Argentiina 2006

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Bowser sanoi:
Niin... Vielä silloin 90-luvun lopussa 'ylivoima' tarkoitti sitä, että voitti 4-5 kisaa kauden aikana, mutta nykyään se tarkoittaa sitä, että voittaa yli 10 kisaa kauden aikana... :rolleyes: Kärkikuskien määrä on hieman kaventunut niistä ajoista.
Jees. Näppituntumalla vois sanoa, että tehdasteameja on mukana yhtä paljon, mutta silloin joka teamin molemmissa(/kaikissa) autoissa oli huippumiehet. Nykyään kakkosautoissa on enemmänkin maksumiehiä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Sanottakoon se vielä kerran, että Loebin takana on Citroen sport, joka kehittää autoa ja testaa Loebin kanssa. Kronoksen yksityistiimi ajattaa vain kisat.

Olen Ambon kanssa samaa mieltä, että Argentiinan kisan tulos ei todellakaan olisi ollut kirkossa kuulutettu ilman Grönholmin ongelmiakaan. Loeb vaikutti vähintään tasavahvalta, mikä on todella huolestuttavaa tuntien Loebin ja Citroenin luotettavuuden. Sardiniassa Grönholmin tai Solbergin täytyy katkaista Loebin putki tai muuten ei kunnian kukko laula.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Milläs automallilla Citroen ensi kaudella ajaisi tehdastallina ja joko sillä on testit aloitettu?
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Bowser sanoi:
Niin... Vielä silloin 90-luvun lopussa 'ylivoima' tarkoitti sitä, että voitti 4-5 kisaa kauden aikana, mutta nykyään se tarkoittaa sitä, että voittaa yli 10 kisaa kauden aikana... :rolleyes: Kärkikuskien määrä on hieman kaventunut niistä ajoista.
Juurikin näin. Onhan Loebin voittotahti aivan järjetön ja ei millään voi kiistää miehen taitoja. Mutta voittotilastoja verratessa, pitäisi aina muistaa ajan merkitys. Nykyään on periaatteessa kolme kuskia, jotka voi suoraan laskea voittotaisteluun. Perässä tulee Mikko ja muut. Jos mennään 20 vuotta taaksepäin, niin pelkästään suomalaisia voitosta taistelijoita oli 5-6 ja kai sielä muitakin oli mukana.

Loebista vielä sen verran, että vaikka miehellä on hyvä ja kestävä auto, niin eipä tuo niitä itsekään ole montaa tuhonnut viime aikoina (LUE: ei omia virheitä). Marcusta taas vois melkein verrata kilin-koliniin. Voittoja tulee ja vauhti on komeaa, mutta tyyli kun on tulos tai ulos niin silloin ei pitkässä juoksussa ole vahvoilla.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Kartturi sanoi:
Loebista vielä sen verran, että vaikka miehellä on hyvä ja kestävä auto, niin eipä tuo niitä itsekään ole montaa tuhonnut viime aikoina (LUE: ei omia virheitä). Marcusta taas vois melkein verrata kilin-koliniin. Voittoja tulee ja vauhti on komeaa, mutta tyyli kun on tulos tai ulos niin silloin ei pitkässä juoksussa ole vahvoilla.
Paitsi että tänä vuonna ollaan tässä tasatilanteessa 1-1...Loeb Monte ja Marcus Mexico...en ainaskaan muita muista.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Banaani sanoi:
Loeb sen sijaan tuntuu menevän voitosta voittoon, eikä aja enää edes tehdastallissa.
Samanlainen tehdastalli se Citikallakin on kuin Fordilla ja Subarulla...rahat ja tietotaito tulee tehtaalta, kädet Kronokselta. Mistähän tämäkin harhaluulo muuten on lähtöisin? Onhan kyseinen merkki M1 statuksella sarjassa mukana eikä millään M2:lla?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jippo sanoi:
Samanlainen tehdastalli se Citikallakin on kuin Fordilla ja Subarulla...rahat ja tietotaito tulee tehtaalta, kädet Kronokselta. Mistähän tämäkin harhaluulo muuten on lähtöisin? Onhan kyseinen merkki M1 statuksella sarjassa mukana eikä millään M2:lla?
WRC:llähän oli hirveät paineet saada Sitikka mukaan M1-statuksella - taisi mennä niin, että MM-sarjassa pitää olla mukana kolme tehdasvalmistajaa, jotta arvo säilyy tjsp. Vaan kyllähän se enemmän tai vähemmän täysiverinen tehdastalli on, käytännössä entiseen on toki se ero, että Kronos vastaa autojen ajattamisesta tehtaan tuella kun tämäkin oli aiemmin Citroënin itsensä vastuulla.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Nyt kun on sulateltu hieman tuota Grönholmin ja Hirvosen keskeytystä, täytyy todeta kuinka PERSEESTÄ oikeasti tuo Ford on! Säälittävää hommaa. Fordin takia mestaruus on menetetty.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Taitaa kuitenkin olla FIA se, joka on perseestä:
http://www.owrt.com/top_news_detail.jsp?id=170

Special show gig was punished

A special show gig prior to the presentation ceremony left a somewhat bitter aftertaste. The organisers had asked the top-placed drivers to perform a “doughnut” (rotating the rear of the car around the front wheels continuously) for the audience prior to driving over the finish ramp. Manfred Stohl, Sebastien Loeb, Daniel Sordo and Gigi Galli willingly obliged. 40.000 spectators were enthused. Only the FIA proved to be a spoil sport. They imposed a penalty of 10.000 Euro on each driver for hazardous action. Stohl: “That is absolutely ridiculous. During the super stage, going 120, you fly by the audience so close you could shave them with your side mirror. And then they come up with such a thing.“ The OMV driver wasn’t willing to say more since the FIA threatens with a ban in case of repetition.
Eiköhän jokainen joka tuon omin silmin näki, yhdy kantaani, että toiminta oli varsin turvallista itse yleisö-EK:seen nähden.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Mainittakoon tässä yhteydessä että kyseiset "donitsit" ovat nimenomaisesti kielletty FIA:n säännöissä joten mitä tässä olisi pitänyt tehdä?

Ja koska joku sitä kuitenkin kysyy niin kielto on aikoinaan päätetty tallien pyynnöstä ei FIAn...
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Jippo sanoi:
Samanlainen tehdastalli se Citikallakin on kuin Fordilla ja Subarulla...rahat ja tietotaito tulee tehtaalta, kädet Kronokselta. Mistähän tämäkin harhaluulo muuten on lähtöisin?
Jaa-a. Kovasti media on lässyttänyt ennen kauden alkua että Citroen lopetti tehdastallinsa, kuten myös Peugeot. Kerro ihmeessä lisää Kronoksen ja Citroenin kiivaasta kehitystyöstä, jos kerran näin asia on. :doubtful:
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Jippo sanoi:
Mainittakoon tässä yhteydessä että kyseiset "donitsit" ovat nimenomaisesti kielletty FIA:n säännöissä joten mitä tässä olisi pitänyt tehdä?
Juu, niin on. Olisi kuitenkin myös kilpailun järjestäjän kannattanut tutustua autourheilun sääntökirjaan, sillä tuo donitsipyyntö oli kuulemma ihan järjestäjiltä tullut.
Ei silti muuta sitä tosiasiaa miksikään, että toiminta on sääntöjen vastaista ja kuljettajien pitäisi se tietää.
Hullu sääntö kuitenkin. Stadionilla ajo 100+km/h on tasan tarkkaan vaarallisempaa yleisölle kuin donitsien teko noin hiljaisella vauhdilla. Säännöt ja maalaisjärki eivät kohtaa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Banaani sanoi:
Jaa-a. Kovasti media on lässyttänyt ennen kauden alkua että Citroen lopetti tehdastallinsa, kuten myös Peugeot. Kerro ihmeessä lisää Kronoksen ja Citroenin kiivaasta kehitystyöstä, jos kerran näin asia on. :doubtful:
Jos rallia seuraa vain Mtv 3:n ja Ylen uutisista niin voi jäädä heikonlainen käsitys. Asiat ovat näin:

1) Ennen Ruotsin rallia ajettiin lumitestejä ja Loebia ei todellakaan ajattanut Kronos, vaan Citroen Sport, virallinen tehdastiimi.

2) Guy Frequelin lupautui jatkamaan, koska hänen mukaansa Citroenin tämänvuotinen tehtävä on harvinaisen vaativa johtuen siitä, että he joutuvat kehittämään Xsaraa ja tulevaa C2:sta yhtä aikaa.

3) Kronos ajattaa autoa, mutta kyse on ymmärtääkseni pitkälti politiikasta. Kun ne sano lähteävänsä, ei ne perunut päätöstä. Frequelin junaili kompromissiratkaisun välivuodelle, mutta vaivihkaa piti toiminnan olennaisilta osilta entisellään kuten mm. kohdat 1. ja 2. osoittavat.

4) Citroen tuskin enää voi ottaa suuria kehitysaskeleita, koska Xsaraa on kehitetty jo todella pitkään. Wrc-autojen kehitystyö on kuitenkin hidasta, mikä pitänee Loebin voittokamppailuissa tämän kauden loppuun saakka. Esim. Grönholmin mukaan 307 wrc:lle ei saatu aikaiseksi lähes vuoteen kehitysmuutoksia. Toinen esimerkki: Ouninpohja ajettiin jo 2002 vuonna lähes prikulleen samaa vauhtia kuin 2004.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni sellaisestakin vaihtoehdosta on ollut juttua, että Kronos ajattaisikin C4:ää tehtaan sijaan ensi vuonna samaan tyyliin kuin Xsaraa nyt.
 
Ylös