Australian GP poistumassa - naurettavaa!

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Miss Piggy sanoi:
Mä olen vähä samaa mieltä. Jotenki se fiilis katoaa, vaikka puitteet on ehkä hienot ja katsomoissa väkeäkin, mutta löytyykö sitä intohimoista autourheilukansaa kuitenkaan?
Ei. Pisnes on vaan pisnestä, ei siinä paina tunteet.

Minun mielestä eurooppa kaipaa uutta, oikeata "nykyaikaista" moottorirataa, ei syheröitä katuratoja siis Pariisiin vaan Spa:n mittainen haastava rata sopivilla korkeuseroilla höystettynä. Nykyaikainen ei meinasi siis tässätapauksessa pelkästään isoja turva-alueita ja miljoonien varikkotiloja. Rata voisi korvata esimerkiksi legendaarisuutensa jo menettäneen Hockenheimin Saksan Gp:nä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Lisko sanoi:
En muista, että Melbournessa olisi ajettu yhtäkään huonoa kisaa viime vuosina, joten mun mielestä tuo Melbournen poistaminen on aika iso menetys sarjan kannalta..

Mutta minkäs teet, niin kauan kun Bernie on päättää asioista niin "money talks, bullshit walks".. Ei sitten muuta kun johonkin new delhiin ajelemaan ympyrää..:thumbdown
Ei lisättävää.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Minä pidän australiasta ja erityisesti sen aikaisista kilpailuista.
On todella sääli, jos se tiputetaan.
En tiedä, kuinka suuri heitto on katsojamäärissä näissä aamuyön gp:issä, mutta jos ei kovin suuri, niin silloin ihmettelen Bernien haluja siirtää jokseenkin perinteikäs rata pois kisakalenterista.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Lisko sanoi:
En muista, että Melbournessa olisi ajettu yhtäkään huonoa kisaa viime vuosina, joten mun mielestä tuo Melbournen poistaminen on aika iso menetys sarjan kannalta..
Miun mielestä taas ne kisat on olt yhen harvemmassa viien viien vuuen aikan mitä voi sanoa hyviks kisoiks, mut makuasiahan se, mikäs siinä jos tykkää kattoo Kimin köröttelyä voittoon ja radalla muutenkaan ei tapahdu mitään. En miekään kyl haluais melbournesta silti luopua, ihan vaan ajankohdan vuoksi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mikäli turva-autosekoilut otetaan laskuista pois, niin melkoisen tylsiä kilpailuja Melbourne on viime vuosina tarjoillut. Silti Australian startista on muodostunut vuosien myötä hieno perinne, josta ei kovinkaan mielellään luopuisi.

Bernie on kaivamassa hiljalleen hautaa luomukselleen. Se, että jonnekin rakennetaan huippumoderni rata, ei todellakaan tarkoita sitä, että samalla rakennettaisiin kestävää autourheilukulttuuria ja fanipohjaa. Nythän vallalla on se "sääntö", että mikäli vain maksat tarpeeksi, niin saat suurella todennäköisyydellä itsellesi F1-kisan.

Off-topic: Miltä kuulostaisivat jääkiekon MM-kisat Sudanissa, Pakistanissa tai Boliviassa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Mikäli turva-autosekoilut otetaan laskuista pois, niin melkoisen tylsiä kilpailuja Melbourne on viime vuosina tarjoillut. Silti Australian startista on muodostunut vuosien myötä hieno perinne, josta ei kovinkaan mielellään luopuisi.
Ratanahan Albert Park ei ole mitenkään erikoinen. Actioniä siellä toki on kohtuullisesti riittänyt turva-autojen ja avauskisa-statuksen vuoksi. Mutta kumpikaan noista ei ole mitenkään juuri Albert Parkin radasta johtuvia juttuja. Sama saavutettaisiin vaikkapa Singaporen katuradalla, ja vieläpä jokseenkin yhtä aikaisin (jos ei haluta iltakisaa).

Omasta puolestani kauden voisi aloittaa kesken testikauden tammi-helmikuun vaihteessa, kuten Kyalamissa aikoinaan. Nykyään pidetään itsestäänselvänä, että kauden alkuun tuodaan uusi auto. Takavuosina niitä uusia tuotiin pitkin kautta, tai ainakin myöhemmin keväällä.

Aamuherätyksessä en näe mitään itseisarvoa, varsinkin kun satun olemaan illanvirkku, eli herääminen on tuskaa.

Off-topic: Miltä kuulostaisivat jääkiekon MM-kisat Sudanissa, Pakistanissa tai Boliviassa?
Eksoottiselta. Noista maista tosin tuskin löytyy sen enempää kaukaloita kuin harrastajiakaan. Singaporessa ja Malesiassa on toki ajettu formuloilla ennen F1:n MM-sarjaakin, sekä Malaysian GP että Singapore GP ovat olleet olemassa ennen nykyisiä inkarnaatioita. Ja malesialainen kuskihan on nähty ykkösissä asti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Miss Piggy sanoi:
Mä olen vähä samaa mieltä. Jotenki se fiilis katoaa, vaikka puitteet on ehkä hienot ja katsomoissa väkeäkin, mutta löytyykö sitä intohimoista autourheilukansaa kuitenkaan?
Turbaaniurpot kyllä leikkivät urheiluautoillaan, mutta enpä silti miellä heitä oikeiksi F1 kannattajajoukoiksi. Katsomotkin ovat tyhjillään. Jossain kiinassa taas katsomot täyttyy tyypeistä ketkä menee iltapäiväksi ihmettelemään ulisevia moottoreita ja nopeita autoja, tapahtumista mitään ymmärtämättä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Ratanahan Albert Park ei ole mitenkään erikoinen. Actioniä siellä toki on kohtuullisesti riittänyt turva-autojen ja avauskisa-statuksen vuoksi. Mutta kumpikaan noista ei ole mitenkään juuri Albert Parkin radasta johtuvia juttuja. Sama saavutettaisiin vaikkapa Singaporen katuradalla, ja vieläpä jokseenkin yhtä aikaisin (jos ei haluta iltakisaa).

Omasta puolestani kauden voisi aloittaa kesken testikauden tammi-helmikuun vaihteessa, kuten Kyalamissa aikoinaan. Nykyään pidetään itsestäänselvänä, että kauden alkuun tuodaan uusi auto. Takavuosina niitä uusia tuotiin pitkin kautta, tai ainakin myöhemmin keväällä.

Aamuherätyksessä en näe mitään itseisarvoa, varsinkin kun satun olemaan illanvirkku, eli herääminen on tuskaa.
Rata nyt ole ole mitenkään erityisen hieno ja itse pidinkin enemmän Adelaidesta. Mitä taasen kauden avaamiseen tammi-helmikuussa tulee, niin tuolloin iskisi suurella todennäköisyydellä kisaväsymys kaikkien keskuudessa.


WebSlave sanoi:
Eksoottiselta. Noista maista tosin tuskin löytyy sen enempää kaukaloita kuin harrastajiakaan. Singaporessa ja Malesiassa on toki ajettu formuloilla ennen F1:n MM-sarjaakin, sekä Malaysian GP että Singapore GP ovat olleet olemassa ennen nykyisiä inkarnaatioita. Ja malesialainen kuskihan on nähty ykkösissä asti.
Todellakin. Eikä tässä nyt ole kysymys siitä etteikö F1 hyvinkin kestäisi Singaporen ja Malesiankin kilpailut, mutta miten käykään silloin, kun kalenteri täytetään näiden lisäksi pelkästään nimillä: Abu Dhabi, Intia, Venäjä, Turkki, Korea, Bahrain, Kiina, jne...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Mitä taasen kauden avaamiseen tammi-helmikuussa tulee, niin tuolloin iskisi suurella todennäköisyydellä kisaväsymys kaikkien keskuudessa.
Ottaen huomioon sen käsittämättömän testitulosten analyysin, jota nykyään nähdään alkuvuoden aikana pitäisin oikeiden kisatulosten saamista lähinnä positiivisena. Alkukaudesta voisi olla 1-2 Kyalamin kaltaista "preludia", joissa vielä haetaan asemia ja joko mennään vanhalla kalustolla tai kokeillaan jotain uutta. Mutta nuo siis menisi kerran kuussa-periaatteella, ja sitten vasta maaliskuussa ryhdyttäisiin "tositoimiin".
Todellakin. Eikä tässä nyt ole kysymys siitä etteikö F1 hyvinkin kestäisi Singaporen ja Malesiankin kilpailut, mutta miten käykään silloin, kun kalenteri täytetään näiden lisäksi pelkästään nimillä: Abu Dhabi, Intia, Venäjä, Turkki, Korea, Bahrain, Kiina, jne...
Siitä tuskin on vaaraa, että kalenteri täytettäisiin pelkästään niillä. Turkin ja Bahrainin kisoihin olen ainakin itse erittäin tyytyväinen huolimatta perinteiden puuttumisesta. Kisailu on ollut hyvää. Shanghai ei ole samalla tavalla säväyttänyt, vaikka esim. viime kaudella kyseessä oli hyvinkin dramaattinen kisa - eikä edes ensimmäistä kertaa.

Loput mainitsemasi ovatkin toistaiseksi spekulaatiota vailla minkäänlaista tietoa edes radan profiilista.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Hyvä oravanpyörä. Ensin Herra Muumio vie kisat Aasiaan, ja sitten alkaa kiristämään pitäjiä, että joko siirrätte ne eurooppalaisille suotuisempaan aikaan tai sitten siirretään kisat naapurimaahan.

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Silk Cut Jaguar sanoi:
Hyvä oravanpyörä. Ensin Herra Muumio vie kisat Aasiaan, ja sitten alkaa kiristämään pitäjiä, että joko siirrätte ne eurooppalaisilla suotuisempaan aikaan tai sitten siirretään kisat naapurimaahan.
Älä muuta virka... Ja sitten kun mainitulle muumiolle koittaa balsamoinnin aika, niin havaitaan, ettei se haudassaan pysy kuitenkaan, vaan tulee jatko-osa eli muumion paluu... ja painajainen jatkuu vaan :eek!:.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Ottaen huomioon sen käsittämättömän testitulosten analyysin, jota nykyään nähdään alkuvuoden aikana pitäisin oikeiden kisatulosten saamista lähinnä positiivisena. Alkukaudesta voisi olla 1-2 Kyalamin kaltaista "preludia", joissa vielä haetaan asemia ja joko mennään vanhalla kalustolla tai kokeillaan jotain uutta. Mutta nuo siis menisi kerran kuussa-periaatteella, ja sitten vasta maaliskuussa ryhdyttäisiin "tositoimiin".
Lämmittelyähän harjoitetaan tauon aikana joka lajissa, jolloin hiljalleen virittäydytään täysipainoisesti kauteen ;) Mikäli kisakausi avattaisiin jo tammikuussa, niin melkoisen lyhyeksi talvitauko jäisi. Koska vanha kisakausi venyy marraskuulle asti, olisi uuteen valmistautuminen aloitettava periaatteessa täydellä teholla samantien.Tuolloin nykyinen kauden jälkeinen "vapaa kuukausi" jouduttaisiin pakostakin poistamaan tallien vaatimuksesta.


Siitä tuskin on vaaraa, että kalenteri täytettäisiin pelkästään niillä. Turkin ja Bahrainin kisoihin olen ainakin itse erittäin tyytyväinen huolimatta perinteiden puuttumisesta. Kisailu on ollut hyvää. Shanghai ei ole samalla tavalla säväyttänyt, vaikka esim. viime kaudella kyseessä oli hyvinkin dramaattinen kisa - eikä edes ensimmäistä kertaa.

Loput mainitsemasi ovatkin toistaiseksi spekulaatiota vailla minkäänlaista tietoa edes radan profiilista.
No jaa, nykyistä menoa tarkastellessa en sanoisi niinkään varmasti etteikö tuo olisi mahdollista. Kyllä Eurooppaankin varmasti kisoja tulee jäämään, mutta miten paljon ja mihin.

Mitä edellä mainittuun listaan tulee, niin totta toki on, että osa niistä on vasta spekulaatioiden asteella, mutta taas toinen osa jo lähes täysin varmoja kohteita.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
J.Hunt sanoi:
Ei. Pisnes on vaan pisnestä, ei siinä paina tunteet.
Näinhän se menee, mutta ärsyttää se silti. Fanina sitä ajattelee tietty tunteella, niin ei näe asiaa ihan näin. Ja tosiaan, Euroopassa kun on ne fanaattisimmat fanit, niin tuntuu jotenkin tyhmältä roudata kisat hemmettiin täältä. :jaska: Mutta (sponsori)rahahan se on joka ratkaisee... :dunno:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Samaa mieltä kuin moni muu: Legendaarisia ja perinteikkäitä Eurooppalaisia ratoja (eli karrikoiden ne, joista suuri yleisö puhuu ratojen nimillä esim Spa, eikä ne, joista suuri yleisö puhuu "intian GP:einä") tulee ehdottomasti säilyttää parhaan taidon mukaan jatkossakin kalenterissa. Siksi, että ne ovat juuri näitä legendaarisia perinneratoja.

Näitä plastiikkaratoja (tehty isolla rahalla vartavasten, ihan viimeaikoina, suurine turva-aluineen ja varikkosysteemeineen=samalla kliinisellä kaavalla kaikki ja usein yhden miehen kynästäkin vieläpä) rakentaminen jonnekin keskelle aavikkoa tai aasialaista viidakkoa ei jaksa enää säväyttää vannoutunutta fania.

Minusta kalenteriin sopii hyvin 1 tällainen "uuden ajan" rata per vuosi. Rata voisi vaihdella vuosittain ja ajan kanssa vakiinnuttaisi paikkansa "legendojen" joukossa mikäli ainekset siihen osoittautuvat riittäviksi niin kilpailullisen tason kuin paikallis-ja muun väestön innonkin osalta kyseistä rataa kohtaan.

Toi vertaus oli hyvä, että kuinka paljon lätkän mm-kisat menettäisi ihan yleistä viihdearvoaankin jos ne pelattaisiin esim. Ruotsin Globenin sijasta Kinshasassa tai Nairobissa. Sanoisin: aika paljon (vaikka se kaukalo sinänsä onkin samankokoinen ja kiekko yhtä liukas sielläkin puolella päiväntasaajaa,tai vaikka olisi vähän jopa liukkaampikin:wink: )
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pendellstock sanoi:
Samaa mieltä kuin moni muu: Legendaarisia ja perinteikkäitä Eurooppalaisia ratoja (eli karrikoiden ne, joista suuri yleisö puhuu ratojen nimillä esim Spa, eikä ne, joista suuri yleisö puhuu "intian GP:einä") tulee ehdottomasti säilyttää parhaan taidon mukaan jatkossakin kalenterissa. Siksi, että ne ovat juuri näitä legendaarisia perinneratoja.
Syy tuohon radan nimellä kutsumiseen voi kyllä olla alunperin siinäkin, että Brittien GP, Belgian GP, Ranskan GP, Espanjan GP ja Saksan GP - Euroopan GP:stä nyt puhumattakaan - on ajettu muillakin kuin nykyisillä radoilla. Ja Italian GP kerran. Pelkkä GP ei siis automaattisesti viittaa tiettyyn rataan.
Minusta kalenteriin sopii hyvin 1 tällainen "uuden ajan" rata per vuosi. Rata voisi vaihdella vuosittain ja ajan kanssa vakiinnuttaisi paikkansa "legendojen" joukossa mikäli ainekset siihen osoittautuvat riittäviksi niin kilpailullisen tason kuin paikallis-ja muun väestön innonkin osalta kyseistä rataa kohtaan.
Vähän vaikea vakiinnuttaa paikaansa, jos esiintyy kalenterissa vain silloin tällöin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Harmi kyllä jos Melbourne/Australia tippuu kalenterista. Kyseessä on kuitenkin yksi harvoista radoista, joissa ei tuota asvalttihelvettiä ole joka mutkassa 107 neliökilometriä pelastamassa kuskeja :thumbup:
 

HH

Well-known member
Liittynyt
17.2.2003
Viestit
126
Totta. Puhumattakaan radan sinisistä ja punaisista hiekkalaatikoista. :thumbup:

Oliko se juuri melbournen gp joskus 10 vuotta sitten missä Matti Kyllönen kertoi katsojille kuinka radan turva-alueet maalataan pensselillä aina ennen gp viikonloppua? :confused:
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Valitettavasti Ecclestonen luonteeseen tuntuu kuuluvan tietynlainen uhkailun ja kovistelun tarve jok ikistä kisajärjestäjää kohtaa. Milloin hampaissa on Magny-Cours, milloin taas moottoriurheilun kehto Silverstone ja aina ennen kauden alkua Albert Park. Aikas naurettavaahan tuo on ryhtyä poistamaan tuota Australian GP:ta vain sen vuoksi että eurooppalaiset saisivat katsoa jonkun muutaman tunnin myöhemmin kisoja. Omasta mielestäni Australian GP oli aina se alkuvuoden kohokohta, kun sai herätä ennen viittä ensiksi seuraamaan F1-studiota ja itse kisaa sunnuntaisin. Tunnelma oli kohdallaan ja jotenkin myös sopii tähän avajaiskisaan, että ikäänkuin formula ykköset herää talvihorroksestaan. Tiedän, että Bernien on helppo kovistella ja valittaa kun itse saa seurata kisat omasta vip-aitiostaa Fosters-sluttien kanssa.

Jos nyt näistä uusista Aasian kisoista aletaan jauhamaan niin ainakin Malesian GP on helkkarin huonosti integroitunut nykymuotoiseen MM-sarjaan. Maksavia katsojia on vähiten, lipunmyynti takkuaa jne... Vaikka rata on ollu kohta vuosikymmenen kalenterissa niin mitään erityisiä tunteita (lukuunottamatta Kimin voitto 03) ei ole herättänyt. Näitä uusia ratoja myös vaivaa se että ne on suunniteltu tuppikulli, F1-ratojen syövän Hermann Tilken kädestä. Bahrain, steriloitu Hocke, Shanghai, Bahrain, Sepang...

Uusille katuradoille vahva :thumbup: Kerrankin Monaco saa varteenotettavia vertauskohtia, ja vielä oikein kaksin kappalein. Keinovalojen testaukselle Singapore varmaankiin optimaalisin paikka, eipä tuo homma tuntunut kusevan kintuille Qatarin Dohassakaan kun MotoGP:ta ajettiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eddie Rickenbacker sanoi:
Näitä uusia ratoja myös vaivaa se että ne on suunniteltu [--] Hermann Tilken kädestä. Bahrain, steriloitu Hocke, Shanghai, Bahrain, Sepang...
Et kuitenkaan maininnut mitään positiviisita Albert Parkin radastakaan. Vain kilpailun muista tekijöistä, jotka eivät ole Albert Park-riippuvaisia. Tilken radoista ainakin Sakhir, Hocke ja Istanbul hakkaavat Albert Parkin mennen tullen. Vaikka eihän Tilke Hockesta kaikkea kunniaa voi ottaa, hänhän on vain suunnitellut sen uuden, paremman puoliskon. (Metsälenkin poistumisen syypäät ovat sitten ihan muualla.)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös