Porttilan Laki
Well-known member
- Liittynyt
- 27.2.2006
- Viestit
- 555
Jostain syystä useasti urheilussa minua kiinnostaa myös kaikenmaailman väritykset. Formuloissa varsinkin.
Lainasin eilen Kärkkäisen F1 Tallit-kirjan. Lainasin sen takia, koska kuvista on kiva katsoa miltä jonkun tallin autot joskus näyttivät. Tässä topicissa on tarkoitus keskustella värityksistä, sponsoreista ja postailla hienompien/rumimpien/erikoisten autojen värityksiä.
Oliko Lotus muuten ensimmäinen (Ainakin ensimmäisiä?) talli, jolla oli joku sponsori, josta tuli värityskin autoon. Ilmeisesti aikoinaan oli yleisintä, että väritykseksi tuli sen maan (minkä maalainen talli oli) kansallisväri. Kirjan mukaan Chapman ei välittänyt perinteisistä kansallisväreistä ja tallin väritykseksi tuli Gold Leafin punakultavalko-väritys vuonna 1968. Sama tupakkatehdas jatkoi sponsoriuutta toisella merkillä. Tämänhän kaikki tietää, John Player Special. Vuodesta 1972 vuoteen 1986 oli värityksenä legendaarinen JPS-mustakultainen. Mielestäni kyseessä oli yhdet hienoimmista F1-autoista, ainakin väritykseltään. Sen jälkeen Lotuksen väritys oli F3000-Jordan'mainen keltainen Camel-logoilla. Loppuvuodethan Lotus oli vihreäkeltainen ja myös valkoista oli mukana.
Minua mietityttää, että miksi varsinkaan nykypäivänä ei hirveästi F1:ssä näy vihreitä F1-autoja? Useimmiten talli valitsee tylsän valinnan. Punainen, valkoinen tai sininen. Toki sponsoreillakin on asiansa, mutta mielestäni vihreä on hieno väri. Viimeisin vihreä oli Jaguar. Entäs sitä ennen? Taisi olla 90-luvun alun Lotukset ja vuoden '91 Jordan.
Ensimmäinen F1-Jordan oli muuten aivan upea. Vihreäsininen 7Up-logoilla. Tykkäsin. Oikeastaan Jordanit oli aina hienoja siihen asti kunnes keulasta lähti elukka, joka oli joskus kärpänen, joskus käärme.
Pakko ottaa puheeksi myös McLaren. McLarenin ja Marlboron yhteistyö kesti huikeat 23 vuotta! Mikään muu sponsori ei ole mitään tallia noin kauan sponsoroinut. Tämä yhteistyöhän loppui vuoteen 1995, jonka jälkeen Marlboro halusi sponsoroida Ferraria enemmän. McLaren ei säilyttänyt tutuksi tullutta punavalkoista väritystä, vaan tilalla tuli Mercedes-Benzin hopeanuolimainen ja West-Lightin hopea-väri. Toki tämäkin oli hieno väritys, mutta siinä punavalkoisen värityksen häviämisessä, myös McLaren-tallista hävisi se jokin. McLarenin alkuperäinen värihän oli oranssi, jota on käytetty edelleenkin talvitesteissä. Oranssi tai punavalkoinen McLaren se olla pitää. Tai kenties oranssivalkoinen? Vuonna 1986 Portugalin kilpailussahan väritys ei ollut punavalkoinen, vaan melko hassu. Nimittäin se oli keltavalkoinen.
Tässä kirjassa huomasin, kun eri Ferrareista oli kuvia. Erittäinn mielenkiintoinen on Ferrari 1512F12, joka on vuodelta 1964 ja vielä vuodelta '65.. Värinä ei olekkaan punainen! Vaan valkosininen. Olisiko kenelläkään tietoa, oliko tämä väritys kisoissakin käytössä?
Ferrarin punainen väri on nykyisin laimea. Se on Marlboron punainen nykyisin, ei enää Maranellon punainen. Punamusta oli parempi yhdistelmä, kuin punamusta. Ensi kaudesta tulee mielenkiintoinen, kun tupakkamainoksia autoissa ei enää hyväksytä. Marlboro jatkaa Ferrarin sponssaamista, mutta toisella tavalla. Ferrari varmaan värityksenä jatkaa laimealla punaisella. Mutta mitä tekee Honda tai Renault? Renaultin sponsorina taitaa jatkaa Telefonica, vaikka Alonso siirtyykin McLarenille (Vai onkohan jo ensi kaudella talli nimeltään Mercedes-Benz?). Mutta Mildseven-tupakka häviää Renault'n sponsorilistalta. Ja Hondalta lähtee Lucky Strike, tämä on vielä mielenkiintoisempi.
Renault'n värityksestä. Olisi upeaa jos väritys muuttuisi sellaiseksi, mikä se oli 80-luvulla. Mustavalkokeltainen. Aivan mahtavan hieno. Aikanaan sekoitin Renault'n niin, että luulin sen olleen 80-luvulla sinivalkokeltainen, mutta sehän oli Williams. Nämä Williamsit olivat myös ihan hienoja.
Ferrari tunnetaan punaisesta väristä. McLaren punavalkoisesta, oranssista tai nykyisin hopeasta. Mikä väri teille tulee Williamsista? Tallihan on silloin tällöin punainen, valkoinen tai sininen. Tällä hetkellä sininen ja valkoinen väri jyllää autossa. Sitä ennen monta vuotta auton pääväri oli valkoinen, mutta vähän sinistä. Pari kautta 90-luvun lopussa punainen, joka oli aika hieno myös. Sitä ennen jylläsi sininen väri, jota edelsi tämä sinivalkokelta-yhdistelmä. Sitä ennen oli autot valkoisia. Valkoisella Williams-Cosworth'illahan Keke Rosberg voitti mestaruuden. Marlboro on myös sponsoroinut Williamsia. 70-luvulla. Silloin auto oli punainen ja siinä luki ISO-Marlboro. Tällä hetkellähän Williamsin yksi ongelma on se, että sillä ole mitään kunnollista pääsponsoria. Tosin ei ole tällä hetkellä Williamsin ainoa ongelma, mutta pääsponsori kannattaisi etsiä tai pian saattamme joutua antamaan hyvästipusut Frankille ja Williams-tallille.
Lupaan vielä myöhemmin kirjoittaa lisää ja pistää hienoimpia F1-autoja. Toivottavasti tästä syntyy keskusteluakin.
Lainasin eilen Kärkkäisen F1 Tallit-kirjan. Lainasin sen takia, koska kuvista on kiva katsoa miltä jonkun tallin autot joskus näyttivät. Tässä topicissa on tarkoitus keskustella värityksistä, sponsoreista ja postailla hienompien/rumimpien/erikoisten autojen värityksiä.
Oliko Lotus muuten ensimmäinen (Ainakin ensimmäisiä?) talli, jolla oli joku sponsori, josta tuli värityskin autoon. Ilmeisesti aikoinaan oli yleisintä, että väritykseksi tuli sen maan (minkä maalainen talli oli) kansallisväri. Kirjan mukaan Chapman ei välittänyt perinteisistä kansallisväreistä ja tallin väritykseksi tuli Gold Leafin punakultavalko-väritys vuonna 1968. Sama tupakkatehdas jatkoi sponsoriuutta toisella merkillä. Tämänhän kaikki tietää, John Player Special. Vuodesta 1972 vuoteen 1986 oli värityksenä legendaarinen JPS-mustakultainen. Mielestäni kyseessä oli yhdet hienoimmista F1-autoista, ainakin väritykseltään. Sen jälkeen Lotuksen väritys oli F3000-Jordan'mainen keltainen Camel-logoilla. Loppuvuodethan Lotus oli vihreäkeltainen ja myös valkoista oli mukana.
Minua mietityttää, että miksi varsinkaan nykypäivänä ei hirveästi F1:ssä näy vihreitä F1-autoja? Useimmiten talli valitsee tylsän valinnan. Punainen, valkoinen tai sininen. Toki sponsoreillakin on asiansa, mutta mielestäni vihreä on hieno väri. Viimeisin vihreä oli Jaguar. Entäs sitä ennen? Taisi olla 90-luvun alun Lotukset ja vuoden '91 Jordan.
Ensimmäinen F1-Jordan oli muuten aivan upea. Vihreäsininen 7Up-logoilla. Tykkäsin. Oikeastaan Jordanit oli aina hienoja siihen asti kunnes keulasta lähti elukka, joka oli joskus kärpänen, joskus käärme.
Pakko ottaa puheeksi myös McLaren. McLarenin ja Marlboron yhteistyö kesti huikeat 23 vuotta! Mikään muu sponsori ei ole mitään tallia noin kauan sponsoroinut. Tämä yhteistyöhän loppui vuoteen 1995, jonka jälkeen Marlboro halusi sponsoroida Ferraria enemmän. McLaren ei säilyttänyt tutuksi tullutta punavalkoista väritystä, vaan tilalla tuli Mercedes-Benzin hopeanuolimainen ja West-Lightin hopea-väri. Toki tämäkin oli hieno väritys, mutta siinä punavalkoisen värityksen häviämisessä, myös McLaren-tallista hävisi se jokin. McLarenin alkuperäinen värihän oli oranssi, jota on käytetty edelleenkin talvitesteissä. Oranssi tai punavalkoinen McLaren se olla pitää. Tai kenties oranssivalkoinen? Vuonna 1986 Portugalin kilpailussahan väritys ei ollut punavalkoinen, vaan melko hassu. Nimittäin se oli keltavalkoinen.
Tässä kirjassa huomasin, kun eri Ferrareista oli kuvia. Erittäinn mielenkiintoinen on Ferrari 1512F12, joka on vuodelta 1964 ja vielä vuodelta '65.. Värinä ei olekkaan punainen! Vaan valkosininen. Olisiko kenelläkään tietoa, oliko tämä väritys kisoissakin käytössä?
Ferrarin punainen väri on nykyisin laimea. Se on Marlboron punainen nykyisin, ei enää Maranellon punainen. Punamusta oli parempi yhdistelmä, kuin punamusta. Ensi kaudesta tulee mielenkiintoinen, kun tupakkamainoksia autoissa ei enää hyväksytä. Marlboro jatkaa Ferrarin sponssaamista, mutta toisella tavalla. Ferrari varmaan värityksenä jatkaa laimealla punaisella. Mutta mitä tekee Honda tai Renault? Renaultin sponsorina taitaa jatkaa Telefonica, vaikka Alonso siirtyykin McLarenille (Vai onkohan jo ensi kaudella talli nimeltään Mercedes-Benz?). Mutta Mildseven-tupakka häviää Renault'n sponsorilistalta. Ja Hondalta lähtee Lucky Strike, tämä on vielä mielenkiintoisempi.
Renault'n värityksestä. Olisi upeaa jos väritys muuttuisi sellaiseksi, mikä se oli 80-luvulla. Mustavalkokeltainen. Aivan mahtavan hieno. Aikanaan sekoitin Renault'n niin, että luulin sen olleen 80-luvulla sinivalkokeltainen, mutta sehän oli Williams. Nämä Williamsit olivat myös ihan hienoja.
Ferrari tunnetaan punaisesta väristä. McLaren punavalkoisesta, oranssista tai nykyisin hopeasta. Mikä väri teille tulee Williamsista? Tallihan on silloin tällöin punainen, valkoinen tai sininen. Tällä hetkellä sininen ja valkoinen väri jyllää autossa. Sitä ennen monta vuotta auton pääväri oli valkoinen, mutta vähän sinistä. Pari kautta 90-luvun lopussa punainen, joka oli aika hieno myös. Sitä ennen jylläsi sininen väri, jota edelsi tämä sinivalkokelta-yhdistelmä. Sitä ennen oli autot valkoisia. Valkoisella Williams-Cosworth'illahan Keke Rosberg voitti mestaruuden. Marlboro on myös sponsoroinut Williamsia. 70-luvulla. Silloin auto oli punainen ja siinä luki ISO-Marlboro. Tällä hetkellähän Williamsin yksi ongelma on se, että sillä ole mitään kunnollista pääsponsoria. Tosin ei ole tällä hetkellä Williamsin ainoa ongelma, mutta pääsponsori kannattaisi etsiä tai pian saattamme joutua antamaan hyvästipusut Frankille ja Williams-tallille.
Lupaan vielä myöhemmin kirjoittaa lisää ja pistää hienoimpia F1-autoja. Toivottavasti tästä syntyy keskusteluakin.