Enpä tiedä, tuleeko siitä kilvanajoa jos rengasvalmistaja kertoo tekevänsä F1:siin tarkoituksella huonompia renkaita. Siis huonompia. Kehnot kumit alle, niin johan syntyy aksonia radalle. Minun mielestäni tässä on jotakin varsin nurinkurista. Harjoitteleeko Bridgestone samalla tekemään huonompia renkaita koska nykyiset Potenzat ja kumppanit kelpaavat jo joidenkin länsiautojenkin ensiasennusrenkaiksi. Radalla sitten kuka auto konttaa milloin minkäkinlaisten rengashuolien takia. Uskaltaako tässä itsekään lähteä nollakelissä märälle asfaltille viemään lasta päiväkotiin, jos tallin lattialämmitys on unohtunut illalla laittaa päälle. Ja se auto on kaiken lisäksi rengastettu ei vain vanhanaikaisin urarenkain vaan niissä on myös erittäin vaikeita poikittaisuria.
Formulaykkösten tekninen etumatka on nykyään kuin Kers konsanaan. Teepä niin kuin FIA kehoittaa tai määrää ja saat jonkin vaarallisen sähköisen ja pirun kalliin ylijännitepainon autoosi ja painojakauman kannalta vielä aivan väärään paikkaan. No tästä saadaan Bernien videopelikuvaruutuun jälleen yksi käyrä seurattavaksi ( vanha heppuli kun ihastui niihin lastenlastenlasten pleikkapeliä katsoessa ) ja hetkittäiset huimat sähkömoottorin voimat käyttöön - jota anorektian reunalle laihduttanut kuskit todella tarvitsevatkin. Paitsi, että tehoa on käytössä vain muutama sekunti kerrallaan ja muun ajan paremmassa balanssissa ajavat kerssittömät vanhanaikaiset autot ajavat karkuun - jos ovat saaneet ne ajettavat renkaat allensa.
Ja kun ohitustilanteisiin kerran pyritään, niin levennetään etusiipiä niin paljon, että se ohittaminen myös tuntuu. Mikäpä muu kruunaisia kuninkuusluokan kilvanajon kuin aika-ajoin sinne ripoteltavat etusiiven palaset. Tuo kierrätyskin on kuninkuusluokassa kehityksen kärjessä - niin nopeaksi vaihdettavaksi tuollainen auton etuosa on huimin teknisin kehitysaskelin saatu. Sille päiväkotireissulle, kylmin renkain suoritettuun uhkerohkeaan kyydittämiseen tuo metodi istuisi hyvin sinnekin. Formulat ovat tässä kuitenkin aivan kehityksen kärjessä. Missään muussa autoluokassa tuollainen siipienromutus tuollaisella tehokkuudella ei olisi mahdollista - ja vielä nykylaman budjettikatto uhkakuvanaan.
Ja tuo ohittaminen sehän on ylipäätään mahdollista kun tehdään auton aerodynamiikkaan rajoittavia sääntöjä siten, että huomattava osuus auton pidosta jakautuukin näille jo kehutuille ja kullekin tallille arvotuille renkaille. Siinä huippukuski ja hyvä auto kun saa oikein arvaamattomasti käyttäytyvät renkaat allensa niin tottakai pyrkimys eli ohitustilanteet siitä lisääntyvät. Aivan kuninkuusluokan arvolle sopivasti. Toisaalta - tähän liittyy pieni arvattavuus, koska jos renkaat ovatkin joku kerta melko tasalaatuisia ( mikä ei suinkaan ole tarkoitus - mutta joskun voi näin olla ) niin lasketaan osa autoista liikkeelle hieman erilaisin sääntötulkinnoin ja aerodynaamisin voimin - sillloin sekin arvattavuus selkeästi poistuu. Joskin - jos sekin on vaarassa tulla ennalta ennustettavaksi - voidaan protestien myötä katsoa pitääkö tulosluotteloita muokata viihdyttävämmäksi.
Nyt - vaikka palkkaisit aivan viimeisen päälle lahjakkaan kuskin. Käyttäisit valtavat voimavarat auton kehittämiseen. Laatisit loistavimmat taktiikat. Niin kuninkuusluokka näyttää kyntensä. Kukaan ei voi tietää kuka päätyy voittajaksi. Kuninkuusluokassa kenellä tahansa on mahdollisuus. Niin vanhalla Barrichellolla kuin jollakulla uudellakin kyvyllä. Kuka vain voi arvata oikein ja voittaa kisan.
Bensalasteista en nyt jaksanut edes puhua. Se on epäkohta nykyformuloissa joka vielä pitää ratkaista. Nyt nimittäin on tiedossa paljonko autoissa on bensaa ja joku voi matemaattisesti laskea, huomioida rengasvaihtelut, kersit, lisäpainot ja kersin puuttumisen ja siitä päästä jonkinlaiseen johtopäätökseen kuka kuskeista oli oikeasti taitavin ja nopein. Ja se semmoinen laskeminen vie kuninkuuslajista kaiken jännityksen ja arvaamattomuuden. Latistaa jännitteen jopa tasolle jossa ei pärjätä 24h-sarjalle tai edes soccerille.
Vanhaan tylsään aikaan - voitteko kuvitella: rengasvalmistajat tekivät Formuloihin niin hyviä renkaita kuin vain osasivat. Ja silloin ei edes aerodynamiikka ollut niin säänneltyä kuin nykyisin. Parhain moottori ja usein varsin onnistunut auto aerodynaamisin ratkaisuin sekä tallin nopein kuski voitti niin aika-ajot kuin joskus kisankin. Erittäin ennustettavan tylsää nykymenoon verrattuna.
Ai - tyttö hyvä. Mennään linja-autolla. No ne renkaat - ne on aivan kylmät. Lisäksi söin tukevan aamiaisen etkä olisi painonkaan vuoksi voinut tulla autoon koska laitoin autoon sen sähkömoottorin. Tai siis ylijänniteasennusoikeuksin auktorisoitu asentaja laittoi sen sinne eilen ja kallis mies olikin. Ensi kerralla sitten mennään päiväkotiin sen avulla jopa 4 sekuntia nopeammin. Ja autossa on aivan uusi keulapalakin päiväkotikaveriesi ihmeteltäväksi - laitoin pinkin tällä kertaa. Malta nyt vain huomiseen.
Formulaykkösten tekninen etumatka on nykyään kuin Kers konsanaan. Teepä niin kuin FIA kehoittaa tai määrää ja saat jonkin vaarallisen sähköisen ja pirun kalliin ylijännitepainon autoosi ja painojakauman kannalta vielä aivan väärään paikkaan. No tästä saadaan Bernien videopelikuvaruutuun jälleen yksi käyrä seurattavaksi ( vanha heppuli kun ihastui niihin lastenlastenlasten pleikkapeliä katsoessa ) ja hetkittäiset huimat sähkömoottorin voimat käyttöön - jota anorektian reunalle laihduttanut kuskit todella tarvitsevatkin. Paitsi, että tehoa on käytössä vain muutama sekunti kerrallaan ja muun ajan paremmassa balanssissa ajavat kerssittömät vanhanaikaiset autot ajavat karkuun - jos ovat saaneet ne ajettavat renkaat allensa.
Ja kun ohitustilanteisiin kerran pyritään, niin levennetään etusiipiä niin paljon, että se ohittaminen myös tuntuu. Mikäpä muu kruunaisia kuninkuusluokan kilvanajon kuin aika-ajoin sinne ripoteltavat etusiiven palaset. Tuo kierrätyskin on kuninkuusluokassa kehityksen kärjessä - niin nopeaksi vaihdettavaksi tuollainen auton etuosa on huimin teknisin kehitysaskelin saatu. Sille päiväkotireissulle, kylmin renkain suoritettuun uhkerohkeaan kyydittämiseen tuo metodi istuisi hyvin sinnekin. Formulat ovat tässä kuitenkin aivan kehityksen kärjessä. Missään muussa autoluokassa tuollainen siipienromutus tuollaisella tehokkuudella ei olisi mahdollista - ja vielä nykylaman budjettikatto uhkakuvanaan.
Ja tuo ohittaminen sehän on ylipäätään mahdollista kun tehdään auton aerodynamiikkaan rajoittavia sääntöjä siten, että huomattava osuus auton pidosta jakautuukin näille jo kehutuille ja kullekin tallille arvotuille renkaille. Siinä huippukuski ja hyvä auto kun saa oikein arvaamattomasti käyttäytyvät renkaat allensa niin tottakai pyrkimys eli ohitustilanteet siitä lisääntyvät. Aivan kuninkuusluokan arvolle sopivasti. Toisaalta - tähän liittyy pieni arvattavuus, koska jos renkaat ovatkin joku kerta melko tasalaatuisia ( mikä ei suinkaan ole tarkoitus - mutta joskun voi näin olla ) niin lasketaan osa autoista liikkeelle hieman erilaisin sääntötulkinnoin ja aerodynaamisin voimin - sillloin sekin arvattavuus selkeästi poistuu. Joskin - jos sekin on vaarassa tulla ennalta ennustettavaksi - voidaan protestien myötä katsoa pitääkö tulosluotteloita muokata viihdyttävämmäksi.
Nyt - vaikka palkkaisit aivan viimeisen päälle lahjakkaan kuskin. Käyttäisit valtavat voimavarat auton kehittämiseen. Laatisit loistavimmat taktiikat. Niin kuninkuusluokka näyttää kyntensä. Kukaan ei voi tietää kuka päätyy voittajaksi. Kuninkuusluokassa kenellä tahansa on mahdollisuus. Niin vanhalla Barrichellolla kuin jollakulla uudellakin kyvyllä. Kuka vain voi arvata oikein ja voittaa kisan.
Bensalasteista en nyt jaksanut edes puhua. Se on epäkohta nykyformuloissa joka vielä pitää ratkaista. Nyt nimittäin on tiedossa paljonko autoissa on bensaa ja joku voi matemaattisesti laskea, huomioida rengasvaihtelut, kersit, lisäpainot ja kersin puuttumisen ja siitä päästä jonkinlaiseen johtopäätökseen kuka kuskeista oli oikeasti taitavin ja nopein. Ja se semmoinen laskeminen vie kuninkuuslajista kaiken jännityksen ja arvaamattomuuden. Latistaa jännitteen jopa tasolle jossa ei pärjätä 24h-sarjalle tai edes soccerille.
Vanhaan tylsään aikaan - voitteko kuvitella: rengasvalmistajat tekivät Formuloihin niin hyviä renkaita kuin vain osasivat. Ja silloin ei edes aerodynamiikka ollut niin säänneltyä kuin nykyisin. Parhain moottori ja usein varsin onnistunut auto aerodynaamisin ratkaisuin sekä tallin nopein kuski voitti niin aika-ajot kuin joskus kisankin. Erittäin ennustettavan tylsää nykymenoon verrattuna.
Ai - tyttö hyvä. Mennään linja-autolla. No ne renkaat - ne on aivan kylmät. Lisäksi söin tukevan aamiaisen etkä olisi painonkaan vuoksi voinut tulla autoon koska laitoin autoon sen sähkömoottorin. Tai siis ylijänniteasennusoikeuksin auktorisoitu asentaja laittoi sen sinne eilen ja kallis mies olikin. Ensi kerralla sitten mennään päiväkotiin sen avulla jopa 4 sekuntia nopeammin. Ja autossa on aivan uusi keulapalakin päiväkotikaveriesi ihmeteltäväksi - laitoin pinkin tällä kertaa. Malta nyt vain huomiseen.
Viimeksi muokattu: