Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Antsa Rieppo

Well-known member
Sijainti
Purukiellossa
Brittiläisiin tuloksentekotapoihin sopii paremmin pajoissa tapahtuva, projektilähtöinen lähestymistapa. Suursarjatuotantoa taas eivät autoteollisuudessa koskaan hallinneet. Japanissa asia toisin päin, sarjatuotanto tehdään huolella viimeistellen, mutta taas projektipohjainen "pajalla" työskentely ei sitten sujukaan. Rallipuolella Mitsun ja Subarun projekteja vetivät britit, Toyotaa swedu Saksasta käsin.
No nyt puhuit vähän mutta asiaa. Nimim. Kokemusta on.

Hangon aikoina kun olin maahantuontikunnostamossa töissä, niin Mitsuissa (Jaappanissa tehdyissä) oli vikaprosentti noin 1. Euroopassa tehdyissä yli 20 kertainen. Tosin koskien melkein kaikkia merkkejä.

Sue_me

Well-known member
Mikäs sen tylsempi kuin yhteen merkkiin jumittunut ihminen. Vaihtakaa niitä kinnereitä!
Yhtään merkkiä en ole omistanut kahdesti. Saapa nähdä kuinka jatkuu.

-Ford (Brasilian-)
-Toyota
-Renault
-VW
-Seat
-BMW

Ennen nykyistä autoa olivat vielä eri maistakin.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Pikakalkulointi. Ensimmäinen auto oli 20 vuotta vanhaa vuosimallia. Nyt olen edistynyt niin paljon sosiaalisessa luokassa, että ajan 22 vuotta vanhalla mallilla.

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Sijainti
Anywhere in the world
Taitaa olla Sitikka ainoa auto, jota olen omistanut kaksi peräjälkeen. Muuten on ollut Toyotia kaksi, Fordeja kolme.

Tuossapa muistini mukaan koko autohistoriani ~25 vuodelta. Vuosimalleja en muista kaikista...

???? Fiat 131 Mirafiori 1.6 2d sedan
1973 Ford Taunus 1.6 2d sedan
1980 Nissan Laurel 2.0 4d sedan
???? Opel Ascona 2.0 2d sedan
???? Ford Taunus 2.6 V6 2d coupé
???? Toyota Corolla 1.6 2d coupé
1980 Volvo 242 2.0 2d sedan
???? Hyundai Pony 1,5 4d sedan
???? Toyota Corolla 1.6 4d sedan
???? Citroén Xsara 1.6 VTR 2d coupé
2004 Citroen C5 2.0 5d wagon
2002 Volvo V40 2.0td 5d sportwagon
2006 Ford Mondeo 2.0TDci 5d wagon

On tuossa listassa muutama sellainen, jotka tänäpäivänä harmittaa kun tuli hukattua. Fiat, Opel ja Coupé Tuhnus nyt ensimmäisinä.

Nissan on noista muuten ainoa, jolla olen ajanut kolarin *koputtaa puuta*. Samalla viimeinen auto, jossa ei ole ollut täyskaskoa.

Hartsa76

Well-known member
Kuunaan en ole ajellut 14v vanhemmalla pelillä.
Sinulle ei siis ilmeisesti kelpaisi edes vuosimallin 1959 Cadillac Eldorado Biarritz, mutta tuskin sinulla edes olisi varaa siihen, koska hyväkuntoisista yksilöistä joutuu maksamaan vähintään 150000 euroa.

BudLightJaguar

Well-known member
Sijainti
Salo
Itse möin vm. 1970 Ford Caprin aikanaan 800 tai 900:lla eurolla pois. Nykyiset pyynnit Nettiautossa on jotain ihan muuta, mutta eipä niitä hintoja kukaan maksa, joko jäävät myymättä tai sitten tulee se oikea ostaja tontille seteleiden kanssa ja sanoo että "tämän verran otin tuohta mukaan" ja vie auton pois.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Olipas huikea kokemus asioida autokaupassa kun tänään kävin vaihtamassa ajoneuvoni toiseen.
Ensi alkuun kauppojen sopimisen jälkeen jäin odottelemaan myyjältä sovittua puhelua siitä, koska voin auton hakea. Puhelua ei tullut koskaan ja kun soittelin itse asiaa tiedustellakseni, kerrottiin, että tokihan sen ois voinut jo hakea. No minä sitten siihen, että haenpa huomenna. Myyjä sanoi hoitavansa paperihommat jiiriin niin ei tarvitse muuta kun allekirjottaa paperi ja hakea auto pois. (Myyjä oli siis eri toimipisteeltä kuin mistä auton hain)
Vähän uumoilin, että noinkohan asia hoituu näin ja varalta koitin vielä liikkeeseen soittaa ennen kun sinne lähdin ajamaan. Vaan ei vastattu.
Paikanpäällä sitten arvaukseni osoittautui oikeaksi ja oltiin ihan ihmeissään, että mitä nyt tapahtuu. Ihminen tahtoo vaihtaa autonsa toiseen. Kuinka operoimme tästä eteenpäin?

Alkujärkytyksestä kun oltiin selvitty niin käytiin taas samat asiat läpi mitä oltiin jo puhelimessa sovittu ja saatiin kauppakirjat ynnä vakuutukset jiiriin. Siitä oltiin hieman penseänä kun en tarvinnut sikahintaista rahoitustansa lain.
Kohta sain auton avaimet kouraan ja minut pyydettiin tuomaan hintalappu autosta myyjälle. Päällimmäinen kysymys on, että mitä vittua? No minähän toin.

Sitten varovaisesti kyselin, että olikohan tähän nyt niitä sovittuja kesärenkaita olemassa lain? Siitä alkoi melkoinen show ja pohdinto, että onkohan? Lopulta yksi alkoi ihan etsintätyöhön ihmettelyn sijaan. Sieltä se löysi hallin nurkasta yhdet kesärenkaat ja alkoi vähän kyselemään minulta voiskohan ne olla nämä? Koskaan en ollut kyseisen auton toisia gummeja nähnyt, mutta koska kyseessä oli 17" alumiinivannesarja, kerroin sen olevan juuri se nippu. (Toivottavasti jako täsmää).
Siinähän minä sitten sain ne itse kanniskella auton kyytiin, kun henkilökunnalla oli vähän kiire tuota öö.

Lähtiessä olisi ollut jotenkin kiva kaupan päätteeksi kätellä jotakuta tai sanoa vaikka halipatsuippa, ehkä jopa halata? Mutta se optio evättiin kiireen muodossa.

Piti kysymäni myyjältä miten operoidaan sen seikan suhteen, että vaihdossa antani auton käsijarru ei pelitä lain. Mutta jotenkin se nyt sitten tämän suorituksen myötä unohtui.

Toki fakta on se, että tekivät kanssani omalta kannaltaan paskat kaupat. Ehkä koittivat varmistaa, että toisia ei tule?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
:D

Ei tainnut olla uusien autojen kauppaa tuossa liiterissä lain.
Vähän samanlaista tollojen touhua olen tavannut jossain vanhoja romuja puljaavissa autojobbaripuljuissa,
joissa olen onnekseni melko harvoin joutunut vierailemaan. Ihmeellistä sähläystä ja toisaalta sen puutetta.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Ei ole uusia autoja kauppaava ketju kyseessä tosiaan. Mutta sen verran iso puulaaki, että luulisi hommien olevan jossain määrin jiirissä.