Autonvalmistajat perustavat sittenkin oman sarjansa?

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
h@nz sanoi:
Luulenpa ettei todellakaan siirtyisi. Onhan nykyäänkin F3:ssa, F-Nissaneissa, F-Renuissa, F-Fordeissa, yms sarjoissa huomattavasti F-ykkösiä tajuttomampaa taistelua, muttei nämä sarjat suuria massoja kiinnosta.
Jos puhutaan suurista massoista niin tärkeintä lienee että sarjassa ajaa suomalainen ja että lähetykset tulevat maikkarilta tai muulta yleisesti näkyvältä kanavalta. Ei niinkään se ajetaanko siellä tiukkaa kisaa.

Muistatte varmaan DTM:n silloin kun JJ ja Keke ajoivat siellä? Kyllähän se alkoi heti suurta yleisöä kiinnostaa vaikka kyse oli koppiautoista. Tännehän saatiin oikein oma kisakin.

Itseäni ainakin kiinnostaisi seurata noita "alempia" sarjoja, samoin kuin CART/IRL menoa, mutta eipä vain oikein saa mistään näkyville.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Jos kunnon kilpa-autoilua haluaa nähdä niin ei muuta kuin NASCAR tai DTM näkyville :)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
hannu^ sanoi:
Jos kunnon kilpa-autoilua haluaa nähdä niin ei muuta kuin NASCAR tai DTM näkyville :)
No mikseivät nämä sarjat nouse F1:n ohi suosiossa jos ne sellaisia penkkiurheilijan taivaita ovat?

Tehomylly sanoi:
Jos puhutaan suurista massoista niin tärkeintä lienee että sarjassa ajaa suomalainen ja että lähetykset tulevat maikkarilta tai muulta yleisesti näkyvältä kanavalta
Maikkari näyttää vaikka pussihyppelyä jos gallupit osoittavat että sillä saadaan riittävästi katsojia ruudun ääreen.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Katsoin viime sunnuntaina F3-kisat kun Nico voitti molemmat lähdöt. Muutenkin hyvää kisailua ja paljon ohituksia. Siellä kisataan tosissaan koska kaikilla kuskeilla on tähtäimessä näyttöjen antaminen. Tavoitteena tietysti F1. Tulee muuten jatkossakin Yle-24-kanavalta. Urheilullisesti paljon parempaa kuin monet F1-kisat. Selostaja tosin on aika amatööri.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Erinomaista.

Autonvalmistajien kilpaileva sarja valmistuu pikkuhiljaa.

En käsitä oikein puheita siitä miksi "legendaarinen F1" pitäisi säilyttää kun se on niin onnetonta räpellystä kuin nykyään.

Nimellä ei ole mitään merkitystä. Kuten tallien tapauksessa, koko sarjaan pitäisi soveltaa "tulos tai ulos" periaatetta. Menneisyydellä ei ole mitään merkitystä - vain sillä mitä juuri on saavutettu.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Stig Helmer sanoi:
Formula 1 on edelleen nimensä mukaisesti sarja numero yksi!
Ykkönen missä mielessä? Teknologiassa ehkä - ja samoin tylsyydessä. McLarenin, Minardin ja Jordanin sähläilyjen myötä usko ykkösluokan ammattimaisuuteen on rapissut myös. Hemmetin amatöörit.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Stig Helmer sanoi:
Formula 1 on edelleen nimensä mukaisesti sarja numero yksi!
On, tällä hetkellä.... entäs siinä vaiheessa kun Ferrari, Renault, McLaren, Williams ja Jaguar lähtevät muualle?
Mistä moottorit lopuille tiimeille? ilm. Toyota tai/ja Honda toimittaa sitten...
F1 on ollut huippusuosittu myöskin sen takia että on saanut aina nauttia huipputeknologiasta, jos taas tuo kilpaileva sarja ja nuo Mosleyn uudistukset menevät läpi, niin näin ei enään ole... tiimeistäkin tulee olemaan pulaa jos vain 5 teamia on jäljellä (näistä 2:lla olisi moottorit tehtaan ansiosta varma) ja 12 pitäisi saada kasaan...
Sarja nro 1 sisältäisi siis 7 n00bie tallia :D
(8 mikäli Sauber seuraa "emo" teamiansa uuteen sarjan)
 
Viimeksi muokattu:

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Niin kyllähän GPWC kaverit voi sopia sellaset säännöt, että autot kulkee 4s/kierros kovempaa kuin äfykköset. Sitte MäxMousli sanooki, että f1-autot on tarpeeks turvallisii ja rupeeki sallimaan äfykkösille sääntöjä, jotta ne kulkisivat kovempaa kuin GPWC-sarjan autot. Sitte GPWC tekee saman, f1 vastaa, GPWC, f1, GPWC, f1.... Ja kuinkas sitte kävikään.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tulevaisuuden visioiminen on OK. Minusta kuitenkin monessa kommentissa epärealistisesti oletetaan että niin sanottujen GPWC- tiimien lähtiessä omaan sarjaansa, F1 jää elämään loppujen tiimien voimin. Edelleen mielestäni epärealistisesti oletetaan että tuossa GPWC-sarjassa ajaisi vain juuri tällä hetkellä tuohon "koalitioon" kuuluvat valmistajat.

Jos kilpailevaa sarjaa toden teolla ryhdytään kokoamaan, tullaan neuvotteluita käymään muidenkin autonvalmistajien kanssa hyvin laajasti. Tunnusteluita on jo saatettu tehdä kulissien takana. Esim. Volkswagen oli jossain vaiheessa kiinnostunut F1:tä, mutta jättisummien sijoittaminen voittojen valuessa muiden taskuihin ei kiinnostanut.

Jos GPWC-tiimit lähtevät sarjasta, ei jäljelle jäävällä rahalla, yleisöllä ja sponsoreilla enää yksinkertaisesti pyöritetä F1-sarjaa. Jonkinlainen hätäsarja voidaan kyhätä kokoon. Se, ajetaanko sitä neljällä mantereella ja onko sillä mitään tekemistä nykyisten F1:ten kanssa, on epätodennäköistä. Paljon todennäköisempää on se että koko sarja lakkaa olemasta.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Spam sanoi:
Niin kyllähän GPWC kaverit voi sopia sellaset säännöt, että autot kulkee 4s/kierros kovempaa kuin äfykköset. Sitte MäxMousli sanooki, että f1-autot on tarpeeks turvallisii ja rupeeki sallimaan äfykkösille sääntöjä, jotta ne kulkisivat kovempaa kuin GPWC-sarjan autot. Sitte GPWC tekee saman, f1 vastaa, GPWC, f1, GPWC, f1.... Ja kuinkas sitte kävikään.
Schumi voitti mestaruuden? :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kun puhutaan rata-autoilun (siitähän tässä nyt lähinnä puhutaan) kiinnostavuudesta, niin kyllä se on autojen lukumäärän ja näyttävyyden summa. Kumpikaan yksistään ei takaa sarjan näyttävyyttä, mutta jo kilpailijoiden liian pieni lukumäärä saattaa tappaa näyttävänkin luokan (C-ryhmä, CART...). F1:ssäkään ei tällä hetkellä ole ollenkaan liikaa talleja, joten parantamista ois silläkin puolella.

Jotkut täällä käskevät katsomaan sitä ja sitä näyttävää luokkaa, TV:stä. Jos haluatte nähdä näyttävää kilvanajoa, ottakaa esille Legends-luokan kilpailukalenteri ja valkkaatte teille parhaiten sopivan kisatapahtuman! Bonuksena näette muitakin luokkia, tuette kotimaista autourheilua ja ennen kaikkea olette raittiissa ulkoilmassa poissa sieltä kotisohvalta. :D Kyllä saa olla kuitenkin tosi heikko ratakisa, ellei F1-lähetystä voita. Ja ainakaan Legendseiltä ei moinen heikkous onnistu.

Mutta jos mennään takaisin tuohon F1:seen, niin kyllähän tämä pelko on ollut taka-alalla siitä asti kun autotehtaat alkoivat valloittaa perinteisiä tiimejä. Tehtaat ovat olleet hyviä renkejä moottorinvalmistajina, mutta nyt saattaa asiat alkaa kusemaan kun pääsevät kaikkia pompottaan. Ei se heidän omakaan sarja tule häävi olemaan jos joudutaan yli kahta autoa tallissa ajattamaan. Siinä kun ei koskaan ole tallin kaikki kuskit tasavertaisella kalustolla... Aina joku on tehtaan suosikki ja muut saa tyytyä jämiin vrt. Schneider Mersulla, Biela Audilla...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari sanoi:

Jos kilpailevaa sarjaa toden teolla ryhdytään kokoamaan, tullaan neuvotteluita käymään muidenkin autonvalmistajien kanssa hyvin laajasti. Tunnusteluita on jo saatettu tehdä kulissien takana. Esim. Volkswagen oli jossain vaiheessa kiinnostunut F1:tä, mutta jättisummien sijoittaminen voittojen valuessa muiden taskuihin ei kiinnostanut.

Itseasiassa VW taisi Audin tapaan hyvin yksiselitteisesti todeta, että F1 on heille aivan liian kallista puuhaa. GPWC:ssä tilanne on täysin samanlainen, sillä mitään rajoituksia tekniikan suhteen ei aiota toteuttaa. Neuvotteluista tihkuneiden tietojen mukaan autonvalmistajat vaativat, että 6% tuotosta jaettaisiin suoraan suurimmille autonvalmistajille, eli sanotulle viisikolle ja loput 94% jaettaisiin menestyksen mukaan. Tuollaisessa yhdistelmässä ei rahaa tule ellei panostukset ole samaa luokkaa kuin nykyisillä huipputalleilla ykkösissä. Itseasiassa GPWC:n tallimäärä on tähän mennessä vain tippunut, sillä Toyota vetäytyi joukosta pois, vaikka vielä vuosi sitten sen piti olla mukana ryhmässä.

Se on selvää, että muita talleja pyritään houkuttelemaan mukaan mutta aivan yhtä selvää on se, ettei mistään löydy sellaisia uusia autonvalmistajia, jotka tulisivat mukaan kokonaan uuteen sarjaan sellaisella budjetilla, joka niiden näkökulmasta on aivan liian kallis. Omasta mielestäni tässä virheellisesti odotetaan, että uusi sarja pystyttäisiin luomaan ongelmattomasti. Jos se olisi niin yksinkertaista, niin oltaisiin jo tehty.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Ilmari sanoi:
Minusta kuitenkin monessa kommentissa epärealistisesti oletetaan että niin sanottujen GPWC- tiimien lähtiessä omaan sarjaansa, F1 jää elämään loppujen tiimien voimin. Edelleen mielestäni epärealistisesti oletetaan että tuossa GPWC-sarjassa ajaisi vain juuri tällä hetkellä tuohon "koalitioon" kuuluvat valmistajat.

Jos GPWC-tiimit lähtevät sarjasta, ei jäljelle jäävällä rahalla, yleisöllä ja sponsoreilla enää yksinkertaisesti pyöritetä F1-sarjaa. Jonkinlainen hätäsarja voidaan kyhätä kokoon. Se, ajetaanko sitä neljällä mantereella ja onko sillä mitään tekemistä nykyisten F1:ten kanssa, on epätodennäköistä. Paljon todennäköisempää on se että koko sarja lakkaa olemasta.
Täsmälleen samaa mieltä Ilmarin kanssa (kerrankin!). Ei varmasti tule olemaan kahta "kuninkuusluokkaa". GPWC lienee kuitenkin ensijaisesti painostuskeino Bernie'tä, FIA:n linjattomuutta, tempoilua ja jatkuvia sääntömuutoksia vastaan. Autonvalmistajat tullevat olemaan tyytyväisiä kun saavat riittävän osuuden tuloista ja pääsevät paremmin vaikuttamaan lajin ja sen säännöstön kehitämiseen. Jos FIA, Max ja Bernie ei taivu tähän, GPWC tullaan varmasti tarvittaessa myös toteuttamaankin, ja siinä tapauksessa kyllä Toyta ja Hondakin lähtevät tähän mukaan.

Muita potentiaalisia tulijoita saattasivat olla VAG:n Porche ja PSA:n Peugeot (tällä hetkellähän PSA on tuplamiehityksellä rallissa), ja miksipä ei GM:n leiristäkin voisi kiinnostusta löytyä, jos markkina-arvo on riittävä kaikilla markkinoilla (myös usa) sekä erityisesti jos kustannuksiin saadaan parempaa ennustettavuutta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Se oiskin hienoa jos saatais gpwc ja sinne kaikki auton valmistajat. FIAT (Ferrari, Maserati?), Ford (Jaguar), Daimler-Chrysler(McLaren-Mercedes), Honda (BAR Honda), Toyota, BMW(BMW-Williams), VAG(Porsche), Renault, GM(Chevrolet?), PSA(Peugeot?, Citroen?)

Tota sarjaa oiski kiva kattoo.. Sarja pitäis tehä vähän halvempi ja antaa talleilla mahdollisuus ajattaa kolmea autoa esim viidessä kisassa kaudella, jolloin kaksi parasta kuljettajaa saisi tallipisteitä. Tällä tavalla kisoihin saataisiin paikallisia kuljettajia ja enemmän yleisöä kilpailuihin.. Tämän haluisin nähdä myös f1:ssä.. Tulisi enemmän katsojia, jos esim jenkeissä tulisi muutama jenkkikuski ajamaan williamsia ja mäkkiä. Tai sitten Malesiassa ja Kiinassa muutama superlinsenssin omaava paikallinen voisi vetää hieman enemmän yleisöä. Mitä olette mieltä?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tehdäänpäs nyt pari asiaa selväksi:
- Audi ja Volkswagen ovat käytännössä yksi ja sama.
- Nykyään ei kuitenkaan ole olemassa virallisesti sellaista käsitettä kuin VAG. Kyse on Volkswagen Groupista.
- Porsche ei kuulu kyseiseen konserniin, vaikkakin yhteistyötä tehdään. Toisin kuin Ferrari, Porsche on ITSENÄINEN. Ja tällä hetkellä erittäin kannattavaa bisnestä tekevä firma!
- Kyse ei varmaankaan ole siitä, etteikö Volkswagen Groupilla olisi rahaa... He vain eivät katso saavansa rahoilleen vastinetta F1:ssä. Tai toisin sanoen, katsovat pääsevänsä halvemmalla muissa luokissa.

http://www.volkswagen.de/home_e/konzern/index.htm
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ilmari sanoi:
No mikseivät nämä sarjat nouse F1:n ohi suosiossa jos ne sellaisia penkkiurheilijan taivaita ovat?

Maikkari näyttää vaikka pussihyppelyä jos gallupit osoittavat että sillä saadaan riittävästi katsojia ruudun ääreen.
No sitä en tiedä mutta edelleenkin jos hyvää autourheilua haluaa nähdä niin ei muuta kuin NASCAR ja DTM näkyville :D
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
F1:stä tulee halpakustanteisempi --> lisää talleja, lisää näyttävyyttä, palataan hetki ajassa taaksepäin.

Kohta joku kysyy, mitä eroa luokkiin joissa mahtava kilvanajo on itsestäänselvyys.

Noh, tietenkin Formula 1 -brändi. GPWC olisi täysin uusi luokka, suurille massoille F1 olisi edelleenkin 1, ja kaiken lisäksi pysyisi sellaisena mikäli ymmärtää tarjota viihdettä ja näyttävyyttä.
 
Ylös