Buddh International Circuit - Intian GP-areena

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848


Tarkempi ratakartta
Red Bullin esittelyanimaatio radasta

Sijainti: Greater Noida, Uttar Pradesh, Intia
Suunnittelija: Hermann Tilke
Pituus: 5,14km


Moottoriratatoikki paisuu kuin pullataikina, joten ehkä ihan uusista F1-radoista voisi avata omat toikkinsa koska niihin kohdistuu ennakkoon enemmän mielenkiintoa kuin perinteisiin tuttuihin ratoihin.

Itse odotan tätä rataa kovasti, kuten aina uusia ratoja. Ratakartta kertoilee radan olevan hieman viivoittimella piirretyn näköinen runsaine takavinkkelimutkineen ja pitkine suorineen. Radalla on myös jonkun verran korkeuseroja joten ihan lättänästä ei ole kyse.
 
Viimeksi muokattu:

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Korkeuserot on ihan mukavia, mutta aika tylsännäköinen tuo profiili minusta muuten on. No, jos kilpailusta tulee hyvä niin eiköhän se kelpaa. Ainakaan DRS-ohitusten ei pitäisi turhan hankalia olla. Kenties DRS-alueen pituutta suunnitellessa otetaan huomioon myös se, että ensimmäistä kertaa kilpailua isännöivän maan faneille halutaan tarjota ohitusrikas kilpailu?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
RBR:n videossa väitetty korkeuserojen jyrkkyys kyllä yllätti. Pahoin pelkään, että kymmenisen asteiset mäet eivät kyllä TV-kuvista juuri välity; varsinkaan, jos turva-alueet ovat normaalit hehtaarimalliset.

Pikasilmäyksellähän kyseessä on normaali tilkedrome, mutta kun tarkemmin katsoo, niin radalla on vain neljä hidasta mutkaa, ja ne ovat kaikki peräkkäin (viimeinen mutka - T4 [T2 ei ole mutka]). Muuten kaikki on todella kovavauhtista hoikotusta.

T3 vaikuttaa huonolta mutkalta ohitusten kannalta. Abu Dhabissa ja Barcelonassa taitaa ainakin olla todistettu, että hidas mutka pitkälle suoralle ei johda ohituksiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
T3 vaikuttaa huonolta mutkalta ohitusten kannalta. Abu Dhabissa ja Barcelonassa taitaa ainakin olla todistettu, että hidas mutka pitkälle suoralle ei johda ohituksiin.
Barcelona? Siellähän ohitusten puute johtuu juuri siitä, ettei pääsuoraa edellä hidas vaan nopea mutka. Shikaani ei muuttanut tätä asiantilaa riittävästi, koska on liian kaukana viimeisestä mutkasta.

Toisaalta, Kanadassa hiusneula ei estä ohituksia sitä seuraavalla pitkällä suoralla. Abu Dhabissa se johtunee siitä, että suoraa edeltää useampi hidas, jolloin mennään jonossa. Tuo kolmosmutka vertautuu hieman Spitzkehreen, koska sitä edeltää jonkinlainen miniversio Hocken Parabolicasta. Eli ainakin teoriassa pitkälle suoralle voitaisiin tulla lähes rinnakkain.

Käytännössä DRS pitänee huolen siitä, että kyllä siinä ohi päästään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Hmm.. Intian rata ainakin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Toivottavasti lopputulos ei tuota pettymystä vaikka lopullinen arvio menee varmaan ensi vuoden puolelle.

Sadekeli voi pilata vertailun ja kuivallakin kelillä voi tulla omat mutkansa matkaan. Korean vertailussa tämän vuoden kilpailu ei ollut huonoin ohitusten mittapuulla, mutta ei hyväkään. Ei välttämättä ollut edes keskiarvoinenkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Rataprofiili tuo jollain hassulla tavalla mieleen Jerezin radan. Aivan kuin sen suunnittelussa olisi ollut alustavana mallina Jerez ja siitä olisi vain muokattu erittäin nopea versio.:eek: Lisäksi radan takaosa muistuttaa Kyalamin uuden radan osuutta ennen ovaalimutkaa.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Kuva ilmeisesti kolmannesta mutkasta:


Mielestäni siinä olisi mahdollista käyttää monta ajolinjaa, joten ehkäpä radalla ei ole Abu Dhabi-syndroomaa. Ainakin korkeusero on selkeä.
edit. Jarrupaikan löytäminen saattaa olla hieman hankalaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kolmosmutkaan näyttää laitetun vähän extraleveyttä, jotta säästytään Spitzkehren kaltaisilta liikenneruuhkilta.

Red Bullin videossa Vettel selitti mutkien 5-7 mahdollisesti tarjoavan rinnakkainajoa. Siihen en tuolla profiililla usko, mutta muutoin paikka näyttää ajettavuudeltaan mielenkiintoiselta Aqua Mineralen käänteisversiolta (minkä olen aikaisemminkin sanonut), mutta ilman Imolan korkeuseroja.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4210
Kuva ilmeisesti kolmannesta mutkasta:


Mielestäni siinä olisi mahdollista käyttää monta ajolinjaa, joten ehkäpä radalla ei ole Abu Dhabi-syndroomaa. Ainakin korkeusero on selkeä.
edit. Jarrupaikan löytäminen saattaa olla hieman hankalaa.
Kolmonen näyttää hyvältä! Linjavariaatioita pitkälle suoralle näyttäisi löytyvä ja rohkealla sukelluksella tuossa pilaa kummankin suoravauhdin joilloin 3. jonossa tuleva voi hyödyntää tilanteen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1292
Rata sinällään ei näytä ihan pöhköltä, erityisesti tuossa kolmosessa on yritystä.
Katsoin sivusilmällä Korean kisassa katsomoita. Kovasti oli tyhjää melkein kaikissa katsomoissa, vaikka oli vasta toinen kisa menossa. Tuollakin noita katsomoita piisaa. Riittääköhän paikallisista, joilla merkki otsassa (muillahan ei tuonne ole asiaa) tarpeeksi kiinnostuneita?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Barcelona? Siellähän ohitusten puute johtuu juuri siitä, ettei pääsuoraa edellä hidas vaan nopea mutka. Shikaani ei muuttanut tätä asiantilaa riittävästi, koska on liian kaukana viimeisestä mutkasta.
Pöh. Barcelonan viimeinen mutka ajetaan tuon shikaanin ansiosta kaasu pohjassa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pöh. Barcelonan viimeinen mutka ajetaan tuon shikaanin ansiosta kaasu pohjassa.
Ongelmana on varmaankin se, että tuo shikaani pistää autot automaattisesti jonomuodostelmaan ja viimeiseen mutkaan tullessa ei kerkiä rinnalle. Näin saavutaan edelleen jonossa pääsuoralle ja suoran mitta yleensä loppuu kesken ohitusten yrittämistä ajatellen.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ongelmana on varmaankin se, että tuo shikaani pistää autot automaattisesti jonomuodostelmaan ja viimeiseen mutkaan tullessa ei kerkiä rinnalle. Näin saavutaan edelleen jonossa pääsuoralle ja suoran mitta yleensä loppuu kesken ohitusten yrittämistä ajatellen.
Ja edeltävien melko nopeiden mutkien "ansiosta" shikaaniin tullessakin erot ovat turhan suuria. Radan eka mutka on lisäksi sellainen, että olisi parempi olla jo ennen jarrutusta rinnalla.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Varsin positiivisia arvoita radasta näyttää olevan, minusta tuo ei nyt niin erinomainen ole, joskin tietyllä tapaa uniikki. T5-T15 näyttää ihan kivalta osuudelta, mutta olisin kyllä kaivannut vaikka Korean keskisektorin tyylisiä nopeita mutkia, enkä pikkunättejä nopeita shikaaneja. Sen sijaan T16-T4 näyttää minusta vähän tylsälta ja liiaksi viivottimella piirretyltä. T1-T2 voisi olla ihan kiva, vähän Istanbul Parkin T1-T2 tyylinen. Mutta T3 on minusta kyllä liian hidas, pahimmassa tapuksessa aiheuttaen Abu Dhabi-syndrooman.

Sitten kun oli off-topicia BCN:n vikasta mutkasta, niin minusta sen ongelma on se, että takaa tuleva menettää downforcea toisen perässä, vähemmän aero-riippuvaisilla autoilla ohittaminen voisi olla helpompaa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Barcelona? Siellähän ohitusten puute johtuu juuri siitä, ettei pääsuoraa edellä hidas vaan nopea mutka. Shikaani ei muuttanut tätä asiantilaa riittävästi, koska on liian kaukana viimeisestä mutkasta.
Kyllä se shikaani on minusta liian hidas. Siinä edellä oleva saa AINA kiihdytettyä paljon aiemmin, joten takana tulevalla ei ole mitään mahdollisuutta ohi. Toki viimeinen mutkakin haittaa nykyisillä aeroilla.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Alkuosa näyttää ihan perus Tilkeringiltä, kiihdytys-jarrutus- tyyliseltä nykytrendin mukaisesti. Mut tuo takaosa on aika mukavan näköstä vasemmalle ja oikeelle veivaamista, ehkä jonkun noista shikaaneista tilalle olisi voinut suunnitella laajakaarisen mutkan...? Mutkat 1 ja 2 tuo (ainakin meikäläiselle) etäisesti mieleen Istanbulin ensimmäiset mutkat.

Kyllä tuolla hyvä kisa pitäis saada aikaseksi, odotukset on ainaskii korkeemmalla kuin Korean kohdalla ennen avauskisaa! :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä se shikaani on minusta liian hidas. Siinä edellä oleva saa AINA kiihdytettyä paljon aiemmin, joten takana tulevalla ei ole mitään mahdollisuutta ohi. Toki viimeinen mutkakin haittaa nykyisillä aeroilla.
Eikö mahdollisimman hitaan mutkan pitäisi juuri mahdollistaa parempi mutkassa seuraaminen ja siten lyhyempi ero seuraavalla suoralle? Vai tuleeko hitaaseen shikaaniin jarruttaminen ja sisäänkääntäminen mukaan kuvioihin?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Eikö mahdollisimman hitaan mutkan pitäisi juuri mahdollistaa parempi mutkassa seuraaminen ja siten lyhyempi ero seuraavalla suoralle? Vai tuleeko hitaaseen shikaaniin jarruttaminen ja sisäänkääntäminen mukaan kuvioihin?
80km/h vauhdissa 10 metrin ero on ajallisesti pidempi, kuin 120km/h (jossa myöskään downforce ei vielä paljoa häiriinny vrt. esim. 200km/h vauhtiseen mutkaan) vauhdissa. Eli liian hitaasta mutkasta taaemmalla kestää vähän kauemmin päästä kaasunavaamisalueelle, kun edelläoleva on sen jo tehnyt.
 
Ylös