BudLightJaguar
Well-known member
...voisi olla varmasti myös hyvä otsikko maailman lyhyimmälle gradulle.
En haulla löytänyt aikaisempia ketjuja, joten lienee tästä aiheesta yrittää saada jotain aikaiseksi. 100% asfaltilla ajettavia ralleja ei liene 2000-luvulla järjestetty ainakaan pienoisrallia pitempänä, vai onko sitäkään? Lähin muistikuvani on vuodelta 1999, milloin Vauhdin Maailma artikkelissaan pohti asfalttirallin mahdollisuuksia. Sitä ennen ainakin 1997 SM:n finaalissa ajettiin yksi pätkä ex-Eltsun maisemissa.
Tässähän on radikaali kulttuuriero Suomen ja Keski-Euroopan välillä. Esim. Saksassa, Ranskassa, Belgiassa ym. ajetaan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta yksinomaan asfalttia. Ja Briteissäkin kauden ratkaiseva päätöskisa on pääsääntöisesti ollut asvalttiralli. Suomessa todennäköisesti asvalttirallien puute on myös kustannuskysymys; kun autot lähtökohtaisesti tehdään soralle, olisi "sepelilingon" kääntö asfaltinrullaajaksi kallista, kun käsitykseni mukaan juuri näin päin homma on vaikeampi kuin asfalttiauton modaaminen soralle.
Ja yksi juttu mikä ehkä rajoittaa jollain tavalla kiinnostusta asfalttiralleihin kotimaassa: ajatus on monesti parempi kuin toteutus, rallisprinttimaailmassahan asfalttisprinttejä kutsutaan usein pilkallisesti tynnyreiden kierroksi.
En haulla löytänyt aikaisempia ketjuja, joten lienee tästä aiheesta yrittää saada jotain aikaiseksi. 100% asfaltilla ajettavia ralleja ei liene 2000-luvulla järjestetty ainakaan pienoisrallia pitempänä, vai onko sitäkään? Lähin muistikuvani on vuodelta 1999, milloin Vauhdin Maailma artikkelissaan pohti asfalttirallin mahdollisuuksia. Sitä ennen ainakin 1997 SM:n finaalissa ajettiin yksi pätkä ex-Eltsun maisemissa.
Tässähän on radikaali kulttuuriero Suomen ja Keski-Euroopan välillä. Esim. Saksassa, Ranskassa, Belgiassa ym. ajetaan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta yksinomaan asfalttia. Ja Briteissäkin kauden ratkaiseva päätöskisa on pääsääntöisesti ollut asvalttiralli. Suomessa todennäköisesti asvalttirallien puute on myös kustannuskysymys; kun autot lähtökohtaisesti tehdään soralle, olisi "sepelilingon" kääntö asfaltinrullaajaksi kallista, kun käsitykseni mukaan juuri näin päin homma on vaikeampi kuin asfalttiauton modaaminen soralle.
Ja yksi juttu mikä ehkä rajoittaa jollain tavalla kiinnostusta asfalttiralleihin kotimaassa: ajatus on monesti parempi kuin toteutus, rallisprinttimaailmassahan asfalttisprinttejä kutsutaan usein pilkallisesti tynnyreiden kierroksi.