Ennen juhannusyöhön katoamista vastaan vielä kertaalleen.
WebSlave sanoi:
Onko kyse vain vastareaktiosta, vai pidetäänkö ChampCarin pelastamista niin pahana tekona?
Itse uskon että kyse on todella vain vastareaktiosta. IRL-puolelle siirtyivät aikanaan myös fanit, eivät vain tallit ja moottorinvalmistajat. Nämä fanit vihasivat ulkomaalaisia kuljettajia ja olivat ääri-isänmaalisia. Asenteella ”mitä nämä ulkomaalaiset tulevat meidän takapihalle pyörimään ja voittamaan?” oli suuri merkitys. Kalkhovenia pelätään samasta syystä, hän tuli nyt leikkimään heidän reviirilleen. Jopa suurimmat IRL-fanit ovat nyt alkaneet uskoa, että TG on löytänyt vertaisensa...
Se, että Kalkhoven pelasti heidän pahimman kilpailijansa aiheutti tietenkin vihaa ja katkeroitumista. Tony Georgehan useasti sanoi vuoden 2003 aikana ottavansa vasaran mukaan töihin, jotta hän voi naulata viimeisen naulan CARTin arkkuun. Kalkhoven sitten suurieleisesti ”varasti” tuon vasaran.
Enkä itse asiassa usko pääosan faneista olevan kuvailemasi fanaattisia.
Ei olekaan. Kyse on pienestä vähemmistöstä. Tosin suhteutettuna siihen määrään, joka ow-kilpailuita Amerikassa seuraa voidaan puhua suhteellisen suuresta porukasta, mutta määrällisesti ei heitä enää ole kovin paljoa. Champ Car puolella enemmän, koska vanhat IRL-fanit ottivat ja lähtivät viimeistään siinä vaiheessa kun japanilaiset autonvalmistajat rymistivät sisään Indianapolisin moottoriradan porteista. Ja ei tuosta alkuperäisessä Yhdysvaltalaisilla ovaaleilla, amerikkalaisilla kuljettajilla ja autoilla-ideologiasta ole paljoa jäljellä.
Kummallista muuten, että vapaan kilpailun luvatussa maassa tätä vapaata kilpailua ei sitten katsotakaan hyvällä.
Tätä minäkin olen hiljaa itsekseni miettinyt. Nythän vapaapaini on Yhdysvalloissa kovassa huudossa. Siinä käsittääkseni on kaksi puolta, jotka tosin ovat saman kattojärjestön alaisia. Miten tämä malli ei sitten toiminut moottoriurheilussa on jotain jonka miettimiseen voisi kuluttaa aikaa runsaasti. Mutta totuus on, että myönnän itsekin katkeroituneeni Georgelle hänen teoistaan. Sen verran suuri fani oli silloin ja olen vieläkin. Tätä kaikkea ei olisi todellakaan tarvinnut kokea. Tony olisi saanut leikkiä Indy 500-ajon kanssa ihan yksinään. Nyt häneltä on uponnut käsittämättömät summat pitääkseen yllä sarjaa, jonka perusajatuksestakin luovuttiin. Todistaako IRL:n nykytila, että CARTin suunnitelmat ja visiot olivatkin oikeat? ”Älä korjaa sellaista mikä ei ole rikki!”
Mainitsit etteivät lokasuojattomatkilpurit kilpaile NASCARin kanssa samoista katsojista. Tämä on totta, mutta mikä sitten on mittari, jolla toiminnan menestys olisi tarvinnut mitata? Taisi olla aika suurta kun F1-oikeuksien haltijakin oli miltein polvillaan...
Kyllä IndyCar taisteli NASCARin ja F1-kisojen kanssa katsojista. Amerikkalainen open wheel on vieläkin vaihtoehto näille molemmille "suurille" sarjoille. Osoitus, että olemme kaikki lopussa samalla puolella tuli tämän vuoden alussa Paul Danan menehtyessä Homesteadissa. Euroopan "hienostopiirit" eivät häntä tunteneet, NASCAR ei välittänyt, urheiluautot eivät välittäneet, mutta niin Champ Car kuin IRL puolelta lähtivät surunvalittelut perheelle ja omaisille. Se kertoo mielestäni paljon.
Eipä tuota nimitystä Euroopassa käytetäkään.
Ei vai? Siis ei milloinkaan ole luontevampaa puhua Indyformuloista kuin Tsämp Kaareista, Kartting-autoista tai IRL(?)autoista? IndyCar oli tunnettu tuote ympäri maailmaa. Australian IndyCarnivalista Molson Indy Torontoon. Kun Villeneuve saapui Eurooppaan oli hän IndyCar-mestari. Onneksi nykyään toimittajat ja alaa seuraavat lehdet eivät ole kokonaan myyneet sieluaan paholaiselle ja alkaneet kutsua IR-liigaa IndyCareiksi. Siitähän tämä keskustelu aikanaan alkoi?
Jos rauha saadaan aikaan ja porukka samalle radalle ajamaan kilpaa, niin silloin on luontevaa kutsua autoja Indyformuloiksi ja sarjaa, perinteiden mukaan IndyCar World Seriesksi.
Tämähän on vain hassu yhtälö: Champ Car+Indy Racing League = IndyCar World Series.
En minäkään juuri IRLiä arvosta, mutta en myöskään kyseenalaista sen olemassaolon oikeutusta.
No hyvä! Minä jo pelkäsin, että vastassani olisi IRL-sarjan megafanittaja
Vaikka paikka olikin täysin väärä, niin minusta on hyvä että näistä asioista puhutaan ja että kiinnostus on yhä olemassa.
Viikonloppuna ajetaan Clevelandin lentokentällä Champ Car osakilpailu ja jotta molemmat puolet olisivat tyytyväisiä niin todetaan IRL-sarjan jatkuvan Richmondin lyhytovaalilla. Formulapainotteinen viikonloppu edessä politiikasta kätensä peseville