Australian aika-ajot

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
äxä sanoi:
Ferrarin kämmäyksistä huolimatta olivat oudon vaisuja. Vaikuttaakohan siipien pakkouudistus sitten kuitenkin noin dramaattisesti vauhtiin vai mikä mahtaa olla?
Joo, kyllä yllättävän vaisua oli.

Hiukan taipuvilla siivillä ei yleensä ole suurta vaikutusta kierrosaikaan, vaan enemminkin suoranopeuteen ja sitäkautta ohituksiin. Taipuva siipihän lisää myös jarrutusmatkaa kun suoran päässä ei olekaan niin paljoa downforcea.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Toni_V sanoi:
Joo, kyllä yllättävän vaisua oli.

Hiukan taipuvilla siivillä ei yleensä ole suurta vaikutusta kierrosaikaan, vaan enemminkin suoranopeuteen ja sitäkautta ohituksiin. Taipuva siipihän lisää myös jarrutusmatkaa kun suoran päässä ei olekaan niin paljoa downforcea.
Eheh, eli käytännössä voidaan ajaa suurilla siivillä kaikki mutkat ja sitten suoralla mennään samaa vauhtia kuin muut.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Ei ne ihan noin hitaita olleet. Ferrari tössi jättämällä ilmeisesti Schumin auton etusiipeen kiinni jarrujen jäähdyttämiseen tarkoitetun vimpaimen, joka irtosi ja rikkoi autoa. Massa taas ajoi ulos otettuaan vauhtia märästä kanttikivestä.
Tossa aika-ajoraportissa kiinnitti muuten huomion toi Schumin aprillipilakohta. Se oli Rosbergin sijaan Webber, joka ajoi niitten Schumin romujen yli. Eki sekoili sen tilanteen aika lahjakkaasti. :) Mutta muuten oli ihan taattua laatua toi rapo! :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vilperi sanoi:
Tossa aika-ajoraportissa kiinnitti muuten huomion toi Schumin aprillipilakohta. Se oli Rosbergin sijaan Webber, joka ajoi niitten Schumin romujen yli. Eki sekoili sen tilanteen aika lahjakkaasti. :) Mutta muuten oli ihan taattua laatua toi rapo! :thumbup:
Joo, justiin korjailin kun huomauteltiin. Ekin puolustukseksi, kaksikon kypärät on jossain määrin helppo sekoittaa ensivilkaisulta, samoja värejä kuitenkin vaikka päälaki onkin Nicolla sininen.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Joo, justiin korjailin kun huomauteltiin. Ekin puolustukseksi, kaksikon kypärät on jossain määrin helppo sekoittaa ensivilkaisulta, samoja värejä kuitenkin vaikka päälaki onkin Nicolla sininen.
Ja samalla silleen huomaamatta vähän omaksikin puolustukseksi. :rolleyes: Ei vaan, mut kyllä noi mun mielestä aika helposti erottaa, Nicolla kun on enemmänkin hallitsevana värinä sininen Webberin keltaisen sijaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vilperi sanoi:
Ja samalla silleen huomaamatta vähän omaksikin puolustukseksi. :rolleyes: Ei vaan, mut kyllä noi mun mielestä aika helposti erottaa, Nicolla kun on enemmänkin hallitsevana värinä sininen Webberin keltaisen sijaan.
No tietysti :D Päälaesta erottaa helposti, mutta kauempaa ei näe välttämättä sitä. Viimeistään tuon punaisen vilahtamisen pitäisi toki oikea laita paljastaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juzo sanoi:
Eheh, eli käytännössä voidaan ajaa suurilla siivillä kaikki mutkat ja sitten suoralla mennään samaa vauhtia kuin muut.
Jeps. Sinänsä muuten jännä homma, että tuotahan ei ole konkreettisesti nähty oikein missään moottoriurheiluluokassa filmiltä, koska on ollut kiellettyä PITKÄÄN jo jokaisessa luokassa. Hiukan vastaavaa haettiin vanhan DTM:n viimeisinä vuosina (oisko ollu 95) Opel Calibrassa. Hocken pitkillä suorilla keulan ilmanottoaukot sulkeutuivat ja kun kuski alkoi jarruttamaan, ilmanottoaukot levähtivät auki.
 
Viimeksi muokattu:

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Selviääkö jostakin montako kiloa kukin top 10 kuljettaja sai aika-ajojen jälkeen bensaa? Tai jäikö jonku kiekan bensat saamatta? 2,5kg tais olla arvioita kulutus per kiekka. Vois vähän arvioida taktiikoita.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
vermula sanoi:
Kyllä nämä Rubensin suoritukset laittaa Sumin vähän uuteen viitekehykseen :thumbup:
Button > Schumi :confused:
Niin kun ajeli samaa tahtia loppu talven testeissä kuin nappula... :wink:
Kyllä rubensilla taitaa olla vaan harvinaisen vaikee totuttelu prosessi menossa. Tosin tänäänhän rubinjo olis kyllä voinu pärjätäkin. Olihan se ajamassa ihan hyvää aikaa (no toki menossa oli eka sessio) mut jäi sit ekan sektorin jälkeen iden taakse...

Huvittava tilanne kyllä kun Honda kuski jäi "Honda" kuskin taakse pussiin...
Miksei Idee voitu korvata vaikka sillä Montagnylla.... :jaska:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
triniemi sanoi:
Selviääkö jostakin montako kiloa kukin top 10 kuljettaja sai aika-ajojen jälkeen bensaa? Tai jäikö jonku kiekan bensat saamatta? 2,5kg tais olla arvioita kulutus per kiekka. Vois vähän arvioida taktiikoita.
Pitpassilta:
Koodi:
[FONT=Courier New]*Driver*        *Team*          *T*     *Laps*  *Fuel (Kg)*
Button          Honda           M       14      41
Fisichella      Renault         M       14      41
Alonso          Renault         M       15      44
Raikkonen       McLaren         M       14      41
Montoya         McLaren         M       14      41
R Schumacher    Toyota          B       14      41
Webber          WilliamsF1      B       12      35
Heidfeld        BMW             M       14      41
Villeneuve      BMW             M       5       15
Trulli          Toyota          B       -       18[/FONT]
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
kessel sanoi:
Pitpassilta:
Koodi:
[FONT=Courier New]*Driver*        *Team*          *T*     *Laps*  *Fuel (Kg)*
Button          Honda           M       14      41
Fisichella      Renault         M       14      41
Alonso          Renault         M       15      44
Raikkonen       McLaren         M       14      41
Montoya         McLaren         M       14      41
R Schumacher    Toyota          B       14      41
Webber          WilliamsF1      B       12      35
Heidfeld        BMW             M       14      41
Villeneuve      BMW             M       5       15
Trulli          Toyota          B       -       18[/FONT]

Toi lista ei kyllä kerro paljoakaan siitä että millä taktiikalla kukin on. Jokainen näytti ajavan niin paljon kuin vain siinä 20 minuutissa kerkiää. Vähän kyllä ihmetyttää tuo kun alonso kiersi yhden kierroksen enemmän.

Voikohan tästä jotain johtopäätöksiä vetää? Luulisi että muutkin olisi kiertänyt rataa enemmän jos olisi aikaa tai bensaa ollut enemmän. Vai onko niin että Alonso oli vain ainoa joka ehti niin tehdä?

18 - 19 kiekkaan kahden stopin taktiikalla bensaa on autossa lähdössä, siis keskimäärin. KOlmen stopin taktiikalla on juuri tuo 14sta kierroksen verran. Eli näyttää ainakin siltä, että Alonso on kahden stopin taktiikalla. Muista ei osaa sanoa, vaikkakin Ron Dennis mainitsi "vahvasta kisataktiikasta". Eli varmaan myös kahdella stopilla, mutta ehkä eka stintti pidempään?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onhan tuo noiden perusteella laskettavissa, mikäli on tiedossa kaikkien optimikierrosaika tyhjillä tankeilla sekä optimiaika viimeisessä osassa. Niinhän tuosta on taidettu puhua, että 10 kiloa olisi 0,2 sekuntia per kierros, jota kautta sitten voisi laskea bensamäärän. Olen todella yllättynyt, jos joku noista lähtee muulla kuin kahden stopin taktiikalla poislukien Villeneuve, joka voi tehdä mitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Onhan tuo noiden perusteella laskettavissa, mikäli on tiedossa kaikkien optimikierrosaika tyhjillä tankeilla sekä optimiaika viimeisessä osassa. Niinhän tuosta on taidettu puhua, että 10 kiloa olisi 0,2 sekuntia per kierros, jota kautta sitten voisi laskea bensamäärän. Olen todella yllättynyt, jos joku noista lähtee muulla kuin kahden stopin taktiikalla poislukien Villeneuve, joka voi tehdä mitä vaan.
No, ykkös- ja kakkosvaiheessa ei tarvitse puristaa optimikierrosta, riittää, että pääsee jatkoon. Kolmannen kuskin suoritukset vapaissa melkein kertovat enemmän kuin nämä pudotusjaksot.

Jos kaikki lähtevät kahden pysähdyksen taktiikalla, on aiheellista kysyä mikä on muuttunut kahden vuoden takaisesta, jolloin kaikki Massaa lukuunottamatta olivat kolmen stopin taktiikalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
No, ykkös- ja kakkosvaiheessa ei tarvitse puristaa optimikierrosta, riittää, että pääsee jatkoon. Kolmannen kuskin suoritukset vapaissa melkein kertovat enemmän kuin nämä pudotusjaksot.

Jos kaikki lähtevät kahden pysähdyksen taktiikalla, on aiheellista kysyä mikä on muuttunut kahden vuoden takaisesta, jolloin kaikki Massaa lukuunottamatta olivat kolmen stopin taktiikalla.
Kolmoskuskiin vertaamisen ongelma on rataolosuhteiden muuttuminen. Nyt saatettaisiin toki olla aika lähellä sateen vuoksi. Tuon tyhjällä tankilla ajettavan optimin selvittäminen tuossa on kaikkein vaikeinta, kolmossession ihanneaika olisi varmaan pyöriteltävissä suht helposti.

Kahden vuoden takaisesta? Tärkeimpänä aika-ajojärjestelmä, silloinenhan pakotti lyhyeen ykkösstinttiin. Lisäksi jos kuskit nyt ajoivat 14-15 kierrosta, joka on jo liki riittävästi kahden pysähdyksen taktiikkaan, niin en oikein näe, miten päätyisivätkin kolmeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Kahden vuoden takaisesta? Tärkeimpänä aika-ajojärjestelmä, silloinenhan pakotti lyhyeen ykkösstinttiin. Lisäksi jos kuskit nyt ajoivat 14-15 kierrosta, joka on jo liki riittävästi kahden pysähdyksen taktiikkaan, niin en oikein näe, miten päätyisivätkin kolmeen.
Saattaa johtua kellonajasta, mutta en keksi miksi silloinen aika-ajojärjestelmä olisi erityisesti "pakottanut" lyhyeen ykkösstinttiin. Kevyellä bensamäärällä ajettiin paremman lähtöruudun toivossa, eikä se ole olennaisesti muuttunut. Eihän kuskien olisi nytkään mikään pakko ajaa koko 20 minuutin sessiota tankkeja tyhjentääkseen. Voisi jopa ajatella, että lyhyellä ykkösstintillä voisi hankkia johdon/hyvän aseman ja sen jälkeen tulla tyhjälle radalle takomaan polttoainemäärään nähden optimaalisia kierrosaikoja. Mitä myöhemmälle pysähdys jätetään, sitä todennäköisemmin palaa radalle keskelle liikennettä.

-Edit- Se, etteivät tallit edes kokeile lyhyellä ensimmäisellä stintillä tietenkin kertoo siitä, että he tietävät jotain, mitä minä en, tai ainakaan en osaa ottaa huomioon juuri nyt.
 
Viimeksi muokattu:

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
""For sure, I have had bad luck with the strategy on Saturdays," he continued, "In Bahrain, during my best lap, they were talking to me all the time, asking about changes in the set-up; in Malaysia, they made a big mistake with the fuel, putting 104kg in my car for the good lap; and, here in Albert Park, there was this problem with the radio… That's three official sessions with three different troubles between the team and I. I guess that's F1 but, for sure, I hope the next races will all be okay."

Kummallisen suoraan Alonso laukoo mielipiteitään. Jos vaikka verrataan Rubeniin, joka ei tainnut sanallakaan sanoa mediassa Iden nimeä, tietysti Hondan pyynnöstä.

Muutenkin kummallisesti arvioi tulevaa Gp:tä. Aliarvioi tallikaveriaan, McLarenia ja pitää pahimpana vastuksenaan Buttonia.

Kannattaa lukea koko juttu:

http://www.crash.net/news_view~cid~1~id~127600~pid~0.htm

Ei taida olla mikään kiva heppu tuo Alonso...vaikuttaa kunnon k***päältä...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Saattaa johtua kellonajasta, mutta en keksi miksi silloinen aika-ajojärjestelmä olisi erityisesti "pakottanut" lyhyeen ykkösstinttiin. Kevyellä bensamäärällä ajettiin paremman lähtöruudun toivossa, eikä se ole olennaisesti muuttunut. Eihän kuskien olisi nytkään mikään pakko ajaa koko 20 minuutin sessiota tankkeja tyhjentääkseen. Voisi jopa ajatella, että lyhyellä ykkösstintillä voisi hankkia johdon/hyvän aseman ja sen jälkeen tulla tyhjälle radalle takomaan polttoainemäärään nähden optimaalisia kierrosaikoja. Mitä myöhemmälle pysähdys jätetään, sitä todennäköisemmin palaa radalle keskelle liikennettä.

-Edit- Se, etteivät tallit edes kokeile lyhyellä ensimmäisellä stintillä tietenkin kertoo siitä, että he tietävät jotain, mitä minä en, tai ainakaan en osaa ottaa huomioon juuri nyt.
Vanhalla järjestelmällä radan ollessa tyhjä oli bensamäärä käytännössä ainut suorituskykyyn vaikuttava muuttuja. Nyt pieni bensakuorma on huomattavasti isompi riski, koska nopean kierroksen onnistumista ei voi pitää likikään niin varmana kuin tyhjällä radalla. Kymmenen kärjen loppupäähän jääminen pilaisi hyvinkin todennäköisesti kisan heti alkuunsa hitaampien takia.

En kyllä ymmärrä logiikkaa, että lyhyt ykkösstintti pelastaisi liikenteeltä. Siinä on kuitenkin suurena vaarana hitaamman taakse pussiin jääminen startissa, jonka jälkeen homma onkin ohi, mikäli ohitus ei onnistu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Nyt pieni bensakuorma on huomattavasti isompi riski, koska nopean kierroksen onnistumista ei voi pitää likikään niin varmana kuin tyhjällä radalla. Kymmenen kärjen loppupäähän jääminen pilaisi hyvinkin todennäköisesti kisan heti alkuunsa hitaampien takia.

En kyllä ymmärrä logiikkaa, että lyhyt ykkösstintti pelastaisi liikenteeltä. Siinä on kuitenkin suurena vaarana hitaamman taakse pussiin jääminen startissa, jonka jälkeen homma onkin ohi, mikäli ohitus ei onnistu.
Ei se alempaa niin hyvin toimisikaan, vaan edellyttää paikkaa kärjessä tai ainakin kevyttä autoa hitaampien autojen edellä. Mutta luulisi nykysysteemin olevan pienempiriskinen, kun lähtöpaikka ei ole kiinni yhdestä nopeasta kierroksesta, vaan aina voi yrittää uudelleen. Vanhalla systeemillä lähtöpaikka oli helpompi pilata.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Ei se alempaa niin hyvin toimisikaan, vaan edellyttää paikkaa kärjessä tai ainakin kevyttä autoa hitaampien autojen edellä. Mutta luulisi nykysysteemin olevan pienempiriskinen, kun lähtöpaikka ei ole kiinni yhdestä nopeasta kierroksesta, vaan aina voi yrittää uudelleen. Vanhalla systeemillä lähtöpaikka oli helpompi pilata.
Eihän niitä mahdollisuuksia ole nytkään kuin yksi tai ehkä kaksi, se yritys kuitenkin pitää jättää ihan loppuun, jotta bensaa olisi mahdollisimman vähän ja renkaat ovat parhaimmillaan vain yhden kierroksen.
 
Ylös