Aston Martin Cognizant F1 Team 2021

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6501
Toivon Neweyn suunnittelevan Astonille ensikaudeksi ponttoonittoman auton, niin nähtäisiin oliko ponttoonittomuus lähtökohtaisesti este menestyvälle konseptille. Itse uskon, että todellinen syy oli muualla kuin aerodynaamisessa konseptissa.

Muistelisin Neweyn olleen aikoinaan itsekin vaikuttunut Mersun visiosta, ehkä hän haluaisi todistaa osaamisensa vielä yhdellä haasteellisena koetulla mallilla. Sopisi kyllä perfektionistiseen luonteeseen tälläiseen haasteeseen tarttuminen. Neweyhän lähti Red Bullilta useammastakin syystä, joista yksi oli, että hänen luovuuttaan todennäköisesti rajoitettiin (hänen omasta mielestään).
No moottorin koko pienenee ja pystyy koko leiskan suunnittelemaan toisella tavalla kun -H puuttuu.
Varmaan muuttuu kaikkien katteet aika paljon.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6501
No mitä väliä? Kaikki paukut vaan ensi kauteen. Neweyllä on varmasti menossa jo toinen piirrustuslehtiö tässä vaiheessa. Ja kolmas lyijykynä.
Eikä ole neljän parhaan tallin joukossa 2026.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4487
Adrian Newey on todella vaikuttunut Aston Martinin tiloista. Mukaanlukien tiimin käytössä oleva tehokas tuulitunneli.

Tiimin infrastruktuuri on vaikuttavaa.

Näinköhän Adrian Newey rakentaa näillä eväillä maailmanmestaruuteen kykenevän auton kaudeksi 2026.

https://www.formula1.com/en/latest/article/newey-shares-first-impressions-of-aston-martin-as-he-looks-ahead-to-new-2026.7I18Xbz4maj8Be79ItcYLh?s=09
Tallin tulokset ei viime vuosilta kylläkään vakuuta, tulokset oli merkittävästi paremmat vanhan tuulitunnelin aikaan...
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4691
Tallin tulokset ei viime vuosilta kylläkään vakuuta, tulokset oli merkittävästi paremmat vanhan tuulitunnelin aikaan...
Johtunee siitä, että ei ole osattu hyödyntää uutta tuulitunnelia vielä.

Mutta onhan se toki paljon hienompi kuin vanha. Varmasti Neweyn johdolla osataan ottaa siitä kaikki irti.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5946
Mclaren hyppäsi hänniltä kärkeen. Ei välttämättä ensi vuonna, mutta en näe syytä miksei sama voisi tapahtua tulevaisuudessa Aston Martinilla jolla on tilukset kondiksessa ja Newey tiimissä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4691
Mclaren hyppäsi hänniltä kärkeen. Ei välttämättä ensi vuonna, mutta en näe syytä miksei sama voisi tapahtua tulevaisuudessa Aston Martinilla jolla on tilukset kondiksessa ja Newey tiimissä.
Uskon että ensi vuonna taistellaan jo voitoista.

Pitää muistaa, että Adrian Neweyn neronleimaukset ovat ennenkin pystyneet nostamaan tiimejä sääntömuutosten kohdalla kärkitaisteluun mukaan.

Esim. McLaren 1998 ja Red Bull 2009.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3029
Saapa nähdä. Melkoiset oli kasvukivut McLarenillakin nousta takaisin oikeaksi huipputiimiksi. Pystyy hommat ryssimään monella tavalla vaikka auto kulkisikin. Alonso myös, niin kova kuin edelleen onkin, ei todennäköisesti enää ihan noiden nuorten huippukuskien veroisessa iskussa ole.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6501
Newey todennut, että Aston Martinin simulaattori ei korreloi oikein ja siinä on kahden vuoden jopi saada se kuntoon.
Cowell sanonut että kuukausien homma. Saas nyt nähdä kumpi oikeassa. Ehkä jo 2029 mahdollisuuksia pallille?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4831
Siinä ei kauaa mennyt, että Nevey alkoi löytämään ratkaisuja. Tosin on talli varmasti sen huomannut itsekin, vai onko tosiaan syöttänyt väärää dataa vaan tyytyväisenä pitkään.
Veikkaan, että Nevey tarkoitti tilannetta, jossa simulaatio on samalla tasolla kuin nyt väärällä datalla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8948
Sijainti
Vantaa
Siinä ei kauaa mennyt, että Nevey alkoi löytämään ratkaisuja. Tosin on talli varmasti sen huomannut itsekin, vai onko tosiaan syöttänyt väärää dataa vaan tyytyväisenä pitkään.
Veikkaan, että Nevey tarkoitti tilannetta, jossa simulaatio on samalla tasolla kuin nyt väärällä datalla.
Eiköhän sen ole muutkin huomanneet.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
56
Saapa nähdä. Melkoiset oli kasvukivut McLarenillakin nousta takaisin oikeaksi huipputiimiksi. Pystyy hommat ryssimään monella tavalla vaikka auto kulkisikin. Alonso myös, niin kova kuin edelleen onkin, ei todennäköisesti enää ihan noiden nuorten huippukuskien veroisessa iskussa ole.
Kannattaa muistaa, että McLarenin nousun mahdollisti sen 100% omistava Bahrain Mumtalakat Holding Company. Aston Martinilla Aramco on tällä hetkellä vain sponsorina, Stroll omistaa F1 Teamin. Ja vaikka Stroll on miljardööri niin persaukinen, jos vertaa Mumtalakattiin, jonka takana on Bahrainin valtio.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Lance Stroll tosiaan ei ajanut Barcelonassa lopulta kipujensa takia pitkältä ajalta periytyen todella typerästi ärsytettynä.

Eikä välttämättä tämä kuljettajan syy ollut vaan lääkärinkin vika saattoi olla hyvinkin. Paitsi tapauksessa missä Stroll olisi tietysti tietyin ehdoin ymmärrettävästi puhunut ylimyönteisesti kunnostaan aina kisoihin päästäkseen kunnes liika oli liikaa.

Mietin tuolla aiemmin tuota testikuljettajajärjestystä Aston Martinilla ja se meni hieman väärin kun välistä unohtui mainita oikea järjestys alkaen ykköstestaajasta.

Oikea ykköstestikuljettaja Aston Martinille ei ihan vielä ole Drugovich vaan Stoffel Vandoorne.

Vandoorne palaisi siis lajiin edelliseen kertaan nähden nyt ainakin vähemmän teknisesti vaikealla autolla ajettaessa mikäli näin. Drugovich ajaisi kakkostestaajana nyt oikeasti mainiten virheellisen ykköstestaajan aseman jälkeen sen sijaan vain mikäli erikseen nimetään siihen, Vandoorne ajaisi/olisi ajamassa Formula E:n osakilpailua tai vaihtoehtoisesti sama juttu Urheiluautojen MM:n puolta nykypäiväisessä muodossaan ja Crawford ei oikeastaan ole lähellekään vielä kakkostestaaja ja hyvä kuin kolmostestaaja jos testaaja lainkaan toisin kuin virheellisesti kuvittelin!

Tai en olisi välttämättä näin tehnyt, mutta tämän siitä saa kun luottaa edes satunnaisestikaan nykypäivän medialäähkyäjien ja julkisuuden valokeilasontaan mitä kuskiasioihin tulee!

Toisaalta nykypäivänä tai ihan viime vuosina testikuljettajan/kuljettajien määritelmät ovat työntoimenkuvan vähäisyyden takia melko merkittävästi vähentyneet ja siksi vähänkin mikäli aina liikaa TV-kuviin osuvat niin aina eri maiden selostajatkin menevät noissa sekaisin silloin tällöin.

Tosin vähemmän silti kuin kotimaiset selostajamme.

Olkoon tuo vähäinen myönnytys omalta osaltani asiaan.

Crawfordin oikea tilanne on seuraava:

Hän nimellisesti voisi tietysti ajaa mikäli Vandoorne ja Drugovich eivät pääsisi paikalle kisoihin sitten millään kuuluessaan sentään edes Aston Martinin kuljettaja-akatemiaan.

Pahin kuitenkin on se, että Crawford on kyllä akatemiakuljettaja myönteisenä puolena ja tässä on se ongelma:

Hän oikeastaan ajoi verraten laittomasti jo tehdessään debyyttinsä ilman merkittävän yksimielistä suostumista hänen päästessään ajamaan kuin pääsi nyt.

Crawfordilla kun ei eräisiin debytoineisiin hyvinkin nuoriin kuljettajiin nähden ole edes vielä nk. Superlisenssiäkään!

Aston Martin saattaa joutua ottamaan jonkun tallissa ajaneen promotestaajan talliinsa (Sebastian Vettelin paluu tässä tapauksessa vielä kerran lajiin olisi piristävä uutinen tai sitten ei kun kisaruostetta on melkoisesti ja promotesteistäkin on jo aikaa kulunut jonkin verran.) ja muussa tapauksessa voisi väliaikaisesti lainata kai jotakin Mercedes-moottoria käyttävän tallin muuta kuljettajaa esimerkiksi testipuolelta.

Suomilasein ajatellen Valtteri Bottas pääsisi erikoisesti Mercedeksen päätallin ajojen ollessa kovin varattuja (Eikä enää Bottakselle taida ajoja huipputalliin tulla ikinä kun ei kerran kerta kaikkiaan vielä nyt otettu tälle vuodelle ajamaan sinne vähän turhan nuoren Andrea Antonellin sijaan.) siis ainakin Montrealin kisaan ellei pidemmäksikin aikaa mahdollisesti Aston Martinille.

Crawfordin tapaukseen edelleen ajatuksella luottaen ellei tuosta vain ole tulossa liikaa soraääniä niin ainoa mahdollisuus kai ajaa mikäli yhtä edelleen ajatuksella näin käy niin on luottaa taas tuomariston merkittävän yksimieliseen suostumukseen ja vielä varmemmaksi vakuudeksi kuin tuohon niin ihan oikeasti antaa hänelle myönteisesti tai nk. Pitkin Hampain myös näitä ajoja varten tarkoitettu nk. Superlisenssi.

Mikäli ei niin siinä pulmaa ja pohdittavaa riittää. Montrealin aikojen osalta puhuen Mercedeksen mahdollinen kakkostestikuljettaja tai ainakin edes taas noiden sekavien uutisointien myötä kuljettaja-akatemiaan päätallissa kuuluva Tanskan Frederik Vesti-Stamm on käytännössä kieltäytynyt kunniasta ainakin vielä Montrealin kisan osalta hänen siis ajaessaan myös IMSA-sarjaan vakioautojen/urheiluautojen puolella.

Vesti-Stammin suhteen puhuen hän on ollut myös Cadillac-tallipaikan suhteen puheissa ensi kaudelle, mutta tiedä oikein F1-puolen kiinnostumisesta.

Etenkin kun F2:sta vaihtoi jo valmiiksi tavallaan tuoreilta lähiajoilta puhuen juurikin urheiluautojen puolelle kuten myös vakioautoja ajaen. Nuori on kaveri kyllä mikäli kiinnostus F1:siin päättyy jo niin varhain kenties.

Tai sitten hän vain on niitä kavereita jotka eivät halua nöyryyttää itseään tai ajavat vain ehdottomasti haluttaessa huipputalleissa.

Tanska kyllä tarvitsisi myös F1-kuskeja Kevin Magnussenin ollessa lajista tauolla tai ehkä pian ikävä kyllä iän puolesta lopettavakin kuljettaja. 10 vuotta ikäeroa heidän kesken eli Vestin ja Magnussenin suhteen, mutta jotenkin:

Siinä missä Magnussen tulisi varmaan heti ajamaan mikäli hänet todella haluttaisiin niin Vestillä on ollut kieltämättä melko pidättyväinen linja.

Voihan tuo vielä muuttua ja ehkä osin se johtuu siitä, että tähän asti tallipäälliköt on olleet aika vähätteleviä ottamaan häntä muuta kuin testipuolelle.

Muista 'eläkeläisistä' huvin vuoksi puhuen ja etenkin kokonaan ulkopuolista kuljettajaa käyttäen voisi ajattaa Pereziä tai Ricciardoa Aston Martinilla sen kisan ajan.

Muuten puhuen ja mikäli käyttäisi vähän japanilaislaseja tai värejä kaipaisi lajiin lisää huvin vuoksi tai totena puhuen niin Ryo Hirakawa tai mahdollisesti Ayumu Iwasa Red Bull/Racing Bull-puolelta lainattuna olisi myös ihan mukava viimein nähdä ajamassa!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10287
Sijainti
Helsinki
Lance Stroll tosiaan ei ajanut Barcelonassa lopulta kipujensa takia pitkältä ajalta periytyen todella typerästi ärsytettynä.

Eikä välttämättä tämä kuljettajan syy ollut vaan lääkärinkin vika saattoi olla hyvinkin. Paitsi tapauksessa missä Stroll olisi tietysti tietyin ehdoin ymmärrettävästi puhunut ylimyönteisesti kunnostaan aina kisoihin päästäkseen kunnes liika oli liikaa.

Mietin tuolla aiemmin tuota testikuljettajajärjestystä Aston Martinilla ja se meni hieman väärin kun välistä unohtui mainita oikea järjestys alkaen ykköstestaajasta.

Oikea ykköstestikuljettaja Aston Martinille ei ihan vielä ole Drugovich vaan Stoffel Vandoorne.

Vandoorne palaisi siis lajiin edelliseen kertaan nähden nyt ainakin vähemmän teknisesti vaikealla autolla ajettaessa mikäli näin. Drugovich ajaisi kakkostestaajana nyt oikeasti mainiten virheellisen ykköstestaajan aseman jälkeen sen sijaan vain mikäli erikseen nimetään siihen, Vandoorne ajaisi/olisi ajamassa Formula E:n osakilpailua tai vaihtoehtoisesti sama juttu Urheiluautojen MM:n puolta nykypäiväisessä muodossaan ja Crawford ei oikeastaan ole lähellekään vielä kakkostestaaja ja hyvä kuin kolmostestaaja jos testaaja lainkaan toisin kuin virheellisesti kuvittelin!

Tai en olisi välttämättä näin tehnyt, mutta tämän siitä saa kun luottaa edes satunnaisestikaan nykypäivän medialäähkyäjien ja julkisuuden valokeilasontaan mitä kuskiasioihin tulee!

Toisaalta nykypäivänä tai ihan viime vuosina testikuljettajan/kuljettajien määritelmät ovat työntoimenkuvan vähäisyyden takia melko merkittävästi vähentyneet ja siksi vähänkin mikäli aina liikaa TV-kuviin osuvat niin aina eri maiden selostajatkin menevät noissa sekaisin silloin tällöin.

Tosin vähemmän silti kuin kotimaiset selostajamme.

Olkoon tuo vähäinen myönnytys omalta osaltani asiaan.

Crawfordin oikea tilanne on seuraava:

Hän nimellisesti voisi tietysti ajaa mikäli Vandoorne ja Drugovich eivät pääsisi paikalle kisoihin sitten millään kuuluessaan sentään edes Aston Martinin kuljettaja-akatemiaan.

Pahin kuitenkin on se, että Crawford on kyllä akatemiakuljettaja myönteisenä puolena ja tässä on se ongelma:

Hän oikeastaan ajoi verraten laittomasti jo tehdessään debyyttinsä ilman merkittävän yksimielistä suostumista hänen päästessään ajamaan kuin pääsi nyt.

Crawfordilla kun ei eräisiin debytoineisiin hyvinkin nuoriin kuljettajiin nähden ole edes vielä nk. Superlisenssiäkään!

Aston Martin saattaa joutua ottamaan jonkun tallissa ajaneen promotestaajan talliinsa (Sebastian Vettelin paluu tässä tapauksessa vielä kerran lajiin olisi piristävä uutinen tai sitten ei kun kisaruostetta on melkoisesti ja promotesteistäkin on jo aikaa kulunut jonkin verran.) ja muussa tapauksessa voisi väliaikaisesti lainata kai jotakin Mercedes-moottoria käyttävän tallin muuta kuljettajaa esimerkiksi testipuolelta.

Suomilasein ajatellen Valtteri Bottas pääsisi erikoisesti Mercedeksen päätallin ajojen ollessa kovin varattuja (Eikä enää Bottakselle taida ajoja huipputalliin tulla ikinä kun ei kerran kerta kaikkiaan vielä nyt otettu tälle vuodelle ajamaan sinne vähän turhan nuoren Andrea Antonellin sijaan.) siis ainakin Montrealin kisaan ellei pidemmäksikin aikaa mahdollisesti Aston Martinille.

Crawfordin tapaukseen edelleen ajatuksella luottaen ellei tuosta vain ole tulossa liikaa soraääniä niin ainoa mahdollisuus kai ajaa mikäli yhtä edelleen ajatuksella näin käy niin on luottaa taas tuomariston merkittävän yksimieliseen suostumukseen ja vielä varmemmaksi vakuudeksi kuin tuohon niin ihan oikeasti antaa hänelle myönteisesti tai nk. Pitkin Hampain myös näitä ajoja varten tarkoitettu nk. Superlisenssi.

Mikäli ei niin siinä pulmaa ja pohdittavaa riittää. Montrealin aikojen osalta puhuen Mercedeksen mahdollinen kakkostestikuljettaja tai ainakin edes taas noiden sekavien uutisointien myötä kuljettaja-akatemiaan päätallissa kuuluva Tanskan Frederik Vesti-Stamm on käytännössä kieltäytynyt kunniasta ainakin vielä Montrealin kisan osalta hänen siis ajaessaan myös IMSA-sarjaan vakioautojen/urheiluautojen puolella.

Vesti-Stammin suhteen puhuen hän on ollut myös Cadillac-tallipaikan suhteen puheissa ensi kaudelle, mutta tiedä oikein F1-puolen kiinnostumisesta.

Etenkin kun F2:sta vaihtoi jo valmiiksi tavallaan tuoreilta lähiajoilta puhuen juurikin urheiluautojen puolelle kuten myös vakioautoja ajaen. Nuori on kaveri kyllä mikäli kiinnostus F1:siin päättyy jo niin varhain kenties.

Tai sitten hän vain on niitä kavereita jotka eivät halua nöyryyttää itseään tai ajavat vain ehdottomasti haluttaessa huipputalleissa.

Tanska kyllä tarvitsisi myös F1-kuskeja Kevin Magnussenin ollessa lajista tauolla tai ehkä pian ikävä kyllä iän puolesta lopettavakin kuljettaja. 10 vuotta ikäeroa heidän kesken eli Vestin ja Magnussenin suhteen, mutta jotenkin:

Siinä missä Magnussen tulisi varmaan heti ajamaan mikäli hänet todella haluttaisiin niin Vestillä on ollut kieltämättä melko pidättyväinen linja.

Voihan tuo vielä muuttua ja ehkä osin se johtuu siitä, että tähän asti tallipäälliköt on olleet aika vähätteleviä ottamaan häntä muuta kuin testipuolelle.

Muista 'eläkeläisistä' huvin vuoksi puhuen ja etenkin kokonaan ulkopuolista kuljettajaa käyttäen voisi ajattaa Pereziä tai Ricciardoa Aston Martinilla sen kisan ajan.

Muuten puhuen ja mikäli käyttäisi vähän japanilaislaseja tai värejä kaipaisi lajiin lisää huvin vuoksi tai totena puhuen niin Ryo Hirakawa tai mahdollisesti Ayumu Iwasa Red Bull/Racing Bull-puolelta lainattuna olisi myös ihan mukava viimein nähdä ajamassa!
Fredrik Vestistä siis puhut, kun käytät tapojesi mukailen herran koko nimeä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Fredrik Vestistä siis puhut, kun käytät tapojesi mukailen herran koko nimeä.
Kyllä vain. En kyllä ihan aina käytä jokaisesta kuljettajasta heidän koko nimeään. Lähinnä vain tunnetuista tai melko tunnetuista tapauksista milloin vain mielen päälle tulee niin tehdä.

Tai milloin se on jollakin tapaa järkevää tai olennaista kertoa. Tai myös mikäli on erinäisiä lempinimiä tai toisia nimiä joiden alla joku kuljettaja näin haluaisi esiintyä.

Aivan varma en ollut hänen tosiaan tuosta toisesta nimestään ja olin viittä vaille unohtanut sen kokonaan. Sen tiedän tosiaan, että hän on autoalamies Peterin eli Peter Vestin poika.

Harvemmin on mainittu esimerkiksi kotimaisissa lähteissä eikä aina ulkomaisissakaan.
 
Ylös