Örfil
Guest
Ei. Kuten ei lapsiakaan, anoppia tai moottoripyörää. Panohanskat saa olla.
Miksi tuollainenkin aihe on tabu?Keskustelupalstoilla nostetaan esiin erityisesti ahdistus siitä, ettei katumuksen tunteista voi puhua. Siksi vertaistukea haetaan anonyymisti. Kyse on tabusta - ja sen huomaa myös muiden kommentoijien reaktioista. Suurin osa kommenteista on asiallisia ja tsemppaavia, mutta on myös niitä, joilta ymmärrystä ei heru:
- Nyt hanki apua itsellesi. Ongelmasi ei ole lapset, vaan se mitä sulla on korvien välissä, eräs tunteistaan kirjoittanut äiti on saanut vastaukseksi.
- Vaikeaahan se on itsekkään ihmisen, jolle tärkeintä on oma itse, kestää lasta, toiselle kirjoitetaan.
Kyllähän ihmiset tekee paljonkin hätäisiä päätöksiä joita katuu myöhemmin, mutta lapsen hankkiminen on aika radikaali juttu.Ennen lapsen saamista Laura uskoi haluavansa äidiksi. Hänellä ei ollut juurikaan kokemusta lapsista: ei nuorempia sisaruksia, eikä hän ollut tehnyt esimerkiksi lastenvahtihommia. Kun hän päätti miehensä kanssa alkaa yrittää lasta, tietämättömyys alkoi pelottaa.
- Pyysin ystäviäni neuvomaan meitä perusasioissa ja he kertoivat meille yleisiä asioita vauvanhoidosta 45 minuutin ajan. Jälkeenpäin ajatellen olin naurettavan kyvytön tekemään päätöstä. En todellakaan tiennyt, mihin olin ryhtymässä.
Laura tuli helposti raskaaksi, mutta kun parin poika syntyi, hän tunsi itsensä hämmentyneeksi ja turhautuneeksi.
- Katumus iski, kun isovanhemmat lähtivät koteihinsa ja mieheni palasi töihin. Olin yksin hänen kanssaan. Tajusin, että siinä oli koko elämäni nyt - ja se tunne oli sietämätön.
Katumuksen tunteet eivät väistyneet, vaikka aikaa kului. Hän tunsi olevansa loukussa.
Siihen päälle vielä 'ne paremmat ihmiset' jotka ovat hyviä vanhempia omasta mielestä sekä täydellinen mahdollisuus lyödä toista maahan, kun tietää että peesaajia riittää. Tuttu ilmiö some-maailmassa.Kyllähän ihmiset tekee paljonkin hätäisiä päätöksiä joita katuu myöhemmin, mutta lapsen hankkiminen on aika radikaali juttu.
Sitä ei peitetä kuten epäonnistunutta tatskaa tai vaihdeta kuten autoa joka näytti kivalta mutta moottori oli mätä.
Tabuksi homman tehnee se, ettei muitakaan vääriä päätöksiä helposti myönnetä, ja näin ison asian kokeminen virheenä ja sen myöntäminen on varmasti valtava asia.
:idea:Missä viipyy raamattukeskustelu, eli Raamis 2016?
En vielä keksinyt sopivaa lähestymiskulmaa asiaan.Missä viipyy raamattukeskustelu, eli Raamis 2016?
Kyyjärven kunta käärmeissään, kunnanhallitus kielsi kaksikielisyyden.Jobin posti on Postin jobi. T: Alivaltiosihteeri
Seuraavaksi Salminen kertoo meille Kyyjärvivitsin.