Bosse huolissaan voiton arvon laskusta...

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Niin Bosse toi ilmi huolen siitä, että nyt kun ralliin tuli F1-tyylinen piste-järjestelmä. Voittaja saa edelleen 10 pistettä, mutta rallin kakkonen saa tulevaisuudessa 8 pistettä...

On ihan hyvä, että pisteitä jaetaan kahdeksalle parhaalle, mutta voittajan pisteiden pito ennallaan on ollut virhe...

Lasse Erola kysyy oikeutetusti tämän päivän ilta-sanomissa sitä, että miksi voittajan pistemäärää ei voitu nostaa 12 pisteeseen???

Tässä vielä tämä uutinen:

Ralliautoilun hallitseva maailmanmestari Marcus Grönholm kertoo uutistoimisto Reutersille, ettei osaa arvostaa MM-rallien uutta pisteystysjärjestelmää, jossa pisteillä palkitaan osakilpailujen kahdeksan parasta ajajaa.

Grönholmin mielestä voittaja ei jatkossa saa tarpeeksi arvostusta saavutukselleen, vaan jatkossa ajajat ryhtyvät taktikoimaan, koska kakkostilasta saa vastedes kahdeksan pistettä aiemman kuuden asemesta. Mestaruus on saavutettavissa ilman ainuttakaan osakilpailuvoittoa.

Ensi kaudella rallin MM-osakilpailujen kahdeksan parasta palkitaan pistejärjestelmällä 10-8-6-5-4-3-2-1. Vuosina 1997-2002 pisteitä annettiin kuudelle parhaalle järjestelmällä 10-6-4-3-2-1.

Toimitus / Sportti.com

<small>[ 07-01-2003, 19:12: Message edited by: patriot ]</small>
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Toihan Bosselle ihan hyvä sääntö pitkällä juoksulla, kun vuosien kuluessa huippuvauhti laskee ja varmuus lisääntyy.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Norman:
Toihan Bosselle ihan hyvä sääntö pitkällä juoksulla, kun vuosien kuluessa huippuvauhti laskee ja varmuus lisääntyy.
No Bossea tuo ei nyt koske siinä mielessä, että viime kaudella mies oli supernopea, mutta myös äärimmäisen varma....

Bosse ajaa kuitenkin enää kaksi vuotta enkä usko nopeuden vielä siinä ajassa katoavan... Varmuuttakaan ei enää edellistä kautta enempää saa juuri lisättyä.

12 pistettä voitosta palauttaisi voiton arvon. Voittaja on kuitenkin voittaja, ja se pitäisi näkyä pisteissäkin.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Niin luulisi sopivan Grönholmin "budjetointi" ajatteluun joka on ollut juuri se ettei joka kisassa tarvitse voittaa.

Musta olisi ollut parempi: 10-7-6-5-4-3-2-1.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mitä jos jaettaisiin vaikkapa 0.25 pistettä jokaisesta pätkävoitosta? Tämä paitsi lisäisi voitontahtoa, myös estäisi lopun "varmistelun". Eli jos vikana päivänä on minuutin kaula, ei silti olisi varaa varmistella, sillä perässä ajavat voisivat pienentää piste-eroa ajamalla EK-pohjia?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jokin tuonkaltainen "bonus" olisi kyllä ihan mielenkiintoinen kuten Fykkösten paalupaikasta palkitseminen.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Jacques:
Mitä jos jaettaisiin vaikkapa 0.25 pistettä jokaisesta pätkävoitosta? Tämä paitsi lisäisi voitontahtoa, myös estäisi lopun "varmistelun". Eli jos vikana päivänä on minuutin kaula, ei silti olisi varaa varmistella, sillä perässä ajavat voisivat pienentää piste-eroa ajamalla EK-pohjia?
Romua ja rutkasti. Halvaantumisia ja käsipuolia kuljettajia....
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
patriot:
Norman:
Toihan Bosselle ihan hyvä sääntö pitkällä juoksulla, kun vuosien kuluessa huippuvauhti laskee ja varmuus lisääntyy.
No Bossea tuo ei nyt koske siinä mielessä, että viime kaudella mies oli supernopea, mutta myös äärimmäisen varma....

Bosse ajaa kuitenkin enää kaksi vuotta enkä usko nopeuden vielä siinä ajassa katoavan... Varmuuttakaan ei enää edellistä kautta enempää saa juuri lisättyä.

12 pistettä voitosta palauttaisi voiton arvon. Voittaja on kuitenkin voittaja, ja se pitäisi näkyä pisteissäkin.
Ei tommosia kausia tule liukuhihnalta edes Bosselle. Varmuus voi kadota, kun ponnistus mäkikotkalta. Kysy vaikka Tommi Mäkiseltä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Norman:
patriot:
Norman:
Toihan Bosselle ihan hyvä sääntö pitkällä juoksulla, kun vuosien kuluessa huippuvauhti laskee ja varmuus lisääntyy.
No Bossea tuo ei nyt koske siinä mielessä, että viime kaudella mies oli supernopea, mutta myös äärimmäisen varma....

Bosse ajaa kuitenkin enää kaksi vuotta enkä usko nopeuden vielä siinä ajassa katoavan... Varmuuttakaan ei enää edellistä kautta enempää saa juuri lisättyä.

12 pistettä voitosta palauttaisi voiton arvon. Voittaja on kuitenkin voittaja, ja se pitäisi näkyä pisteissäkin.
Ei tommosia kausia tule liukuhihnalta edes Bosselle. Varmuus voi kadota, kun ponnistus mäkikotkalta. Kysy vaikka Tommi Mäkiseltä.
Toki.... Mutta pysyihän Tommikin varmana neljän mestaruuden verran.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ehkä Marcus ajattelee asiaa hieman suuremmassa mittakaavassa kuin oman menestyksen kannalta.

Kilpailullisestihan ajatellen voiton pitäisi olla aina arvokas. Mielestäni mestaruus pitäisi mennä sellaiselle kuljettajalle joka voittaa eniten kisoja kauden aikana.

Urheilullisesti ajatellen on täysin absurdia jos kilpa-ajajan kannattaa tyytyä kakkossijaan. Myös katsojat kärsii, kun kuljettajat eivät aja niin äärirajoilla.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Joo tuntuu olevan pientä paniikkia tuolla F1:ten puolella ja muutospaineet ovat jo tarttuneet ralliinkin. Jotenkin tuntui hätäiseltä tuo rallipuolen pistelaskun muuttaminen. Olisivat katsoneet vuoden miten Fykkösissä sujuu ja sitten lähteneet plakioimaan jos homma toimii. Pahimmillaan pistelaskuja muutetaan taas ensi vuonna ja sitten taas seuraavana...

Oma hohtonsa on ollut kun on voinut vertailla edellisten vuosien mestaruustaistelun tilanteita eri vaiheissa kautta, mutta täytynee kehitellä vaikka joku prosentuaalinen mittari jolla voi verrata uuden ja vanhan pistelaskusysteemin tuottamia tilanteita eek!
 

krigsman

Well-known member
Liittynyt
3.12.1999
Viestit
192
Sijainti
Tampere, Finland
Rallipuolella pistesysteemin muuttaminen ei ole niin uutta kuin formuloissa. Vielä 90-luvun alussa pisteitä annettiin kymmenelle parhaalle järjestyksessä 20-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1, olikohan vielä jotain muutakin systeemiä. Kankkunenkin oli vahvasti mukana vuoden 1992 MM-taistossa, vaikkei tainnut voittaa yhtään tai vain yhden kilpailun tuonna vuonna.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
krigsman:
Rallipuolella pistesysteemin muuttaminen ei ole niin uutta kuin formuloissa. Vielä 90-luvun alussa pisteitä annettiin kymmenelle parhaalle järjestyksessä 20-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1, olikohan vielä jotain muutakin systeemiä. Kankkunenkin oli vahvasti mukana vuoden 1992 MM-taistossa, vaikkei tainnut voittaa yhtään tai vain yhden kilpailun tuonna vuonna.
Tuolla systeemillä voiton arvo vielä säilyisi, koska voitosta saa kuitenkin 5 pistettä kakkossijaa enemmän..... Kun nyt voimaan tulleella pistejärjestelmällä voittaja saa vain 2 pistettä enemmän.

<small>[ 08-01-2003, 14:53: Message edited by: patriot ]</small>
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
krigsman:
Rallipuolella pistesysteemin muuttaminen ei ole niin uutta kuin formuloissa. Vielä 90-luvun alussa pisteitä annettiin kymmenelle parhaalle järjestyksessä 20-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1, olikohan vielä jotain muutakin systeemiä.
Tää oli mun mielestä se ehdottomasti paras systeemi. Selvitti samalla myös yksityiskuskien kuninkuuden samalla asteikolla.
 

krigsman

Well-known member
Liittynyt
3.12.1999
Viestit
192
Sijainti
Tampere, Finland
patriot:
krigsman:
Rallipuolella pistesysteemin muuttaminen ei ole niin uutta kuin formuloissa. Vielä 90-luvun alussa pisteitä annettiin kymmenelle parhaalle järjestyksessä 20-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1, olikohan vielä jotain muutakin systeemiä. Kankkunenkin oli vahvasti mukana vuoden 1992 MM-taistossa, vaikkei tainnut voittaa yhtään tai vain yhden kilpailun tuonna vuonna.
Tuolla systeemillä voiton arvo vielä säilyisi, koska voitosta saa kuitenkin 5 pistettä kakkossijaa enemmän..... Kun nyt voimaan tulleella pistejärjestelmällä voittaja saa vain 2 pistettä enemmän.
Suhteellisesti ottaen ero kuitenkin oli hyvin samaa luokkaa ja oikeastaan vain sillä on merkitystä kauden lopussa. Uudella systeemillä kahdeksaa voittoa vastaa kymmenen kakkossijaa, tuossa vanhimmassa systeemissä suhde on hyvin samankaltainen.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Uuden pistejaon mukainen (v. 2002 tulokset)

1. Grönholm 89 pts
2. Solberg 55 pts
3. Sainz 53 pts
4. C McRae 50 pts
5. Burns 49 pts
6. Rovanperä 46 pts
7. Märtin 39 pts
8. Panizzi 37 pts
9. Mäkinen 32 pts
10.Loeb 26 pts
11.Bugalski 11 pts
12.Gardemeister 9 pts
13.Rådström 7 pts

v. 2002 pisteet
1. Marcus GRONHOLM (FIN) 77 pts
2. Petter SOLBERG (N) 37 pts
3. Carlos SAINZ (E) 36 pts
4. Colin MCRAE (GB) 35 pts
5. Richard BURNS (GB) 34 pts
6. Gilles PANIZZI (F) 31 pts
7. Harri ROVANPERA (FIN) 30 pts
8. Tommi MAKINEN (FIN) 22 pts
9. Marko MARTIN (EST) 20 pts
10.Sébastien LOEB (F) 18 pts
11.Philippe BUGALSKI (F) 7 pts
12.Thomas RADSTROM (SUE) 4 pts
13.Toni GARDEMEISTER (FIN)3 pts

Panizzi olisi ollut suurin häviäjä, Märtin ja Rovanperä hyötyjiä.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
En nyt yhtäkkiä osaa perustellusti sanoa miten pisteitä pitäisi missäkin FIA:n luokassa jakaa, mutta ihmetellä täytyy, että mikä helevatan pakko ne pisteet on joka jeesuksen luokassa jakaa samalla tavalla, vaikka kyse on täysin erityyppisistä mestaruussarjoista. Tympein esimerkki sokeasta yhtenäistämisestä on se, että FIA:n ulkopuolisen DTM:n pitää apinoida Formula 1/WRC/FIA GT -mallista pistelaskua.
Jos joku tietty malli pitää aivan väkisin ottaa universaaliksi malliksi, niin olkoon se vaikka Champ Car -kaava (20-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1 +piste paalupaikasta ja piste suurimmasta määrästä johdossa ajetuista kierroksista).
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
ettelbruck:
krigsman:
Rallipuolella pistesysteemin muuttaminen ei ole niin uutta kuin formuloissa. Vielä 90-luvun alussa pisteitä annettiin kymmenelle parhaalle järjestyksessä 20-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1, olikohan vielä jotain muutakin systeemiä.
Tää oli mun mielestä se ehdottomasti paras systeemi. Selvitti samalla myös yksityiskuskien kuninkuuden samalla asteikolla.
Juu, muuten samaa mieltä, mutta miksi ei 10, kun tossa on 11. Skoota pisteille!
 
Ylös