Lance Stroll tosiaan ei ajanut Barcelonassa lopulta kipujensa takia pitkältä ajalta periytyen todella typerästi ärsytettynä.
Eikä välttämättä tämä kuljettajan syy ollut vaan lääkärinkin vika saattoi olla hyvinkin. Paitsi tapauksessa missä Stroll olisi tietysti tietyin ehdoin ymmärrettävästi puhunut ylimyönteisesti kunnostaan aina kisoihin päästäkseen kunnes liika oli liikaa.
Mietin tuolla aiemmin tuota testikuljettajajärjestystä Aston Martinilla ja se meni hieman väärin kun välistä unohtui mainita oikea järjestys alkaen ykköstestaajasta.
Oikea ykköstestikuljettaja Aston Martinille ei ihan vielä ole Drugovich vaan Stoffel Vandoorne.
Vandoorne palaisi siis lajiin edelliseen kertaan nähden nyt ainakin vähemmän teknisesti vaikealla autolla ajettaessa mikäli näin. Drugovich ajaisi kakkostestaajana nyt oikeasti mainiten virheellisen ykköstestaajan aseman jälkeen sen sijaan vain mikäli erikseen nimetään siihen, Vandoorne ajaisi/olisi ajamassa Formula E:n osakilpailua tai vaihtoehtoisesti sama juttu Urheiluautojen MM:n puolta nykypäiväisessä muodossaan ja Crawford ei oikeastaan ole lähellekään vielä kakkostestaaja ja hyvä kuin kolmostestaaja jos testaaja lainkaan toisin kuin virheellisesti kuvittelin!
Tai en olisi välttämättä näin tehnyt, mutta tämän siitä saa kun luottaa edes satunnaisestikaan nykypäivän medialäähkyäjien ja julkisuuden valokeilasontaan mitä kuskiasioihin tulee!
Toisaalta nykypäivänä tai ihan viime vuosina testikuljettajan/kuljettajien määritelmät ovat työntoimenkuvan vähäisyyden takia melko merkittävästi vähentyneet ja siksi vähänkin mikäli aina liikaa TV-kuviin osuvat niin aina eri maiden selostajatkin menevät noissa sekaisin silloin tällöin.
Tosin vähemmän silti kuin kotimaiset selostajamme.
Olkoon tuo vähäinen myönnytys omalta osaltani asiaan.
Crawfordin oikea tilanne on seuraava:
Hän nimellisesti voisi tietysti ajaa mikäli Vandoorne ja Drugovich eivät pääsisi paikalle kisoihin sitten millään kuuluessaan sentään edes Aston Martinin kuljettaja-akatemiaan.
Pahin kuitenkin on se, että Crawford on kyllä akatemiakuljettaja myönteisenä puolena ja tässä on se ongelma:
Hän oikeastaan ajoi verraten laittomasti jo tehdessään debyyttinsä ilman merkittävän yksimielistä suostumista hänen päästessään ajamaan kuin pääsi nyt.
Crawfordilla kun ei eräisiin debytoineisiin hyvinkin nuoriin kuljettajiin nähden ole edes vielä nk. Superlisenssiäkään!
Aston Martin saattaa joutua ottamaan jonkun tallissa ajaneen promotestaajan talliinsa (Sebastian Vettelin paluu tässä tapauksessa vielä kerran lajiin olisi piristävä uutinen tai sitten ei kun kisaruostetta on melkoisesti ja promotesteistäkin on jo aikaa kulunut jonkin verran.) ja muussa tapauksessa voisi väliaikaisesti lainata kai jotakin Mercedes-moottoria käyttävän tallin muuta kuljettajaa esimerkiksi testipuolelta.
Suomilasein ajatellen Valtteri Bottas pääsisi erikoisesti Mercedeksen päätallin ajojen ollessa kovin varattuja (Eikä enää Bottakselle taida ajoja huipputalliin tulla ikinä kun ei kerran kerta kaikkiaan vielä nyt otettu tälle vuodelle ajamaan sinne vähän turhan nuoren Andrea Antonellin sijaan.) siis ainakin Montrealin kisaan ellei pidemmäksikin aikaa mahdollisesti Aston Martinille.
Crawfordin tapaukseen edelleen ajatuksella luottaen ellei tuosta vain ole tulossa liikaa soraääniä niin ainoa mahdollisuus kai ajaa mikäli yhtä edelleen ajatuksella näin käy niin on luottaa taas tuomariston merkittävän yksimieliseen suostumukseen ja vielä varmemmaksi vakuudeksi kuin tuohon niin ihan oikeasti antaa hänelle myönteisesti tai nk. Pitkin Hampain myös näitä ajoja varten tarkoitettu nk. Superlisenssi.
Mikäli ei niin siinä pulmaa ja pohdittavaa riittää. Montrealin aikojen osalta puhuen Mercedeksen mahdollinen kakkostestikuljettaja tai ainakin edes taas noiden sekavien uutisointien myötä kuljettaja-akatemiaan päätallissa kuuluva Tanskan Frederik Vesti-Stamm on käytännössä kieltäytynyt kunniasta ainakin vielä Montrealin kisan osalta hänen siis ajaessaan myös IMSA-sarjaan vakioautojen/urheiluautojen puolella.
Vesti-Stammin suhteen puhuen hän on ollut myös Cadillac-tallipaikan suhteen puheissa ensi kaudelle, mutta tiedä oikein F1-puolen kiinnostumisesta.
Etenkin kun F2:sta vaihtoi jo valmiiksi tavallaan tuoreilta lähiajoilta puhuen juurikin urheiluautojen puolelle kuten myös vakioautoja ajaen. Nuori on kaveri kyllä mikäli kiinnostus F1:siin päättyy jo niin varhain kenties.
Tai sitten hän vain on niitä kavereita jotka eivät halua nöyryyttää itseään tai ajavat vain ehdottomasti haluttaessa huipputalleissa.
Tanska kyllä tarvitsisi myös F1-kuskeja Kevin Magnussenin ollessa lajista tauolla tai ehkä pian ikävä kyllä iän puolesta lopettavakin kuljettaja. 10 vuotta ikäeroa heidän kesken eli Vestin ja Magnussenin suhteen, mutta jotenkin:
Siinä missä Magnussen tulisi varmaan heti ajamaan mikäli hänet todella haluttaisiin niin Vestillä on ollut kieltämättä melko pidättyväinen linja.
Voihan tuo vielä muuttua ja ehkä osin se johtuu siitä, että tähän asti tallipäälliköt on olleet aika vähätteleviä ottamaan häntä muuta kuin testipuolelle.
Muista 'eläkeläisistä' huvin vuoksi puhuen ja etenkin kokonaan ulkopuolista kuljettajaa käyttäen voisi ajattaa Pereziä tai Ricciardoa Aston Martinilla sen kisan ajan.
Muuten puhuen ja mikäli käyttäisi vähän japanilaislaseja tai värejä kaipaisi lajiin lisää huvin vuoksi tai totena puhuen niin Ryo Hirakawa tai mahdollisesti Ayumu Iwasa Red Bull/Racing Bull-puolelta lainattuna olisi myös ihan mukava viimein nähdä ajamassa!