Aussi 2018 GP - Jälkihöyryt

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
virtuaalisessa turva-autossa on se ongelma että kärkikuskit vetää omantunnon mukaan ns jalka nurkassa ja himmailee deltan alle ennen sektorin päättymistä.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Ei varmaan ihan nopeasti tule Torolle tuloksia, mutta enämpi olisin huolissani Williamsista. Sauber löi tänään Williamsin, jolla on kuitenkin sarjan paras moottori käytössä ja varsin paljon suurempi budjetti ja insinööritaitoa kuin Sauberilla.

Toki Torolla saattaa tulla noita lähtöruuturangaistuksia kauden edetessä, mutten vielä ole Hondan suhteen lyönyt hanskoja tiskiin. Kuskeista samaa mieltä kuin Joel H.
Veikkaan, että Ferrarilta siirtynyt tietoa AlfaRomeon myötä. Toro Rosso on nyt syvällä enkä kyllä nousuun luottaisi nousuun. Taitaa olla vauhdillisesti McLarenin viime kauden avausta syvemmällä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Veikkaan, että Ferrarilta siirtynyt tietoa AlfaRomeon myötä. Toro Rosso on nyt syvällä enkä kyllä nousuun luottaisi nousuun. Taitaa olla vauhdillisesti McLarenin viime kauden avausta syvemmällä.
Talvitesteissä pääsivät (Honda) kuitenkin ajamaan ihan nasevan määrän kierroksia, toisin kuin McLaren-aikoina.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1011
virtuaalisessa turva-autossa on se ongelma että kärkikuskit vetää omantunnon mukaan ns jalka nurkassa ja himmailee deltan alle ennen sektorin päättymistä.
Eikös noita deltasektoreita ole sen verran paljon, ettei tuota juuri pääse tekemään? Ja jos on ongelma, niin eikös sama ongelma ole tavallisen turva-auton kanssa ennen kuin saavuttaa turva-auton.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Se nyt on aika selvää, että ei Bottaksesta ikinä mitään maailmanmestaria tule.
Hyvä, jos pitää paikkansa kauden loppuun.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mun muistikuvan mukaan on tuo toivotaan-toivotaan vaihtoehto. Tehdasmoottoritalli houkuttaa Red Bullia. Ja olihan Rellun pannussa kosolti ongelmia myös viime kaudella.
Jossain kohtaa viime syksyllä oli liikkeellä huhuja, että Rellu ei enää tämän kauden jälkeen antaisi RB:lle moottoreita.

Kunhan nyt jompi kumpi saisi myllyynsä riittävästi jerkkua, että RB:llä olisi paremmat mahdollisuudet taistella voitoista.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Veikkaan, että Ferrarilta siirtynyt tietoa AlfaRomeon myötä. Toro Rosso on nyt syvällä enkä kyllä nousuun luottaisi nousuun. Taitaa olla vauhdillisesti McLarenin viime kauden avausta syvemmällä.
Niin pitääkin olla vauhdillisesti jäljessä. Hieman eri budjetit ja kuskit. Toro Rossolle muutenkin kunnon välikausi. Gasly jossain sekopäisessä skenaariossa voisi nousta emotalliin, Hartley ei koskaan. Kaukana on ne ajat, kun Ricciardon tasoinen kuski piti istuttaa jonnekin Hispaniaan (muistatteko?) kokemusta keräämään.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Jos fanien haaveena on Kimin mestaruus, niin parempi tämä lopputulos oli kuin Hamiltonin voitto ja Kimin kakkossija. Nyt eroa on kolme pistettä seitsemän sijasta.
En nyt ymmärrä ajatuksen juoksua, ja luitko aiempia kommenttejani ollenkaan? Ihan perusprinsiipit, mitä Keke Rosbergista lähtien julistetaan on se, että ensin pitää voittaa tallikaveri - se on siis fanien ensisijainen toive. Sen jälkeen kaikki on plussaa. Jos et voita tallitoveriasi, et myöskään voi voittaa mestaruutta.

Ja pappa Rosbergista puheenollen juniorillakin on ollut silmät auki:
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/nico-rosbergilta-kova-vaite-ferrari-uhrasi-raikkosen-vettelin-takia-asiantuntija-tyrmaa-mestarin-sanat/6833428

No paljonka siinä turva-auton jälkeen tapahtuikaan? Tylsää ja mitäänsanomatonta sunnuntaisuhailua se junakilpailu oli ennen turva-autoakin, mutta kyllä minulla ainakin oli syke pari pykälää korkeampi Kimin ollessa kakkosena iskuetäisyydellä kuin kolmosena... Itselle on ainakin aika sama, että kumpi vuosikymmenen aikana neljä mestaruutta saanut suhari voittaa.
Erinomainen pointti! En ymmärrä tätä järjetöntä laajamittaista Hamilton vihaa. Mitähän Vettel on tehnyt saavuttaaksen jonkin jumalasta seuraavan aseman?
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tuosta sitä voi alkaa tarkempaa analyysiä tekemään.
Vertailussa on kaikkia kisassa ajetut kierrokset ja kuskeina Kimi ja Sebastian :

http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=997&graf=3&dr1=Kimi Raikkonen&dr2=Sebastian Vettel
Kiitos, tämähän sen paljasti mitä epäilinkin! Kimillähän oli hemmetin kova meno ennen varikkopysähdystä! Ja ero Vetteliin kasvoi vaan. Ferrarille tuli kiire ottaa Kimi sisään. Tuossa olisi voinut jatkaa vielä 10 kierrosta ja ehkä jopa voittaa kisa!

Näytä liitetiedosto 25773
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
En nyt ymmärrä ajatuksen juoksua, ja luitko aiempia kommenttejani ollenkaan? Ihan perusprinsiipit, mitä Keke Rosbergista lähtien julistetaan on se, että ensin pitää voittaa tallikaveri - se on siis fanien ensisijainen toive. Sen jälkeen kaikki on plussaa. Jos et voita tallitoveriasi, et myöskään voi voittaa mestaruutta.
No itse et ainakaan lukenut kommenttiani loppuun. Kertaan. Normioloissa Kimin vauhti ja tuki Ferrarilta eivät riitä Vettelin lyömiseen koko kauden mitalla. Mestaruus on lähtökohtaisesti kahden kauppa, Hamiltonin ja Vettelin. Toki sinne voi Red Bull kuskikin mukaan tunkea.

Kimistä voi tulla mestaruuskandinaatti ainoastaan jonkun massiivisen epäonnen kohdatessa Vetteliä ja olettaen Ferrarin kulkevan kilpailukykyisesti kauden loppuun. Palaan siihen Irvineen vuonna 1999.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Niin pitääkin olla vauhdillisesti jäljessä. Hieman eri budjetit ja kuskit. Toro Rossolle muutenkin kunnon välikausi. Gasly jossain sekopäisessä skenaariossa voisi nousta emotalliin, Hartley ei koskaan. Kaukana on ne ajat, kun Ricciardon tasoinen kuski piti istuttaa jonnekin Hispaniaan (muistatteko?) kokemusta keräämään.
En itsekään täysin ymmärrä, että kaikkien sääntömuutosten yms. keskellä pitää mennä vaihtamaan moottorit ja kuskit kertaheitolla. Mutta itse näkisin että nimenomaan Hartley tulee olemaan Toro Rosson kantava voima tulevan kehityksen aikana. Sanoisin että Toron kuskit ovat suunnilleen yhtä nopeita (tai hitaita) mutta Hartley tulee todennäköisesti olemaan kärsivällisempi ja kypsempi ja poimii tarjolla olevat pisteet ilman suurempaa draamaa ja romua.

Vaan toisaalta ei tarvitse mennä kuin 10 vuotta taaksepäin kun Toro Rossolle tuli Sebastien Bourdais, meriitteinään neljä Champ Car mestaruutta, mutta jäi täysin muuan Sebastian Vettelin jalkoihin :rolleyes:

No, aika näyttää kenen / minkä tiimin valinnat tuottaa tulosta... :)
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5330
Jossain kohtaa viime syksyllä oli liikkeellä huhuja, että Rellu ei enää tämän kauden jälkeen antaisi RB:lle moottoreita.

Kunhan nyt jompi kumpi saisi myllyynsä riittävästi jerkkua, että RB:llä olisi paremmat mahdollisuudet taistella voitoista.
Red Bull ressukkaa jos joutuvat Hondan myllyihin turvautumaan tulevaisuudessa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Olipa aika meh kauden avaus. En kyllä voi käsittää tuota saksalaisen tuurimestarin munkkia kisasta ja vuodesta toiseen.
Melko käsittämätön pitää kyllä tosiaan munkin olla kun on neljä kertaa yltänyt jo tuurimestariksi :rolleyes:

Innostus tippui pakkasen puolelle siinä vaiheessa, kun Vettel tuli varikolta ykköseksi. Lähden tästä hieromaan niskoja.
Tästähän se innostus vasta alkoikin. Mersun auto näyttää edelleenkin olevan ainakin puhtaassa ilmassa ajettaessa selkeästi pakan paras, ja näyttää vieläpä osuvan aika kivasti Hamiltonin käteen, joten mestaruustaistelun kannalta olisi aina parasta kun joku muu kuin Hamilton yltää voittoon - vaikka sitten vähän tuurin avittamanakin. En minä oikein sitäkään haluaisi nähdä kun Hamilton kruisailee taas yhteen "helppoon" mestaruuteen ilman että tarvitsee oikein edes täysillä ajaa.

Mitä tulee tuohon salaliittoteoriaan Vettelin suosimisesta niin siihen minä en (tälä kertaa) usko pätkääkään. Kyllä tuo Vettelin nousu kärkeen ja voittoon oli minusta hyvin pitkälti tuuripeliä, ja ilman tuota Vettelille olisi todennäköisesti käynyt samalla tavalla kuin Kimille edellisillä kausilla. Eli on yritetty jotain vähän erilaista taktiikkaa koska on voitu tehdä näin, mutta se ei ole kantanut hedelmää koska se on ollut "plan A:ta" huonompi. Yleensähän suomalaiset on aina valittaneet sitä kun Kimi jätetään liian pitkäksi aikaa radalle, mutta nyt kun hänet sitten otettiin aikaisemmin sisään niin sekään ei ole hyvä koska Vettel onnistuikin tuolla toisella taktiikalla voittamaan (vaikkakin tosiaan aika puhtaasti tuurin ansiosta). Eihän Ferrari tuota pystynyt mitenkään ennakoimaan, mutta kuten Kimi itsekin sanoi kisan jälkeen niin tuossa kolmospaikalla voi aina kokeilla jotain tuollaista ja toivoa turva-autoa. Kimille ei ole edellisillä kausilla tällaista tuuria vaan suotu.

Bottakselta oli kyllä vaisu kisa heikon aika-ajon jälkeen, mutta kyllä Mersu minusta taas osoitti sen että se on edelleen ns. "tyhjän radan auto". Eli Hamiltonkin pystyi kyllä kontrolloimaan tilannetta ihan mielensä mukaan kun ajoi kärjessä, aina kun Ferrarit tuli lähemmäs niin Hamilton pisti vähän lisää vauhtia, mutta sitten kun jäi Vettelin taakse niin ei pystynyt haastamaan yhtään. Ja Bottaksellakin oli suuria vaikeuksia jopa Rellu-moottorisia autoja vastaan. Hamiltonille tällainen auto sopii koska on hyvä yhden kierroksen kuski ja erinomainen aika-ajaja, mutta Bottaksen pitäisi pystyä löytämään hitusen lisää vauhtia aika-ajoihin ja karsia tuollaisen hölmöt virheet ihan minimiin että pääsisi hyödyntämään tuota auton ylivertaista nopeutta tyhjällä radalla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Kiitos, tämähän sen paljasti mitä epäilinkin! Kimillähän oli hemmetin kova meno ennen varikkopysähdystä! Ja ero Vetteliin kasvoi vaan. Ferrarille tuli kiire ottaa Kimi sisään. Tuossa olisi voinut jatkaa vielä 10 kierrosta ja ehkä jopa voittaa kisa!
]
Tuskin olisi voittanut. Miten olisi päässyt Hamiltonin ohi? Hamilton olisi myös viivyttänyt pysähdystä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tuskin olisi voittanut. Miten olisi päässyt Hamiltonin ohi? Hamilton olisi myös viivyttänyt pysähdystä.
En tiedä, vaikka sillä, että sillä hiipui vauhti lopussa. Mistä sitä tiedetään, miten kovaa Kimi olisi mennyt supersofteilla Hamiltoniin verrattuna. Nyt Kimille annettiin ihan väärät kumit, kun otettiin 15 kierrosta liian aikaisin sisään.

Toivotaan, että tämä vuoden alkupuhallus vielä paljastuu, ja Vettel saa vuosikausien niljakkuuksistaan ansionsa mukaan. Kyllä Kimin reaktioiden tarkempi tutkiminenkin paljastaa jo jotain.
"Suomalainen kertoi yllättyneensä siitä, ettei häntä pidetty kartalla Sebastian Vettelin tekemisistä."
- En yllättynyt Sebin taktiikasta. Ainoa asia, joka minut yllätti, oli se, että kun puhuimme radiossa, he eivät kertoneet minulle, mitä hän teki. Keskustelimme ennen kisaa, ja meillä oli satoja vaihtoehtoja siihen, mitä voisimme tehdä. Tuo oli hänen paras vaihtoehtonsa, kun takana ei ollut uhkaa, Räikkönen sanoi Iltalehdelle.
Vaihdettu tuollainen uusi noopelo italiaano, niin sen voi hyvin kouluttaa puhaltamaan Sebastianin piikkiin helposti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2720
Sijainti
Penkalla
En tiedä, vaikka sillä, että sillä hiipui vauhti lopussa.
Hamilton huomasi ettei ole mahiksia ohittaa Vetteliä, ja alkoi säästellä moottoria. Siksi hitaampi vauhti lopussa, mikäli Kimi olisi ollut oikeasti joku uhka hänelle niin olis ollut mahdollista ajaa nopeamminkin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Hamilton huomasi ettei ole mahiksia ohittaa Vetteliä, ja alkoi säästellä moottoria. Siksi hitaampi vauhti lopussa, mikäli Kimi olisi ollut oikeasti joku uhka hänelle niin olis ollut mahdollista ajaa nopeamminkin.
Näin varmasti oli, aivan samoin kuin Kimikään ei täysiä ajellut huomattuaan Ferrarin keskarin näyttämisen taas. Ilman turva-autoakin noilla kumeilla Vettel olisi päässyt aika lähelle Kimiä suuresta erosta huolimatta. Vettelille selvästi sopii hyvin erityyppinen auto kuin Kimille, vaikka alkujaan heillä luultiin olevan samanlainen ajotyyli.
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Tuossa kun Lewiksen after race haastattelua katsoin ja hän sanoi: "I did everything I could". Vauhtiahan hänellä oli, mutta kun nykyisillä säästöformulasäännöillä sitä ei kannata hyödyntää, niin siksi kisan voitto meni ohi suun. Jälkikäteen on tietysti helppo sanoa, mutta olisi varmaan kannattanut ajaa isompi turvamarginaali 2. olevaan Räikköseen. Näin VSC:n aikana olisi ollut isompi ero Vetteliin ja sitäkautta pitää 1. sija myös Vettelin "ilmaisen" varikkokäynnin jälkeen.
 
Ylös