kc4197
Polliarvonnassa voittanut
- Liittynyt
- 13.6.2005
- Viestit
- 813
Tuulilassista leikeltyä :
---clip----
Uusien henkilöautojen ov-hintaan sisältyy autoveroa noin 25-26 % . Jos autovero poistetaan kokonaaan, se alentaa uusien autojen hintoja hieman enemmän, koska auton hintaan sisältyvä arvonlisävero määräytyy nykyistä pienemmästä hinnasta. Autoveron poistaminen alentaisi hintoja noin 30 %, puolittaminen noin 15 %.
Uusien autojen hinnat riippuvat kuitenkin myös autojen tehdashinnoista ja autokaupan (maahantuonti+jälleenmyyjä) myyntipalkkiosta.
Jos autotehtaat hinnoittelevat Suomeen tuotavat autot áutoveron alentamisen/poistamisen jälkeen nykyistä kalliimmiksi, kuluttajahinnat eivät välttämättä alene veron leikkaamista vastaavasti. Autotehtailla on varmasti halukkuutta pyrkiä saamaan Suomen markkinoilta nykyistä parempi hinta, koska hyvin monet autot myydään eurovaluutta-alueen halvimmilla tehdashinnoilla Suomeen.
Autotehtaiden välittömiä hinnankorotuspaioneita jarruttanee se, että autojen tehdashinnoista keskustellaan useimmiten pari kertaa vuodessa. Nyt voimassaolevilla tehdashinnoilla eletään monen maahantuojan kohdalla vuoden 2007 loppuun saakka. Sen jälkeenkin hintojen korostuspainetta hillitsee kova kilpailu markkinoilla. Uusien ei-hinnastossa aikaisemmin olleiden automallien tehdashinnat nousisivat kuitenkin luultavasti nopeammin.
----clip---
Täh! Onko autovero mukamas vain 25% auton hinnasta. Huh, mä kuvittelin harhaisessa mielessäni, että verojen osuus olisi yli puolet.
Ei tosta paljon kuluttajalle säästöön jää jos vaikka autoveroa pudotettaisiin "tuntuvat" 20% nykyistä pienemmäksi.Pikkuauton kohdalla puhuttanee siis noin 700-1000 euron "tuntuvasta" säästöstä - joka voi osittain mennä asiakkaan sijasta autobisnekselle.
"Tuntuva veron alennus" ei tässä tapauksessa ole synonyymi "suurelle hinnan alennukselle".
---clip----
Uusien henkilöautojen ov-hintaan sisältyy autoveroa noin 25-26 % . Jos autovero poistetaan kokonaaan, se alentaa uusien autojen hintoja hieman enemmän, koska auton hintaan sisältyvä arvonlisävero määräytyy nykyistä pienemmästä hinnasta. Autoveron poistaminen alentaisi hintoja noin 30 %, puolittaminen noin 15 %.
Uusien autojen hinnat riippuvat kuitenkin myös autojen tehdashinnoista ja autokaupan (maahantuonti+jälleenmyyjä) myyntipalkkiosta.
Jos autotehtaat hinnoittelevat Suomeen tuotavat autot áutoveron alentamisen/poistamisen jälkeen nykyistä kalliimmiksi, kuluttajahinnat eivät välttämättä alene veron leikkaamista vastaavasti. Autotehtailla on varmasti halukkuutta pyrkiä saamaan Suomen markkinoilta nykyistä parempi hinta, koska hyvin monet autot myydään eurovaluutta-alueen halvimmilla tehdashinnoilla Suomeen.
Autotehtaiden välittömiä hinnankorotuspaioneita jarruttanee se, että autojen tehdashinnoista keskustellaan useimmiten pari kertaa vuodessa. Nyt voimassaolevilla tehdashinnoilla eletään monen maahantuojan kohdalla vuoden 2007 loppuun saakka. Sen jälkeenkin hintojen korostuspainetta hillitsee kova kilpailu markkinoilla. Uusien ei-hinnastossa aikaisemmin olleiden automallien tehdashinnat nousisivat kuitenkin luultavasti nopeammin.
----clip---
Täh! Onko autovero mukamas vain 25% auton hinnasta. Huh, mä kuvittelin harhaisessa mielessäni, että verojen osuus olisi yli puolet.
Ei tosta paljon kuluttajalle säästöön jää jos vaikka autoveroa pudotettaisiin "tuntuvat" 20% nykyistä pienemmäksi.Pikkuauton kohdalla puhuttanee siis noin 700-1000 euron "tuntuvasta" säästöstä - joka voi osittain mennä asiakkaan sijasta autobisnekselle.
"Tuntuva veron alennus" ei tässä tapauksessa ole synonyymi "suurelle hinnan alennukselle".