Case Vanhanen: Tasa-arvo oikeuden edessä

Tulisiko ihmisten olla tasa-arvoisia oikeuden edessä tittelistä riippumatta?

• Äänestäjiä yhteensä
    13
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Onko oikein, että ministeriä vastaan ei nosteta syytettä kuin silloin, kun rikos on ollut tahallinen tai törkeä? Vastaavassa tilanteessa 'ei-ministeri' olisi syytteen saanut.

Perustuslakivaliokunta totesi Vanhasen syyllistyneen rikokseen.

Ei syytettä, ei moitteita!
Eduskunnan perustuslakivaliokunta päästi tämän aamun kokouksessaan ex-pääministeri Matti Vanhasen (kesk) kokonaan ilman sanktioita tämän jääviysepäilyistä.

Mietinnössään valiokunta katsoo, että Vanhanen on rikkonut tuottamuksellisesti virkavelvollisuuttaan. Vanhasen menettely ei kuitenkaan ole valiokunnan mielestä ollut törkeän huolimatonta, joten syytekynnys ei sen vuoksi ylity.

Valiokunta ei esitä Vanhasen viemistä valtakunnanoikeuteen. Valiokunnan näkemyksen mukaan Vanhasen toiminnassa RAY-rahojen jakamisessa häntä tukeneelle Nuorisosäätiölle ei ollut edes mitään moitittavaa.

- Arvioimme, että edellytyksiä tällaisellekään ei ole. Päätös oli yksimielinen, perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Kimmo Sasi (kok) kertoi Iltalehdelle kokouksen jälkeen.

Lopullisesti Vanhasen kohtalon ratkaisee eduskunnan taysistunto ensi tiistaina.

Perheyritysten liiton toimitusjohtajana nykyään toimiva Vanhanen viestitti heti Sasin ilmoituksen jälkeen Iltalehdelle haluavansa tutustua ensin rauhassa perustuslakivaliokunnan mietintöön, ennen kuin kommentoi asiaa millään tavalla.

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Oisko ne toiminut pykälien ja sääntöjen mukaan? Perustuslakivaliokunta siis. Se, että pitäskö pykälien ja sääntöjen olla toisenlaisia vois olla miettimisen asia.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Johan tuon perustuslaki sanoo, että kyllä.
En tahdo olla sen kanssa eri mieltä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Oisko ne toiminut pykälien ja sääntöjen mukaan? Perustuslakivaliokunta siis. Se, että pitäskö pykälien ja sääntöjen olla toisenlaisia vois olla miettimisen asia.
On toki, mutta onko oikein, että ministereillä on syytesuoja?

Luitko sä kysymyksen?:doubtful:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Hä hä, saiko Vanhanen pitää sen lautakasan?
Sai, mutta Merja Vanhanen ei saanut alennusta Nuorisosäätiön känpästä!

Ex-pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) ex-vaimo Merja Vanhanen pyysi maaliskuussa 2005 apua Nuorisosäätiön asiamieheltä siihen, että hänen havittelemansa asunnon hintaa voisi alentaa. Nuorisosäätiön entinen asiamies Jorma Heikkinen kertoi asiasta poliisikuulustelussa viime marraskuussa.
Kuulustelujen aineisto tuli julki keskiviikkona siinä yhteydessä, kun eduskunnan perustuslakivaliokunta käsitteli Vanhasen jääviysasiaa.

Heikkinen kertoi poliisikuulusteluissa, että Merja Vanhanen oli ottanut häneen yhteyttä 30. maaliskuuta 2005 ja tiedustellut YIT:n asuntotuotannosta Klaukkalassa. Heikkinen otti sen jälkeen yhteyttä YIT:n asuntorakentamisjohtajaan Harri Isoviitaan ja sanoi toimivansa "pääministerin asialla". Heikkinen toivoi sähköpostissa, että asiassa voidaan toimia ilman välittäjää.

Heikkinen sanoi jääneensä siihen käsitykseen, että Vanhaset etsivät uutta asuntoa yhdessä, vaikka tosiasiassa pariskunta oli eroamassa ja uutta asuntoa etsi vain Merja Vanhanen.

Merja Vanhanen ilmoitti eroavansa miehestään vähän tämän sähköpostikirjeenvaihdon jälkeen eli 6. huhtikuuta 2005.

–Puhelinkeskustelustamme ymmärsin, että hän (Merja Vanhanen) halusi minun vaikuttavan asunnon hintaan jollakin tavalla, joten vastasin hänelle tähän, että minulla ei ole YIT:n asuntojen hintojen kanssa mitään tekemistä, Heikkinen kertoi poliisille.

–Merja Vanhasen kysyessä minulta tässä puhelussa, että onko minulla mahdollisuutta suoraan vaikuttaa tähän asunnon hintaan, niin minä vastasin hänelle, että YIT pörssiyhtiönä itse vastaa asuntojensa hinnoittelusta.

YIT oli toukokuussa 2005 aloittamassa Nuorisosäätiön ns. Nuorisohotellin peruskorjausta Herttoniemessä Helsingissä.Heikkinen sanoi kuulustelussa, että hänellä ei ole tietoa lopullisesta kaupasta, mutta sai lehtiä lukemalla tietää, että asuntokauppa oli tehty. Syynä siihen, miksi Merja Vanhanen otti asunnonostoasiassa Heikkiseen yhteyttä, oli Heikkisen mukaan se, että he tunsivat toisensa hyvin ja Merja Vanhanen tiesi hänellä olevan hyvät yhteydet rakennusliikkeisiin -- tässä tapauksessa YIT:hen.

STT

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Toki pitää olla tasa-arvoinen oikeuden edessä. Mä olen perustuslakivaliokunnan kanssa tässä jutussa samaa mieltä, että syytteiden nosto olisi älytöntä. Eipä syyttäjäkään aina nosta syytettä vaikka syytteen nosto olisi mahdollista, ja se koskee ihan tasapuolisesti kaikkia kansalaisia.

Toki tämä Vanhas-jupakka varmasti muokkaa käytäntöjä sekä hallituksessa, että kunnallisissa lautakunnissa. Mä luulen lähes kaikkien ministerien syyllistyneen samaan kuin Vanhanen. Tuollaiset tuet kun päätetään isoissa nipuissa (esimerkiksi 300'n järjestön tuet tunnissa, niin hyvin todennäköistä on, että jonkin osalta olisi jäävi, muttei sitä siinä päätöstä tehdessä edes huomaa).

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Toki pitää olla tasa-arvoinen oikeuden edessä. Mä olen perustuslakivaliokunnan kanssa tässä jutussa samaa mieltä, että syytteiden nosto olisi älytöntä. Eipä syyttäjäkään aina nosta syytettä vaikka syytteen nosto olisi mahdollista, ja se koskee ihan tasapuolisesti kaikkia kansalaisia.

Toki tämä Vanhas-jupakka varmasti muokkaa käytäntöjä sekä hallituksessa, että kunnallisissa lautakunnissa. Mä luulen lähes kaikkien ministerien syyllistyneen samaan kuin Vanhanen. Tuollaiset tuet kun päätetään isoissa nipuissa (esimerkiksi 300'n järjestön tuet tunnissa, niin hyvin todennäköistä on, että jonkin osalta olisi jäävi, muttei sitä siinä päätöstä tehdessä edes huomaa).
Mulle kävi 17 vuotiaana niin, että ajoin moottoripyörällä metsään ja mulla oli kyytiläinen. Sain siitä 30 päiväsakkoa.

No, vähän ennenkuin vuosi tuli täyteen, sakko palautettiin mulle, ja mulle tuli haaste oikeuteen.:rolleyes:

Siellä asiaa käsiteltiin noin 25-30 minuuttia. Sain saman sakon uudestaan. Paikalla oli myös sosiaaliviraston väkeä, koska olin alaikäinen. Eli tässä tapauksessa aiheutettiin vain kuluja valtiolle siitä, että yleinen syyttäjä oli niin innokas saamaan mut oikeuteen.:ahem:

Tässä voi nyt oikeasti kyseenalaistaa sen, onko kaikki tasavertaisia oikeuden edessä?

Olga

.
Sijainti
lakitukossa

Älä nyt yritä puolustella. Tässä toikissa kuuluu olla sitä mieltä, että Vanhasta on suosittu. :ahem:

markoj

Custom User
On toki, mutta onko oikein, että ministereillä on syytesuoja?

Luitko sä kysymyksen?:doubtful:
Muistini mukaan tossa avauspostissa oli vastaukseni aikoihin aika paljon vähemmän tekstiä. Muistaakseni sen lyhyemmän luin jotenkuten. Varmuudella ainakin vilkaisin! Polliin en oo vielä vastannu, mutta pitäshän sitä olla sama lait Matille, kuin Matille.

Perustuslain ministerivastuupykälät sanovat, että syyte valtioneuvoston jäsentä vastaan voidaan nostaa, "jos tämä tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta on olennaisesti rikkonut ministerin tehtävään kuuluvat velvollisuutensa tai menetellyt muuten virkatoimessaan selvästi lainvastaisesti".

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Älä nyt yritä puolustella. Tässä toikissa kuuluu olla sitä mieltä, että Vanhasta on suosittu. :ahem:
Olga pelasi odotetusti Kepun-jäsenkirja kortin!:D

En pettynyt odotuksissani! Tiesin että se tulee.:ahem:

Jollet olisi niin vihreiden lasien takana, niin pollissa kysyttiin, onko kaikkien saatava tasa-arvoinen kohtelu oikeuden edessä.:D

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Mulle kävi 17 vuotiaana niin, että ajoin moottoripyörällä metsään ja mulla oli kyytiläinen. Sain siitä 30 päiväsakkoa.

No, vähän ennenkuin vuosi tuli täyteen, sakko palautettiin mulle, ja mulle tuli haaste oikeuteen.:rolleyes:

Siellä asiaa käsiteltiin noin 25-30 minuuttia. Sain saman sakon uudestaan. Paikalla oli myös sosiaaliviraston väkeä, koska olin alaikäinen. Eli tässä tapauksessa aiheutettiin vain kuluja valtiolle siitä, että yleinen syyttäjä oli niin innokas saamaan mut oikeuteen.:ahem:

Tässä voi nyt oikeasti kyseenalaistaa sen, onko kaikki tasavertaisia oikeuden edessä?
:eek!:
Alkaa mopo karata ainakin minun näköpiiristäni siihen malliin, että eiköhän tämä toikki ole osaltani tässä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Moottoripyörästä oli kyse.
Kevytmoottoripyörästä. Yamaha RD 125 DX vm. 1976.

Niin, ja jos kerran avoimia ollaan, niin Simo Korppoo oli syyttäjän nimi. Sama mies, joka kielsi kaljanmyynnin aikoinaan Hangossa Regatan aikana. Oli aika ralli Tammisaareen päivän mittaan noina vuosina. Ja poliisit pillin kanssa odottamassa.:D

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sai, mutta Merja Vanhanen ei saanut alennusta Nuorisosäätiön känpästä!
Nyt menee kyllä Mossella kämpät ja puurot ja vellit sekaisin. Ei tuo Nuorisosäätiön kämpästä halunnut alennusta, vaan YIT:n rakentamasta normaalikohteesta - josta halusi alennusta.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.