Autonvalmistajat perustavat sittenkin oman sarjansa?

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
hannu^ sanoi:
Jos kunnon kilpa-autoilua haluaa nähdä niin ei muuta kuin NASCAR tai DTM näkyville :)
Joooh... Eipä kiinnosta pätkän vertaakaan, kun ainuttakaan suomalaista ei noissa sarjoissa aja. Muutenkin ovat aivan liian "amerikkalaisia" sarjoja mun makuun. Ilman Kekeä, JJ:tä ja Mikoja en olisi koskaan alkanut Formula ykkösiäkään seuraamaan. Kyllöselläkin oli oma osuutensa Formula innostukseni syntymisestä. Häkkinen nosti sen huippuunsa kaudesta 1997 alkaen, johon asti seurasin kisoja vain silloin, kun satuin ruudun ääreen osumaan.

Viimeaikoina on kiinnostus romahtanut, kun yks ja sama äijä voittaa kokoajan ja Kimi on siellä jossain kaukana takana. :( Bahrainin GP:n viikonloppu oli eka kerta vuosikausiin, kun jätin (ekat) aika-ajot katsomatta ja suurimman osan kisastakin. Sama juttu oli myös San Marinon GP:ssä. Toivottavasti jotain postiivista tapahtuisi lajin mielenkiinnon kannalta, koska jos tämä tahti jatkuu, ei mene kauaakaan, kun en enää jaksa avata tv:tä kisaviikonloppuisin ollenkaan.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Ferrari could quit Formula 1
Di Montezemolo says team could be out of the sport by 2008


Ferrari could withdraw from Formula 1 at the end of 2007, the company's president Luca di Montezemolo has revealed exclusively to this week's Autosport magazine. The Italian also admitted at Imola that he now believed there is no chance of a manufacturer's breakaway series happening.

Despite the manufacturer's GPWC company confirming at Imola that it is once again pushing ahead with a rival series to F1, Di Montezemolo has said he reckons the only two real options open to manufacturers now are to commit to F1 or stop completely.

"I don't think it is possible to find another solution all together and I think maybe to save the future of F1 everybody has to take their own decisions – stop or commit. I don't see a different solution.

"After the end of 2007 we are free" Luca di Montezemolo

"What is for sure is that after the end of 2007 we are free," he said, "we have no deal with anybody. After that everybody can do whatever they want."

When asked whether stopping F1 was an option for Ferrari, di Montezemolo replied: "Yes, why not? This could be one idea."

Autosport
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mahtaakohan Di Montezemolo vain uhkailla FIAa... Toisaalta ei olisi mikään mahdottomuus että jotkut huipputallit jättäisivät ykköset kauden 2007 jälkeen jos heitä tyydyttävää Concorde-sopimusta saada aikaan.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
lfb sanoi:
Mahtaakohan Di Montezemolo vain uhkailla FIAa... Toisaalta ei olisi mikään mahdottomuus että jotkut huipputallit jättäisivät ykköset kauden 2007 jälkeen jos heitä tyydyttävää Concorde-sopimusta saada aikaan.
Kyllä homma on tässä vaiheessa pelkkää peliä. Zemolohan vihjailee tuossa myös jo hanskojen laittamisesta kokonaan naulaan. Syykin tähän on ilmiselvä. Uhkailut kilpailevan sarjan perustamisesta alkavat kohta olla tyhjää puhetta.

Mikäli puitteiden uudelle sarjalle pitäisi olla valmiina palttiarallaa kolmen vuoden päästä, pitäisi käytännön järjestelyiden olla jo hyvää vauhtia käynnissä. Neuvottelut kisojen järjestäjien kanssa pitäisi olla jo kiivaasti käynnissä. Yhteisen sarjan alkuun tähtäävän katto-organisaation järjestelyiden pitäisi olla jo pitkällä. Rahaa järjestelyihin pitäisi olla budjetoitu rutkasti jo tälle vuodelle. Sanalla sanoen konkreettisten käytännön toimien pitäisi olla jo kovassa vauhdissa, mikäli kilpailevan GPWC-sarjan kuviteltaisiin starttaavan vuonna 2008.

Niin kauan kuin mitään tällaisia vakavia toimia sarjan käynnistämiseksi ei ole tehty, ei kukaan ota tosissaan ajatusta kilpailevasta sarjasta. Tämän takia neuvotteluvaltiksi pitää ottaa myös hanskojen lyöminen tiskiin tai ilmaisu "vuoden 2007 jälkeen kaikki voivat tehdä mitä haluavat". Kuulostavatko Zemolon uhkaukset uskottavilta? Sen päättäköön jokainen itse. :doubtful:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan täytyy nostaa Di Montezemololle hattua. Oli jo korkea aika ampua nämä puheet uudesta huippuformulasarjasta alas ja tuoda esille se, mitkä ovat realistiset vaihtoehdot. En usko, että tällä kertaa kyse on FIA:n painostamisesta, vaan sen varmistamisesta ettei GPWC pääse neuvottelemaan asioista paremmissa puitteissa kuin Ferrari itse. Hajoamisensa jälkeen GPWC:llä ei enää ole mitään omaa esitettävää. Kaikki autonvalmistajat joutuvat puhumaan omasta puolestaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Erittäin hyvät pointit Ilmarilta. Itse en millään jaksa uskoa että Mersun, Bemarin, Renaultin, Fordin ja Ferrarin ajattelumallia, toiveita ja odotuksia saataisiin mahtumaan yhteen yhdessä johdettuun sarjaan. Ferraria lukuunottamatta suuret autonvalmistajat ovat moottoriurheilussa mukana ihan muista syistä kuin intohimosta formuloita kohtaan. Ja kun rahaa ei näiltä valmistajilta puutu on vaikea nähdä visioissa sarjaa josta tulisi houkutteleva uusille talleille ja autonvalmistajille. Montezemolon ja Bemarin suunnalta kun muutenkin on puhuttu hanskojen lyömisestä kokonaan tiskiin formuloiden osalta niin koko ajatus toimivasta uudesta sarjasta tuntuu kaukaiselta.

Mitä muuten tekisivät Williams ja Mclaren? Jatkaisivatko nämä F1:ssä uusilla moottorinvalmistajilla vai myisivätkö he enemmistön osakkeistaan Mersulle ja Bemarille uuteen sarjaan. Ei ei, uusi sarja vuonna -08 tuntuu päivä päivältä entistä epätodennäköisemmältä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Felix sanoi:
Ferraria lukuunottamatta suuret autonvalmistajat ovat moottoriurheilussa mukana ihan muista syistä kuin intohimosta formuloita kohtaan.
Eiköhän se ole kuitenkin niin että mitä paremmin ferrari pärjää niin sitä enemään se myy autoja. Samasta syystä Ferrari on siellä kuin muutkin valmistajat. Jos Ferrarilla ei olisi lainkaan kilpailu toimintaa, niin tuskin ferrari olisi niin suuri brandi kuin se nyt on. Jos Ferrari jostain syystä jättäytyisi pois formuloista niin katuautojen myynti laskisi varmasti. Formula ykkösiä parempia mainoskanaviahan on aika vähän.. 500miljoonaa dollaria vuodessa siitä että joka toinen viikonloppu puolet maailmasta näkee kun punaset autot kiertää rataa kolme päivää on erittäin vähän kun ajattelee kuinka paljon joutuisi yksittäisille tv-kanaville maksamaan siitä että saisi tuollaisen näkyvyyden.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Eiköhän se ole kuitenkin niin että mitä paremmin ferrari pärjää niin sitä enemään se myy autoja. Samasta syystä Ferrari on siellä kuin muutkin valmistajat.

En ole sanonut että Ferrari on mukana vain intohimosta vaan tarkoitin että muut valmistajat ovat siellä pelkästään muista syistä kuin intohimosta. Ferrari ei myy yhtään autoa enempää vaikka se menestyisi kuinka hyvin tahansa koska valmistusmäärät ovat niin pieniä että kaikki menee kaupaksi muutenkin. Tottakai F1 on tuonut imagoa Ferrarille mutta tällä hetkellä se ei tarvitse sitä autojensa myyntiin. Monet muutkin urheiluautomerkit myydään aina loppuun vaikka eivät ole koskaan formuloissa mukana olleetkaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei se Ferrari enää f1:tä tarvi mihinkään markkinointiin. Autojen valmistusmäärät ovat di Montezemolon aikana vain pienentyneet ja tarkoituksella. Ferrarihan voisi painaa näitä urheiluautojaan vaikka kymmenkertaisen määrän ja kaikki menisi kaupaksi. Tehtaan tarkoituksena onkin varjella merkin imagoa, että siitä ei tulisi Porschen kaltainen "tusinamerkki". Ferrarin suurin arvo on juuri siinä, että se on vaikeasti saatava.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Minä teen iteki puusta polkuautoja enkä myy kenellekään, eli mun autojen arvo on siis vielä suurempi kuin Ferrarin kun arvo mitataan saatavuudessa :)

Edit: Niin ja jos niitä Porscheja tehdään enemmän niin onko sen merkki sitten turmeltunut eikä siitä ole pidetty huolta?

Mutta tosiaan Ferrareiden myyntiin en itsekään usko että on kovin suuri vaikutus tuolla F1 toiminnalla.
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
hannu^ sanoi:
Minä teen iteki puusta polkuautoja enkä myy kenellekään, eli mun autojen arvo on siis vielä suurempi kuin Ferrarin kun arvo mitataan saatavuudessa :)

Edit: Niin ja jos niitä Porscheja tehdään enemmän niin onko sen merkki sitten turmeltunut eikä siitä ole pidetty huolta?


Arvo mitataan sillä kuinka paljon joku on valmis autosta maksamaan ja sillä mittarilla Ferrari lyö Porschen mennen tullen - puhumattakaan siitä sinun polkuautostasi.

Ferrari on sen verran vahva tuotemerkki, että sen alla pystytään kyllä myymään suhteettoman kalliita autoja vielä vuosia. Ei auta vaikka miten jossain englantilaisessa makasiiniohjelmassa todettaisiin Lamborginin uuden mallin olevan parempi kuin yhdenkään viimeaikaisen ferrarin ja silti häviävän mersun uutuudelle. (ei varsinkaan tämän kauden McLadaskon jälkeen)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82 sanoi:
Ei auta vaikka miten jossain englantilaisessa makasiiniohjelmassa todettaisiin Lamborginin uuden mallin olevan parempi kuin yhdenkään viimeaikaisen ferrarin ja silti häviävän mersun uutuudelle
Kaikki on kiinni mittareista. Normaalit autolehtien ja makasiiniohjelmien mittarit ovat kiihtyvyys 0-100 (tai johonkin muuhun nopeuteen) ja huippunopeus.

Jos autoilla ajetaan mutkaista rataa pitkin ja katsotaan mikä niistä saavuttaa parhaan kierrosajan, muuttuu peli yleensä erilaiseksi. Kiihtyvyyttä ja huippunopeutta on helppo tunkea autoon kuin autoon. Huippuunsa vietyjä ajo-ominaisuuksia onkin sitten vaikeampi saavuttaa.

Ja tällaisia autojahan on turha verrata ajomukavuudella.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei se AMS82 tainut aivan tuota tarkoittaa. Ferrarin imago, maine, miksi tahansa sitä sanotaankin, on vertaansa vailla. Toki Ferrari joutuu kehittelemään autojansa paljon maineen säilyttämiseksi. Urheiluautoina ne ovat tietysti aivan huippuluokkaa, mutta ostopäätöksessä tämä on todellakin toissijainen juttu.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Olette taas unohtaneet, että katuauto Ferrari on oma juttunsa ja Scuderia Ferrari omansa, ne on olleet erillisiä jo vuosikymmeniä! En todellakaan usko, että Montezemolo on ihan vakavissaan puhunut tuommoisia; hänhän on pelkkä palkollinen. Pitäisi kysyä Piero Ferrarin ja muiden omistajien mielipidettä asiasta; vielä kun Ferrari menee pörssiin, niin se varmistaa Ferrarin pysymisen ykkösissä pitkään...

Luca kuulkaa saa satikutia Ferrarin omistajilta tommosista puheista; ukkohan on ollut jo lähdössä pois Ferrarin palveluksesta johonkin liikeelämän yritysryppään johtoon Italiassa!
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
company's president Luca di Montezemolo

Jos tuon tittelin omaava henkilö onkin "pelkkä satikutia puheistaan saava palkollinen", olen sangen yllättynyt. Väite siitä, että Ferrarin vieminen pörssiin varmistaisi tallin pysymisen formuloissa on erikoinen, kun Ferrarin katuautotoiminta ja kilpailutoiminta ovat erillisiä. F1 tallia tuskin kukaan on pörssiin viemässä.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
AMS82 sanoi:
company's president Luca di Montezemolo

Jos tuon tittelin omaava henkilö onkin "pelkkä satikutia puheistaan saava palkollinen", olen sangen yllättynyt. Väite siitä, että Ferrarin vieminen pörssiin varmistaisi tallin pysymisen formuloissa on erikoinen, kun Ferrarin katuautotoiminta ja kilpailutoiminta ovat erillisiä. F1 tallia tuskin kukaan on pörssiin viemässä.
Palkansaaja Luca on ilman suurempaa päätösvaltaa; Ferrari tietysti viedään pörsiin yhtiönä, johon nuo molemmat osat kuuluvat!

Oletko huomannut; Luca kommentoi, omistajat ovat hiljaa. Eivät omistajat kerro medialle omia suunnitelmiaan, ja Luca puhuu mitä puhuu ja puhuukin yleensä ihan hyvin ja asiaa!!!
 
Ylös