FO110K sanoi:
ensinnäkin, kaikki lisäpaino on painoa kun auto kuskin kanssa painaa 600kg...
toisekseen, jos kate hajoaa, niin sitä ei korjata, hiilikuitua harvemmin edes pystytään korjaamaan, ja jos katteeseen tulee esmes kosketuksesta hankauma, niin luultavasti se vain hiotaan sileäksi ja maalataan uudestaan.... en usko että kittejä pahemmin käytetään noissa piireissä, varsinkaan huipputalleissa.
(ajattele jos tuos kate painaa jonkun muutaman kilon, ni montako % painoa lisää pakkeli siinä päällä tekisi?)
niinkun itse sanoit, kertakäyttö kamaahan nuo ovat pääosin...
rungon kylki saatetaan tasoittaa jollakin aineella, mutta jos siihen hiemanki isompi mälli tulee, niin vaihtoon sekin menee kun on turvallisuus kysymys...
Niin ja hieno tuo uusi väritys, harmi että FIA taas torpedoi tuonkin näkemisen itse kisassa...
Niino mähän puhuin rengastesteissä ja muissa hanttihommissa perjantaina käytettävästä kolmosautosta ja sen katteista. Rengastestistä ei se muutama gramma lisäpainoa haittaa mitään. Ja noita kyseisiä katteitahan käytetään vain kolmosautossa perjantaina, vieläpä todennäköisesti vain tässä Kiinan kisassa, joten niitä katteita ei kannata varastoon tehdä hirmuista läjää.
Oikein kun nuo korjaa, saadaan niistä lähes yhtä kestäviä kuin ennen kolaria. Nykyään on sellaisia kittejä, että esim. West Systemsin Migrolight jauhetta kun sekoitetaan epoksiin, tulee tasoistuksesta kevyempää kuin esim. jos sivelis pintaan pelkkää epoksia ja hioisi pinnan sitten tasaiseksi. Joten painoa ei tule korjauksessa lisää kuin grammoja oikein tehtynä. Ja esimerkiksi rengastestissä ei sadat grammat tunnu missään. Näiden "faktojen" valossa mun mielestä ei siis olisi järkevää tehdä hirmuista läjää yhdessä kisassa käytettäviöä katteita varastoon. Ja se oli edellisen viestin pointti.
Puhuit siitä, että hajonnut kohta hiotaan ja maalataan vain päälle. Niinhän ne todennäköisesti tekevät. Ensimmäisessä viestissäni tähän toikkiin sanoinkin haluavani nähdä sen maalarin ilmeen, joka tuollaista pintaa joutuu paikkamaalaamaan. On nimittäin aika vittumoinen urakka.
Uskaltaisin olla toista mieltä siitä, että jos runkoon tulee vaikka halkeama, menisi runko samantien vaihtoon. Vaikka puhutaankin luokasta, jossa työnnetään rahaa hukkaan muutenkin, en usko talleilta löytyvän tuosta noin vaan uutta runkoa hajonneen tilalle, jonka takia rungot korjataan niin pitkään kuin mahdollista. Eikä tuollaisen F1-auton rungon valmistus tapahdu ihan hetkessä puhumattakaan siitä mitä se maksaa. Kyllä mulle on käsitykseksi jäänyt F1-medioita seuratessa, ettei runkoja vaihdella ihan tuosta noin vaan.
Kylläpäs saatiin taas toikki kauas pois itse aiheesta... :dunno: