BAR uusissa väreissä Kiinassa

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Harmi, puolestani BAR olisi saanut ajaa tuolla sinisellä autolla kisassakin. Se tavallinen väritys on vain jotenkin niin tylsä. Vähän räikeähän tuo sinikeltainen 555 on mutta vaihtelu virkistää.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Tuossa hyvä kuva...hieman rikottu sininen..hmmmmmmmm...

 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
berra67 sanoi:
Tuossa hyvä kuva...hieman rikottu sininen..hmmmmmmmm...

Tyylikäs väritys!
Olisi vain hauska nähdä sen maalarin ilme, joka joutuu paikkamaalaamaan nuo katteet mällin jälkeen. Nimittäin, ei ole kovin helppo urakka häivytellä tuollaiseen pintaan paikkauksia.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Juhis sanoi:
Tyylikäs väritys!
Olisi vain hauska nähdä sen maalarin ilme, joka joutuu paikkamaalaamaan nuo katteet mällin jälkeen. Nimittäin, ei ole kovin helppo urakka häivytellä tuollaiseen pintaan paikkauksia.
Juu ainahan ne korjaa nuo katteet sillä tavalla että pakkelia koloon ja maalia päälle.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tyylikäshän tuo uusi väritys on! Ainakin taatusti hienompi kuin entinen tylsä valkoinen väritys...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Makuasioita. Minusta valko-puna-harmaa oli turhia konstailematon PRO-meininkiä huokuva. Tuo sininen on vähän siirappinen - ikään kuin "tärkeintä on näyttää hyvältä" ;)
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
MikGo sanoi:
Juu ainahan ne korjaa nuo katteet sillä tavalla että pakkelia koloon ja maalia päälle.
Eihän noita kerran käytettäviä katteita kannata varastoonkaan tehdä useita, ja koska niitä käytetään vain testiautossa, kannattaa ne paikata ennemmin kuin alkaa uutta tekemään.

Ja nuohan on vain katteita, joten mitään vahvuuksia ei tarvitse ajatella. Eivätkä nuo taida edes pakkeleita käyttää, vaan erilaisia komposiittikittejä pinnan tasoitukseen. Korjaukset tehdään suoraan hiilikuidusta.

Ainut haitta katteiden korjauksesta olisi sen mahdollinen painolisä, ja ne muutamat grammat ei kyllä häiritse testiautossa, jolla jauhetaan rengastestit ja muut hanttihommat.

Voi olla, että tuo väritys ei enää hivelisi silmää samalla tavalla kuin yksinkertaisemmat yhdistelmät jos sitä koko kauden joutuisi katsomaan. Tälläiseen yhteen kisaan se vielä näyttää hienolta. Pahoin pelkään, että TV kuva ei näytä tuota autoa tyylikkäimmällä mahdollisella tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis sanoi:
Ja nuohan on vain katteita, joten mitään vahvuuksia ei tarvitse ajatella. Eivätkä nuo taida edes pakkeleita käyttää, vaan erilaisia komposiittikittejä pinnan tasoitukseen. Korjaukset tehdään suoraan hiilikuidusta.
ensinnäkin, kaikki lisäpaino on painoa kun auto kuskin kanssa painaa 600kg...
toisekseen, jos kate hajoaa, niin sitä ei korjata, hiilikuitua harvemmin edes pystytään korjaamaan, ja jos katteeseen tulee esmes kosketuksesta hankauma, niin luultavasti se vain hiotaan sileäksi ja maalataan uudestaan.... en usko että kittejä pahemmin käytetään noissa piireissä, varsinkaan huipputalleissa.
(ajattele jos tuos kate painaa jonkun muutaman kilon, ni montako % painoa lisää pakkeli siinä päällä tekisi?)
niinkun itse sanoit, kertakäyttö kamaahan nuo ovat pääosin...
rungon kylki saatetaan tasoittaa jollakin aineella, mutta jos siihen hiemanki isompi mälli tulee, niin vaihtoon sekin menee kun on turvallisuus kysymys...

Niin ja hieno tuo uusi väritys, harmi että FIA taas torpedoi tuonkin näkemisen itse kisassa...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K sanoi:
ensinnäkin, kaikki lisäpaino on painoa kun auto kuskin kanssa painaa 600kg...
toisekseen, jos kate hajoaa, niin sitä ei korjata, hiilikuitua harvemmin edes pystytään korjaamaan, ja jos katteeseen tulee esmes kosketuksesta hankauma, niin luultavasti se vain hiotaan sileäksi ja maalataan uudestaan.... en usko että kittejä pahemmin käytetään noissa piireissä, varsinkaan huipputalleissa.
(ajattele jos tuos kate painaa jonkun muutaman kilon, ni montako % painoa lisää pakkeli siinä päällä tekisi?)
niinkun itse sanoit, kertakäyttö kamaahan nuo ovat pääosin...
rungon kylki saatetaan tasoittaa jollakin aineella, mutta jos siihen hiemanki isompi mälli tulee, niin vaihtoon sekin menee kun on turvallisuus kysymys...

Niin ja hieno tuo uusi väritys, harmi että FIA taas torpedoi tuonkin näkemisen itse kisassa...
Niino mähän puhuin rengastesteissä ja muissa hanttihommissa perjantaina käytettävästä kolmosautosta ja sen katteista. Rengastestistä ei se muutama gramma lisäpainoa haittaa mitään. Ja noita kyseisiä katteitahan käytetään vain kolmosautossa perjantaina, vieläpä todennäköisesti vain tässä Kiinan kisassa, joten niitä katteita ei kannata varastoon tehdä hirmuista läjää.

Oikein kun nuo korjaa, saadaan niistä lähes yhtä kestäviä kuin ennen kolaria. Nykyään on sellaisia kittejä, että esim. West Systemsin Migrolight jauhetta kun sekoitetaan epoksiin, tulee tasoistuksesta kevyempää kuin esim. jos sivelis pintaan pelkkää epoksia ja hioisi pinnan sitten tasaiseksi. Joten painoa ei tule korjauksessa lisää kuin grammoja oikein tehtynä. Ja esimerkiksi rengastestissä ei sadat grammat tunnu missään. Näiden "faktojen" valossa mun mielestä ei siis olisi järkevää tehdä hirmuista läjää yhdessä kisassa käytettäviöä katteita varastoon. Ja se oli edellisen viestin pointti.

Puhuit siitä, että hajonnut kohta hiotaan ja maalataan vain päälle. Niinhän ne todennäköisesti tekevät. Ensimmäisessä viestissäni tähän toikkiin sanoinkin haluavani nähdä sen maalarin ilmeen, joka tuollaista pintaa joutuu paikkamaalaamaan. On nimittäin aika vittumoinen urakka.

Uskaltaisin olla toista mieltä siitä, että jos runkoon tulee vaikka halkeama, menisi runko samantien vaihtoon. Vaikka puhutaankin luokasta, jossa työnnetään rahaa hukkaan muutenkin, en usko talleilta löytyvän tuosta noin vaan uutta runkoa hajonneen tilalle, jonka takia rungot korjataan niin pitkään kuin mahdollista. Eikä tuollaisen F1-auton rungon valmistus tapahdu ihan hetkessä puhumattakaan siitä mitä se maksaa. Kyllä mulle on käsitykseksi jäänyt F1-medioita seuratessa, ettei runkoja vaihdella ihan tuosta noin vaan.

Kylläpäs saatiin taas toikki kauas pois itse aiheesta... :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Felix sanoi:
Tuon on pakko olla nopea! Se on jotenkin...niin futuristinen...aivan selkeästi tuolta jostain kaukaisuudesta...
On se. Tämän aamun harjoituksissa se on ainakin toistaiseksi selvästi nopein! :thumbup:

Miten näyttäisikään nopealta, kun ratissa olisi Häkk**** ;)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä niitä monokokkeja ei aleta juurikaan paikkailemaan... :nope: On kuitenkin kyseessä tärkein kantava rakenne ja on erittäin vaikea saada autoa säätöihin jos rungossa on edes halkeamia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep sanoi:
Kyllä niitä monokokkeja ei aleta juurikaan paikkailemaan... :nope: On kuitenkin kyseessä tärkein kantava rakenne ja on erittäin vaikea saada autoa säätöihin jos rungossa on edes halkeamia.
näin nimenomaan, jos unkoon halkeama tulee, on se entinen kilpailukäytössä.
käsittääkseni temait kuitenkin tekee hajonneista kasaamalla vielä ns. näyttelyissä kiertäviä autoja, koska siellä vain ulkonäöllä on merkitystä, ei kestävyydellä eikä painolla.
Monokokki on kantavaa rakennetta, tärkein yksittäinen turvallisuustekijä joten harva tiimi niillä leikkii, kyllä ne korvataan uusiin jos ei pystytä yhtä hyvää vääntöjäykkyyttä takaamaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Juhis sanoi:
Eikä tuollaisen F1-auton rungon valmistus tapahdu ihan hetkessä puhumattakaan siitä mitä se maksaa.
Jordanin "Head of Composite Design" Stephen Taylor kertoili tallin sivuilla vuonna 2002, että monokokin tekemiseen menee maksimissaan 2 viikkoa ja normaalisti n. 10 päivää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mansellillehan ne takoi uutta McLarenia '95 30 päivää. Onhan tuosta tosin jo kymmenen vuotta.

Olin kyllä lukevinani joskus, että kyllä ne noita monokokkejakin korjailee ja ihan hyvin tuloksin noin jäykkyyden kannalta, tosin paino nousee sikäli paljon, että ne siirretään varsin vikkelään testikäyttöön. Ja pienet tallit sitkottanee lähes samoilla rungoilla koko vuoden, Jordanilla lienee käytössään tälläkin hetkellä rungot 02 ja 03....

Juhikseen kyllä tässä asiassa luottaisin koska sillä pitäisi noista ihan oikeasti tietoa olla tämmösten arvailujen sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös