Autoveroveikkaus

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Veikkauksia kehiin. Kuinka iso on tuo äsken Nelosenkin uutisissa kerrottu, hallituksen lupaama jo syksyn aikana toteutava raju alennus, uusien vähäpäästöisten autojen autoveroon? Kuinka paljon veronalennuksesta siirtyy suoraan kuluttajille? (mun mielestä koko veroale tulee siirtää suoraan kuluttajalle ja hallituksen tulee varmistaa että näin myös käy)

Itse veikkaan, että raju alennus esim. 20 000 euron autossa on oikeesti nimellinen, luokkaa 500-1000 euroa, josta alle pitkälti alle 500 euroa menee kuluttajan eduksi.

Jos olen väärässä, olen todella iloinen.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jonkki sanoi:
Nii, sun mielestä >:p.
No tottakai veron alennus tulee mennä niille, jotka sitä veroa maksavat. Kenelle sitten? :confused:

Mutta kysehän on nyt veikkauksesta veronalennuksen suuruudesta ja autojen todellisesta hinnanalennuksesta. Ei siitä miten vääriä tai oikeita mun mielipiteet ovat.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Runar ja Kyllikki sanoi:
Itse veikkaan, että raju alennus esim. 20 000 euron autossa on oikeesti nimellinen, luokkaa 500-1000 euroa, josta alle pitkälti alle 500 euroa menee kuluttajan eduksi.
Tietysti.
Johan sen näkee siitä että ei nuo 20 tonnin autot ole täällä juuri sen kalliimpia kuin muuallakaan. Käsittääkseni malliston alapään (eli pienillä koneilla olevat) Golffit ei ole kuin ehkä pari tonnia kalliimmat täällä kuin Saksassa. Verotus ei pääse vielä paljoa sinne tekemään. :)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
(mun mielestä koko veroale tulee siirtää suoraan kuluttajalle ja hallituksen tulee varmistaa että näin myös käy)
Niin no, jos tähän saakka autotehtaat on Suomen kovien verojen takia myynyt Suomeen autoja halvemmalla kuin muualle Eurooppaan, niin jos Suomen hallitus laskee veroja niin mikä on se erityisen painava syy, että autotehtaat ei saisi ottaa tänne myytävistä autoista samanlaista katetta kuin muualle Eurooppaan menevistä?

Se että hallitus varmistaa asian on turha toive, nähtiinhän se jo parturien/kampaamoiden veroalessa.

Minusta autotehtaat ja myyjät saavat ihan itse päättää minkä osan veroalesta siirtävät kuluttajille - joku aina siirtää ja muut kärsivät sitten myynnissään sen, että eivät siirtäneet.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ei tämän päättelemiseen mitään Einsteiniä tarvita. Valtion menot ovat tietyn suuruisia. Jos valtio karsii omia tulojaan jollain sektorilla rajusti, pitää sen saada kompensaatio jostain muualta. Välillisen verotulon kasvu on asia jonka varaan yksikään neljä vuotta istuva hallitus ei kovin paljon voi laskea. :alppu:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Niin no, jos tähän saakka autotehtaat on Suomen kovien verojen takia myynyt Suomeen autoja halvemmalla kuin muualle Eurooppaan, niin jos Suomen hallitus laskee veroja niin mikä on se erityisen painava syy, että autotehtaat ei saisi ottaa tänne myytävistä autoista samanlaista katetta kuin muualle Eurooppaan menevistä?
.
No ei kait ne oo enää aikoihin Suomeen myyneet halvemmalla?
Mutta oliko sulla tämän toikin varsinaiseen asiaan jotain kirjottamista?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Runar ja Kyllikki sanoi:
No ei kait ne oo enää aikoihin Suomeen myyneet halvemmalla?
Suomessa on käsittäkseni Euroopan toiseksi halvimmat autot (siis ilman veroa). Vain Tanskassa taitaa olla halvempia autoja. Ainakin joitakin vuosia sitten tilanne oli tämä. Eli kyllä tuossa vinha perä on, että autotehtaat saattavat kääriä veroalen edun ainakin osittain liiveihinsä.

Jos tietoni on vanha, niin korjatkaa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Törni sanoi:
Suomessa on käsittäkseni Euroopan toiseksi halvimmat autot (siis ilman veroa). Vain Tanskassa taitaa olla halvempia autoja. Ainakin joitakin vuosia sitten tilanne oli tämä. Eli kyllä tuossa vinha perä on, että autotehtaat saattavat kääriä veroalen edun ainakin osittain liiveihinsä.

Jos tietoni on vanha, niin korjatkaa.
Mun tietääkseni tämä hintakompensointi on lopetettu aikoja sitten koska se soti jotain EU:n maiden välisen tasavertaisuutta määräävää direktiiviä vastaan. Hintojen pitää olla samat kaikkiin EU-maihin.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Tähän asti vastanneet näyttävät olevan liikuttavan yksimielisiä siitä, että hinnat eivät laske ja osan mielestä on oikeudenmukaistakin että ne eivät laske. Forumilaisten mielestä kyseessä ilmeisesti on hallituspuolueiden suuren luokan sumutus, jolla annetaan kansalaisille kuva siitä, että meille tulee ihan oikeesti edullisempia autoja veroalen avulla.

Pudottaa aika tehokkaasti pohjan sitten niiltä syiltä, joilla dieselveron nostoa on perusteltu. Sitähän on Kokoomuksen Katainen perustellut mm. sillä, että veroalen seurauksena autojen hinnat laskevat niin paljon, että dieselveroa on syytä nostaa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mun tietääkseni tämä hintakompensointi on lopetettu aikoja sitten koska se soti jotain EU:n maiden välisen tasavertaisuutta määräävää direktiiviä vastaan.
Ok, tämä oli minulle uusi tieto. Saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Edimerkiksi Japani tai Yhdysvallat ei siis voi itse päättää mihin hintaan he myyvät autoja eurooppalaisille maille, vaan niiden on neuvoteltava hinta EU:n kanssa?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Törni sanoi:
Ok, tämä oli minulle uusi tieto. Saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Edimerkiksi Japani tai Yhdysvallat ei siis voi itse päättää mihin hintaan he myyvät autoja eurooppalaisille maille, vaan niiden on neuvoteltava hinta EU:n kanssa?
En tiedä noista EU:n ulkopuolisista autotehtaista, että miten asia on hoidettu. vai onko.
Mutta varmuudella tiedän, että esim. Mercedes-Benzit ovat nykyisin samanhintaisia kaikkiin maihin. Nostivat oman ilmoituksensa mukaan portaittain hinnat muun Euroopan tasolle EU:n määräyksestä.

Mutta jos oletetaan, että esim. joku japanilainen autotehdas myy Suomeen halvemmalla kuin vaikkapa Saksaan, niin olisi hienoa nähdä Jaskan perustelut sille, että miksi on oikein että Suomen valtio luopuu verorahoista ja ne annetaankin japanilaiselle autotehtaalle. Jaskahan edellä kirjoitti että tuo oikeudenmukaista.

Minä ainakin olen koko veroalea vastaan jos se tosiaan on vain rahansiirto Suomen valtion budjetista autotehtaiden tilille.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Minusta autotehtaat ja myyjät saavat ihan itse päättää minkä osan veroalesta siirtävät kuluttajille - joku aina siirtää ja muut kärsivät sitten myynnissään sen, että eivät siirtäneet.

Öööh...jos mä olen tähän mennessä ostanut auton, olen joutunut maksamaan siitä määrätyn prosentin veroa valtiolle.
Sitten valtio ilmoittaa, että tulevaisuudessa en joudukaan enää maksamaan niin paljoa veroa valtiolle ostaessani auton.
Millä tavalla autotehtaat tai myyjät tuossa päättää mitään "ihan itse"?

Se veronmaksuhan on täysin mun ja Suomen valtion välinen asia. Ja kun valtio ilmoittaa, etä mun ei tarttekaan enää maksaa niin paljoa veroa valtiolle, millä logiikalla olisin velvollinen antamaan edes osan niistä säästämistäni verorahoistani automyyjälle tai tehtaalle?


Pieni esimerkki tästä. Meneekö homma oikeudenmukaisesti?
Jaska käy joka päivä ostamassa multa kympillä kannabista.
Mä pyydän siitä 10 euroa. Jaskalta menee joka päivä 12 euroa rahaa, koska täytyy maksaa myös 20% kannabisvero.
Yks päivä Jaska tulee riemuissaan ja sanoo että "Kato, mä sain tämmösen lapun, että mun ei tarttekaan maksaa enää kannabisveroa! Säästän siis 2 euroa päivässä!".
Myyn Jaskalle kannabiksen ja sanon hinnaksi 12 euroa. Jaska sanoo, että "Mähän just näytin lapun, että mut on vapautettu kannabisverosta, eihän se maksa kuin kympin enää" johon mä vaan totean, että on oikeudenmukaista että mä saan sen rahan itselleni.
Jaska koittaa selittää että "Ethän SÄ sitä verovapautusta saanut valtiolta vaan MÄ. Se kaks euroahan on MUN rahaa. Millä oikeudella SÄ sen otat itsellesi?", johon mä totean että olen muutenkin myynyt Jaskalle niin edullisesti kannabista että on vain oikeudenmukaista että saan ne verorahat itselleni.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Runar ja Kyllikki sanoi:
Öööh...jos mä olen tähän mennessä ostanut auton, olen joutunut maksamaan siitä määrätyn prosentin veroa valtiolle.
Sitten valtio ilmoittaa, että tulevaisuudessa en joudukaan enää maksamaan niin paljoa veroa valtiolle ostaessani auton.
Millä tavalla autotehtaat tai myyjät tuossa päättää mitään "ihan itse"?
Otetaan hypoteettinen tasasummaesimerkki. Autotehdas myy auton Suomeen hintaan 40 000 euroa. Automyyjä lisää summaan oman katteensa 10 000 euroa. Valtio ottaa veroa 100% jonka jälkeen hinta on ostajalle 100 000 euroa. Valtio laskee veroa ja ilmoittaa, että se onkin vain 50%. Autotehdas nostaa myyntihintansa 50 000 euroon ja suomalainen diileri nostaa katteensa 16 000 euroon. Uuden autoveroprosentin mukaan auto maksaa kuluttajalle edelleen 100 000 euroa ja veronalennus menee autotehtaan ja autokauppiaan tilille.

Eli et tosiaankaan enää maksa yhtä paljon veroa valtiolle, mutta maksat enemmän autotehaalle ja myyjälle.

Edit: Ehditkin näköjään jo itse vastata omaan kysymykseesi :p
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Runar ja Kyllikki sanoi:
En tiedä noista EU:n ulkopuolisista autotehtaista, että miten asia on hoidettu. vai onko.
Mutta varmuudella tiedän, että esim. Mercedes-Benzit ovat nykyisin samanhintaisia kaikkiin maihin. Nostivat oman ilmoituksensa mukaan portaittain hinnat muun Euroopan tasolle EU:n määräyksestä.
Ok. Tämäkin oli uusi tieto. Enkä kiistä sitäkään. Mersu siis myy autoja samaan hintaan esimerkiksi Liettuaan ja Luxebourgiin?

Sinänsä on mielenkiintoista miten nuo EU:n ulkopuoliset autotehtaat pystyvät pelaamaan syntyneellä tilanteella. Nehän voivat hinnoittelussaan ilmeisesti ottaa vapaasti huomioon kohdemaan elintason ja verotuksen.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
ettelbruck sanoi:
Tartti ihan nettisurffailla:

VW Golf 1.6 Comfortline 2D eri maissa:

16355€ Viro (255900eek)
17460€ Luxemburg
18890€ Ranska
19100€ Saksa
21261€ Itävalta
22920€ Suomi
24550€ Alankomaat
Muistelinkin että se oli suurinpiirtein tuon se hintaero pienimoottorisella Golffilla Suomen ja Saksan hinnoissa. Kun taasen malliston yläpää :
VW Golf R32 DSG 2D
48960€ Suomi
35500€ Saksa
Taitaa pikaisesti laskien ollakin jo 10% enemmän hintaeroa kuin pienellä koneella.
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Törni sanoi:
Suomessa on käsittäkseni Euroopan toiseksi halvimmat autot (siis ilman veroa). Vain Tanskassa taitaa olla halvempia autoja. Ainakin joitakin vuosia sitten tilanne oli tämä. Eli kyllä tuossa vinha perä on, että autotehtaat saattavat kääriä veroalen edun ainakin osittain liiveihinsä.

Jos tietoni on vanha, niin korjatkaa.
tämä tilanne pitää edelleenkin paikkansa.
 
Ylös