Ayrton Senna Memorial

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zep sanoi:
Roland tuntuu olleen hyvää pataa suomalaisten kuskien kanssa. Ja kuten useasti olen täällä todennut, ajoi myös kisan Suomessa. Pitäis vaan kuva löytää jostain -itse asiassa minulla saattaa olla huonolaatuinen oma otos, mutta kun ei ole asiasta varmuutta...
Olihan se, osoituksena esim. Max Miko Roland Salo. Tosin mikäli olen oikein ymmärtänyt, Ratzenberger oli hyvää pataa kaikkien kanssa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jep, Ratzenberger oli oman käsitykseni mukaan sellainen sympaattinen kaikkien kaveri.

Eikös Roland ollut 80-luvulla aika kova nimi formula kolmosissa? Jotain tällaista muistelisin jostain kuulleeni.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No FormulaFord Festivalin Roland kävi käärimässä joskus 80-luvulla. Se oli silloin kova juttu. Kyllähän Roland oli rattimies, mutta taso oli tuolloin todella kova rata-autoilussa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Njoo, FFF:n Ratzenberger kävi pokkaamassa 1986, mutta ongelmana oli oikeastaan koko uran ajan rahoitus, Roland toimi myös mekaanikkona suuren osan Englannin urastaan. Lisäksi hän valehteli ikänsä kahdella vuodella (oikea syntymävuosi 1960, melkein kaikissa tiedoissa 1962), koska pelkäsi ikänsä estävän uran edistymisen. Festivaalivoitto poiki BMW-sopimuksen, 80-luvun loppupuolella Roland ajoi pitkän matkan kisoja tiimille samalla kun ajoi F3:sia Englannissa JJ:n kanssa. 90-luvun alun Ratzenberger vietti Japanissa Toyotan ratissa kestävyyskisoissa ja Formula Nippon-sarjassa, josta tuli yksi voittokin 1992. Mika Salon Roland tunsikin juuri noilta ajoilta.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Vappu oli hieman erilainen 10 vuotta sitten. Tuntuu, että sen viikonlopun tapahtumien käsittely on aivoissa vieläkin kesken. Miten nopeasti aika kuluukaan. :dunno:
 

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Joo, se on jo kymmenen vuotta Sennan kuolemasta. Perjantaina Rubens teki melkoiset piruetit, lauantaina Roland menehtyi ja sunnuntaina tuli vielä yksi mustan viikonlopun tapahtuma lisää. Oli kyllä aika järkyttävää nähdä, kun kopteri pörräsi paikalta ja asvaltille jäi verilammikko. Toivoin ja uskoin, että Senna olisi hengissä, mutta karmea totuus kerrottiin illan Ruutulipussa. Silloin tuli melko haikea olo ja formulat tuntuivat vähän aikaa kiinnostamattomille. Ja yhtä haikeana katselin Prismassa olevaa pahvi-Sennaa, muistaakseni Duracellin patterien vierellä. Tämä pahvi-Senna oli siellä vielä pitkään kuolemansa jälkeenkin. :nope:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Joo itsekkin latasin tuon 94 imolan kisan(kylläkin joku ulkomaalainen) ja poistin melkein heti, en katsonut kuin siihen saakka kuin Senna ajoi ulos, enempää ei kestänyt katsoa...:nope:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Musta Pekka sanoi:
Joo itsekkin latasin tuon 94 imolan kisan(kylläkin joku ulkomaalainen) ja poistin melkein heti, en katsonut kuin siihen saakka kuin Senna ajoi ulos, enempää ei kestänyt katsoa...:nope:
Viikonloppu oli todella surkea. Razenberger oli menehtynyt edellisenä päivänä ja Barichello oli aikaisemmin ajanut renkaisiin todella hurjan näköisesti.

Kilpailun lähdössä Pedro Lamy törmäsi Lehdon paikalleen jääneeseen autoon. Katsomoon lensi rengas ja yhdeksän katsojaa loukkaantui, kaksi vakavasti. Ja senhän me tiedämme mitä tapahtui kilpailussa.

Periaatteessa on uskomatonta miksei kilpailua ymmärretty keskeyttää viimeistään tuon Lamyn ja Lehdon kolarin jälkeen. Järki kuitenkin sanoo että tämä on typerää jälkiviisautta. Eihän kukaan peruuta kilpailua.

Italian lain mukaan tuolloin kilpailu olisi pitänyt keskeyttää jos joku siinä kuolee. Senna oli kuitenkin teknisesti hengissä niin pitkään että tuo pykälä pystyttiin kiertämään. Gerhard Berger sai tiettävästi tietää Sennan kohtalosta kesken kilpailun tivattuaan sitä tallilta. Berger ajoi tämän kuultuaan varikolle ja hänen autonsa työnnettiin pilttuuseen.
 
Viimeksi muokattu:

eduardo

Well-known member
Liittynyt
29.1.2000
Viestit
255
Sijainti
La Habana, Cuba
Alla Nigelin kommentti Autosportin sivuilla tässäkin toikissa käsiteltyyn Damon Hillin näkemykseen.

Kyllä Senna taisi ajovirheen tehdä, loppojen lopuksi.

Dear Nigel,
I've just read Damon Hill's comments regarding the death of Ayrton Senna at Imola, where he claims that Senna was at fault for the crash. I must admit that I, for one, was surprised by such comments at such a sensitive time, but I was wondering what your particular theory is regarding what caused the accident? Or will it remain a mystery forever?
Gavin Grace, Ireland

Dear Gavin,

Probably it will remain a mystery forever, but I don't see anything wrong in Damon Hill's advancing his theory that Senna simply made a mistake. Of course it's an explanation of the accident that many will not want to believe, but, as Damon points out, he is the only man alive who knows how it was to drive a Williams-Renault FW16 through Tamburello that weekend.

Certainly, I don't think Hill's theory can be discounted out of hand. Of course, as with Jim Clark's fatal accident at Hockenheim in 1968, there was a strong reluctance to accept that driver error could have been factor. Both men were revered, and no one wanted to believe either could have made a mistake.

In the case of Clark, there seems to be little doubt that his Lotus crashed because of tyre failure - probably he picked up a slow puncture, perhaps after running over debris from an earlier accident. Still, though, no one positively knows why Senna crashed. The most widely touted suggestion for a long time was that the Williams had suffered steering failure, but the telemetry refutes this, and Patrick Head - as honest a man as I known in motor racing - firmly believes that the steering was not at fault.

It is true that, before the restart, the power steering on Hill's car was disconnected, but that was purely as a precaution - there had been no opportunity, obviously, to examine Senna's car, and no one knew why it had gone off.

No one does to this day - not in any absolute sense. But I think we have to allow for the fact that Ayrton - driving absolutely at the limit - may have made a mistake. It's not a matter of making comments like this 'at a sensitive time' - yes, it's 10 years since he died, but frankly some would have been disapproving of Damon's remarks, whenever they had been made. It's his honestly held opinion, and he's absolutely entitled to express it - however much many won't want to agree with him.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
eduardo sanoi:
Kyllä Senna taisi ajovirheen tehdä, loppojen lopuksi.
niin, Mansellhan toteaa tuossa että Hillin näkemystä ei voi jättää laskuista pois...
siitä teit johtopäätöksen että loppujenlopuksi se oli ajovirhe? :D
Itse olen samaa mieltä tuon viimeisen lauseenkanssa...
"It's his honestly held opinion, and he's absolutely entitled to express it - however much many won't want to agree with him."

Mielipiteitä saa olla ja pitää, itse vaan en siltikään usko ajovirheeseen...
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K sanoi:
niin, Mansellhan toteaa tuossa että Hillin näkemystä ei voi jättää laskuista pois...
Ei taida kuitenkaan Manselin Nigel olla kyseessä, vaan Nigel Roebuck.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Tuo viikonloppu mullisti käsitystäni moottoriurheilusta aika tavalla. Itse olen sitä ikäluokkaa joka ei ennen Imolaa 94 ollut koskaan nähnyt kuolemaan johtanutta onnettomuutta kilparadoilla. Toki tarinat entisajan surmanloukkuohjusten uhreista oli kuultu, mutta silloin tuntui että se oli ennen ja nyt on nyt. Perjantaina jo säikähdin Barrichellon mälliä. Se näytti jo todella pahalta.. mutta valitettavasti täytyy todeta että se taisi vain vahvistaa luottamusta nykyautojen turvallisuuteen. Asiat näkee niin kuin ne haluaa nähdä.
Lauantaina tapahtui se mitä ei pitänyt tapahtua. :nope: Karmea shokki..
Sunnuntaina.. Olo oli niin epätodellinen että koko ajan odotin vain herääväni.

Tapahtuman käsittely on vielä kesken.. tuskin tulee koskaan päättymäänkään. Imolan jälkeen lakkasin uskomasta sokeasti tekniikkaan.. ehkä hyväkin asia sinänsä, tosin liian kova hinta..
Palailen tämän asian ääreen aina silloin tällöin, muutoinkin kuin vuosipäivinä. Pidän tärkeänä sitä ettei Imolaa unohdeta.. ei unohdeta sitä että vaikka turvallisuuden eteen tehdään pirusti hommia ja kaiken pitäisi olla hyvin, niin kuitenkin pahimman mahdollisuus on aina olemassa.


"I'm living my dream"




Keep on flying, Magic!
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K sanoi:
niin, Mansellhan toteaa tuossa että Hillin näkemystä ei voi jättää laskuista pois...
siitä teit johtopäätöksen että loppujenlopuksi se oli ajovirhe? :D
Itse olen samaa mieltä tuon viimeisen lauseenkanssa...
"It's his honestly held opinion, and he's absolutely entitled to express it - however much many won't want to agree with him."
Sennan taituruuden huomioon ottaen on vaikea uskoa ajovirheeseen. Tämä asia ohjaa monien näkemyksiä.

On helppo uskoa että Senna virhe oli inhimillinen. Hänen virheensä ehkä oli se, että hän nosti kriittisessä tilanteessa kaasupoljinta vain aavistuksen. Ehkä se oli virhe ja hän teki sen. Ehkä hän ei tehnyt virhettä ja fataaliin onnettomuuteen ei kyennyt kuljettaja vaikuttamaan. Emme saa koskaan tietää oikeaa vastausta.

Tiedossa olevien tosiasioiden valossa asiantuntijat voivat tehdä olettamuksia. Niin tai näin, se ei Sennan sädekehää himmennä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Re: Herätys

arzipuppy sanoi:
Olen kohtalaisen nuori formulafani, aloitin seuraamisen vasta vuonna 1997, ja tiiviin seuraamisen vasta vuonna 1999.
Täytyy myöntää, että minua on joskus ärsyttänyt tämä Ayrton Sennan jumalainen ylipalvonta.
Ja nytkin ärsytti, kun kymmenen vuotta on kulunut tuosta traagisesta onnettomuudesta, ja kaiken maailman dokumentit alkoivat taas pyöriä.

Sitten tapahtui jotakin. Ainoastaan tämän kolumnin lukeminen sai kyyneleet vierimään poskilleni. Mähän tajusin, että
mä en ole tiennyt mitään, en helvetissä yhtään mitään.
Meillä oli luokassa atk-tunti, ja itkin niin paljon, että mä jouduin poistumaan luokasta... mun elämäni on nytkin vähän niin ja näin, kaikki asiat ei oo ihan kunnossa, mutta ainoa asia, jota jaksan ajatella, on vain Senna, Senna, Senna...

Kiitos tästä loistavasta kolumnista... se palautti mut ajattelemaan, että tässä maailmassa on muitakin kuin vain minä itse.
Ayrton oli hieno mies. kiitos, Ayrton, että olet olemassa.
Vastaan hieman myöhään, mutta syyttäkää puolustusvoimia... Kannattanee lukea jotain ihan muuta kuin tuo kirjoitus ymmärtääkseen, miksi Sennaa niin arvostettiin. Aika monen ihmisen kuolemasta saa kirjoitettua koskettavan tarinan, muttei se tee heistä mitenkään erikoisia. Lue ennemmin, mitä tapahtui Estorilissa 1985 tai Doningtonissa 8 vuotta myöhemmin. Tai Sennan itsensä kuvaus aika-ajokierroksestaan Monacossa. Katsaus koko vuoteen 1993 käy myös hyvin. Tai etsi muiden kuljettajien kommentteja Sennasta. Kuvaus siitä, kuinka turboaikana Senna samaan aikaan jarrutti, vaihtoi alaspäin, käänsi mutkaan ja polki kaasua pitääkseen ahtopaineet ylhäällä on oma suosikkini. Tai...

Nigel Roebuckin palsta ( www.autosport.com ) on varsin hyvä paikka aloittaa.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Itteä kans mietityttää tää Sennan kuolema yhä.Liittyikö siihen jotain hämärää?Kosketti kovasti sillo 94,ku pikkupojan idoli meni tuusanmuuskaks siel tamburellossa.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Pitkästä aikaa pääsee kirjoittelemaan forumiin ja silmiin pisti heti tämä Senna juttu.

Alun artikkelit olivat hyviä, varmasti mieleenpainuvin jonka muistan loppu elämäni on Damon Hillin kommentit kilpa-ajajan tahdosta ajaa niin kovaa kuin pääsee. Tuo tahto on niin voimakas ja niin vahva, että se sulkee kaiken muun tieltään, tuota olen itsekin spekuloinut ja siitä kirjoittanut.

http://koti.mbnet.fi/minardos/iLe/onnettomuudet.php
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Juhis sanoi:
Kieltämättä, aika huono esimerkki, tuli vain ensimmäisenä mieleen tuon tapaisista ulosajoista. Todistanee kuitenkin aika hyvin, että kun auto lähtee lapasesta, niin ei siinä ole enää mitään tehtävissä.

Mielestäni täältä löytyvä seloste käy pätevästi läpi Sennan onnettomuutta. Kuvat kertovat mielestäni hyvin tapahtumien kulun, ja vahvistaa mielipidettäni ajovirheestä. Monen epäonnekkaan sattuman summa se oli, mutta ehkä onnettomuuden olisi voinut välttää ajolinjalla, jonka Senna oli aikaisemmin neuvonut Hillille, ja jota Hill kisassa käytti turva-auton jälkeen?

Näin taannoin varsin vakuuttavan dokumentin tuosta onnettomuudesta. Kohtalon sekunnit vaimikähänse nyt olikaan nimeltään. Siinä päädytiin kyllä tuohon kuvion osoittamaan tapahtumien kulkuun ja vakuuttavasti pystyyttiin osoittamaan ohjauksen toimineen loppuun asti.

Turva-auton takana köröttely laski maavaraa todella paljon siihen verrattuna, mitä sitä oli käytettävissä. Kylmät renkaat ovat sen verran pienemmät, että marginaalinen maavara häipyy olemattomiin. Normaalisti lähdössä renkaat ovat lämpimämmät renkaan lämmitiimien ansiosta. Mainitsivat kyllä luvutkin kuinka paljon rengas pienenee ja mikä se maavara oli, mutta enpäs muista niitä enää. Tuohon aikaan maaefektin maksimoimiseksi autoto yritettiin säätää mahdollisimman mataliksi. Sitä enemmän oli pitoa mitä matalampi auto oli. Huono puoli asiassa on se että pohjatessa pito romahtaa, kun ilman kulku esty.

Tallikaveriin nähden pienempi maavara selitettiin vai olikohan sen että annettiin ymmärtää Sennan halulla/kyvyllä ajaa lähempänä limittiä. Sennalla oli varmaan kovat halut saada pisteitä kun hän oli vienyt kauden aikaisemmat aika-ajot mutta shumi kisat ja karkaamassa pisteissä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
*wruuum*: ihan hyvää tekstiä olet kirjoittanut, mutta suosittelen käyttämään jokusen minuutin tuon tekstin oikolukemiseen ja korjaamiseen. Oli se kieliopillisesti niin hirveää luettavaa :) Ei mitenkään v*ttuiluna, ihan rakentavana kritiikkinä.



"ikäkin alkoi jo painaa yli 30-kymppisenä," Vanha on mies ollut jos ikää on löytynyt jo yli kolmatta sataa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös