Australian GP 2009 - jälkilöylyt

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niille jotka meuhkaa vettelin rangaistuksesta:

Miettikääpä Hamilton Vettelin tilalle samaan kolariin, kuinka moni huutelis täällä jos ei ois annettu rangaistusta? Veikkaan että 95% foorumilaisista :D
Eipä tuo nyt nimestä ole kiinni. Lewisin penaltit muuten ovat pääsääntöisesti tulleet kaikesta muusta kuin tiukasta kilpailusta. Ja osa tilanteista taas on kummasti mennyt läpi sormien. Mutta muuten ei tarvita kuin pieni törmäys kaksintaistelussa, niin rangaistuksia satelee.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Taitaa olla Ferrarilla aika pitkä palaveri, kun ei olla saatu lausuntoja vieläkään... :rolleyes:
Ferrarin Kimi Räikköselle Australia oli todellinen tuskien taival. Vaikka aika-ajossa vielä jotenkuten siedettävä ratakierros syntyikin, itse kilpailu päättyi suomalaisen osalta nolosti kesken.

Räikkönen huristi omia aikojaan keula edellä reunavalliin. Nokka meni uusiksi, ja ylimääräinen varikkostoppi maksoi pisteet.

- Taisi olla oma vika, ei siitä muutakaan voi ajatella, Räikkönen myönsi.

- Osuin seinään aika kovaa, perä lähti alta ihan yllättäen. Noiden renkaiden kanssa on vähän vaikeuksia.

Räikköselle osuma kävi kalliiksi. Turva-auto oli nostanut Räikkösen mukavasti pistetaistoon mukaan, mutta sekin onnenpotku osoittautua hyödyttömäksi.

- Se oli vähän sääli, olisin kenties voinut tulla maaliin kakkosena, Räikkönen spekuloi virheellään.

Melbourne oli maranellolaisille muutenkin musta. Felipe Massa koki Räikkösen kohtalon jo hieman aiemmin.

- Jos totta puhutaan, olen jo tottunut aloittamaan kauden huonosti. Jostain syystä Australiassa on aina vaikea saada hyvä sijoitus, Massa myönsi.

- Toivottavasti seuraava kisa on meille parempi, kun renkaissa on korkeampi lämpötila ja enemmän pitoa, brassi ennakoi viikon päästä ajettavaa Malesian osakilpailua.
IS-AP
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Alkaa menee maku formuloista. Vaikka positiivisena puolena se, että uusia naamoja alkaa olla pallilla. Oikeastaan sitten taas osa vain uusia ja osa vanhojauusia naamoja.

Ottaa kyllä päähän kun taas huomaa miten iso osa menestyksestä on autosta kiinni. Siellä ne Ruupenit ja Puttonit rämpi viime vuodet ajaen häntäpäässä. Nyt on loistava auto alla ja tulos on tätä. Ei perkele. Jos ei ois kuninkuusluokka tämä F1 ja aikoinaan näin hienon maineen saanut, niin en usko että seuraisin tätä sarjaa. Tulis vaan kilpaileva sarja jossa autot kulkee yhtä kovaa ja ois kavereilla tasaväkinen kalusto, niin ai että ois guta.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Ferrarin Kimi Räikköselle Australia oli todellinen tuskien taival...
kiitti!

IS on ollut skarppina. Mitään virallista tiedotetta ei kyllä vielä kuulu, olisi mielenkiintoista kuulla esim. pehmeiden renkaiden käytöstä :p olisihan se ollut aika optimistista jos he suunnittelivat ajavansa niillä alussa sen 20 kierrosta
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Juuh, vähä mautonta Fykköset olleet jo hetken, vai johtuuko se siitä ettei Räikkönen onnistu :D

Jokatapauksessa muakin syö hieman se, että autosta riippuu lopputulema ihan liikaa. Rubeniki toisena vaikka koitti osua kaikkeen mikä liikkui. Minusta KERSistä saatavaa hyötyä olisi myös nostettava vaikka suuremman tehon muodossa, vaikuttaa tällä hetkellä paljon kannattavammalta sijotella niitä lisäpainoja, mitä kantaa kersmöykkyä.

Ja mitä tuo rengassekoilu on? Ihan kelvoton tuo pehmeä gummi, tolkuttoman hidas muutaman kierroksen jälkeen. Miten se kilvanajoa parantaa.

Entäs Vettelin rangaistus, ei hyvää päivää.

Huhhuh, helpotti :D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Alkaa menee maku formuloista. Vaikka positiivisena puolena se, että uusia naamoja alkaa olla pallilla. Oikeastaan sitten taas osa vain uusia ja osa vanhojauusia naamoja.

Ottaa kyllä päähän kun taas huomaa miten iso osa menestyksestä on autosta kiinni. Siellä ne Ruupenit ja Puttonit rämpi viime vuodet ajaen häntäpäässä. Nyt on loistava auto alla ja tulos on tätä. Ei perkele. Jos ei ois kuninkuusluokka tämä F1 ja aikoinaan näin hienon maineen saanut, niin en usko että seuraisin tätä sarjaa. Tulis vaan kilpaileva sarja jossa autot kulkee yhtä kovaa ja ois kavereilla tasaväkinen kalusto, niin ai että ois guta.
Kalustohan näyttää kokonaisuudessaan erittäin tasaiselta. Milloinkahan on aika-ajojen kahdessa ensimmäisessä osiossa ollut noin pienet erot.

Ohituksia tapahtui kisassa erittäin paljon ja tapahtumia riitti, kisa oli tapahtumiensa puolesta todella hyvä, vaikka suomalaisittain meni ketuilleen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
kiitti!

IS on ollut skarppina. Mitään virallista tiedotetta ei kyllä vielä kuulu, olisi mielenkiintoista kuulla esim. pehmeiden renkaiden käytöstä :p olisihan se ollut aika optimistista jos he suunnittelivat ajavansa niillä alussa sen 20 kierrosta
Virhearvio taisi sattua muillekin tiimeille kuten BMW, McLaren ja Williams. Itse vertaan niitä eilen annettuja painoja ja kierrosarvioita tämänpäiväiseen.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Ihmettelen niin suuresti miksi kilpailua yritetään ylläpitää keinotekoisesti.

Rengastilanne: Miksiköhän kilpailuihin ei voisi tuoda suorituskykyisiä ja turvallisia renkaita joita teamit voisivat käyttää vapaasti eikä tarvitsisi pelleillä joillakin 4 kierrosta kestävillä nakeilla. On se vähän koomista kun esimerkiksi Ferrareista mentiin pujottelukeppien tyyliin ohi kilpailun alkuvaiheessa. Esimerkiksi tässä kilpailussa tuo kovempi rengasseos ja siihen kaveriksi yhden napsun pehmeämpi, kilpailukykyinen rengas. Sen jälkeen teamien oma asia millä nakeilla ajeleevat. Nykyisten renkaiden toimivuus lähinnä naurattaa, en usko että tuovat edes kovin hyvää mainetta Bridgestonelle.

KERS: Käytännössä katsoja ei saa edes varmuutta milloin lerssiä käytetään. Kylläpä siinä taas tulee kuskin taidot esiin kun painetaan boostilla ohi. Ajatellaan vaikka tilanne että Jensoni on viikon päästä keulassa ja Kimi tulee ihan kontissa kiinni. Taistelu jää siihen kun Kimi painaa rinnalle lähtiessään napin pohjaan ja ajaa suoran matkalla ohi. Mielestäni vähentää rengas rengasta vasten kamppailua, samalla kun tekee ohittamisesta keinotekoista.

Aerodynamiikka: Kerrankin tehtiin jotain oikein. Mahdollistaa hienon kilpailun. Ensikaudeksi toivoisi uutena muutoksena pieni hillintä tohon siipipolitiikkaan. On ne vaan aika karun näköisiä. Takasiipeä hieman alaspäin, muttei levennystä. Siten ettei se kuitenkaan kaappaa takanatulevan etusiiveltä ilmaa. Etusiipi saisi olla hivenen kapeampi, mutta pidetään se siellä alhaalla.

Kimille hatunnosto suoraselkäisyydestä. Otti omaan piikkiin spinnin ja myönsi mitä menetti. Alan todella toivoa että Kimi hanskaa nämä viime aikojen vaikeudet ja tulee kauden aikana vielä taistelemaan maailmanmestaruudesta vaikka tällä hetkellä ei auto tunnu herättävän kuljettajassa luottamusta. Toista vaikeuksien kautta ei toivoisi missään tapauksessa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kato vakioautosarjoja (mm. WTCC, BTCC) tai vaikka F2:sta. Niin, ja GP2 myös.
WTCC varsinki todella tasanen. Lada 110 ja LamppuöljySeat varsinkin. Niin paljon Seattiin ei painoja edes mahdu eddä Ladalla pysytään kyydissä.

Kyllä se suhteellinen ero suorituskyvyssä on huomattavan paljon suurempi ku fykkösissä.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
GP2 alkaa ensi viikonloppuna Malesiassa. Maxilta voi seurata.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WTCC varsinki todella tasanen. Lada 110 ja LamppuöljySeat varsinkin. Niin paljon Seattiin ei painoja edes mahdu eddä Ladalla pysytään kyydissä.

Kyllä se suhteellinen ero suorituskyvyssä on huomattavan paljon suurempi ku fykkösissä.
Ketä kiinnostaa....
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
No points for Scuderia Ferrari Marlboro at the end of the Australian Grand Prix, the opening round of the 2009 season. Kimi Raikkonen was classified sixteenth, after retiring on lap 55 with a differential problem, while Felipe Massa stopped in the pits on lap 45, with a broken left front nose support.

The opening race of the new season in Australia saw Ferrari leave empty handed. Starting sixth and seventh Felipe Massa and Kimi Raikkonen opted to start the 58-lap race on the super soft option tyre but this aggressive strategy did not pay off.

It would prove academic anyway as mechanical problems sidelines Massa and following an off track excursion Kimi Raikkonen also pulled into the pits to retire.

Stefano Domenicali
“This was definitely not a start worthy of Ferrari, from any point of view. We were lacking on the reliability front, with two cars forced to retire. Our performance was not up to the potential we had expected after our winter testing: we struggled to manage the tyres. Furthermore, our strategy choices did not work out, especially in the case of Felipe. To sum up, it was a day to forget from the result point of view, but to remember well so as to try and analyse everything we failed in, in order to improve immediately."

"From that point of view, it’s good we have a race coming up immediately next week in Malaysia.
It will give us the opportunity to react as long as we draw the right conclusions, calmly but also decisively. Australia does not seem to have been a happy hunting ground for us these last few years: the circuit is a bit untypical where it could be that the pecking order is not so clear. It will be more evident in Sepang, but we are well aware that, apart from one team that was untouchable today, there are numerous other strong competitors.”

Felipe Massa
“We knew the Brawn GP cars would be unbeatable today, but all the same, we thought we could have a good race. The start was great, but after five or six laps, we ran into trouble with the soft tyres, to such an extent that we had to pit early. We then switched to a very aggressive strategy, which with hindsight turned out to be the wrong one, as shortly after the pit stop, the safety car came out on track. I found myself third, but after the restart, I had less than ten laps to try and make up ground on those who were behind me, but with more fuel."


"At the second stop, we filled it for the finish, but then I was very slow and finally, I had the problem which forced me to retire. In my opinion, apart from the Brawns, we are competitive, but we have to work perfectly to get to the front. Here, it is very difficult to get the tyres to work, partly because the track surface does not provide much grip. The solution for Malaysia? Work and work hard.”

Kimi Raikkonen
“When I ended up in the wall it was my mistake. A shame as, given what happened later, I could have finished second. We lost valuable points but we will try and make up for it starting right away in Malaysia. There, we will get a clearer picture of the situation because this circuit is not very indicative of performance. The KERS worked well at the start, but there was not much room to go anywhere. If we did not think it gave an advantage, we would not use it. Definitely the main problem was in managing the tyres, but we also need to improve our overall performance.”

Luca Baldisserri
“We opted to start on the softer tyres, a gamble that did not pay off today, because, given the huge degradation suffered by both drivers, we had to bring the first stops forward. We then went on two different strategies: with Felipe, in hindsight, we went the wrong way, especially as the safety car period did not help. Apart from this, we must admit that today, our performance was not up to that of many of our rivals. We must work out why and react quickly, starting in Malaysia.”
 
Viimeksi muokattu:

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Kalustohan näyttää kokonaisuudessaan erittäin tasaiselta. Milloinkahan on aika-ajojen kahdessa ensimmäisessä osiossa ollut noin pienet erot.

Ohituksia tapahtui kisassa erittäin paljon ja tapahtumia riitti, kisa oli tapahtumiensa puolesta todella hyvä, vaikka suomalaisittain meni ketuilleen.
Onhan se noinkin. Täytyy nyt plussaakin sanoa kun kritisoin.

Hienoa että on tasaista ja moni talli taistelee voitosta, eikä aina joka kisaa voita 30sek-minuutin erolla Skumi ja tee kauden aikana tusinan verran homohyppyjä.

Mutta, se riepoo jonkun verran että miten se auto vaikuttaakin niin paljon. Kuitenkaan en tarkoita etteikö Ruupeni olisi edelleen ratti miehiä tahi Puttoni.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Hienoa että on tasaista ja moni talli taistelee voitosta, eikä aina joka kisaa voita 30sek-minuutin erolla Skumi ja tee kauden aikana tusinan verran homohyppyjä
Sepang tuo luultavasti esiin Brawnin ylivoimaisuuden Melbournea räikeämmin. Aeropito on Brawnilla paljon parempi kuin muissa autoissa mutta Melbournessa se ei juuri näy.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Helvettiin toi rengaspelleily. Sillä pelastettaisiin jo paljon. Yks seos joka kisaan tai kaks. Mutta ei mitää sellasta että kisassa pitää käyttää eri seoksia.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mutta, se riepoo jonkun verran että miten se auto vaikuttaakin niin paljon. Kuitenkaan en tarkoita etteikö Ruupeni olisi edelleen ratti miehiä tahi Puttoni.
Ainahan auto on vaikuttanut todella paljon, nyt kun pakka on tallien välillä mennyt niin sekaisin ja autot ovat tasaisempia kuin aikoihin kuskien merkitys tullee korostumaan. Kauden edetessä isot tallit pystyvät kehittämään autojaan enemmän kuin pienemmät ja se alkaa näkymään vauhdissa.
 
Ylös