, Burns löi Solbergin, Solberg löi Mäkisen. Eipä siis lähdetä näitä vertailuita tekemään yhtään kun näistä saa tasan sen tuloksen miltä kannalta tahtoo asiaa tarkastella ;)
Pitää nyt vähän Ambon kiusaksi tarkastella asiaa lisää. :wink: Mielestäni vertailu ontuu tässä kohtaa siinä, että se ei huomioi ko. kuskien radikaalisti erilaisia kehitysvaiheita.

Burns hävisi Mäkiselle juuri silloin, kun Mäkinen oli huipulla ja Burns oli nuori keltanokka, joka oli kuskina vielä aivan alkutekijöissään; vähän niin kuin Hirvonen pari vuotta sitten tai Sordo tai Atkinson. Muistan kun vielä Subarun aikanakin Burns kehittyi vauhdillisesti. Muistaakseni alussa Kankkunen vielä jotenkin pysyi kintereillä, mutta toisena vuotena ero retkahti. Tässä vaiheessa Burns oli huippukohdassaan ja kun vastaan tuli alkutekijöissään oleva nouseva kyky, Petter Solberg, oli tulos luonnollisesti selvä. Mielestäni tämä esimerkki, jonka annoit ei suinkaan osoita kuskivertailun mielivaltaisuutta. Ehkä kuitenkin sen, että siihen liittyy monia tekijöitä, joita voi joskus olla vaikea huomioida.

Se on totta, että Tommi ei enää ollut entisaikojensa vireessä ajaessaan Subarulla. Samaa voidaan yhtä perustellusti sanoa myös Sainzista ja Mcraesta. Nämä kaksi herraahan saivat kylmää kyytiä jo Viron Markko Märtiniltä edellisenä vuotena Fordilla. Tässä valossa ei ole ihmeellistä, että miehistä ei ollut Loebille vastusta. Duvaliakaan ei voi minään huippunimenä pitää Ford-aikojen perusteella. Hänkin oli Märtiniä selvästi hitaampi kuljettaja. Näihin päätelmiin voidaan verrata sitä kuljettejavertailulla tuettua (!) mielipidettäsi:

Ei sitä kukaan muu ole sitikalla vielä vastaavalla tavalla säväyttänyt kuin tuo patonkipoika.
- No ei ihmekään, kun katsoo millaisia kuskeja niillä on ollut. :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Loebin ylivoima

Mielestäni parhaiten Loebin hyvyydestä kertoo se, että tämän päivän jälkeen mies on kaikella todennäköisyydellä enää kahden voiton päässä Sainzin kaikkien aikojen voittoennätyksestä. Loeb on kuitenkin vasta 32 vuotias, eikä täysiä kausia WRC:n puikoissa ole takana kuin 3(!). Nykyisellä vauhdilla vanhat ennätykset kaadetaan jo tänä vuonna. Tulokset puhuvat puolestaan, turha sitä on kiistää.
(Selvennetääs nyt vielä, etten ole mikään Loeb-fani, vaan hurraan Solbergin puolesta)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Piggyback sanoi:
Mielestäni parhaiten Loebin hyvyydestä kertoo se, että tämän päivän jälkeen mies on kaikella todennäköisyydellä enää kahden voiton päässä Sainzin kaikkien aikojen voittoennätyksestä. Loeb on kuitenkin vasta 32 vuotias, eikä täysiä kausia WRC:n puikoissa ole takana kuin 3(!). Nykyisellä vauhdilla vanhat ennätykset kaadetaan jo tänä vuonna. Tulokset puhuvat puolestaan, turha sitä on kiistää.
(Selvennetääs nyt vielä, etten ole mikään Loeb-fani, vaan hurraan Solbergin puolesta)
Eiköhän Loebin hyvyydestä ainakin 50% ole auton ansiota. Alonsomaisesti peri jälleen kerran kärkipaikan Bossen Fordin hyydyttyä.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Karpow sanoi:
Eiköhän Loebin hyvyydestä ainakin 50% ole auton ansiota. Alonsomaisesti peri jälleen kerran kärkipaikan Bossen Fordin hyydyttyä.
On toki autolla osuutensa asiassa. Ei kai sitä kiistää voi. Ihan samalla lailla on ollut kalustolla ja teamilla osuutensa niin Mäkisen kuin Schumacherinkin mestaruuksissa. Ja montako Ranskan ympäriajon voittoa olisi Armstrongilla ilman USPS:n teamia? Vaikka kyse on kaikissa yksilölajista, niin teamin vahvuus on yhtä tärkeää kuin itse urheilijan. Huonolla kalustolla ei hyväkään kuljettaja pärjää (malliesimerkki Solberg). Toisaalta huippukalustolla ei heikompi mies nouse terävimpään kärkeen (Barrichello, Pons jne.).
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Karpow sanoi:
Eiköhän Loebin hyvyydestä ainakin 50% ole auton ansiota. Alonsomaisesti peri jälleen kerran kärkipaikan Bossen Fordin hyydyttyä.
Eipä kukaan noita ennätyksiä ajanut kuljettaja ole huonolla autolla voittojaan napsinut...

Ja uskoisinpa että mikäli oltaisiin ajamalla saatu tämä kilpailu ratkaista ei Bossen voitto olisi silti ollut kirkossa kuulutettu.
pistää vaan vihaksi nämä tällaiset kommentit joista saa sen käsityksen että Loeb voittaa vain hyvän auton ja tuurin ansiosta.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Jep, kyllähän Grönholmilla on epäonneakin ollut, mutta äijä itse tyrinyt useasti kisansa. Loeb sen sijaan tuntuu menevän voitosta voittoon, eikä aja enää edes tehdastallissa.

Paras kuski tällä hetkellä. :ahem:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Muistellaanpas kautta 2002. Bosse oli silloin aivan yhtä ylivoimainen kuin Lööppikin on ollut parina viime vuotena. Pösöö oli omassa luokassaan silloin aivan kuten Citikka on nyt. Kalusto ratkaisee paljon. Sen 50% ainakin.

Tällä kaudella mielenkiintoista on nähdä se, että pysyykö Citroen Fordin kehitystyön mukana. Pitäisihän noilla silti selvä ero olla resursseissa. Toinen on yksityistalli, toinen tehdastalli. :doubtful:

Onkos se Bosse tyrinyt tällä kaudella sen enempää kuin Lööppikään. Mielestäni ei. :cool:
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Karpow sanoi:
Onkos se Bosse tyrinyt tällä kaudella sen enempää kuin Lööppikään. Mielestäni ei. :cool:
Itseasiassa tällä kaudella henkilökohtaiset virheet on taineet jäädä. Mutta pitkällä uralla niitä on silti paljon tullut, johtuen varmasti myös tietynlaisesta yliyrittämisestä usein.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Banaani sanoi:
Itseasiassa tällä kaudella henkilökohtaiset virheet on taineet jäädä. Mutta pitkällä uralla niitä on silti paljon tullut, johtuen varmasti myös tietynlaisesta yliyrittämisestä usein.
Itseasiassa niitä on tullut aina kaikille, suurillekkin mestareille, kun hanskalla on pitänyt yrittää paikata auton puutteita. :rolleyes:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Henning sit auto hyyty viimisellä Superspecial stagella siitä hänelle +5min.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Löebin ylivoima muistuttaa tavallaan Tommi Mäkisen ylivoimaa. Auto ja mies ovat kunnossa, erona vaan se että Löebillä on yksi haastaja. Tommilla oli aikanaan enämpi haastajia.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Loeb vois nyt voittaa mestaruuden pisteellä jos Bosse voittas loppukisat ja Loeb olis aina toinen.
 

Bowser

Well-known member
Liittynyt
28.3.2006
Viestit
225
Jr- sanoi:
Löebin ylivoima muistuttaa tavallaan Tommi Mäkisen ylivoimaa. Auto ja mies ovat kunnossa, erona vaan se että Löebillä on yksi haastaja. Tommilla oli aikanaan enämpi haastajia.
Niin... Vielä silloin 90-luvun lopussa 'ylivoima' tarkoitti sitä, että voitti 4-5 kisaa kauden aikana, mutta nykyään se tarkoittaa sitä, että voittaa yli 10 kisaa kauden aikana... :rolleyes: Kärkikuskien määrä on hieman kaventunut niistä ajoista.
 
Ylös