BRC Historia

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tässä kai osallistujalistaa Manx national rallyyn:

https://www.rallies.info/webentry/2013/manxnational/entries.php?type=u&combined=1

Monipuolista kalustoa mukana. Olisi mukava myös kuulla, kuinka eri tavoin Manxin kartturointiin valmistautuminen eroaa vaikkapa pohjoismaisista soraränneihin valmistautumisesta.

Myös IOMTT alkaa 27 pvn päästä, joten saarella motorsporttia riittää.

Paluu BRC aiheeseen, pohdin tuossa, että millaisia kausibudjetit mahtavat olla BRC:n eri luokissa? Entä millaisia mahtavat olla esim. JWRC:n kiertämisessä? Tuli vaan mieleen kun Korhonen nyt kai R3 BRC:ssa, Amberg ja Nieminen JWRC.
 
Viimeksi muokattu:

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Jossain välissä päivittävät tuon osallistujalistan lähtöjärjestyksellä nettiinkin. Me lähdetään numerolla 54. Omasta mielestä ihan hyvä numero perusharrastajalle 94 auton joukosta. Sääli kun tuo yksi metro joutui perhesyiden takia perumaan osallistumisen, mutta onhan tuolla muutakin erikoisempaa kalustoa.

Näin kartturin näkökulmasta valmistautuminen on vienyt aika paljon aikaa normi SM:ään verrattuna. SM:t menee aika rutiinilla, joten nyt on pitänyt yrittää olla vähän enemmän hereillä. Eniten aikaahan on tietysti mennyt nuottien kanssa. Kuski käyttää "McRae" numeronuotteja. 6 on täys ja 1 hitain. Nuo on itselle helpompi opetella lukemaan englanniksi, kuin kuvaavat nuotit. Kielen lisäksi on tullut paljon katottua incareja ja opiskeltua miten kiire on lukemisen rytmityksen kanssa. Nuotituksen kanssa auttaa se, että Briteissä on mahdollista tilata Pattersonsin valmiita nuotteja joita meinattiin käyttää runkona, koska nuotitus on meidän autokunnalla aika lyhyt. Säännöt sallisivat käyttää nuotitukseen kaksi päivää. Vielä enemmän auttaa, kun reitti julkaistaa jo hyvissä ajoin ja paikallisilta saatiin nyt joihinkin tunnettuihin rypöpaikkoihin nuottia. Ne on kerennyt kokeilla mitkä paikat on liukkaita kuivallakin tai mistä lentää yllättävästi kisavauhdissa.

Elämäni ensimmäisen assurallin ollessa kyseessä on tietysti pitänyt mietiskellä vauhteja, pomppuja, tiestön kapeutta/leveyttä, sade-/kuivakeli jne asioita. Tuossa tietysti auttaa se, että kuski on ajanut ennenkin Isle of Manilla ja paikallisilta tuli noista rypöpaikoista varoitusta.

Säännöt tuli luonnollisesti luettua aika tarkkaan läpi. Ajokamat, katsastusrutiinit, aikataulut jne. Ulkomaille myös huomioitava kilpailijavakuutuksen ottaminen. Kilpailuhan on kohtuullisen pitkä ja kaksipäiväinen. Perjantai-iltana aloitellaan ja lauantaina jatketaan. Noin 115 mailia pätkiä(2 x 58) ja ekan päivän maalissa ollaan noin klo 23.10. Pitää kiinnittää huomiota, että syö tarpeeksi(tankkaa jo ennakkoon) ja väsyhän varmasti meinaa tulla kun oma kroppa on Suomen ajassa jo 1.10. Seuraavana aamuna meidän lähtöaika jossain 9-10 välissä. Lähtöaika määräytyy perjantain tulosten perusteella.

Brittisarjaan budjetti riippuu paljolti ajaako omalla autolla vai vuokraako auton paikanpäältä.
JunnuWRC:hen kannattaa laskea kausibudjetti jonnekin 180-200k€ välille. M-Sportin sarjamaksun lisäksi kun budjetoi yhden isomman ulosajon ja siihen
10k€ korjuutuksen, lennot, hotellit, nuottiauton vuokrat+bensat, henk koht kilpailijavakuutuksen, testien/nuottitreenien ajelun kotimaassa/ulkomailla. Rahaa palaa, mutta onhan tuo halpaa verrattuna WRC-kokeiluihin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Pitää kiinnittää huomiota, että syö tarpeeksi(tankkaa jo ennakkoon) ja väsyhän varmasti meinaa tulla kun oma kroppa on Suomen ajassa jo 1.10. Seuraavana aamuna meidän lähtöaika jossain 9-10 välissä. Lähtöaika määräytyy perjantain tulosten perusteella.
Hae Lidl:stä valmispastoja. Hyvänmakuisia ja niillä saa mukavasti hiilareita elimistöön. Niitä popsin pari päivää ennen puolimaratonia. hyvin pärjäsi :ahem:
Lyhyitä sokereita ei kannata syödä, on illalla muuten ihan sekaisin.
Ilta on pitkä, mutta aamu taasen todella myöhäinen, Suomen aikaa :thumbup:
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
http://results.djames.org.uk/results/index.php?EventID=240&m=50

Tuolta tuloksia sieltä Man-saarelta jossa Susiraja oli kartturoimassa... Näköjään luokkavoitto tuliaisina joten onnittelut siitä... Jotain raporttia lienee odotettavissa???
No olihan tuo aikamoinen seikkailu. Tosiaan luokkavoitto tuli, kun luokkia oli varmaan se parikymmentä :tongue: Tuolla national B:n puolellakin taidettiin kärjelle jäädä 5-10min. No eipä tuolta tulosta lähdetty hakemaan.

Hauskaahan oli ja tapahtumia riitti. Saaren mikroilmastoa ei usko todeksi ennen kuin itse näkee! Yhdessä kohtaa tulee kaatamalla vettä ja toisessa paistaa aurinko. Lauantain ekasta huollosta lähdettiin raekuuron keskellä slicksit alla ja 7km päässä pätkällä oli ihan hyvä keli vetää kuivan kelin renkailla. Edelliset pätkät oltiin ajettu kaatosateessa :eek:

Perjantai-iltanahan tosiaan aloteltiin. Nuotit oli tosin vähän mitä sattuu. Pattersonin valmisnuotit oli "aika" suuntaa antavia ja paikallisilta saadut nuotit muuten hyviä, mutta välimatkat joka paikassa about puolet liian lyhyitä. Tyhjää parempi ja sopeutumiskyvyllä pääsee pitkälle... Kuskikin ajellut nuottikisoja vain reilun vuoden joten otti joissain kohti varman päälle. Tai oikeastaan ajoi osan pätkistä varman päälle ja toisilla aina syttyi. Riippui vähän mielialasta. Pimeällä ajettiin kaikki perjantain pätkät. Nuotinluku lontooksi sujui koko ajan ihan OK. Hemmetisti vaan vaatii ajatustyötä suomen kieleen verrattuna ja lukeminen piti välillä aloittaa normaalia aikaisemmin, kun ei vaan osaa niin nopeasti sylkeä sanoja kuin suomeksi.

Yleisöeekoot 3 ja 4 Ramseyn keskustassa voitti Suomen perinteiset raviratapyöritykset 6-0. Päästiin ajelemaan lyhyt veto paikallista rantakatua pitkin. Ek 5 peruttiin onnettomuuden takia. Ilmeisesti auto osui vähän pariin katsojaan. Ei kuitenkaan kait mitäään vakavampaa. Kutosella jossain autonlevyisellä tiellä risteyksessä ihan kävelyvauhdilla raapaistiin takalokari kiviseinään. No huollossa paljastui, että oltiinhan me silitetty koko kylki ;) Kuulosti vaan takanurkalta. Kaiken muun lisäksi kyseessä vielä kuskin puoli. Omituista sekin :D Seiskan lopussa hipastiin eturengas puhki jonnekin ja hirveällä munkilla eekoo kasi peruttiin, koska kyseessä sama pätkä kuin vitonen. Poliisit oli vielä pätkällä tutkimassa onnettomuutta. Sen takia toinenkin ajokerta peruttiin. Oli siis hyvin aikaa vaihtaa seiskan jälkeen siirtymällä rengas. Iltahuollossa jelppasin meidän kahta mekaanikkoa ja kuskia auton kanssa, jotta päästiin kaikki aikaisemmin iltapalalle ja syömään. Siltikin yöunet jäivät 5,5 tunnin korville.

Lauantai meni ilman suurempaa ohjelmaa. Pari pätkää oli vähän myöhässä ja paikallisten ratkaisu oli laittaa autot reitille 30s välein. Muutenkin meininki oli aika leppoisaa at-asemilla. Autot köröttelivät enemmän tai vähemmän omalla minuutillaan alueella ja ojensivat samoin tein kortin. Pyysivät sitten kirjaamaan oman minuuttinsa paperiin. Sama homma katsastuksessakin. Omalla puolella tunnilla olisi pitänyt mennä, mutta kaikki olivat jonossa milloin huvittaa.

Paikallisten kuskien ja karttureitten kanssa oli ihan hauskaa tarinoida. Ymmärrettävästi jonkin verran ihmetystä herätti, kun olin tullut Suomesta kartturoimaan. Kiva kokemus ja maisemat ihan jotain muuta, kuin Suomessa. Tiestökin oli kaikkea mahdollista. Isoo, pientä, nopeeta, hidasta, pomppusta, tasasta, puhdasta, mutasta, kuivaa, märkää. Pitää jossain välissä kirjoitella blogin puolelle tarinaa ja laitella kuvia. Samassa huoltopilttuussa oli jopa McRaen entinen legacykin. Oli tosin jo omistajan mukaan tehty 100% kierrätetyistä materiaaleista, kun Colininkin jälkeen oli jokusen kerran osumaa saanut.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Tiukaksi menee... Ennen viimeistä pätkää Korhonen johtaa 0.1sek... Aamun ekalla ilmeisesti ollut jotain Korhosella kun jäi reilu puoliminuuttia pohjista...

E: Ja Jukan voittoon parilla sekunnilla päättyi ralli... Lostava suoritus tuolla assu-kokemuksella...
 
Viimeksi muokattu:

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
On se jumalauta kova! 2s erolla tosiaan voitto! Kaks kisaa ja kaksi voittoa, mahtavaa! :alppu:
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Mukava kun Korhosella tää vuosi on lähteny sujumaan hyvin briteissä. Viime vuonna ei ollu näin helppoo sillä fabialla. Mukavan näköstä kattoa incaria citikan kyydistä assulla. Ihan vauhdikkaalta näyttää :thumbup:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Korhosen tittelijahti jatkuu viikonloppuna. Scottish Rally ajetaan Skotlannin lounasnurkassa, kisakeskuksena Dumfries.
Eipä paljon ulkomaalaisia näy, norski Rokland, japsi Kaseya sekä seutukunnalla asuva srilankalainen Thaarique Fazal suomalaisten lisäksi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
"Ulster Rallyssa" Korhosella meni eka pätkä varsin heikosti (11.), sit hidasta nousua. Tässä BRC-luokassa (Rally North Irelandissa) viiden EK:n jälkeen viidentenä. Johtava Tom Cave 41sek päässä.
Tässäkin kisassa Pohjois-Irlannin umpikieroilla teillä ajetaan saman tapahtuman yhdeydessä kuusi eri kisaa, jossa yhteensä 134 autoa. Näistä Challenge-luokka ajaa kaksi erillistä kisaa samojen 11 kilpailijan voimin. Tässä kansallisen mestaruuden ratkaisevassa BRC-kisassa 23 starttaajaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Eilisillan viimeisillä pätkillä sitten sattui ja tapahtui aika paljon ja tuloslista BRC-luokassa meni uusiksi. Kärkikaksikko pysyi sitten samana EK7:n maalista loppuun saakka. Eli kisan voitto Osian Prycelle. Jukka Korhonen toiseksi, 50sek perässä. Tulokset tosin näyttävät yhä olevan vahvistamattomat.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1017
Rally Yorkshiressa sama kärkiduo kuin Pohjois-Irlannissa. Eli voitto Prycelle ja Korhonen toinen. Nyt 9,9s perässä.
Korhonen tarvitsee vain pisteen mestaruuden varmistamiseen. En kyllä tosin tajua, että miten hän ei sitä muka ole jo varmistanut. Pisteitä on 20 enemmän kuin seuraavalla ja voitosta saa 20 pistettä. Korhosella on enemmän voittoja ja toisia sijoja. Miten tuolla ratkaistaan tasapiste-tilanteet?
 
Ylös