Petri Piira sanoi:
Toisaalta ei mitään autourheilukulttuuria tai historiaa koskaan pääse syntymään jos nämä maat aina unohdettaisiin. Ihan kuin siinä ois jotain pahaa että hekin pääsevät kokemaan näitä kisoja.
Tuosta olen sitä mieltä, että ei minkäänlaista kulttuuria voi "ylhäältäpäin" tuoda, vaan sen on annettava kehittyä ns. bottom-up, eli alhaalta ylöspäin, esim. mikroautoista alkaen kuten kasperkin tuossa ylempänä totesi. Huonona esimerkkinä tuosta liian korkealta aloittamisesta ovat esimerkkinä (näin sopivasti offtopiccina) monet kehitysyhteistyöprojektit ja vaikkapa pesäpallon juurruttaminen Helsinkiin suoraan Superpesis-tasolle. Eli savijaloille ei voi rakentaa mitään pysyvää. Jos kisojen myöntämisen perustana olisi maan autourheilun kehittäminen, pitäisi kisoja sitten myöntää sellaisiin maihin, joissa junioritoiminta on jo suurta tai kovassa kasvussa, mutta edellytykset nousta korkeampiin kilpasarjoihin ovat heikot. Tällöin F1 toimisi tavallaan urheilumuodon keulakuvana, ja kansainvälinen huomio saattaisi lisätä esim. mahdollisten sponsorien kiinnostusta myös pikkuluokkia kohtaan.
Valitettavasti kuitenkin F1 on enemmän tai vähemmän Bernie Ecclestonen rahapaja, ja kisat ajetaan siellä, mistä kilisee eniten rahaa Bernien pussiin. Niin kauan kun on maita, joilla on halua ja rahaa hakea kansainvälistä näkyvyyttä vormuleiden avulla, kisoja viedään mitä ihmeellisimpiin paikkoihin rahan perässä. Mielestäni tämä on kuitenkin riskibisnestä, sillä siirtämällä kisoja rahan vuoksi Aasiaan F1 saattaa menettää asemiaan perinteisellä kannatusalueillaan Euroopassa. Jotenkin ainakin mun takkiin on alkanut hiipiä pelko, että Bernie on päättänyt vaan tienata mahdollisimman paljon rahaa lajin tulevaisuudesta välittämättä, siis ennen kuin äijällä jää lopulta tyhjä arpa käteen.
En toki tietenkään tarkoita, että _kaikki_ kisat pitäisi ajaa Euroopassa, mutta Bernien perinteisten kilparatojen tappovimma ei juuri naurata.