Autoluokkia on kyllä uskomatton paljon!

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Just katoin et tuol Urheilukanaval pyörii suht tuntematon Porsche Cup ja mielenkiinnosta täs vähän seurailin sitä. Samal tuli mieleen et eri autoluokkia ja mestaruussarjoja näitten tunnetuimpien takana on hirveästi.

On WTCC:tä,BTCC:tä. No DTM on jo tunnetumpi.

Sit on ties mitä World Sportscar Seriesiä ja eri formulaluokkia ym...

Joku parempitietävä vois listata tähän enemmänki kilpailusarjoja.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tommonen määrä löyty Wikipedistä eri sarjoja HUHHUH:

2007 Speed World Challenge season
2009 International GT Open season
9
944 Cup
A
ACO Intercontinental Trophy
ADAC GT Masters
All Japan Sports Prototype Championship
American Iron Racing
Asian Le Mans Series
Australian Carrera Cup Championship
B
Belgian GT Championship
BPR Global GT Series
BRDC C2 Championship
C
C Sports Racer
Can-Am
D
D Sports Racing
Deutsche Rennsport Meisterschaft
E
European Le Mans Series
European Sportscar Championship
F
Fastmasters
Ferrari Challenge
FFSA GT Championship
FIA GT Championship
FIA Sportscar Championship
Formula Le Mans
Formula Woman
Fuji Grand Champion Series
G
GT4 European Cup
GTR Euroseries
H
Honda Challenge
I
IMSA GT3 Cup Challenge
International GT Open
Interserie
Italian GT Championship
J
Japan Le Mans Challenge
L
Le Mans Series
M
MaX5 Racing Championship
N
Nordic Challenge Cup
P
Porsche Carrera Cup France
Porsche Carrera Cup Great Britain
Porsche Carrera Cup Scandinavia
R
Rolex Sports Car Series
S
Spanish GT Championship
Speed World Challenge
2008 Speed World Challenge season
2009 Speed World Challenge season
Sports 2000
Supercup
T
Trans-Am Series
TVR Tuscan Challenge
U
United States Road Racing Championship
W
Welsh Sports and Saloon Car Championship
World Sportscar Championship


Retrieved from "http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Sports_car_racing_series"
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Niin unohtamatta formuloita, nascareita, moottoripyöriä yms...

Tossa ei tainnu Suomen luokkia edes ollakaan myöskään.
Eikä Ruotsin. Eikä, eikä :thumbfh:

Tuossahan juurikin autourheilun eräs ongelma on. Joka maassa ajetaan eri säännöillä ja eri vehkeillä. Sama kun yrittäis verrata sitten futista ja jenkkifutista. Kummatki fuutbollia mut whole different ballgame..
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18476
Tommonen määrä löyty Wikipedistä eri sarjoja
Tuossa Wikipedian listalla on paljon semmosiakin sarjoja mitä ei enää nykypäivänä ole, esim World Sportscar Championship eli urheiluautojen MM-sarjaa ajettiin viimeksi vuonna 1992.

Kyse oli ehkä kuitenkin nykypäivän eri moottoriurheilusarjoista, eikä koko historian.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Suurin ongelma liittyy nössöilyyn: kilpa-autoilua ahdistetaan liikaa sääntöpelleilyillä, joiden jatkuvaa naurettavuuteenkin asti menevää tiukentumiskehitystä jaksetaan perustella vuoroin 1.) turvallisuuteen liittyvin, 2.) ekologisin perustein, ja/tai 3.) taloudellisin agumentein. Seuraavaksi F1-professori Pendellstock kumoaa yksi kerrallaan nämä väitteet:

1.) Tosiasia on, että kilpa-autoiluun liittyy aina riski. Sen takia kuskit ovat sankareita, siksi heille maksetaan paljon ja siksi he ovat lajinsa parhaita. Ei kukaan mitään pitsin nypläystä jaksa katsella. Jos ei tota asiaa hyväksy, niin tervemenoa sinne Marttakerhoon (kannattaa suojata vielä pää foliohatulla niin ei ehkä meteoriitti iske niin kovaa jos sellainen putoaa). Harvassa ovat tosimiesten sarjat, joissa ei nyhvätä perheauto-tehoisilla "kilpureilla". Toivottavasti kehitys-suunta muuttuisi taas terveemmäksi jatkossa:)

2.) Ja ekologisesti ajatellen maailman kilpa-autoluokat aiheuttavat päästöistä todennäköisesti alle promillen, sama tarmo kun suunnattaisiin vaikka suodattimien ostamiseen kehitysmaiden tehtaisiin saataisiin samantien tuhansia kertoja enemmän luonoystävällinen tulos kuin kiusaamalla kilpa-luokkia.

3.) Taloudellisissa perusteluissahan ei sitten ole senkään vertaan järkeä: Jos porukka on katsojia ja sponsseja myöten valmis maksamaan paljon tuotekehityksestä ja lajiin osallistumisesta kuskien palkkoja myöten, niin sehän kertoo vaan suunnattomasta arvostuksesta lajia kohtaan ja nostaa sen statusarvoa entisestään. Ei tämä mitään NL:n suunnitelmataloutta ole vaan vapaata markkinataloutta. F1 on kuninkuuslaji ja sen pitääkin näkyä budjeteissa!

Ja sinetiksi palopuheelle: Yksinkertainen on kaunista. Historia on osoittanut, että mitä enemmän säädöksiä asetetaan, sitä vaikeammaksi tulee niiden noudattaminen ja sitä enemmän hyötyvät kieron pelin pelaajat. He joilla on kapasiteettia (usein taloudellista, tuulitunneleista simulaattoreihin muihin salaisiin megakalliisiin kiertoteihin esim autonkehityksessä kun rehellinen testaaminen on rajoitettu) löytää porsaanreijät, hyötyvät eniten= ironisesti suuren budjetin tekijät itseasiassa viimekädessä usein saavat pitkässä juoksussa selvästi suurimman edun vaikka tarkoitus sääntöviidakkoa luodessa saattoi ollakin juuri päinvastainen ja tilaa jätetään mahdollisesti pienemmällä budjetilla, mutta upealla insinööritaidolla tehdyille keksinnöille yhä vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Toihan on vaan rikkaus, olis kamalaa jos kaikki eri maiden erilaiset luokat pakotettaisiin johonkin hirvittävään S2000-paskaan.
Hirvee rikkaus on ilmeisesti myös vaikkapa Super Saloon Suomessa, viivalla viis autoa joista kaks kesti maaliin asti?

Oi sitä kilvanajon kiihkeyttä.

Saatika jos tollasilla vehkeillä pitäis lähtee vaikkapa johonkin muualle niin taas heidän kansallinen sääntö on hiukan erilainen.

Oli sitten mitä mieltä tahansa Sport 2000-autoista niin siellä luokassa sentään ajettiin kilpaa, verratkaapa kiusallaan niiden autojen kierrosaikoja ihan nykyaikaan, niillä säännöillä ja pyörillä. Ikävä sanoa mutta olis iso osa nykymestareista jossain muualla kun podiumilla siellä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hirvee rikkaus on ilmeisesti myös vaikkapa Super Saloon Suomessa, viivalla viis autoa joista kaks kesti maaliin asti?

Oi sitä kilvanajon kiihkeyttä.

Saatika jos tollasilla vehkeillä pitäis lähtee vaikkapa johonkin muualle niin taas heidän kansallinen sääntö on hiukan erilainen.

Oli sitten mitä mieltä tahansa Sport 2000-autoista niin siellä luokassa sentään ajettiin kilpaa, verratkaapa kiusallaan niiden autojen kierrosaikoja ihan nykyaikaan, niillä säännöillä ja pyörillä. Ikävä sanoa mutta olis iso osa nykymestareista jossain muualla kun podiumilla siellä.
Voe näitä nuoria...
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Voe näitä nuoria...
Niin on perkule. Mut ootko huomannu että nykyään eletään nykyajassa? :D

Eteenpäin näissä asioissa on mentävä, menneisyydestä voidaan toki ottaa oppia mutta tavoitteena menneisyyden takaisintuominen ei ole kovin mielekästä.

Ralli eikä rata-autoilu edelleenkään tule koskaan olemaan se sama harrastus kun 70-80- luvuilla.

Mielenkiintoista olisi tietää mikä olisi SM.radan pääluokaks sopiva ja montako autoa luulette viivalle tulevan. Sporteissa niitä kuitenkin oli hetikohta reilusti ja moni kuljettaja niistä ajoista piti.

P.S. Enkä mä nyt ihan niin nuori enää ole. Melkein varhaisaikuinen jo ;)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sporttien alun nähneenä. Ei niitä nyt hirveesti ollut ja tasoerot olivat sangen hulvattomia.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Sporttien alun nähneenä. Ei niitä nyt hirveesti ollut ja tasoerot olivat sangen hulvattomia.
Olihan ne vielä lopussakin aika huimia ne tasoerot kun autoja oli sitten paljon. Mutta mistä johtui että niitä autoja sitten tuli niinkin paljon viivalle?

Verrattuna vaikkapa GT3:siin. Tai Super Tuningeihin..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tiedä siitä autopaljouden syystä, varmaan yksi oli suht. edullinen hinta. Nykyinen Vakio1600 on teknisesti hyvin lähellä alkuperäisiä Sportteja eikä niitäkään ole radalla mitenkään tungokseen asti ollut.

Ja noin penkalta katsojan ominaisuudessa ei noissa alkuaikojen sport2K koppimopoissa mitään nähtävää ollut. Vaikka niitä olis ollu 150 ja puoli siellä radalla niin ei se luokka siitä sen mielenkiintoisemmaksi muutu. GT-luokassa on ideaa, mutta pahoin pelkään ettei Suomesta koskaan löydy kovin suurta lukumäärää riittävän kilpailukykyistä kalustoa. F360 alkaa sekin olemaan jo eilispäivän malleja, samoin kuin nämä vanhimmat (993 ja 996) GT-possutkin. Aito NEZ Championship voisi tuottaakin radalle hyvän määrän autoja.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Nyt tarvii muistaa, että vakio1600 luokkaa ei voi verrata sport 2000 kähinöihin millään tavalla... Jaksaisko selittää miks ei? No lyhykäisyydessään: maahantuojat oli mukana, vip vieraita oli yrityksistä, tästä seurasi julkisuutta luokalle ja näin ollen autoja tuli paljon. Tuo kaikki puuttuu vakio1600 luokasta. Ja kyllä ainakin ahveniston osakilpailuissa oli katsottavaa kyseisessä luokassa toisin kuin jossain super saloon luokassa...
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Nyt tarvii muistaa, että vakio1600 luokkaa ei voi verrata sport 2000 kähinöihin millään tavalla... Jaksaisko selittää miks ei? No lyhykäisyydessään: maahantuojat oli mukana, vip vieraita oli yrityksistä, tästä seurasi julkisuutta luokalle ja näin ollen autoja tuli paljon. Tuo kaikki puuttuu vakio1600 luokasta. Ja kyllä ainakin ahveniston osakilpailuissa oli katsottavaa kyseisessä luokassa toisin kuin jossain super saloon luokassa...
Ja siihen aikaan kotimaan kovimmat koppiautokuskit ajo sitä luokkaa..
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3411
Sijainti
Lahti
Pendellstockin rummuttamalle elitismin tielle en silti lähtisi. En, vaikka viivalla olisi vain pölynimurin moottorilla varustettuja laitteita. Tärkeintä minulle on suht tasapäiset mahkut kaikille, jotka mukaan haluavat.

On ne toki hienoja kaikki maailman mahottomimmat sarjat, mutta jos osanottaminen jää 99% pelkän silmämunien pyörittelemisen asteelle, tunnen oloni aivan liian passiiviseksi. En halua alistua pelkäksi tollottajaksi.

Näin on ilmeisesti monen muunkin kohdalla, ja siksi sarjojakin on pilvin pimein. :cool:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt tarvii muistaa, että vakio1600 luokkaa ei voi verrata sport 2000 kähinöihin millään tavalla... Jaksaisko selittää miks ei? No lyhykäisyydessään: maahantuojat oli mukana, vip vieraita oli yrityksistä, tästä seurasi julkisuutta luokalle ja näin ollen autoja tuli paljon. Tuo kaikki puuttuu vakio1600 luokasta. Ja kyllä ainakin ahveniston osakilpailuissa oli katsottavaa kyseisessä luokassa toisin kuin jossain super saloon luokassa...
Teknisesti alkuperäinen Sport2000 olisi voinut ihan yhtä hyvin olla nimeltään Vakio2000.... Autoja oli kyllä hetken aikaa radalla monta, mutta kiinostavaa seurattavaa siitä konseptista ei saanut sitten millään ilveelläkään. Sama kun olis menny konetienpäälle Linnatuuleen seuraamaan ohiajavaa liikennevirtaa - paitsi että sieltä liikennevirrasta olis saattanu hyvällä zägällä poimia jonkun Fefen tai Corvetten eikä vain noita vaimon kauppakasseja...

Jo pelkästään Kuismasen Audissa oli yksinään enemmän seurattavaa kuin koko Sport2000 luokassa yhteensä.:mad_old:
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mitäs muita mestareita Suomella on muista autoluokista kuin formulat ja ralli? AInakin Paroni-Saarinen 70-luvun silloisesta RR-luokasta. Toni R Ruokonen Aasian vakioautoista 2002. JJ Lehto American Le Mans-sarjasta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ainakin Endurosta, F1-kilpaveneistä, sivuvaunullisten Superside-luokasta löytyy ainakin yksi suomalainen mestari.
 
Ylös