Joutavan sopan keitin itselleni täysin tietämättömyttäni. Laiskasti starttaili auto, joten akkuhan vaihtoon siitä sitten. Aikani etsin sitä konepellin alta, mutta takakontissahan se oli. Otin akun irti ja mitään miettimättä läimäytin kontin kiinni ettei sisään sada lunta. Uuden akun kanssa siinä sitten nyin kahvaa että josko aukeaisi. No ei tietenkään kun ei ole virtaa sähkölukossa.
Tuumin että jospa takapenkin kaatamalla pääsisi jotenkin aukaisemaan. Ei. Vapautuskahvat olivat takakontissa ihan perällä, eikä niihin käsi riittänyt suksiluukun kautta. Ohjekirjaakaan ei ollut, sillä varmaankin edellisen omistajan lampaat olivat sen syöneet. Nettiversiosta näin että rekisterikilven yläpuolelta pitää rassata ruuvarilla irti muovitulppa, jonka takana oli manuaalinen avaimensyöttö. Kylläpä oli jumissa se lukko. Ei varmasti ikinä aukaistu. Niin kovaa piti kääntää että pelkäsin avainosan irtoavan rungostaan. No aukesi viimein kun jekutteli WD-40 voitelulla.
Akunvaihto olisi ollut helppoa, jos ei vain sulkisi konttia sitä tehdessään. Aina olen tällaiset tehnyt kaikkiin autoihin mitä on ollut, eli akunvaihdot. Mutta alan ymmärtämään miksi ihmiset vievät moisen pikkuseikan takia jopa auton huoltoliikkeeseen. Ensinnäkään akku ei välttämättä ole konepellin alla, eli ei sitä löydä, ja toisekseen tulee sitten tämmöisiä mutkia matkaan, mitä ei osaa ennakoida.
Kaikki oli ennen paremmin.