CART 2003 spekuloinnit

No Fear

Well-known member
Liittynyt
15.10.2001
Viestit
51
Sijainti
Turku
....kuka vielä muistaa mitä Kyllönen manasi Ruutulipussa noin kuukausi sitten.......n. 10 autoa....heh! Ei TV-sopimusta....hehe!! Iloksi pistää!! Todella hienoa....kaukana ollaan vielä Greg Mooren ja Zanardin taisteluista mutta parempaa tulossa.....ja ainakaan pappa sarjaksi ketään ei voi tätä haukkua!! Hienoa nähdä Emmo taas Cart kuvioissa.....mieshän olisi varmaan vieläkin radalle ellei olisi Michiganissa 1996 vetänyt seinään wink
Kuulikos muuten porukka uuden Cossun saundit kun Salosta oli juttu motorforumissa.....vai oliko se nyt ruutulipussa....anyway nätit saundit! Luojalle kiitos että turbot jäi!!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se CART:n uusi moottorispesifikaatio on kuulemma niin kuskien kuin Cosworthin mieleen. Moottorihan on pitkälle saman tyyppinen kuin viimevuoden kone, mutta kierroksia on rajoittimella pudotettu n. 4000r/min. Kadonneita tehoja on sitten korvattu kovemmalla ahtopaineella.

Lopputuloksena on sitten suurinpiirtein samanlaiset kierrosajat, mutta moottori kestää paljon pitempään. Näin kustannukset tippuu tälläkin saralla. Kuskit tykkäävät myös erittäin laaja-alaisesta koneesta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
pmv:

Tämähän on Kari O:n tiedotuspolitiikan mukaista, ruutulippuhan oli sen takia huono ohjelma, että siinä käsiteltiin liikaa sellaisia asioita, joilla ei ollut mitään tekemistä Suomalaisen autourheilun kanssa.
Olet harvinaisen oikeassa. Näiden kahden mu-makasiinin suhteen sanonta "suo siellä - vetelä täällä" pitää harvinaisen hyvin paikkansa. Ruutulippu (tai siis verställande direktör M.Kyllönen) hehkutti aivan liikaa Mika Häkkisen ja ylipäätään F1:sten kisoja. Nykyinen AKGB:n äänitorvi MotorForum taas seuraa lähinnä vain niitä tapahtumia joissa AKGB:lla on näppinsä pelissä. Tarvittaisiin siis kolmas yrittäjä samalle hiekkalaatikolla tiedottamaan niistä kulttuuritapahtumista jotka joutuvat näiden kahden ylenkatsonnan kohteeksi.
Ja MotorForumin ohella näyttää pahasti siltä että (liki) monopoliasemassa oleva suomenkielinen moottoriurheilulehti VM on myöskin valjastettu enemmän tai vähemmän suorasti AKGB:n äänitorveksi. Viimeistään nron 2/03 pääkirjoituksesta sai vahvasti sellaisen vaikutelman (ellei sitä olisi jo aiemminkin saanut).
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Eilisestä Eurosportin tekemästä tulevan kauden ennakko-ohjelmasta jäi sellainen kuva, että esimerkiksi Jimmy Vasser on mukana sarjassa lähinnä koska NASCAR-kuviot eivät vielä ensi kaudeksi avautuneet. Jimmynhän on tarkoitus ajaa joitain NASCAR-kisoja, mutta koko kauden kattavaa sopimusta ei tullut. Tästä syystä vakityö on Stefan Johanssonin CART-tallissa ainakin tämän kauden ajan.

Itse pidän nähdyn, luetun ja kuullun perusteella kauden ennakkosuosikkeina Paul Tracya, Roberto Morenoa ja Adrian Fernandezia. Kyseessä kun ovat sarjan kokeneimmat ja eniten titteliä vailla olevat kuljettajat. Sebastian Bourdais voisi yllättää heti ensimmäisellä kaudellaan. Oriol Servialta ja Michel Jourdainilta odotan myös paljon.

Ferdandez ja Servia.

Pupon ohjelmassa pitämä millintarkka ja havainnollinen esitelmä kilpa-auton aerodynamiikasta ja olemuksesta noin yleensä oli varsin hauska kertaustunti. The wings of a racing car are upside down compared to those of an aeroplane.

Ja kuten toisessa otsikossa mainittiinkin, ei Mika Salosta sanottu sanaakaan PK Racingin esittelyn yhteydessä, vaikka hän kuvassa vilahtikin.

Hauskaa muuten, että belgialainen ex-kuljettaja Eric Bachelart on taas CART-kuvioissa mukana, nyt tallipäällikkönä. Bachelart siirsi tallinsa eli Mi-Jack Conquest Racingin IRL:stä CARTiin, koska CARTissa kilpaileminen on halvempaa! Bachelarthan ajoi todella laihoin tuloksin CARTia 1995 (ja 1992). Lisäksi muistan havainneeni ukon Keski-Euroopan vakioautokisoista joitain vuosia sitten. Conquest Racingin kuljettajahan on tällä kaudella Mario Haberfeld, ja sponsorina toimivan Mi-Jackin värityksen ansiosta/vuoksi autosta tulee elävästi mieleen Alessandro Zampedri ja Indycar-kaudet 1993-1994. Toivottavasti tulos on kuitenkin parempaa tällä kertaa!
Mario Haberfeld.

<small>[ 17-02-2003, 12:28: Message edited by: ha ]</small>
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
ha:
Eilisestä Eurosportin tekemästä tulevan kauden ennakko-ohjelmasta
Muistatko millä nimellä tuon ohjelman lähettivät, kun itse onnistuin tuon missaamaan täysin - jos vaikka löytyisi vielä tulevasta ohjelmistosta...

[edit]
Löysinkin tuon itse, näkyy ainakin vielä perjaina tulevan uusintana. Lisäksi pisti silmään sellainen JÄRKYTTÄVÄ yksityiskohta, että avauskilpailu näyttäisi olevan yksi niistä, joita ei televisioida suorana eikä edes kokonaan! Ohjelma-aikaa on ainakin varattu sunnuntai-illaksi vain klo 22:15-23:15 cet. Löytyy punaisella taustalla ja RX-tunnukella, eli tarkoittiko tuo nyt sitten samana päivänä mutta viivästettynä? Ihmettelen kyllä kovasti, jos eivät kokonaisena näytä kisaa, kun tuon jälkeen ohjemistossa on jo viikolla viivästetty Nascar-kooste ja mäkihyppyä uusintana...

<small>[ 17-02-2003, 13:49: Message edited by: jukkis ]</small>
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Jaa-a. Taisi olla vain Champ Car 2003 Preview tai jotain sinnepäin. Huomasin itse vasta juuri ennen ohjelman alkua koko asian, kun aloin ihmetellä tv-lehden mukaan ko. ajankohtana lähetettävää "NASCAR Winston Cup, Daytona" -nimistä lähetystä. Mitähän ihmettä se sitten olisi sisältänyt!?
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Nuo Eurosportin ohjelmatiedot tuppaavat olemaan vähän sellaisia, että todellisuus valkenee vain avaamalla TV:n (toivottavasti) oikeaan aikaan...
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
jukkis:
Ohjelma-aikaa on ainakin varattu sunnuntai-illaksi vain klo 22:15-23:15 cet.
22:15 Cart
Champ Car World Series St Petersburg United States
23:00 Nascar
Winston Cup Series Daytona United States

Nyt siitä näkyy lähteneen jo vartti pois. Todella ihmeellisiä nuo ohjelmatiedot. Näyttää muuttuvan päivittäin. Itsekin muistelin ihmetelleeni että vain tunti lähetysaikaa eli ei tule sitten avauskisa suorana. Tuntuu että päätökset vedetään tuolla hatusta sen kummemmin miettimättä.

<small>[ 17-02-2003, 15:09: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Tuosta mainittiinkin eilisessä ohjelmassa sen verran, että kaikki kisat tulevat joko suorina tai with a little delay... saa nähdä, saatana.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
RK-62:
jukkis:
Ohjelma-aikaa on ainakin varattu sunnuntai-illaksi vain klo 22:15-23:15 cet.
22:15 Cart
Champ Car World Series St Petersburg United States
23:00 Nascar
Winston Cup Series Daytona United States

Nyt siitä näkyy lähteneen jo vartti pois. Todella ihmeellisiä nuo ohjelmatiedot. Näyttää muuttuvan päivittäin. Itsekin muistelin ihmetelleeni että vain tunti lähetysaikaa eli ei tule sitten avauskisa suorana. Tuntuu että päätökset vedetään tuolla hatusta sen kummemmin miettimättä.
Aiemmin kun katsoin, CARTin ohjelma-ajaksi oli ilmoitettu 22:15-0:15. Kahteen kertaan päivän sisään muutettu ohjelmatietoja...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kotimainenkin asiantuntijamediasto on esittänyt näkemyksiään tulevasta CART-kaudesta. Erkki Vanhanen kertoi meille, että CART-sarjalla on nykyään hassu nimi ja siinä ajaa kaudella 2003 reilusti alle 20 autoa. Hyvä tietää.(reilusti=1)

Vauhdin Maailman kävin lukemassa kirjastossa ja siinä kerrottiin, että Mika Saloa ei ehkä saada CART:n ovaaleille houkuteltua kun riskitkin ovat niin suuret.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Mitäpä tuohon Ekin juttuun sanoisi? Lähinnä tulee mieleen, että "täyttä paskaa vuosikymmenten ajan".
En ole Kari O. Sohlbergin vajaan parin vuoden takaisen "on kaikkien (eli Sport 2000:n) etu että ollaan hiljaa sarjoista joissa suomalaisia ei ole mukana" -haastattelun jälkeen paljon AKK:n äänitorvea selaillut, Jyskälän mm-rallin yhteydessä ehkä joskus.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tää otsikko pitäisi nyt liittää tuonne foorumin arkistoon. Kun lukee noita ensimmäisiä postauksi viime lokakuulta, ei uskoisi, että viikonloppuna ajetaan kauden 2003 ensimmäinen kisa ja mukana on ihan reippaasti autojakin. Saa nähdä kuinka monta saadaan todellisuudessa viivalle, mutta kyllä siellä kisa syntyy.

Ja sitten niitä spekulaatioita kaudesta.

Mestaruuden vie kotiin Bruno Junqueira, joka on siirtynyt parhaaseen autoon ja mies on kerännyt kokemusta parin kauden ajalta. Lisäksi pahimmat uhkaajat(Bräck, Franchitti, daMatta, Andretti) ovat kaikonneet.

Kakkospaikalle loppupisteissä ehdotan Paul Tracyä, joka saa hyvän paikan Forsytheltä. Tässä sakissa Tracyn rutiini tuo riittävästi pisteitä. Kolmosena on nopea mutta CART:n rutiineihin tottumaton Sebastian Bourduais. Mies voittaa eniten paaluja ja johtaa paljon kierroksia, mutta pöljiä mokkia tulee. Testivauhti on kuitenkin vakuuttanut monet.

Nelospaikalle näkisin parhaat mahdollisuudet omaavan Adrian Fernandezin, joka palaa sarjaan takaisin vanhalla jyrärutiinilla voittaen ehkä kisan tai pari kauden varrella. Meksikon tiukkaa hyökkäystä jatkaa Rahalin ykköstykki Michel Jourdain jr, joka on kehittynyt viime vuosina huikeasti. Jourdain kerää pisteitä tasaisesti ja voitto olisi miehelle todella tärkeä asia, 5.

Nämä olivat tällaisia kuskeja, joiden tiimit ovat tunnettuja ja kyvyt tiedossa. Muilla tiimeillä paketti on niin uusi ja sekaisin, että kovin tarkkoja ennustuksia on vaikea tehdä. Oriol Servia on Patrickin rutiinitiimissä todella hyvissä hyökkäysasemissa ja voi yllättää monet. Herdez Competitionin takana on kokenita kasvoja, mutta Mario Dominguezin viime kauden surfers Paradisen voitosta huolimatta Pupo Moreno joutuu käyttämään kaiken (ei niin vähäisen) taitonsa, jotta tiimi olisi kilpailukykyinen.

Stefan Johanssonin tiimi nojaa yhdysvaltalaisiin kuskeihin. Vasser on kokenut jyrä, ehkä paras mahdollinen kuski uudelle CART-tiimille. Jimmyn autonkehittelijän taidot ovat huikeat ja suoritusvarmuus vailla vertaa. Muistakaa, että Vasser voitti ajamalla Montoyan joissakin kisoissa muutama vuosi sitten Ganassilla! Ryan Hunter-Reay on kirjoittamaton lehti, mutta uskon että Vasserin tallitoveruus helpottaa paljon.

Paljon 90-luvun loppuvuoden huippukaudesta laskenut Walker-Racing ajattaa britti Darren Manningia ja mehicolaista Rodolfo Lavinia, josta en kyllä tiedä yhtään mitään. Manning voi yllättää tiukalla ajamiselle, mies on kova yrittämään eikä anna periksi. Vähän saman tyyppinen kuljettaja kuin Mark Blundell. Ulosajojakin ja turhautumista voi olla myöskin tiedossa.

Alex Tagliani siirtyy Roope Lappalaisen ex-kilpakummpani Paul Gentilozzin tiimiin, joten uskon että Tag ei ole vastaava uhka kuin viime vuosina. Epävarma reilu parikymppinen kaveri, joka on välillä nopea.

Uskoisin, että viimeiset sijat jaetaan perinteisesti Dale Coynen, PK-Racingin ja Fittipaldin tiimien kesken. Näitten tallien iskukyky on täysin pimennossa ja vielä kun kuljettajatkin ovat pintapuolisesti tarkastellusti verrattaen heikkoja, niin mitään järisyttäviä tuloksia ei kannata odottaa.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Itse olisin valmis veikkaamaan Bourdais'tä vieläkin korkeammalle lopputuloksissa. Testeissä on löytynyt vauhtia, ja ilmeisesti CART-auton käsittely ainakaan lyhyen aikaa kerrallaan ei tuota ylivoimaisia ongelmia. F3000-menestyksestä on aina hyvä yleistää ranskalaiskuljettajia koskevia ajatuksia, kuten muistamme mm. Nicolas Minassianin kohdalla..., mutta ainakin minusta Bourdais oli viime kauden Kolmetonnisten selkeästi yksi parhaitsa, ellei paras, kuljettaja.

Kolmetonnisten kisat tosiaan ovat noin tunnin pyrähdyksiä, joka jotain superovaalia kierrettäessä ei todella käy kun alkuverryttelystä. Bourdais'llä ei tietääkseni ole muutenkaan juuri kokemusta pidemmistä kisoista. Silti uskaltaisin luottaa mieheen sen verran, että hän pystyy pitämään päänsä kylmänä ja olemaan mukana mestaruustaistelussa aivan loppuun asti. Siihen, riittävätkö rahkeet mestariksi asti, vaikuttavat paitsi Bruno Junqueira ja Paul Tracyn, minun spekulaatiossani myös Patrick Carpentier.

Selvä "pohjasakkikin", jos näin voi sanoa, tuntuisi erottuvan jo ennen kauden alkua. Pitkästä aikaa CART on lähdössä kauteen tilanteessa, jossa mukana on iso läjä epämääräisiä osanottajia. Meininki tuntuu muistuttavan vähän 80-90-luvun F1:siä, jossa erinäisiä 'yritelmiä' kävi kokeilemassa mahdollisuuksiaan. Tilanne on kuitenkin se, että kun monia vanhoja, menestyneitä talleja on poissa, voivat myös tulokastallit yllättää. Ja yhtään epäilemättä, monen takana on etenkin Amerikan puolella vaikutusvaltaista ja moottoriurheilutaustaista porukkaa. Ihan parin vuoden takaahan mm. Mo Nunn Racingkin onnistui nousemaan aika nopeasti varteenotettavaksi talliksi, joskin tämä talli ei lähtenytkään ihan yhtä nollatilanteesta - mukana oli Nunnin lisäksi ymmärtääkseni muutakin kokenutta henkilökuntaa.

Ei kuitenkaan vähiten hyvin kuskinimien lisäksi toivoisin myös uusille talleille menestystä, jotta CART:ssa ei tapahdu jakoa kärkitalleihin ja muihin. Kaikessa karuudessaan viime kauden parhaita puolia oli se, että jokaisen tallin autolla taidettiin edes jossain vaiheessa ajaa johtokierroksia. Nyt siis Roberto Moreno, Jimmy Vasser ja Alex Tagliani ovat vaikeassa paikassa ja paljon vartijana.

Ja Mika Salo, lupasit että tieto sopimuksestasi tulee kahden viikon sisällä (helmikuun 9. Ruutulipussa). Aika käy vähiin!
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Itse luotan edelleen Tracyn ja Fernandezin kokemukseen ja uskon myös, että Bourdais kepittää Junqueiran.
Pupon tallin taustalla on tosiaan edesmenneen Bettenhausen-tallin väkeä, ja voi olla, että ihan mestaruuteen asti ei ylletä; tallista löytyy rutiinien hallintaa mutta ei aivan terävintä huippuosaamista.

Tilanne sarjassa on tosiaan osittain samanlainen kuin 1990-luvun puolivälin aikoihin siinä mielessä, että mukana on Coynen kaltaisia enemmän tai vähemmän epämääräisiä talleja ja yrittäjiä enemmän kuin vuosiin. Luulen, että kuskit ja autojen määrät näissä heikommissa talleissa vaihtelevat melkoisesti kauden mittaan.
Se, missä tilanne valitettavasti eroaa 6-7 vuoden takaisesta menosta ratkaisevasti, on todellisten huipputallien ja -kuljettajien puute. Eihän jotain "Didier" Oriol Serviaa tosiaan pitäisi minkään järjen mukaan minään mestari- tai edes voittajakandidaattina ajatella!

<small>[ 21-02-2003, 17:31: Message edited by: ha ]</small>
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Vaikk CART kausi on kaynnistynyt, niin silta tata spekulaatio topikki joutuu pitamaan yllaa, silla siella tuntuu tapahtuvan taasen vaihteeksi..

Eli Bernie on sitten ihan tosissaan ostamassa osuuden CART sarjasta...

http://www.autosport.com/newsitem.asp?s=7&id=22052

Mitahan IRL pomon Tony George mahtaa ajatella moisesta ?! Mitahan se meinaa CARTin tulevaisuudelle ??!
 
Ylös