CD:n kopiointi

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
tästä oli muistaakseni toikkikin, mutta en löydä sitä, joten tehrään uus!

Nyt ois ihan laillisesta kopioinnista kyse... olen suunnitellut CD-arkistoni muuttamista MP3-muotoon. Onkos tohon olemassa jotain kätevää softaa, joka tekisi hommasta helppoa ja vaivatonta -> ei tarttisi jokaisen biisin nimeä kirjoitella käsin :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
SSL:
22:41 <+alfronney> cdex kai, mut en oo viel itekää koittanu ku levyt on autos :p
22:42 <+alfronney> ku ennen oon vaa warettanu ne samat levyt. mut aattelin et pitäs joku päivä ripata vähän parempia :p
22:42 <+alfronney> ku noissa mp3:ssa on tosi isoja eroja
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Käytän rippaamiseen juuri tuota EAC:a, tosin en tee .mp3:sia vaan .mpc-filejä.

Tässä muutamien formaattien luonnehdintoja:

Esimerkkejä häviöllisistä formaateista:
x mp3 (varmaankin suosituin, mutta alkaa olla teknisesti vanhentunut, tukea kannettaville on runsaasti)
x ogg & aac (ns. uuden sukupolven formaatit, toimivat parhaiten noin 128 kbps bittinopeuksilla, aac:llä alkaa olla kannettaviin tukea hyvin)
x mpc (äänenlaatua arvostavan formaatti, 160 kbps -> bittinopeuksissa tällä hetkellä lyömätön äänenlaatu, ei tukea kannettaville)

Erimerkkejä häviöttömistä formaateista (tuki kannettavissa olematon)
x flac (tukea löytyy usealle alustalle)
x ape (monkey's audio, tuki vain Windows-koneille)
x wavpack

Lisätietoja formaateista löytyy mm. www.hydrogenaudio.org
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
joukahainen sanoi:
Käytän rippaamiseen juuri tuota EAC:a, tosin en tee .mp3:sia vaan .mpc-filejä.

Tässä muutamien formaattien luonnehdintoja:

Esimerkkejä häviöllisistä formaateista:
x mp3 (varmaankin suosituin, mutta alkaa olla teknisesti vanhentunut, tukea kannettaville on runsaasti)
x ogg & aac (ns. uuden sukupolven formaatit, toimivat parhaiten noin 128 kbps bittinopeuksilla, aac:llä alkaa olla kannettaviin tukea hyvin)
x mpc (äänenlaatua arvostavan formaatti, 160 kbps -> bittinopeuksissa tällä hetkellä lyömätön äänenlaatu, ei tukea kannettaville)

Erimerkkejä häviöttömistä formaateista (tuki kannettavissa olematon)
x flac (tukea löytyy usealle alustalle)
x ape (monkey's audio, tuki vain Windows-koneille)
x wavpack

Lisätietoja formaateista löytyy mm. www.hydrogenaudio.org
Minkä kokoisia tiedostoja esim. noilla mpc:llä ja flacilla tulee? Olen itse pakkaillut noita levyjä lamella "--preset extreme":llä, jolla ei pitäisi kovin helposti paremmillakaan vehkeillä eroa kuulla alkuperäiseen, mutta siinä on haittapuolena suht isot tiedostot, n. 5-20mb/kappale.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
SamiJ sanoi:
Minkä kokoisia tiedostoja esim. noilla mpc:llä ja flacilla tulee? Olen itse pakkaillut noita levyjä lamella "--preset extreme":llä, jolla ei pitäisi kovin helposti paremmillakaan vehkeillä eroa kuulla alkuperäiseen, mutta siinä on haittapuolena suht isot tiedostot, n. 5-20mb/kappale.
Kopypastea tuolta edellämainitsemaltani foorumilta:

"MPC --quality 5 (VBR, around 170 kbps average) can outperform LAME --alt-preset insane on test samples, simply because of insufficiencies in the MP3 format. MP3 in it's current form exists since 1994. It was designed by Fraunhofer before that time to deliver good audio quality at ISDN rate (64 / 128 kbps), and not to be perfectly transparent (even though it was later often advertized as such). Already in 1997, they standardized the designated successor format called AAC, which they hoped would very soon replace MP3. But at the same time they were overtook by the market realities when MP3 spread like a wildfire on the internet, leading to Napster in 1999. Because of those quality insufficiencies (that could then be reduced with LAME), MPC was developed, to have a lossy codec that delivers transparency under almost any circumstance, and is built from the ground up for that purpose (give or take some necessary alternative methods because of existing patents that would've been violated otherwise).

In the end, you save quite some space and gain a bit quality (doesn't necessarily mean audibly, like i said before, but it surely won't sound worse either) by using MPC. You lose the main point of MP3, which is that it works on so many devices. But if your personal situation allows the switch to MPC without much inconvenience, it's really not a bad thing to do."
 
Ylös