Asvaltti kisat poistuvat rallin mm-sarjasta

ksp83

Active member
Liittynyt
1.1.2002
Viestit
32
FIA:n rallivaliokunta suunnittelee pudottavansa rallin mm-sarjasta kaikki asvalttirallit pois vuoteen 2006 mennessä.

2006 vuoden jälkeen Monte-Carlo rallin erikoiskokeet vietäisiin pohjoisemmaksi alppien rinteille jossa tammikuussa varmasti on lunta.

Syyksi asvalttirallien pudottamiselle on mainittu katsojien turvallisuus, tästä esimerkkinä San Remon, Katalonian ja Korsikan mm-rallit.

Kyllä tämä minulle suomalaisena sopii. Ja tämän uutisenhan löysin Ilta-sanomien urheilu liitteestä.

-kp-
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Olisi erittäin hyvä. Asfaltti kuuluu radoille, ei ralliin! Ei asfaltilla ralli ole niin näyttävää kuin soralla. Ja noita Välimeren ralleja on ihan liikaa muutenkin.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Toivottavasti tässä nyt ei muutamat ajattele vain, että soralla suomalaiset kahmivat enemmän voittoja. Kyllähän tuo asfaltillakin ajo on näyttävää. Lähteen huomioonottaen lienee kuitenkin parempi antaa asian vielä olla ja odotella oikeata uutista.

<small>[ 18-11-2002, 00:25: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Mistähän esim. Saksasta löydetään tarpeeksi pitkiä ja hyväkuntoisia sorapätkiä? Mitä oon siellä kulkenut niin melkein kinttupolutkin on asvaltoitu.
 

ksp83

Active member
Liittynyt
1.1.2002
Viestit
32
Matxi:
Olisi erittäin hyvä. Asfaltti kuuluu radoille, ei ralliin! Ei asfaltilla ralli ole niin näyttävää kuin soralla. Ja noita Välimeren ralleja on ihan liikaa muutenkin.
Samaa sanoi Kankkunenkin samaisessa ilta-sanomien jutussa.

Lähde mitä käytin ei tietenkään ole mikään luotettavin, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.

-kp-
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jostain kuulin tästä aikaisemminkin ja muistini mukaan itse David Richards tukisi ajatusta. Rallin kehitysvaliokunnassa mukana oleva Kari O. Sohlberg olisi keksinyt ajatuksen.

Sinänsähän homma sopisi Suomalaisille, briteille ja lähes kaikille muille kuin ns. etelänmaalaisille. Mielestäni rallin tärkein ominaisuus on kuitenkin monipuolisuus ja siksi asfalttirallit ovat tärkeitä.

Ne lisäävät voittajien määrä ja jännitystä kun voimasuhteet vaihtelevat paljonkin rallista toiseen. Autot pitää sopia useammalle alustalle ja siksi asfalttirallit olisivat vaativampia myös auton rakentamisen je kehittelyn kannalta.

En myöskään ole sitä mieltä, että ralli on näyttävämpää soralla. Hienoja luisuja ja vastaheittoja toki nähdään liukkaalla paljon enemmän kuin asfaltilla. Toisaalta asfaltilla autot ovat itsessään näyttävämmän näköisiä matalista alustoista ja leveistä renkaista johtuen. Ja kyllä nykyisetkin WRC-autot menevät asfaltillakin välillä komeassa latikaisessa.

Turvallisuus on tietysti asfalttiralleissa ongelma, mutta paljonko se johtuu juuri tien pinnasta. Monestihan nämä välimeren rallit ovat vaarallisia johtuen syvistä ojista tien toisella puolella.

Itse ehdottaisin turvallisuuden parantamiseksi asfalttiralleihin isompia turbon kuristimia. Eli asfaltilla autot olisivat tehokkaampia. Näin autot olisivat helpommin kaasulla hallittavissa. Nyt kuskit joutuvat ajamaan kuiin mikroautoilla peläten vauhdin putoamista kuin ruttoa. Johan se Hannu Mikkolakin on aikoinaan sanonut, että lisäteho lisää turvallisuutta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Varsinkin Colin McRaelle lisäteho olisi oiva apu. Mieshän tykkää ajaa luisussa ja viedä autoa kaasulla, vielä 90-luvun puolessa välissä mies oli yksi parhaista asfalttikuskeista. Silloinhan A-ryhmän autot olivat tehokkaampia kuin nykyiset WRC-autot.

Mikkola esitti näkemyksensä joskus 94 kun hän kertasi näkemyksiä kilpa-autojen turvallisuudesta. Mikkolan perustelu meni jotenkin niin, että tehokkaampaa autoa on helpompi viedä ja varsinkin kriisitilanteissa lisäteho on kuin paremmat jarrut. Kyllähän se periaatteessa niin on. Teho ei säätele mutkanopeuksia, vaan alustan ja renkaan tuoma pito. Nykyisillä tehoilla WRC-autot eivät irtoa luisuun asfaltilla, jolloin ajotapa on rata-automaisen siisti. Ulosajot johtuvat monesti juuri tästä, kun tehottomien moottoreiden takia ajolinjat ovat tarkat, jarrutuspaikat aivan viime tingassa jne. Tehookkammalla autolla mutkanopeudet saattaisivat jopa alentua, kun kaasunkäytöllä auto lähtee luisuun. Tunnetustihan luisussa mennään hitaampaa kuin ns. lepokitkan alueella.

Eli lisätehon jatkeeksi vielä aavistuksen heikompipitoiset renkaat, niin johan olisi asfalttiralli näyttävän näköistä hommaa!
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Ajattelin tehdä uuden otsikon, mutta pistetään tää nyt tänne. Dagens Nyheter kertoi maanantain numerossaan, että Ruotsin ralli saattaisi siirtyä historiaan ja että tilalle tulisi Norjan ralli. Monimiljönääri Kjell Inge Rokke on lehden mukaan valmis lataamaan pöydälle 45 miljoonaa kruunua (ei kerrottu, onko SEK vai NOK) saadakseen rallin Norjaan.

Ruotsin rallin ongelmahan on ollut, että sitä on mainostettu lumirallina, vaikka lumen kanssa on ollut viime aikoina vähän niin ja näin. Ruotsalaisten kontrahti loppuu 2004, joten jos Rokke saa haluamansa, niin norskeille ralli tulisi aikaisintaan 2005.

Onkos muilla tietoa tästä? doubtful
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallin yleisösuosiolle ei tee hyvää jos MM-rallit siirtyvät pois asvaltilta. Aivan varmasti Italiassa, Ranskassa, Espanjassa ja Saksassa jatketaan rallien ajamista asvaltilla. Ja koska autotehtaat ovat mukana markkinoinnin takia on noin isot markkina-alueet ehdottomasti muistettava ja MM-rallien sijaan panostettava noihin asvalttisarjoihin (esim EM 20-kertoimiset).

Onhan ralliautoilu parhaimmillaan Suomen sorapoluilla mutta silti se joka väittää että ralli asvaltilla ei ole näyttävää ei luultavasti ole ollut katsomassa kisaa esim Katalonian tai Merialppien pätkillä, ainakaan kunnollisilla katselupaikoilla. Sikäläiset sorapätkät taas sopivat paremmin maasturien luotettavuuskisoihin.

<small>[ 19-11-2002, 16:28: Message edited by: ettelbruck ]</small>
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Aika yllättävä uutinen. Olen päinvastoin joskus ajatellut, että näinköhän näiden keskieurooppalaisten aseman parantamiseksi asvalttirallien määrää rallin mm-sarjassa lisättäisiin (esim Saksan osakilpailu uutena kisana tänä vuonna).. jotenkin tuntuu siltä, että ei taida moinen asia tulla tapahtumaan, jos ei muut, niin ainakin ranskmannit tulevat asiaa protestoimaan.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
pmv:
Varsinkin Colin McRaelle lisäteho olisi oiva apu. Mieshän tykkää ajaa luisussa ja viedä autoa kaasulla, vielä 90-luvun puolessa välissä mies oli yksi parhaista asfalttikuskeista. Silloinhan A-ryhmän autot olivat tehokkaampia kuin nykyiset WRC-autot.

Mikkola esitti näkemyksensä joskus 94 kun hän kertasi näkemyksiä kilpa-autojen turvallisuudesta. Mikkolan perustelu meni jotenkin niin, että tehokkaampaa autoa on helpompi viedä ja varsinkin kriisitilanteissa lisäteho on kuin paremmat jarrut. Kyllähän se periaatteessa niin on. Teho ei säätele mutkanopeuksia, vaan alustan ja renkaan tuoma pito. Nykyisillä tehoilla WRC-autot eivät irtoa luisuun asfaltilla, jolloin ajotapa on rata-automaisen siisti. Ulosajot johtuvat monesti juuri tästä, kun tehottomien moottoreiden takia ajolinjat ovat tarkat, jarrutuspaikat aivan viime tingassa jne. Tehookkammalla autolla mutkanopeudet saattaisivat jopa alentua, kun kaasunkäytöllä auto lähtee luisuun. Tunnetustihan luisussa mennään hitaampaa kuin ns. lepokitkan alueella.

Eli lisätehon jatkeeksi vielä aavistuksen heikompipitoiset renkaat, niin johan olisi asfalttiralli näyttävän näköistä hommaa!
Oletko nyt ihan tosissasi??? eek!
 

sasa1

Well-known member
Liittynyt
22.8.2001
Viestit
6559
Sijainti
Finland
No jopas !

...onhan nuo asfalttirallin olleet perinteisenä osana mm-rallia...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
K.Koulu:
Aika yllättävä uutinen. Olen päinvastoin joskus ajatellut, että näinköhän näiden keskieurooppalaisten aseman parantamiseksi asvalttirallien määrää rallin mm-sarjassa lisättäisiin (esim Saksan osakilpailu uutena kisana tänä vuonna).. jotenkin tuntuu siltä, että ei taida moinen asia tulla tapahtumaan, jos ei muut, niin ainakin ranskmannit tulevat asiaa protestoimaan.
No ihan varmasti tulee mutinaa jos tuollaista aletaan vakavasti junttaamaan. Ei ole sitten Matadorin ja Didierin jälkeen tainnut manner-Euroopasta tulla yhtäkään soralla varteenotettavaa kuskia. Englanti jollain lailla puolustaa läntisen keski-Euroopan mainetta Kilin-Kolinin ja Riku Palon muodossa.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Don Vito:
Ei ole sitten Matadorin ja Didierin jälkeen tainnut manner-Euroopasta tulla yhtäkään soralla varteenotettavaa kuskia. Englanti jollain lailla puolustaa läntisen keski-Euroopan mainetta Kilin-Kolinin ja Riku Palon muodossa.
Loeb on kyllä väläytellyt aika hienosti ja jatkossa varmasti vielä enemmänkin. RAC:ssa tuossa juuri ajeli tosi kovia pätkäaikoja ennen keskeytystään.

Ja asvaltillahan vauhti on aivan kärkitasoa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
En kyllä jaksa uskoa, että asvalttikisat poistuisivat. Fakta toki on, että kalenteriin pitäisi saada yksi kunnon lumikisa ja yksi jommalta kummalta Amerikan mantereelta. Korsika voisi olla putoamislistalla vaarallisuutensa vuoksi, mutta luuletteko että ranskalaisille riittää yksi kisa (Kyllä, lasken myös Monacon ranskalaiseksi kisaksi)?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Zep:
En kyllä jaksa uskoa, että asvalttikisat poistuisivat. Fakta toki on, että kalenteriin pitäisi saada yksi kunnon lumikisa ja yksi jommalta kummalta Amerikan mantereelta. Korsika voisi olla putoamislistalla vaarallisuutensa vuoksi, mutta luuletteko että ranskalaisille riittää yksi kisa (Kyllä, lasken myös Monacon ranskalaiseksi kisaksi)?
Ei riitä, ja vaatimukselle on jopa kohtuullisen pätevät perustelut: Kisassa on mukana kaksi ranskalaista tallia ja kohtuullisen monta ranskalaista kuljettajaa, joiden edustamille taustatahoille näkyminen kotimaassa on lähes kynnyskysymys. Puhumattakaan sitten ranskalaisesta Egosta. Ennemminkin San Remon ja/tai Catalonian voisi pudottaa kalenterista. Ja kolmannekseen Tour de Corse on klassikko.
Ja aasinsiltaa pitkin toiseen klassikkoon eli safariin. Nyt kun WRC-event vaatimustaso on noussut kenialaisten mustanahalisten ulottumattomiin, niin Safarin voisi jälleen palauttaa vanhaan pitkään muotoonsa ja vaikka pidentää vähän lisääkin tai muutoin nostaa vaikeustasoa ja importoida sen näiden erämaarallien sarjaan. Miksi niiden kaikkien pitäisi olla jossain hiekkadyyneillä ?
 
Ylös