Caterham F1 Team kaudelle 2012

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tulihan tuo Marussiankin "huippusijoitus" Glockin ajamana. Eli ei se kuski ihan yhdentekevä ole.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No on sillä merkitystä että siellä on hyvä kuski ajamassa. Noi häntäpään tallien parhaimmat sijoitukset tulee yleensä romurallikisoista, joissa tulee paljon turva-autoja. Siinä ei tasaisen varmalla(hitaalla) kuljettajalla ole mitään mahdollisuuksia jos on aina siellä 15 sijan tuntumilla. Ainoa toivo on siinä että jollain ilveellä saa itsensä lähdössä tai varikkokäyntien tai muun häslinkien lomassa sinne 10 sijan tuntumaan ja sitten yrittää kapeassa rännissä pitää nopeammat takanaan. Se on varmaa noilla autoilla ei paljon radalla ohitella ensimmäisten kierrosten jälkeen.
Koska kukaan noista jämätallien kuskeista on ajanut viimeksi kisan maaliin keskitallin kuskin edellä? Ne romurallikisat pitäisi ajaa maaliin muiden jämätallien edellä, ja yleensä juuri silloin Heikki tai Caterham pettää.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Edelleen Glock Singaporessa.
Edellä ajamisella tarkoitan sijan puolustamista. En sitä että joku tekee älyttömän myöhäisen stopin eikä kerkeä ajamaan kiinni. Toki siinä saattoi Glockilla olla vähän merkitystä, ettei näin käynyt.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki Kovalainen on antanut Maikkarille poikkeuksellisen avomielisen lausunnon sopimusneuvotteluistaan. Yleensähän nämä sopimusasiat pidetään salaisina, ja varsinkaan keskeneräisistä neuvotteluista ei puhuta. Kovalaisella ei kuitenkaan tunnu olevan neuvotteluissaan isoja paineita, joten Erkki Mustakari on saanut Heikiltä vastauksen uteluihinsa.

Caterham on jo esittänyt Kovalaiselle tarjouksensa, ja nyt Heikki on antanut tallille vastaehdotuksensa. Jatkosopimus ei ole Kovalaisen mukaan kiinni rahasta, mutta sopimuksen pituudesta on ollut erimielisyyttä. Minä oletan tämän tarkoittavan, että Caterham tahtoo Kovalaiselta sitoutumista useammaksi vuodeksi, kun taas Heikki on kiinnostuneempi yksivuotisesta sopimuksesta, joka mahdollistaa siirtymisen toiseen talliin heti tilaisuuden tullen.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Caterham on jo esittänyt Kovalaiselle tarjouksensa, ja nyt Heikki on antanut tallille vastaehdotuksensa. Jatkosopimus ei ole Kovalaisen mukaan kiinni rahasta, mutta sopimuksen pituudesta on ollut erimielisyyttä. Minä oletan tämän tarkoittavan, että Caterham tahtoo Kovalaiselta sitoutumista useammaksi vuodeksi, kun taas Heikki on kiinnostuneempi yksivuotisesta sopimuksesta, joka mahdollistaa siirtymisen toiseen talliin heti tilaisuuden tullen.
Näin päin se luultavasti menee. On myös mahdollista, että väännetään siitä millä ehdoilla sopimuksessa mahdollisesti olevaa optiota voidaan käyttää 2014.
 

nikon877

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
155
Eli Heikki nysvää ensi kaudenkin Caterhamilla. Ajallisesti ero kärkeen on toki kaventunut viime kauteen verrattuna, mutta sijoitusten perusteella Caterhamia edellä on kerssitön Marussia..
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Petrov päihitti Kovalaisen Korean aika-ajoissa 0,126 sekunnin erolla. Nyt Caterham-kuskien keskinäinen aika-ajosaldo kaudella 2012 on 12-4 Kovalaisen eduksi.

Nopeampi Caterham-kuski (Petrov) oli 2,965s aika-ajojen nopeinta kierrosaikaa (Webber) hitaampi.
Petrovin ero nopeampaan Toro Rossoon (Vergne ensimmäisessä osiossa) oli 1,463s.
Petrovin ero nopeampaan Marussiaan (Pic) oli 1,110s.

Pientä parannusta saattaa Caterhamin vauhdissa olla nähtävissä, kun ero Marussiaan on aika-ajoissa pysynyt Belgiasta asti kuudessa kymmenyksessä, mutta nyt hajurako kasvoi puolella sekunnilla. Marussia ei pysy ollenkaan Caterhamin kyydissä ensimmäisellä sektorilla, mutta Caterham on nopeampi myös muilla sektoreilla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Petrov kertoo venäläiselle F1News.ru-sivustolle, että tuulitunnelitulosten perusteella Caterhamin pitäisi pystyä taistelemaan pistesijoista, mutta auto ei ole osoittautunut radalla yhtä nopeaksi kuin mitä tuulitunnelimittaukset ovat ennakoineet. Samainen sivusto on haastatellut myös Kovalaista, joka kertoo että Caterhamin tuulitunneliongelma pyritään ratkaisemaan noin kuukauden päästä (eli ilmeisesti heti kauden päätyttyä?).

Tällainen ongelmahan selittäisi miksi Caterham ei ole tällä kaudella edistynyt odotetusti, vaikka talli on parantanut autonkehitysresurssejaan reippaasti sitten viime kauden.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Erikoinen homma että nopea paperilla on eri juttu kun nopea radalla.

Toivottavasti joskus teoria vielä siirtyy käytännöksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Probleemin todenperäisyyttä tukee se, että molemmat kuskit kertovat sen olemassaolosta.

Juolahti muuten mieleen, että tämä saattaisi selittää myös miksi Caterhamin tiedotteissa on viime aikoina vaiettu visusti auton kehityssuunnitelmista, vaikka talli on aiemmin ilmoittautunut avoimuuden edelläkävijäksi. Ehkä mykkäkoulussa ei olekaan kyse mielen pahoittamisesta, vaan diplomatiasta.

Caterham käyttää nähtävästi Williamsin kakkostuulitunnelia, ja Williams on yksi niistä talleista joita Caterham pyrkii tavoittamaan tuulitunnelityöllään. Saattaa siis syntyä arkaluontoinen tilanne, mikäli Williams on vuokrannut Caterhamille tuulitunnelia joka vaikeuttaa auton kehittämistä. Toisaalta Fernandes on fanittanut Williamsia pidemmän aikaa ja sponsoroinut sitä vuosikaudet AirAsian kautta, joten suhteet ovat sikäli hyvät ja mahdolliset ongelmat pyritään varmaankin selvittämään isoa äläkkää nostamatta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tällainen ongelmahan selittäisi miksi Caterham ei ole tällä kaudella edistynyt odotetusti, vaikka talli on parantanut autonkehitysresurssejaan reippaasti sitten viime kauden.
Tein lyhykäisen vertailun tallien resursseista tonne, ja niiden perusteella voisi väittää Caterhamin olevan omalla paikallaan. Toki tuollainen vertailu on aina yksinkertaistus ja todellisen tilanteen selvittämiseksi pitäisi tietää ainakin alihankinnat huomattavasti kattavammin.

Pyryf sanoi:
Erikoinen homma että nopea paperilla on eri juttu kun nopea radalla.
Ei ole. Hyvin tavallista on.

Todennäköisesti kyse ei ole siitä, että Williamsin tuulitunneli olisi jotenkin epäkelpo - yleensä ongelmaksi paljastuu puutteellinen kalibrointi tai väärät taustaoletukset (vrt. Ferrarin jatkuva tappelu oman tuulitunnelinsa kanssa). Samoin pitäisi tietää, kenen vastuulla tunnelin käyttö on - lentokonemaailmassa käytetään termejä dry-lease (sopimukseen kuuluu pelkkä lentsikka ja lentohenkilökunnan värväys on vuokraajan vastuulla) ja wet lease (pakettiin kuuluu sekä lentsikka että henkilökunta). Jos Caterhamin ja Williamsin sopimus on lentokoneslangia käyttäen "dry lease", ovat ongelmat ihan omalla vastuulla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Samat Heikin ja Vitalin haastattelut löytyvät näköjään myös saksalaiselta Motorsport-Total-sivustolta, ja huonolla lukiosaksallani saan niistä erilaisen käsityksen kuin venäläissivuston Google-käännöksistä. Petrov kyllä valittaa etteivät tuulitunnelin lupaamat parannukset näy radalla, mutta Kovalainen tuntuisi syyttävän Caterhamin hitaasta kehityksestä Williamsin tuulitunnelin sijaan Caterhamin valmistamaa puutteellista tuulitunnelimallia. Ja kuukauden päästä ei käydä korjaamaan tuulitunnelia, vaan silloin Caterham saa parannetun tuulitunnelimallin, vaikka hyöty siitä näkyykin varsinaisesti vasta ensi kauden autossa.

Paremmin saksaa osaavat voivat vilkaista tästä artikkelista onko saksantaitoni taantunut vuosien mittaan yhtä epäluotettavaksi kuin Googlen konekäännökset venäjän kielestä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuulitunnelimallithan (60 % mittakaava) rakennetaan yksitellen käsin, ja mun saksallani kyse oli näiden mallien onnettomasta tarkkuudesta. Liittyy siis osin aiemmin mainitsemaani työpaikkailmoitukseen, jossa Caterham haki näiden mallien tekijöitä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Fernandes kertoo Maikkarille, että Caterhamille olisi tulossa vielä yksi päivityspaketti Abu Dhabiin. Kyseessä on paranneltu viritys pakokaasuvirtausdiffuusorista, joka ei ole tähän mennessä toiminut Caterhamilla odotetusti. Fernandes ennakoi, että mikäli systeemi saadaan toimimaan paremmin, niin Caterham pystyisi vielä taistelemaan pistesijoista kauden viimeisissä kisoissa.

Tästä voi kai päätellä, että Caterhamilla on tästä coanda-pakarisysteemistä erilainen käsitys kuin BBC:n Gary Andersonilla, jonka mukaan siitä saa maksimissaan parin kymmenyksen vauhtilisän kierrosaikoihin. Caterham häviää nykyisin puolitoista sekuntia kierroksella Toro Rossolle. Realistisempi tavoite olisi tietysti 12. sija jossain kisassa, minkä avulla Caterham päihittäisi valmistajien kisassa Marussian. Glock pystyi Koreassa aika lailla samanlaiseen kisavauhtiin kuin Caterhamkin, vaikka autossa ei ollut KERSiä.

Lisäys:

Fernandes on antanut Korean GP-viikonloppuna paikalliselle uutistoimistolle lyhyen haastattelun, jossa arvioi pakokaasukikkailuista irtoavan parhaimmillaan sekunnin verran parannusta kierrosaikoihin. Caterham on tästä saatavilla olevasta kapasiteetista hyödyntänyt tähän mennessä kymmenen prosenttia, eli yhden sekunninkymmenyksen verran.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
RenaultSport on julkaissut Korean osakilpailun yhteydessä podcast-äänitallenteen, josta ensimmäinen 8 minuuttia on omistettu Heikki Kovalaisen haastattelemiseen. Heikki kertoo, että kahtena ensimmäisenä vuonna Fernandesin F1-talli edistyi hänen mielestään odotetusti, mutta tänä vuonna talli ei ole onnistunut jatkamaan kehitystään keskiryhmän tavoittamisessa.

Kovalaisen mukaan talli on kuitenkin jo alkanut ymmärtää syitä miksi tavoitteet ovat tällä kaudella jääneet saavuttamatta. Osittain kyse on siitä, että Caterham on keskittänyt resurssejaan pakokaasukikkailuun tavanomaisemman aerodynamiikkakehityksen kustannuksella. Heikki toivoo kuitenkin, että tästä on hyötyä tulevaisuudessa, mikäli pakokaasujen ohjailusta alkaa löytyä autoon lisää suorituskykyä.

Toinen syy alisuorittamiseen on siinä, että Caterham ei ole onnistunut mallintamaan pakokaasuvirtauksia kovin hyvin tuulitunnelissa, ja siksi Caterham ei ole saavuttanut radalla samoja tuloksia kuin mitä tuulitunnelimittaukset ovat ennakoineet. Caterham on nyt saanut parannettua tuulitunnelimalliaan, minkä myötä radallakin on alettu parissa viimeisimmässä kisassa saavuttaa samoja tuloksia kuin tuulitunnelissa, vaikka suorituskyvyn parannukset ovatkin toistaiseksi olleet pieniä.

Heikki antaa RenaultSportin kysymyksiin varsin suoria ja rehellisen oloisia vastauksia, eikä hirveän paljon kaunistele hankaliakaan asioita.
 
Ylös