Autojen väritykset ja sponsorit

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Jostain syystä useasti urheilussa minua kiinnostaa myös kaikenmaailman väritykset. Formuloissa varsinkin.

Lainasin eilen Kärkkäisen F1 Tallit-kirjan. Lainasin sen takia, koska kuvista on kiva katsoa miltä jonkun tallin autot joskus näyttivät. Tässä topicissa on tarkoitus keskustella värityksistä, sponsoreista ja postailla hienompien/rumimpien/erikoisten autojen värityksiä.

Oliko Lotus muuten ensimmäinen (Ainakin ensimmäisiä?) talli, jolla oli joku sponsori, josta tuli värityskin autoon. Ilmeisesti aikoinaan oli yleisintä, että väritykseksi tuli sen maan (minkä maalainen talli oli) kansallisväri. Kirjan mukaan Chapman ei välittänyt perinteisistä kansallisväreistä ja tallin väritykseksi tuli Gold Leafin punakultavalko-väritys vuonna 1968. Sama tupakkatehdas jatkoi sponsoriuutta toisella merkillä. Tämänhän kaikki tietää, John Player Special. Vuodesta 1972 vuoteen 1986 oli värityksenä legendaarinen JPS-mustakultainen. Mielestäni kyseessä oli yhdet hienoimmista F1-autoista, ainakin väritykseltään. Sen jälkeen Lotuksen väritys oli F3000-Jordan'mainen keltainen Camel-logoilla. Loppuvuodethan Lotus oli vihreäkeltainen ja myös valkoista oli mukana.

Minua mietityttää, että miksi varsinkaan nykypäivänä ei hirveästi F1:ssä näy vihreitä F1-autoja? Useimmiten talli valitsee tylsän valinnan. Punainen, valkoinen tai sininen. Toki sponsoreillakin on asiansa, mutta mielestäni vihreä on hieno väri. Viimeisin vihreä oli Jaguar. Entäs sitä ennen? Taisi olla 90-luvun alun Lotukset ja vuoden '91 Jordan.

Ensimmäinen F1-Jordan oli muuten aivan upea. Vihreäsininen 7Up-logoilla. Tykkäsin. Oikeastaan Jordanit oli aina hienoja siihen asti kunnes keulasta lähti elukka, joka oli joskus kärpänen, joskus käärme.

Pakko ottaa puheeksi myös McLaren. McLarenin ja Marlboron yhteistyö kesti huikeat 23 vuotta! Mikään muu sponsori ei ole mitään tallia noin kauan sponsoroinut. Tämä yhteistyöhän loppui vuoteen 1995, jonka jälkeen Marlboro halusi sponsoroida Ferraria enemmän. McLaren ei säilyttänyt tutuksi tullutta punavalkoista väritystä, vaan tilalla tuli Mercedes-Benzin hopeanuolimainen ja West-Lightin hopea-väri. Toki tämäkin oli hieno väritys, mutta siinä punavalkoisen värityksen häviämisessä, myös McLaren-tallista hävisi se jokin. McLarenin alkuperäinen värihän oli oranssi, jota on käytetty edelleenkin talvitesteissä. Oranssi tai punavalkoinen McLaren se olla pitää. Tai kenties oranssivalkoinen? Vuonna 1986 Portugalin kilpailussahan väritys ei ollut punavalkoinen, vaan melko hassu. Nimittäin se oli keltavalkoinen.



Tässä kirjassa huomasin, kun eri Ferrareista oli kuvia. Erittäinn mielenkiintoinen on Ferrari 1512F12, joka on vuodelta 1964 ja vielä vuodelta '65.. Värinä ei olekkaan punainen! Vaan valkosininen. Olisiko kenelläkään tietoa, oliko tämä väritys kisoissakin käytössä?

Ferrarin punainen väri on nykyisin laimea. Se on Marlboron punainen nykyisin, ei enää Maranellon punainen. Punamusta oli parempi yhdistelmä, kuin punamusta. Ensi kaudesta tulee mielenkiintoinen, kun tupakkamainoksia autoissa ei enää hyväksytä. Marlboro jatkaa Ferrarin sponssaamista, mutta toisella tavalla. Ferrari varmaan värityksenä jatkaa laimealla punaisella. Mutta mitä tekee Honda tai Renault? Renaultin sponsorina taitaa jatkaa Telefonica, vaikka Alonso siirtyykin McLarenille (Vai onkohan jo ensi kaudella talli nimeltään Mercedes-Benz?). Mutta Mildseven-tupakka häviää Renault'n sponsorilistalta. Ja Hondalta lähtee Lucky Strike, tämä on vielä mielenkiintoisempi.

Renault'n värityksestä. Olisi upeaa jos väritys muuttuisi sellaiseksi, mikä se oli 80-luvulla. Mustavalkokeltainen. Aivan mahtavan hieno. Aikanaan sekoitin Renault'n niin, että luulin sen olleen 80-luvulla sinivalkokeltainen, mutta sehän oli Williams. Nämä Williamsit olivat myös ihan hienoja.

Ferrari tunnetaan punaisesta väristä. McLaren punavalkoisesta, oranssista tai nykyisin hopeasta. Mikä väri teille tulee Williamsista? Tallihan on silloin tällöin punainen, valkoinen tai sininen. Tällä hetkellä sininen ja valkoinen väri jyllää autossa. Sitä ennen monta vuotta auton pääväri oli valkoinen, mutta vähän sinistä. Pari kautta 90-luvun lopussa punainen, joka oli aika hieno myös. Sitä ennen jylläsi sininen väri, jota edelsi tämä sinivalkokelta-yhdistelmä. Sitä ennen oli autot valkoisia. Valkoisella Williams-Cosworth'illahan Keke Rosberg voitti mestaruuden. Marlboro on myös sponsoroinut Williamsia. 70-luvulla. Silloin auto oli punainen ja siinä luki ISO-Marlboro. Tällä hetkellähän Williamsin yksi ongelma on se, että sillä ole mitään kunnollista pääsponsoria. Tosin ei ole tällä hetkellä Williamsin ainoa ongelma, mutta pääsponsori kannattaisi etsiä tai pian saattamme joutua antamaan hyvästipusut Frankille ja Williams-tallille.

Lupaan vielä myöhemmin kirjoittaa lisää ja pistää hienoimpia F1-autoja. Toivottavasti tästä syntyy keskusteluakin.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
minusta arrowsin vuosina 2000-2002 käyttämä oranssi musta väritys on kaikkien aikojen kaunein, myös vuoden 1997 sini valkoinen arrows yamaha oli upea:)
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
forti sanoi:
minusta arrowsin vuosina 2000-2002 käyttämä oranssi musta väritys on kaikkien aikojen kaunein, myös vuoden 1997 sini valkoinen arrows yamaha oli upea:)
Olihan nuo oranssimustat Arrowsit melko hienoja. Yleenssäkin oranssit autot, formulat ja moottoripyörät sytytttävät kummasti. Spykerin oranssista en jollain tavalla tykkää. Liian haalea ja sen hopean olisi voinut jättää pois.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Porttilan Laki sanoi:
John Player Special. Vuodesta 1972 vuoteen 1986 oli värityksenä legendaarinen JPS-mustakultainen.
Ei ihan. JPS luopui pääsponsoriudesta 1979. Tilalle tulivat Martini ja Tissot. Silloin auto oli aika lähellä British Racing Greeniä. 1980 Pääsponsoriksi tuli Essex ja väritys muuttui sinipunahopeiseksi. 1982 palattiin sitten JPS-väritykseen.





Tässä kirjassa huomasin, kun eri Ferrareista oli kuvia. Erittäinn mielenkiintoinen on Ferrari 1512F12, joka on vuodelta 1964 ja vielä vuodelta '65.. Värinä ei olekkaan punainen! Vaan valkosininen. Olisiko kenelläkään tietoa, oliko tämä väritys kisoissakin käytössä?
Enzolla oli jotain kiistaa Italian urheilujohdon kanssa ja protestiksi Ferrarin kilpailutoiminnan pohjois-Amerikan kiertueella hoiti 1964 amerikkalainen North American Racing Team - USA:n kisaväreissä. NART myös osallistui joihinkin 1965 kisoihin.

Olisi upeaa jos [Renaultin]väritys muuttuisi sellaiseksi, mikä se oli 80-luvulla. Mustavalkokeltainen. Aivan mahtavan hieno. [--] Mikä väri teille tulee Williamsista?
Totta, Rellun originaali väritys oli komea. Williamsista tulee ensimmäisenä mieleen Keken aikainen valkovihreä, jolla ensimmäiset maailmamestaruudet otettiin. Toisena BMW:n valko-tummansininen. Pidin siitä jo aikoinan Brabhamissa.
 
Viimeksi muokattu:

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Juuri jossakin toisessa ketjussa oli keskustelua näistä värityksistä. Kyllä se Ferrari oli silloin vuonna "ei edes vanhempien ajatuksissa" parissa viimeisessä kisassa sini-valkoinen. Syy tähän on se, että talli, jonka Ferrarit olivat kyseessä, oli yhdysvaltalainen. Sama sini-valkoinen Ferrari varmisti tuolla kaudella Ferrarille valmistajien mestaruuden.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hondan suunnitelmissa on kantaa ensi kaudella eri hyväntekeväisyysjärjestöjen nimiä autossaan. Yhtä pääsponsoria ei ilmeisesti ainakaan ole tulossa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Enzolla oli jotain kiistaa Italian urheilujohdon kanssa ja protestiksi Ferrarin kilpailutoiminnan pohjois-Amerikan kiertueella hoiti 1964 amerikkalainen North American Racing Team - USA:n kisaväreissä. NART myös osallistui joihinkin 1965 kisoihin.
Tuo kiista koski Ferrari 250 LM:n luokittelua urheiluautokisoihin. F1:ssä Ferrari oli ollut tuota ennen aina punainen, mutta 1953 Argentiinan F2-kisaan Mike Hawthornin auto maalattiin British Racing Greenillä. Lisäksi jos Stirling Mossin ura ei olisi loppunut loukkaantumiseen oliko nyt 1961, olisi hän ajanut seuraavalla kaudella Rob Walkerin tallissa vihreää Ferraria. Vihreän värin mahdollisista ongelmistahan kiersi Jaguarin mukaantulon yhteydessä sellainen legenda, että vihreä maali olisi painavampaa kuin muut ja siksi huono valinta.
 
Viimeksi muokattu:

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Porttilan Laki sanoi:
Mikä väri teille tulee Williamsista?
Minusta Williamsit ovat sinivalkoisia. Lähinnä sen takia että nykyinen auto on sellainen ja Keke ajoi myös sellaisella.

Minusta nykyautoista tyylikkäin väritys on myös Williamsilla. Sininen ja valkoinen on nopean näköinen väriyhdistelmä. Tykkäsin myös kovasti Jordanin väresistä, ja siitä haista/käärmeestä/ampiaisesta keulalla. Paras oli vuosimalli 1998 jolloin keulalla oli KÄRMES ja auto oli vähän oranssi. Todella hieno!

http://http://www.museum-sinsheim.de/highlights/renn/technik-museum_jordan-mugen.html


EDIT: Vai oliko Keken auto enemmäin valkovihreä? Olen nähnyt enimmäkseen musta-valkokuvia siltä ajalta.

EDIT vol.2: Joo vihreätähän se oli. No sovitaan että Williamsit on valkoisia.

EDIT 3: Jaa linkki ei muka toimi.
 
Viimeksi muokattu:

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Minun mielestäni sini-valkoinen on oikein käytettynä ihan hieno, mutta esim. BMW:n värityksestä en pidä ollenkaan, kun siinä on valkoista ihan liikaa. Raitoja ja jääpuikkoja sini-valkoisesta pitäisi tehdä.

Mitä tulee tämän kauden muihin autoihin niin...
- Renault: Ihan kiva. Raikkaat värit ja selkeästi erottuva. Pidän keltaisesta, mistä erityiskiitos. Sininenkin on reipas ja syaanimainen eikä mikään maalikaupan halvin väri.
- McLaren: Muuten hieno, mutta takaosa on jotenkin synkkä. Auto olisi ihan sairaan paljon makeamman näköinen, jos vanteet olisivat metallin väriset. Pitäisin kyllä hopeisesta enemmän kuin tuosta peilipinnasta.
- Ferrari: Klassisen tyylikäs. Ei tätä voi muuttaa, paitsi että se vanha väri oli omaan makuuni parempi. Pitäisi päästä eroon rumista valkoisista mainoksista.
- Toyota: Kai siinä Japanin värit on oltava, mutta pliisu se on. Sininen Panasonic kyljessä ei paranna asiaa. Laittaisivat vaikka vauhtiraitoja niin näyttäisi nopeammalta.
- Williams: Kuten sanottua, osaa käyttää sinistä ja valkoista parhaiten. Kerrassaan ok. Pääasia on, ettei ole enää se punainen, mutta kyllä minäkin miellän Williamsit ja keltaisen yhteen. Joskus näin sellaisen vanhan valokuvan, missä keken Williamssi näytti vihertävältä, eikä se ollut yhtään hullumman näköinen.
- Honda: No tässä on jo sitä, mille japanilaisen formulan tulee näyttää. Erottuu selkeästi edukseen. Kuviot ovat enimmäkseen tyylikkäitä ja värityksessä on myös mustan tuomaa ryhtiä verrattuna Toyotan pliisuuteen.
- Red Bull: Mikäs tässä muuten, mutta vähän turhan synkkä se sininen on. Härästä plussaa. Voisivat käyttää raikkaampaa sinistä ja enemmän keltaista niin parempi olisi.
- BMW-Sauber: Yyh. Kalpea saksalainen ratsastaja. Todella pliisu - siis todella. Auto on myös ruman muotoinen, mutta kalpeana se näyttää vielä rumemmalta. Tässä olisi tilausta Pimp my Formulalle.
- Spyker: (Ferrari + McLaren) / 2 ei ole niin hyvä kuin voisi luulla. Tykkään kyllä tallin uudesta ilmeestä muuten, mutta oranssi on tv-kuvaan väärän värinen ja sekoittuu liikaa Ferrariin. Näyttää keulasta edelleen vähän turhan paljon Midlandilta, joka sekoittuu taas McLareniin. Grafiitinharmaa ja keltaisempi oranssi olisi erinomainen väriyhdistelmä, kunhan tekisi maalauksesta virtaviivaisemman.
- Toro Rosso: Mielestäni jättiläismäinen härkä on cool, mutta kyllä tähän selkeästi toivoisi vähän eri otetta kuin toiseen Red Bulliin. Kultainen auto se olla pitäisi.
- Super Aguri: Menee Toyotan ja BMW:n kanssa samoille linjoille, mutta näyttää yhtä halvalta kuin mitä talli on. Ehkäpä enempään maaliin ei ole varaa. Toivoisin auton kylkeen oikein valtaisaa japanilaista mainostaulua koulupukutyttöineen ja mangahahmoineen. Sitten se näyttäisi aidolta. Tässä olisi oikeasti tilausta ydinjätteenvihreille kanji-merkeille ja engrish.comiin päätyvine käännöksineen. Ei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti...
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
hhanhi sanoi:
Minusta Williamsit ovat sinivalkoisia. Lähinnä sen takia että nykyinen auto on sellainen ja Keke ajoi myös sellaisella.

Minusta nykyautoista tyylikkäin väritys on myös Williamsilla. Sininen ja valkoinen on nopean näköinen väriyhdistelmä. Tykkäsin myös kovasti Jordanin väresistä, ja siitä haista/käärmeestä/ampiaisesta keulalla. Paras oli vuosimalli 1998 jolloin keulalla oli KÄRMES ja auto oli vähän oranssi. Todella hieno!

http://http://www.museum-sinsheim.de/highlights/renn/technik-museum_jordan-mugen.html


EDIT: Vai oliko Keken auto enemmäin valkovihreä? Olen nähnyt enimmäkseen musta-valkokuvia siltä ajalta.

EDIT vol.2: Joo vihreätähän se oli. No sovitaan että Williamsit on valkoisia.

EDIT 3: Jaa linkki ei muka toimi.
Niin, tämä vihreä väri johtui Saudia-sponsorista.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Tässä muutama hieno F1-auto mielestäni:

Benetton B186 (Vuodelta 1986)



Joidenkin mielestä järkyttävä, mutta mielestäni aivan mahtava. Juuri noiden "maalihuitaisujen" takia. Tämmöistä toivoisi nykypäivänä lisääkin.

Benetton B188 (Vuodelta 1988)



Kivat värit, ja hyvät asettelut.

Benetton B192 (Vuodelta 1992)



Itse tykkään paljon keltavihreistä F1-autoista. Lisäksi Camel on tupakkamerkistä se, joka sponsorina sopii parhaiten eri autoihin. Katsokaapas, kuka tuossa testaa Benettonia? :rolleyes:

Ferrari F1/87 (Vuodelta 1987)



Uuh, tuota punaista väriä autossa. Ferrarilta löytyy paljon ja paljon muitakin hienoja F1-autoja, mutta nyt en jaksa perehtyä niihin tarkemmin. Ehkä myöhemmin.

Jordan 191 (Vuodelta 1991)



Ehkäpä henkilökohtainen suosikkini. Suosikkitallini ensimmäinen F1-auto. Ennen kauttahan Gary Andersonin suunnittelema Jordan 191 oli musta, mutta kun 7Up astui kuvioihin, lähdettiin kauteen vihreällä autolla. Upea vihreäsininen auto, kaikki Jordanit vuoteen 2001 asti oli hienoja. En nyt ala niitä kaikkien kuvia tähän postailemaan. Pistän muutaman, kaikki nämä Jordanit näet tästä topicista.

Jordan 194 (Vuodelta 1994)



Vuosina 92-95 Jordanin väritys oli pääosin sininen. Valkoisen, punaisen, vihreän sekä vaaleansinisen kera.

Jordan 197 (Vuodelta 1997)



Vuosina 97-01 keltaisia Jordaneita koristi keulassa ollut elukka. Vuonna '97 se oli tämä upea käärme. Sen jälkeen se oli monta vuotta ampiainen/kärpänen(?). Vuonna '01 oli hai. Sitten loppui tämä "perinne", vaikka keltainen väri jatkoi. Nämä keulakoristeet johtuivat Benson&Hedgesistä, joka ei enää toiminut kauden 2001 jälkeen Jordanin pääsponsorina.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Lotus 63 (Vuodelta 1969)



Lotukset olivat tyylikkäät. JPS-Lotukset, loppuaikojen Lotukset, Camelin keltainen Lotus, sekä nämä Gold Leaf-aikaiset Lotukset. Gold Leaf on/oli tupakkamerkki, jonka väreihin kuului punainen, kulta ja valkoinen. Näistä tuli Lotuksen väritkin silloin.

Lotus 79 (Vuodelta 1978)



Oikeastaan kaikki JPS-Lotukset olivat hienoja. Lotus 79 on henkilökohtainen suosikkini. En jaksa alkaa pistelemään jokaisesta JPS-Lotuksesta kuvaa nyt. John Player Special oli sponsorina tosiaan vuosina 1972-1978. Mutta se palasi myöhemmin ja toimi pääsponsorina taas vuosina 1981-1986.

Lotus 92 (Vuodelta 1983)



Tässä toinen JPS-Lotus. Tämä on vuodelta 1983. Perkule, kun nämä Lotukset olivat ehkä F1-historian kauneimpia.

Lotus 99T (Vuodelta 1987)



Vuoden '86 jälkeen saimme heittää lopullisesti hyvästit JPS:lle F1-piireistä ja tilalle pääsponsoriksi Lotukselle tuli Camel. Auto muistuttaa ulkoasultaan paljon F3000-luokan Jordaneita, kun Camel sponsoroi silloin Jordania. Camel oli Lotuksen sponsori vuosina 87-90.

Lotus 107 (Vuodelta 1992)



Viimeisinä vuosina Lotuksen pääväreinä hääri keltainen, vihreä ja valkoinen. Nämäkin olivat mielestäni vielä ihan hienoja.

---

Eiköhän tämä riitä tältä osaa. Postailen myöhemmin lisää hienoimpia F1-autoja, mm. McLarenista ja tietenkin Renault! Pahoittelen joidenkin kuvien isoja kokoja.
 
Ylös