Britannian GP siirtyy Doningtoniin

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
petrolhead sanoi:

Montako mutkaa jätetään ennalleen kun/jos rataa aletaan laittaa F1-kuntoon?

Uskon ja toivon että alun upeat ja kovaa ajettavat mutkat korkeuseroineen jätetään tuollaisiksi mitä ne nyt ovat.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
EdHunter sanoi:
Ehei. Vielä 80-luvun alussa se oli nopeita mutkia sisältävä huippunopea rata, jossa syheröosuus: http://www.youtube.com/watch?v=nkbAkM740JY

90-luvulla F1:sten palatessa rata suunniteltiin uusiksi ja radasta tuli melko tylsä Mikki Hiiri-layout ysärihengessä: http://www.youtube.com/watch?v=5_C5fisMYxk&feature=related
Kyllä WebSlave on oikeassa, sillä Autodromo Oscar Galvez on edelleen olemassa kaikissa muodoissaan. Tuo pisin lenkki eli numero 15, josta ensimmäinen videosi on, on käsittääkseni samassa kunnossa kuin muukin rata - eli huonossa kunnossa. Brasilian StockCar-sarja ajoi vielä viime vuonna siellä ja silloin he käyttivät muistaakseni 9-lenkkiä Senna-shikaanilla, mutta rata on niin huonossa kunnossa, ettei sinne enää tänä vuonna palata. Samaan kategoriaan kuin Hockenheim se ei siis kuulu, koska modernisoinnin aikana alkuperäisiin ratoihin ei koskettu vaan rata rakennettiin alkuperäistä mukaillen. Itseasiassa tuo 90-luvulla rakennettu F1-rata perustuu ihan ensimmäiseen Buenos Airesin 5-lenkkiin, joka rakennettiin 40-luvun lopulla.

Mitä Doningtoniin tulee niin radallehan rakennettiin vastikään uudet varikkotilat MotoGP:lle, joten en ymmärrä, miksi Mustakarikin kuvaili niitä kivikautisiksi. Mitä taas rataan tulee, niin uskaltakootkin koskea mutkiin Red Gaten ja Coppicen välillä.

Silverstonen kerrottiin jo aiemmin olleen kiinnostuneen A1GP:stä ja MotoGP:stä, joten ratayhtiön ja BRDC:n kannalta tämä ei ehkä ole niin kamala uutinen. Korvaava formulaluokka vaan radalle, varjo-Britannian GP tilalle Brittien kotiradalle ja taas mennään. :D
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
EdHunter sanoi:
Historia tietää aika monta surullista esimerkkiä ratauudistuksista: Kyalami, Österreichring, Zandvoort, Nürburgring, Buenos Aires jne..
Tai se kaikkein surullisin:




Vaikka ohituksia tolla uudella radalla onkin nähty niin ei se voita sitä viehätystä kun F1-autot vetivät 360km/h metsien keskellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
EdHunter sanoi:
Ehei. Vielä 80-luvun alussa se oli nopeita mutkia sisältävä huippunopea rata, jossa syheröosuus: http://www.youtube.com/watch?v=nkbAkM740JY

90-luvulla F1:sten palatessa rata suunniteltiin uusiksi ja radasta tuli melko tylsä Mikki Hiiri-layout ysärihengessä: http://www.youtube.com/watch?v=5_C5fisMYxk&feature=related
Se syheröosuus on itseasiassa se alkuperäinen rata ja järven kiertävä vauhtiosuus myöhempi lisäke. Radasta kyllä saa (ja on alusta asti saanut) jos jonkinnäköistä vaihtoehtoa eri tarpeisiin.
http://theracingline.net/racingcircuits/racingcircuits/Argentina/BuenosAires1952-06.html
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Jostain luin, että Hockenheimissa ongelmana oli se, että ajellessaan metsän keskellä autot olivat yleisöltä näkymättömissä. Mikseivät sitten hakanneet metsää ainakin osittain pois?
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Moss sanoi:
Jostain luin, että Hockenheimissa ongelmana oli se, että ajellessaan metsän keskellä autot olivat yleisöltä näkymättömissä. Mikseivät sitten hakanneet metsää ainakin osittain pois?
Muistelen että turva-alueet olis ollu riittämättömät ja niiden lisäämiseksi olisi metsää pitänyt kaataa. Jostain luin että lähellä olleesta pöpeliköstä neulasia neulasia tjsp. radalle. Puiden kaataminen sitten kaatui johonkin ympäristöjuttuihin.
Joni sanoi:
Tai se kaikkein surullisin
Vaikka ohituksia tolla uudella radalla onkin nähty niin ei se voita sitä viehätystä kun F1-autot vetivät 360km/h metsien keskellä.
Hockenheimiringiä kun katsoo niin mieleen tulee että ratojen silppuaminen on suhteellista. Tuokin "vanha" versio josta kuvan laitoit on loppujen lopuksi hidastettu ja pätkitty versio alkuperäisestä:


Kun kirjoititetaan surullisesta ja Hockenheimistä samassa yhteydessä, tulee ekana mieleen että kaikkien aikojen kovin kuski menehtyi siellä..
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315

Makkonen

Guest
CARTer sanoi:
Tämä upean kattava sivusto löytyy siis nykyään tuollaisesta osoitteesta. Kiitos. Olen etsinytkin tuota siitä lähtien kuin alkuperäisen jälkeinen paikka suljettiin.


Sivustolta löytyy mm. Doningtonin 2003 suunnitelma F1-radaksi. Tämä ehdotus ei siis ainakaan silloin toteutunut, mutta entäs nyt.?
Pitäisikö tosiaan varikolle mennä jo McLeansin mutkassa?
Coppicestahan se tuntuisi luonnollisemmalta..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Tämä upean kattava sivusto löytyy siis nykyään tuollaisesta osoitteesta. Kiitos. Olen etsinytkin tuota siitä lähtien kuin alkuperäisen jälkeinen paikka suljettiin.
Ollos hyvä. Haku ei tunnu toimivan, mutta löytäähän nuo radat navigointinappuloillakin.
Sivustolta löytyy mm. Doningtonin 2003 suunnitelma F1-radaksi. Tämä ehdotus ei siis ainakaan silloin toteutunut, mutta entäs nyt.?
Onpas tosiaan pitkä varikkotie. Pituutta tuo ehdotus ei kyllä lisää rataan yhtään ja nykypituudella rata on Monacoakin lyhyempi. 306 kilometrin kisamitta tarkoittaisi hulppeaa 97 kierrosta!
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Kattelin tossa että 2. ja 3. mutkat varmaan menee F1:llä kaasu pohjasssa , kuten veikkaan että myös mutkat 5. ja 6.

Mielenkiintoista muuten että ainoa Doningtonissa ajettu F1-MM osakilpailu muistetaan hienona kisana. Silloin kuitenkin kärkikuljettaja oli murskaavan ylivoimainen (2. jäi yli minuutin , 3. tullut Prost oli jo kierroksen jäänyt). Nykyään tämmöistä kisaa sanottaisiin tylsäksi (?).

Doningtonissa on vissiin ajettu GP ennen F1-sarjaa, ja sittemmin joku kisa F1:llä josta ei MM-pisteitä jaettu (??)
Autosportin foorumeilla suhtauduttiin skeptisesti kisan siirtymiseen Doningtoniin.
PS: Voisko otsikkoa muuttaa paremmin ketjun aihetta kuvaavaksi?
 
Viimeksi muokattu:

Makkonen

Guest
petrolhead sanoi:
Kattelin tossa että 2. ja 3. mutkat varmaan menee F1:llä kaasu pohjasssa , kuten veikkaan että myös mutkat 5. ja 6.
Mielenkiintoista muuten että ainoa Doningtonissa ajettu F1-MM osakilpailu muistetaan hienona kisana. Silloin kuitenkin kärkikuljettaja oli murskaavan ylivoimainen (2. jäi yli minuutin , 3. tullut Prost oli jo kierroksen jäänyt). Nykyään tämmöistä kisaa sanottaisiin tylsäksi (?).
Doningtonissa on vissiin ajettu GP ennen F1-sarjaa, ja sittemmin joku kisa F1:llä josta ei MM-pisteitä jaettu (??)

PS: Voisko otsikkoa muuttaa paremmin ketjun aihetta kuvaavaksi?
Varmaankin tarkoitit 3 & 4 mutka?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
JasonD sanoi:
Varmaankin tarkoitit 3 & 4 mutka?
Tarkoitan pätkää Hollywood-Craner Curves.
Noi mutkat on numeroitu eri tavoin eri lähteissä. Joka tapauksessa , noissa paikoissa "mutkien" kaartosäteeet on jotain 200m luokkaa joten veikkaan että niihin ei tarvitse kaasua nostaa. Asiaan tietysti vaikuttaa korkeuserot mutta muistaakseni radalla ei äkkinäisiä muutoksia nousuissa/laskuissa ole jotka vaikuttaisivat tuohon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yksi selkeistä ongelmista nyky-Doningtonin suhteen on se, ettei siellä ole ohituspaikkoja, koska suorat ovat onnettoman lyhyitä. Helpoin tapa saada lisää mittaa ja suoranpätkää - ja samalla yksi tai kaksi ohituspaikkaa - olisi palauttaa radassa aikoinaan mukana ollut "kieli", joka edelleen näkyy satelliittikuvassa.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312


Tossa pikaisesti väsäämäni "modernisointisuunnitelma", joka samalla pidentäisi rataa noin 4,5 kilometriin nykyisen neljän kilometrin sijasta. Neulansilmän siirsin eri paikkaan, joten varikolle saadaan enemmän tilaa.

Vuoden 1993 (täysimittaisessa) kisassa ajettiin muuten 76 kierrosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisätäänpä vielä tuo ehdotus piirrettynä. Laitoin siihen myös 2003 ehdotuksen mukaisen tiukennetun Coppicen (mutta lyhyemmällä varikkotiellä). Vanhan Doningtonin luonne säilyisi lähes koskemattomana. Ongelma tuollaisessa varikolta ulostulossa olisi se, että se tulee suoraan ajolinjalle.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
WebSlave sanoi:
Helpoin tapa saada lisää mittaa ja suoranpätkää - ja samalla yksi tai kaksi ohituspaikkaa - olisi palauttaa radassa aikoinaan mukana ollut "kieli", joka edelleen näkyy satelliittikuvassa.
Tuosta pätkästä luovuttiin jo vuonna miekka ja kilpi ja yritettiin saada uudestaan käyttöön. Ongelma liittyi (liittyy?) siihen että tuo läntisin osa on toisen piirikunnan alueella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
petrolhead sanoi:
Tuosta pätkästä luovuttiin jo vuonna miekka ja kilpi ja yritettiin saada uudestaan käyttöön. Ongelma liittyi (liittyy?) siihen että tuo läntisin osa on toisen piirikunnan alueella.
Toki luovuttiin, mutta pohja on periaatteessa edelleen olemassa. Itse asiassa satelliittikuvan perusteella päällystekin on aika uutta. Piirikuntaongelma tietysti on toinen juttu, vaikka varmaankin molemmat piirikunnat hyötyisivät F1-kisasta.

Tästä kartasta näkee aika näppärästi eri-ikäiset versiot päällekkäin.


-Edit- Countyraja menee aivan tuon "kielen" kärjestä. Jos linjauksen vetää merkitsemästäni punaisesta kohdasta, pysytään saman piirikunnan puolella.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
No, laitetaan oma hahmotelma.
Tuossa ratkaisussa olisi vähän enemmän mutkaa (siis mutkaa jota ei mennä kaasu pohjassa), lisää pituutta radalle ja koko hoito mahtuu nykyiselle rata-alueelle. Tuon shikaanin ohittamalla saisi radalle melkein kilometrin "suoran".
 
Viimeksi muokattu:
Ylös