ChampCarin ja IRL:n yhdistyminen

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
CaPtEeNi sanoi:
Champ Car otttaa kyllä avosylin takaisin
Pöh. Organisaatio voi ottaa mutta sarjan fanit ovat ainakin raivostuneet Villen kommenteille. Toukokuussa häneltä kysyttiin mitä tarvitsisi tehdä, että formulat saataisiin Amerikassa jälleen vetämään yleisöä katsomoihin? "CART, vai miksi he nykyään itseään kutsuvat, pitää löytää yhteinen sävel IndyCarien kanssa" oli hänen vastauksensa :thumbdown Moni muukin on antanut tuollaisia kommentteja, ei Ville ainoa ole, mutta koska tuosta ei tiedä onko sanoja todella noin tyhmä vai onko joku käskenyt sanoa noin niin siksi se raivostuttaa myös minua. Ei ole enää mitään IndyCaria on vain IRL ja Champ Car. Tuo saa homman kuulostamaan siltä, että CC on syylinen kaikkeen mitä Amerikassa on tapahtunut! :mad:
Samankaltaisia sammakoita on päässyt myös mm. Danica Patrickin ja Michael Andrettin suusta :mad_old:
Kannustin Jacquesia kun hän siirtyi IndyCar-mestarina Ykkösiin ja ajaessaan umpisurkealla BARilla, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa kyllästymään kaveriin. Villeneuven pitäisi jo tajuta, ettei mikään kestä ikuisesti. Onhan se ollut kiva seurata ainoan kanadalaisen menoa, mutta ehkä olisi jo aika lopettaa. Nyt voisi vielä sanoa lopettaneensa "huipulta" ja jättäähän Jack ainakin isot haalarit uusien tulokkaiden täytettäväksi.
Meinasi unohtua: Villeähän ei kiinnosta palata Amerikkaan, mutta Le Mansin vissiin haluaa ajaa... Indy 500, F1-mestaruus ja... ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Pöh. Organisaatio voi ottaa mutta sarjan fanit ovat ainakin raivostuneet Villen kommenteille. Toukokuussa häneltä kysyttiin mitä tarvitsisi tehdä, että formulat saataisiin Amerikassa jälleen vetämään yleisöä katsomoihin? "CART, vai miksi he nykyään itseään kutsuvat, pitää löytää yhteinen sävel IndyCarien kanssa" oli hänen vastauksensa :thumbdown Moni muukin on antanut tuollaisia kommentteja, ei Ville ainoa ole, mutta koska tuosta ei tiedä onko sanoja todella noin tyhmä vai onko joku käskenyt sanoa noin niin siksi se raivostuttaa myös minua.
Sinulta lienee menneet ohi uutiset siitä, että ChampCar ja IRL neuvottelevat yhdistymisestä? Siis myös Kalkhoven ja George ovat julkisesti puhuneet yhdistymisestä.

Ei ole enää mitään IndyCaria on vain IRL ja Champ Car.
Read and weep:
http://www.indycar.com/
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämähän ei tänne todellakaan kuulu, mutta kai sitä nyt täytyy nostaa kissa pöydälle kun sellainen mahdollisuus tuli ja puolustaa sanomisiaan :D
WebSlave sanoi:
Sinulta lienee menneet ohi uutiset siitä, että ChampCar ja IRL neuvottelevat yhdistymisestä? Siis myös Kalkhoven ja George ovat julkisesti puhuneet yhdistymisestä.
Olen täysin tietoinen tästä. Olen myös täysin tietoinen, että Chris Pook, Roger Penske ja Mario Andretti ovat jo yrittäneet samaa aiemmin.
Miten tämä muuten edes liittyi siihen mitä yritin aiemmassa viestissä sanoa? Champ Car fanit eivät toivota Jaskaa takaisin, ei tuollaisten kommenttien jälkeen. Ajatus on hieno ja tilanne väistämätön, mutta tapa jolla JV sen toi julki oli pöyristyttävä. Vaikka puolet yhdistyisivätkin niin se ei tarkoita että puolten jako häviäisi. Ja jos joku laukoo tuollaista sinun rakastamastasi lajista niin tietenkin siitä suuttuu. Jopa verisesti. JOS sarjat saadaan yhteen niin silloin on toki mahdollista, että esim. Montoya palaa Amerikkaan, mutta kuten on huhuttu en näe JP:lle järkevänä mennä pyörimään ympyrää Ganassille, vaikka palkka olisikin huhutun kaltainen. Ellei hän tiedä jotain, mikä suurelta yleisöltä on vielä pimennossa.
JOS sarjat saadaan yhteen on peräti todennäköistä, että näemme paluumuuttajia ja Montoya saattaa olla yksi, mutta Villeneuve? Tuskin. Ja silloinkaan ei hänelle mitään tervetuliaisjuhlia järjestetä. :rolleyes:

WebSlave sanoi:
Sori, mutta en lue vihollisten propagandaa :D
Se, että TG varastaa historiaa ei kuulu tänne. Tein virheen kun mainitsin asiasta. Eihän tämä liity mitenkään Villeneuven jatkoon ykkösissä :D Mutta selitetään nyt sitten: Noista kommenteista saa sen käsityksen, että CCWS irtaantui IndyCar-sarjasta vaikka totuus on aivan toinen. Tuossa selvästi yritetään sumuttaa normaalia amerikkalaiskuluttajaa väittämällä että IRL olisi IndyCar vaikka se ei sitä ole. Samalla luodaan käsitys siitä, että Champ Car vai miksi he nykyään itseään kutsuvatkaan? olisi tehnyt jotain väärää muuttamalla nimen CARTin mentyä konkurssiin. Kuinkahan moni yhtiö on vaihtanut nimensä viimeisen kymmenen vuoden aikana? IRL-faneilla ei ainakaan pitäisi olla mitään sanomista tässä asiassa :mad:
Mutta tämä liittyy Villeen vain koska hän on tuollaisen sammakon mennyt suustaan päästämään...
Täytyy näköjään suutarin pysyä lestissään ja keskittyä muuhun moottoriurheiluun... :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Miten tämä muuten edes liittyi siihen mitä yritin aiemmassa viestissä sanoa? Champ Car fanit eivät toivota Jaskaa takaisin, ei tuollaisten kommenttien jälkeen.
Oletin sinun tarkoittaneen Jacquesin kommenttia sarjojen yhdistämisestä. Ilmeisesti kuitenkin viittasit siihen, ettei Villeneuve tiennyt CCWS-sarjan nykyistä nimeä? Suurin osa ChampCar-faneistakin haluaa kahtiajaon päättyvän.

Se, että TG varastaa historiaa ei kuulu tänne. [--] Tuossa selvästi yritetään sumuttaa normaalia amerikkalaiskuluttajaa väittämällä että IRL olisi IndyCar vaikka se ei sitä ole.
Kuuluu sikäli, että se tekee kommentistasi virheellisen. IndyCar on olemassa, oikeus nimen käyttöön vain siirtyi CARTilta IRL:lle/Georgelle. En ota kantaa IRL:n sivujen sisältöön. Sillä ei ole väliä kommenttisi kannalta mikä sarja sitä nimeä kantaa.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vastasin väitteeseen, että Champ Car ottaisi Jacquesin takaisin. Annoin selityksen minkä takia fanit eivät häntä halua takaisin. Jos se jäi aluksi hieman epäselväksi niin hyvä että nyt se selvisi.
Vien nyt paljon palstatilaa, mutta haluan aina selvittää asiat kunnolla. :rolleyes:
WebSlave sanoi:
Oletin sinun tarkoittaneen Jacquesin kommenttia sarjojen yhdistämisestä. Ilmeisesti kuitenkin viittasit siihen, ettei Villeneuve tiennyt CCWS-sarjan
Tarkoitin todellakin tapaa jolla Ville sen sanoi. Kuten jo totesin ajatus on hieno ja tilanne väistämätön, mutta kun mm. Danica Patrick oli mumissut radiohaastattelussa samalla tavalla niin se nosti karvat monella fanilla pystyyn. Danica vielä ajoi Kalkhovenin alaisena Atlantic-sarjassa! Sitten tästä hommasta täysin ulkopuolisena Jacques sanoo miltein saman. Aivan tarpeetonta. :nope:
WebSlave sanoi:
Suurin osa ChampCar-faneistakin haluaa kahtiajaon päättyvän.
Tähän on turha mennä F1-puolella, joten totean vain että olet oikeassa. Suurin osa ChampCar-faneista tosin ei halua, että TGllä on mitään tekemistä yhdistyneen sarjan kanssa.
Tunteet ovat samanlaiset toisella puolella, mutta ne kohdistuvat Kalkhoveniin... :dunno:

WebSlave sanoi:
Kuuluu sikäli, että se tekee kommentistasi virheellisen. IndyCar on olemassa, oikeus nimen käyttöön vain siirtyi CARTilta IRL:lle/Georgelle. En ota kantaa IRL:n sivujen sisältöön. Sillä ei ole väliä kommenttisi kannalta mikä sarja sitä nimeä kantaa.
Tästä on peistä taitettu aiemminkin :D
Suurin osa OW-faneista näkee IndyCar-nimen kuuluneen niille autoille, jotka kilpailivat Indianapolisissa, Torontossa, Long Beachissä ja Australiassa aina vuoden 1995 loppuun asti. IndyCar olisi siis ”isä” näille kahdelle pikkuliigalle. Tosin ajatus takkuaa siinä kohtaa, kun oikeudessa päätettiin jäädyttää nimi sarjojen jakauduttua. Epävirallisestihan nimi jäi CARTin käyttöön vuosiksi 1996-2002. Yhteisellä päätöksellä nimi jätettiin rauhaan, koska sen nähtiin tuovan liian suurta markkinaetua omistajalleen. Teoriassahan CART olisi voitu tuntea IndyCarina vielä da Mattan voittaessa mestaruuden. Da Matta siis olisi IndyCar-mestari, vaikka hän ei koskaan Indyssä ajanutkaan. Mutta da Mattalla ei ole samaa arvoa kuin esim. Villeneuvellä, Mansellilla ja Andrettilla.
Mutta mitä tällä haen takaa on se, että CARTissa siis ajettiin Indyformuloilla. Ajetaan itse asiassa edelleen, sillä Hondan ja Toyotan painostuksesta George muutti sarjan nimen IndyCar-sarjaksi, mutta oikeuden päätöksellä autot tunnetaan edelleen IRL-autoina. Tämä ilmeisesti käy ilmi myös linkittämältäsi sivulta. IndyCar on siis yhteisen sarjan autojen nimi. Se edustaa aikaa jolloin kaikki oli vielä hyvin. Täydellisessä maailmassa IndyCar-sarjassa ajettaisiin IndyCareilla.
Honda ja Toyota luulivat päässeensä eroon CARTista ja pakottivat Georgen vaihtamaan nimen, vaikka Tony oli luvannut ettei sitä tekisi. IRL:stä piti tulla IndyCar vuonna 2003, koska silloin piti olla vain se yksi sarja, mutta kuten olemme nähneet, toisin kävi.
IndyCar-sarja on olemassa juu (kiitti Honda ja Toyota!), mutta IndyCareja ei ole enää.
Monimutkaista vai mitä? ;)
Tilanne olisi sama jos (huono esimerkki) Suomi jakautuisi kahtia. Pohjois-Suomi nimittäisi itsensä Suomeksi, niin kyllä siitä itse eteläsuomalaisena metelin nostaisin.
Villeneuven tavalla sanottuna jää monelle käsitys, että CCWS irtautui alkuperäisestä IndyCar-organisaatiosta, vaikka itse asiassa ne ovat yksi ja sama pulju. Champ Carhan on monien silmissä edellee "se todellinen" IndyCar. Kommentti saa muutenkin CC:n näyttämään huonolta. Siksi CC-fanit ovat suuttuneet Jaskalle.

Yhtäkaikki. Villeneuve ei tule ajamaan F1-uransa jälkeen formula-autoilla (ainakaan täyspäiväisesti). Hän siirtyy urheiluautoihin tai protoihin, mutta Indyformulaa vai miksi sitä nykyään kutsutaan hän ei tule ajamaan... Sehän tämän threadin aihe oli :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Suurin osa ChampCar-faneista tosin ei halua, että TGllä on mitään tekemistä yhdistyneen sarjan kanssa.
Ja tämä on se perimmäinen syy, miksi fanit suuttuivat Jacquesille? Sääli, etteivät he ymmärrä omaa parastaan. Villeneuve kuitenkin oli mielestäni oikeassa vastauksessaan esitettyyn kysymykseen.
Suurin osa OW-faneista näkee IndyCar-nimen kuuluneen niille autoille, jotka kilpailivat Indianapolisissa
Noin näen minäkin, siksi CCWS ei olisi voinut loogisesti kantaa IndyCar-nimeä. Vaikka kuinka katsottaisiin, että CCWS jatkaa CARTin perinteitä, niin olisi hassua kutsua Indyautoiksi autoja, jotka eivät aja Indyssä.
Mutta da Mattalla ei ole samaa arvoa kuin esim. Villeneuvellä, Mansellilla ja Andrettilla.
Noinko CART/ChampCar-fanit asian näkevät? Minun silmissäni on, vaikka sarjan taso toki laski kahtiajaon jälkeen.
Villeneuven tavalla sanottuna jää monelle käsitys, että CCWS irtautui alkuperäisestä IndyCar-organisaatiosta, vaikka itse asiassa ne ovat yksi ja sama pulju.
Minä en lukenut Villeneuven kommenttia noin, mutta minulla ei olekaan tunnesiteitä IndyCar-nimeen. En myöskään näe, että CCWS (tai oikeammin kai OWRS) on "sama pulju" kuin CART oli. Eri omistajat, hallinto ja eri säännöt.

Anteeksi offtopic.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Ja tämä on se perimmäinen syy, miksi fanit suuttuivat Jacquesille? Sääli, etteivät he ymmärrä omaa parastaan. Villeneuve kuitenkin oli mielestäni oikeassa vastauksessaan esitettyyn kysymykseen.
Ei tästä ei ollut kyse alkuunkaan. Syy oli siinä, että Jacques leikki tyhmää. Vaikka tämä sota onkin saanut lapselliset piirteet ja puolet ovat jatkuvasti nimitelleet toisiaan, niin kuljettajalta, jonka ura sentään lähti CARTin johtamien luokkien ansiosta eteenpäin ei odoteta tuollaista puhetta. JV, kuten Danica Patrick, Michael Andretti ja monet muut olisivat voineet ilmaista asian diplomaattisesti, sillä hehän ovat oikeassa. Esim. ”Rauha on löydettävä, puolet on saatava yhteen”. Oli lapsellista lähteä nimittelemään ja vääristelemään asioita. Näin minä ainakin sen näen. Tämä suututti CCWS-puolen ja IRL-fanit hurrasivat.

WebSlave sanoi:
Sääli, etteivät he ymmärrä omaa parastaan.
Olemme jo vieneet tämän topicin täysin pois alkuperäisestä aiheesta, mutta haluaisin tietää mitä oikein tarkoitat tällä?

Mutta da Mattalla ei ole samaa arvoa kuin esim. Villeneuvellä, Mansellilla ja Andrettilla.
Noinko CART/ChampCar-fanit asian näkevät? Minun silmissäni on, vaikka sarjan taso toki laski kahtiajaon jälkeen.
Eihän historian kirjoihinkaan ole heitä merkitty samalla nimikkeellä. :wink: Villeneuve, Mansell ja Andretti ovat PPG IndyCar-maailmanmestareita kun taas Da Matta on CART/FedEx mestaruussarjan voittaja. Samaa on siinä, että kaikki ovat CARTin alaisen sarjan mestareita. (IndyCar 1979-1995, CART 1996-2003). Wheldon, Kanaan ja Dixon eivät ainakaan ole voittaneet samaa mestaruutta Andrettien, Villeneuven ja kumppaneiden kanssa sillä IRL:hän syntyi vasta 1996. Silti he ilmeisesti ovat IndyCar-mestareita?

WebSlave sanoi:
En myöskään näe, että CCWS (tai oikeammin kai OWRS) on "sama pulju" kuin CART oli. Eri omistajat, hallinto ja eri säännöt.
Se on nykyään Champ Car World Series LLC. OWRS osti ensin CARTin jäämistön ja sitten muutti nimensä. Meillä on selvästi eri näkemys tästä asiasta. Minä näen että kyseessä on sama pulju. CART erotti työntekijänsä ennen konkurssiin hakeutumista, mutta Champ Car palkkasi samat henkilöt takaisin. Miksi pätevien työntekijöiden pitäisi kastua ulkona sateessa? Toki Kalkhoven, Gentilozzi ja Forsythe korvasivat Pookin ja useita muita muutoksia rakenteessa tehtiin (suurimpana sarjan yksityistäminen) mutta se on minun mielestäni sama organisaatio kuin ennen CARTin konkurssia. Johtajat vaihtuivat, politiikka muuttui, kansa säilyi. Valtiotkin toimivat näin, mutta silti ne omaksutaan samaksi maaksi kuin aina ennenkin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Olemme jo vieneet tämän topicin täysin pois alkuperäisestä aiheesta, mutta haluaisin tietää mitä oikein tarkoitat tällä?
Sitä, että toimivaa yhdistynyttä sarjaa ei voida toteuttaa ilman IRLiä ja sitä kautta Tony Georgea. Sotakirveet pitää siis haudata, eikä ajatella niin, ettei haluta Georgella olevan "mitään tekemistä yhdistyneen sarjan kanssa."
Wheldon, Kanaan ja Dixon eivät ainakaan ole voittaneet samaa mestaruutta Andrettien, Villeneuven ja kumppaneiden kanssa sillä IRL:hän syntyi vasta 1996. Silti he ilmeisesti ovat IndyCar-mestareita?
Jos CART-sarjan nimen muuttuessa mestarin titteli vaihtuu, niin kai sen täytyy päteä IRL-sarjaankin?
Se on nykyään Champ Car World Series LLC. OWRS osti ensin CARTin jäämistön ja sitten muutti nimensä. [--] CART erotti työntekijänsä ennen konkurssiin hakeutumista, mutta Champ Car palkkasi samat henkilöt takaisin. [--] Johtajat vaihtuivat, politiikka muuttui, kansa säilyi. Valtiotkin toimivat näin, mutta silti ne omaksutaan samaksi maaksi kuin aina ennenkin?
Maita ei osteta, eikä niiden kansalaisia eroteta. ;) Jos Kalkhoven et co. olisivat vain tulleet CARTin johtoon, kyseessä olisi sama pulju. Konkurssin myötä CART tavallaan lakkasi kokonaan olemasta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Sitä, että toimivaa yhdistynyttä sarjaa ei voida toteuttaa ilman IRLiä ja sitä kautta Tony Georgea. Sotakirveet pitää siis haudata, eikä ajatella niin, ettei haluta Georgella olevan "mitään tekemistä yhdistyneen sarjan kanssa."
Siihen on toki syyt miksi Tonyä ei siedetä. Mutta tilannehan on aivan sama IRL-puolella. Ei tämä ole mitenkään Champ Car puolen ongelma. IRL-fanit näkevät Kalkhovenin yhtä lailla antikristuksena kuin CC-fanit Georgen. Vain kaikkein pahimmin todellisuudelta suojautuneet uskovat edelleen, että IRL ja George ovat pelastus. Siis tätä kaikkea ei olisi tarvinnut käydä läpi, jos tämä hemmoteltu pojanpoika ei olisi saanut ”visiotaan”. Ilman IRL-sarjan luomista IndyCar olisi elossa ja pystyisi lyömään kapuloita NASCARin rattaisiin. Muistaako kukaan kuinka Ecclestone oikeasti pelkäsi CARTin jyräävän heidät? George hoiti tämän ongelman pois päiviltä yhdellä typerällä teolla. George halusi korjata jotain mikä ei ollut rikki.

Jos CART-sarjan nimen muuttuessa mestarin titteli vaihtuu, niin kai sen täytyy päteä IRL-sarjaankin?
Tietenkin vaikuttaa. Tarkoitin sitä, että jos Wheldon olisi päässyt ykkösiin niin silloinhan mukana olisi kaksi ”IndyCar-mestaria”. Mutta näillä sarjoilla ei olisi kuitenkaan toistensa kanssa mitään tekemistä? Silloin ainakin minusta olisi helpompaa vetää raja johonkin. Se raja on ainakin minulla kulkenut aina seuraavan kaltaisesti: Ennen vuotta -95 oli olemassa IndyCar, sitten syntyi IRL, siitä lähtien on ollut IRL ja Champ Car.
Itseasiassa tässä ei puhuta mistään jakautumisesta. Yhdysvaltoihin vain ilmaantui samanlainen, kuten Vauhdin Maailma vuonna 1996 uutisoi ns. piraattisarja, joka sattui ajamaan Indianapolis Motor Speedwayllä. Georgehan yritti puolustella tekojaan sillä että USAC toimi yhä IRL:n kanssa kilpailunjärjestäjänä kuten ennenkin. Indy 500 ei ollut koskaan CARTin järjestämä kilpailu. Tony houkutteli muutaman tallin CARTista mukaansa. He halusivat kilpailla Indyssä. Menard, Pagan ja Galles, missä he ovat nyt? Onko kukaan nähnyt? Ei ole, koska IRL oli aluksi vain piraattisarja CARTista, josta kukaan ei piitannut. Se olisi hävinnytkin jos Honda ja Toyota eivät olisi siirtyneet Georgen avuksi rahojaan tuhlaamaan. Hondan ja Toyotan avulla IRL:stä tuli todella CART II. Mutta täytyy muistaa, ettei IRL ollut ennen vuotta 1996 olemassa. CART ja Champ Car olivat. Ne olivat syvällä IndyCarin sisällä. Aluksi, ennen Indyä lokasuojattomat kilpa-autot tunnettiin Champ Careina. Sitten tuli Indy, josta tuli "se suurin juttu". Samanlainen kuin NASCARille Daytonasta puolivuosisataa myöhemmin.
Omistuspohja on muuttunut. Niinhän kaikissa yhtiöissä käy. Kukaanhan ei täällä ole ikuisesti.
Ymmärrän kyllä kantasi, mutta minulle Champ Car on yhä se ainoa oikea IndyCar ja tämä Indy Racing League vain halpa kopio siitä. Kopio, joka nyt väittää olevansa jotain mitä se ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan.

Konkurssin myötä CART tavallaan lakkasi kokonaan olemasta.
CART lopulta haudattiin viime vuonna kun sen osakkeenomistajat lunastivat osakkeidensa arvon rahaksi. CART on todellakin lakannut kokonaan olemasta. Järjestäjä on poissa, mutta järjestettävä tapahtuma on yhä olemassa. Sirkus pyörii edelleen. Areenalla on vain uusi tirehtööri ja sekös Tonyä harmittaa ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Siihen on toki syyt miksi Tonyä ei siedetä. Mutta tilannehan on aivan sama IRL-puolella. Ei tämä ole mitenkään Champ Car puolen ongelma. IRL-fanit näkevät Kalkhovenin yhtä lailla antikristuksena kuin CC-fanit Georgen.
ChampCar-fanien kannan vielä jotenkin ymmärrän, sillä George on kahtiajaon alullepanija. Mitä Kalkhoven on tehnyt? Onko kyse vain vastareaktiosta, vai pidetäänkö ChampCarin pelastamista niin pahana tekona?

En kyllä muutenkaan ymmärrä moista vihaa. Enkä itse asiassa usko pääosan faneista olevan kuvailemasi fanaattisia. Jos se oma sarja on niin erinomainen, niin eihän jokin toinen sarja voi olla sille mikään uhka. Korkeintaan se on ärsyttävä pikku loinen, joka vie osan sponsoreista. Ei sellaista vihata.
Ilman IRL-sarjan luomista IndyCar olisi elossa ja pystyisi lyömään kapuloita NASCARin rattaisiin. Muistaako kukaan kuinka Ecclestone oikeasti pelkäsi CARTin jyräävän heidät? George hoiti tämän ongelman pois päiviltä yhdellä typerällä teolla. George halusi korjata jotain mikä ei ollut rikki.
En ymmärrä myöskään ChampCar/NASCAR -vastakkainasettelua. Mielestäni ne eivät edes kilpaile samoista katsojista. IRL voisi olla NASCARin kilpailija, mutta se on eri asia.

Ymmärrän Georgen vision. Hän halusi luoda open wheel-NASCARin, puhtaan ovaalisarjan (josta ajatuksesta tosin hiljan luovuttiin). Siksi näen konseptina jopa mahdolliseksi kahden erilaisen ow-sarjan olemassaolon. Taloudelliset tosiseikat eivät vain puolla sitä. Kummallista muuten, että vapaan kilpailun luvatussa maassa tätä vapaata kilpailua ei sitten katsotakaan hyvällä. ;)

Ja olihan CARTkin alunperin "piraattisarja".
Tarkoitin sitä, että jos Wheldon olisi päässyt ykkösiin niin silloinhan mukana olisi kaksi ”IndyCar-mestaria”.
Eipä tuota nimitystä Euroopassa käytetäkään.
Itseasiassa tässä ei puhuta mistään jakautumisesta. Yhdysvaltoihin vain ilmaantui samanlainen, kuten Vauhdin Maailma vuonna 1996 uutisoi ns. piraattisarja, joka sattui ajamaan Indianapolis Motor Speedwayllä.
Tavallaan totta. Viittaan jakautumisella siihen, että osa talleista ja radoista jatkoi CARTissa, osa siirtyi IRLin puolelle.

Ymmärrän kyllä kantasi, mutta minulle Champ Car on yhä se ainoa oikea IndyCar ja tämä Indy Racing League vain halpa kopio siitä.
En minäkään juuri IRLiä arvosta, mutta en myöskään kyseenalaista sen olemassaolon oikeutusta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ennen juhannusyöhön katoamista vastaan vielä kertaalleen.
WebSlave sanoi:
Onko kyse vain vastareaktiosta, vai pidetäänkö ChampCarin pelastamista niin pahana tekona?
Itse uskon että kyse on todella vain vastareaktiosta. IRL-puolelle siirtyivät aikanaan myös fanit, eivät vain tallit ja moottorinvalmistajat. Nämä fanit vihasivat ulkomaalaisia kuljettajia ja olivat ääri-isänmaalisia. Asenteella ”mitä nämä ulkomaalaiset tulevat meidän takapihalle pyörimään ja voittamaan?” oli suuri merkitys. Kalkhovenia pelätään samasta syystä, hän tuli nyt leikkimään heidän reviirilleen. Jopa suurimmat IRL-fanit ovat nyt alkaneet uskoa, että TG on löytänyt vertaisensa...
Se, että Kalkhoven pelasti heidän pahimman kilpailijansa aiheutti tietenkin vihaa ja katkeroitumista. Tony Georgehan useasti sanoi vuoden 2003 aikana ottavansa vasaran mukaan töihin, jotta hän voi naulata viimeisen naulan CARTin arkkuun. Kalkhoven sitten suurieleisesti ”varasti” tuon vasaran.

Enkä itse asiassa usko pääosan faneista olevan kuvailemasi fanaattisia.
Ei olekaan. Kyse on pienestä vähemmistöstä. Tosin suhteutettuna siihen määrään, joka ow-kilpailuita Amerikassa seuraa voidaan puhua suhteellisen suuresta porukasta, mutta määrällisesti ei heitä enää ole kovin paljoa. Champ Car puolella enemmän, koska vanhat IRL-fanit ottivat ja lähtivät viimeistään siinä vaiheessa kun japanilaiset autonvalmistajat rymistivät sisään Indianapolisin moottoriradan porteista. Ja ei tuosta alkuperäisessä Yhdysvaltalaisilla ovaaleilla, amerikkalaisilla kuljettajilla ja autoilla-ideologiasta ole paljoa jäljellä.

Kummallista muuten, että vapaan kilpailun luvatussa maassa tätä vapaata kilpailua ei sitten katsotakaan hyvällä.
Tätä minäkin olen hiljaa itsekseni miettinyt. Nythän vapaapaini on Yhdysvalloissa kovassa huudossa. Siinä käsittääkseni on kaksi puolta, jotka tosin ovat saman kattojärjestön alaisia. Miten tämä malli ei sitten toiminut moottoriurheilussa on jotain jonka miettimiseen voisi kuluttaa aikaa runsaasti. Mutta totuus on, että myönnän itsekin katkeroituneeni Georgelle hänen teoistaan. Sen verran suuri fani oli silloin ja olen vieläkin. Tätä kaikkea ei olisi todellakaan tarvinnut kokea. Tony olisi saanut leikkiä Indy 500-ajon kanssa ihan yksinään. Nyt häneltä on uponnut käsittämättömät summat pitääkseen yllä sarjaa, jonka perusajatuksestakin luovuttiin. Todistaako IRL:n nykytila, että CARTin suunnitelmat ja visiot olivatkin oikeat? ”Älä korjaa sellaista mikä ei ole rikki!”
Mainitsit etteivät lokasuojattomatkilpurit kilpaile NASCARin kanssa samoista katsojista. Tämä on totta, mutta mikä sitten on mittari, jolla toiminnan menestys olisi tarvinnut mitata? Taisi olla aika suurta kun F1-oikeuksien haltijakin oli miltein polvillaan...
Kyllä IndyCar taisteli NASCARin ja F1-kisojen kanssa katsojista. Amerikkalainen open wheel on vieläkin vaihtoehto näille molemmille "suurille" sarjoille. Osoitus, että olemme kaikki lopussa samalla puolella tuli tämän vuoden alussa Paul Danan menehtyessä Homesteadissa. Euroopan "hienostopiirit" eivät häntä tunteneet, NASCAR ei välittänyt, urheiluautot eivät välittäneet, mutta niin Champ Car kuin IRL puolelta lähtivät surunvalittelut perheelle ja omaisille. Se kertoo mielestäni paljon.

Eipä tuota nimitystä Euroopassa käytetäkään.
Ei vai? Siis ei milloinkaan ole luontevampaa puhua Indyformuloista kuin Tsämp Kaareista, Kartting-autoista tai IRL(?)autoista? IndyCar oli tunnettu tuote ympäri maailmaa. Australian IndyCarnivalista Molson Indy Torontoon. Kun Villeneuve saapui Eurooppaan oli hän IndyCar-mestari. Onneksi nykyään toimittajat ja alaa seuraavat lehdet eivät ole kokonaan myyneet sieluaan paholaiselle ja alkaneet kutsua IR-liigaa IndyCareiksi. Siitähän tämä keskustelu aikanaan alkoi?
Jos rauha saadaan aikaan ja porukka samalle radalle ajamaan kilpaa, niin silloin on luontevaa kutsua autoja Indyformuloiksi ja sarjaa, perinteiden mukaan IndyCar World Seriesksi.
Tämähän on vain hassu yhtälö: Champ Car+Indy Racing League = IndyCar World Series.

En minäkään juuri IRLiä arvosta, mutta en myöskään kyseenalaista sen olemassaolon oikeutusta.
No hyvä! Minä jo pelkäsin, että vastassani olisi IRL-sarjan megafanittaja :D Vaikka paikka olikin täysin väärä, niin minusta on hyvä että näistä asioista puhutaan ja että kiinnostus on yhä olemassa.
Viikonloppuna ajetaan Clevelandin lentokentällä Champ Car osakilpailu ja jotta molemmat puolet olisivat tyytyväisiä niin todetaan IRL-sarjan jatkuvan Richmondin lyhytovaalilla. Formulapainotteinen viikonloppu edessä politiikasta kätensä peseville ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Nämä fanit vihasivat ulkomaalaisia kuljettajia ja olivat ääri-isänmaalisia. Asenteella ”mitä nämä ulkomaalaiset tulevat meidän takapihalle pyörimään ja voittamaan?” oli suuri merkitys. Kalkhovenia pelätään samasta syystä, hän tuli nyt leikkimään heidän reviirilleen.
Tätä aspektia en muistanut, joskin nyt mainitessasi siitä muistan asiasta kirjoitetun. Enkä myöskään ole tullut ajatelleeksi sitä, ettei Kalkhoven ole amerikkalainen.
Mutta totuus on, että myönnän itsekin katkeroituneeni Georgelle hänen teoistaan. Sen verran suuri fani oli silloin ja olen vieläkin. Tätä kaikkea ei olisi todellakaan tarvinnut kokea.
Pidin tuota jakoa itsekin suurena typeryytenä, kun se alkoi. Ajattelin molempien kärsivän, ja fanien siinä sivussa. Hetken tosin mielestäni näytti siltä, että molemmista voisi tulla toimivia sarjoja ja vähemmän sarjauskolliset moottoriurheilufanit voisivat jopa voittaa seuratessaan kahta elinvoimaista sarjaa. Johtui varmaan osittain siitäkin, että itse seurasin molempia suht tiiviisti parin kauden ajan (johtuen kavereiden keskinäisestä veikkauspelistämme).

ChampCar tyri minun suhteeni muuttaessaan live timingin maksulliseksi eikä minulla enää ole IRLillekään aikaa/viitseliäisyyttä veikkauspelin hiivuttua. En tiedä ovatko itse sarjat hiipuneet. Bourdaisin ylivoima ja IRLin naurettavat ohitus- ja full course yellow-karnevaalit ovat vähentäneet molempien mielenkiintoa ainakin minun silmissäni.
Mainitsit etteivät lokasuojattomatkilpurit kilpaile NASCARin kanssa samoista katsojista. Tämä on totta, mutta mikä sitten on mittari, jolla toiminnan menestys olisi tarvinnut mitata? Taisi olla aika suurta kun F1-oikeuksien haltijakin oli miltein polvillaan...
Kyllä IndyCar taisteli NASCARin ja F1-kisojen kanssa katsojista.
Mittari fanille on kisojen/sarjan kiinnostavuus. Toki ongelmana on se, että sen verran pitää olla rahaakin pelissä, että kisoja yleensä näytetään amerikassa isoilla kanavilla. Siinä mielessä NASCAR on avopyöräisten paha kilpailija.

Ei CART mielestäni koskaan ollut ykkösten uhka kansainvälisesti, vaikka levittikin lonkeroitaan Pohjois-Amerikan ulkopuolelle, lopulta jopa Eurooppaan asti. Amerikassa se oli este ykkösten leviämiselle sinne, ja potentiaalinen kilpailija latinalaisessa Amerikassa kuskiensa takia.

Tosin ykkösillä on toinenkin ongelma. Kunnollisen amerikkalaisen haastajan puute. Aiemmin automerkitkin olivat (Ferraria lukuunottamatta) outoja, mutta eipä tilanne sen suhteen ollut nykyisistä paikallisista ow-sarjoista poikkeava.

Ei vai? Siis ei milloinkaan ole luontevampaa puhua Indyformuloista kuin Tsämp Kaareista, Kartting-autoista tai IRL(?)autoista? IndyCar oli tunnettu tuote ympäri maailmaa.
Indianapolis on se tunnettu tuote ympäri maailmaa. IndyCar ei ole mikään "household name". Ei tietysti CARTikaan, mutta sitä tai sen väännöksiä minä yleensä kuulen, kun "amerikanformuloista" puhutaan. En tiedä tilanteesta muissa maissa.
No hyvä! Minä jo pelkäsin, että vastassani olisi IRL-sarjan megafanittaja :D Vaikka paikka olikin täysin väärä, niin minusta on hyvä että näistä asioista puhutaan ja että kiinnostus on yhä olemassa. [--]
Formulapainotteinen viikonloppu edessä politiikasta kätensä peseville ;)
Vaikken seuraakaan enää niin paljon kuin ehkä haluaisin, jonkinlainen kiinnostus edelleen on (en kai minä muutoin edes keskustelisi tästä?). Tämä viikonloppu tosin taitaa mennä enempi jalkapallolle. ;) Ykköset toki täytyy silti katsoa suorana.

Hyvää Juhannusta!
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kiitokset Bobakille! Nyt tämä on siellä missä kuuluukin :thumbup:
Kirjoitin jo Champ Car puolelle Indianapolis Starissa olleesta lehtijutusta, jonka mukaan puolet ovat päässeet alustavaan sopimukseen. Innostuin ehkä hieman, sillä kyseessähän on melko vanha uutinen. Jutussa vain selvitettiin melko hyvin ensivuoden yhteistyösuunnitelmista. Laitan linkin tännekin

Tämä keskusteluhan käytiin juhannusaattona F1-puolella. Se siirrettiin tänne ja siksi se on melkolailla Garter-Webslave thread :D
Mielenkiinnosta haluaisin laajentaa sitä, joten kysynkin nyt foorumin tulevaisuudenlupaukselta, jos Amerikkaan saadaan yksi ow-sarja, kokisitko sen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi urallasi? Niin kauan, kun sarjat ovat erillään niin se ei varmaan paljoa kiinnosta, mutta tulevaisuudessa...
107% suomalaisista nuorista kuljettajista halajaa ykkösiin, joten muut sarjat ovat jääneet paitsioon... Yritän siis epätoivoisesti rekrytoida kuljettajia rakastamani sarjan pariin :tongue:
Mutta miltäs kuulostaisi sarja, jossa ajetaan Indianapolisin legendaarinen 500-mailin kilpailu, Long Beachin ja Toronton kaduilla ja Michiganin superspeedwayllä? Vaikutat sellaiselta kuljettajalta, joka pärjää radalla ja sen ulkopuolella todella hyvin, joten sopisit loistavasti Champ Car-varikolle :D
Olisi jo aika saada suomalainen Pohjois-Amerikkalaiseen OW-sarjaan! :cool:
Mutta ei IRL-ovaaleille, jos mahdollista... ;)
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
CARTer sanoi:
Mielenkiinnosta haluaisin laajentaa sitä, joten kysynkin nyt foorumin tulevaisuudenlupaukselta, jos Amerikkaan saadaan yksi ow-sarja, kokisitko sen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi urallasi? Niin kauan, kun sarjat ovat erillään niin se ei varmaan paljoa kiinnosta, mutta tulevaisuudessa...
107% suomalaisista nuorista kuljettajista halajaa ykkösiin, joten muut sarjat ovat jääneet paitsioon... Yritän siis epätoivoisesti rekrytoida kuljettajia rakastamani sarjan pariin
Oikeassa ja väärässä. Totta on että Amerikka kiinnostaa, tosin vasta sitten kun ne on saanu jotain järkeä tohon hommaa. En tiedä aiheesta IRL,CART,CHAMP juuri mitään, mutta sen tiedän että jos ne yhdistyis nii se olisi iso juttu. Todellakin sen jälkeen olisi minulle houkuttelevin vaihtoehto.

Mut vähä vääräs tossa 107%-jutus mun kohalla... Mä oon jo oli päässy tosta F1-jutusta, koska mulla ei enään mahkuja sinne ole. Ikä painaa ja nuortalihaa etitää! Lähinnä mä oon haaveillu siitä että saisin tehdä ammatikseni tätä hommaa! Aivan uskomaton fiilis tulee kun pääsee oman pirssin kimppuu väsää noita pieniä nippeleitä, jopa kiillotaan metallinpuhdistusaineella jarrulevynnapaa (näyttää sen jälkeen jokseenkin seksikkäältä)..
Mut tosiaan halu olis kehittää, mutta vielä ei ole päässy sinne asti. Ehkä ensi vuonna...
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Carteri, ei taida olla ihan tuulesta temmattu koko yhdistyminen kun Autoracing1 ChampCar/IRL foorumeilla sauhutaan yhtä paljon teikäläinen täällä :wink:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Archtur sanoi:
Carteri, ei taida olla ihan tuulesta temmattu koko yhdistyminen kun Autoracing1 ChampCar/IRL foorumeilla sauhutaan yhtä paljon teikäläinen täällä :wink:
Joo, olen käynyt viimepäivät ylikierroksilla tiedän :D Olen vain innoissani, jospa "huominen sittenkin olisi kirkkaampi".
Ei tuo yhteisen sävelen löytyminen ole mitenkään tämän viikonlopun hot topic vaan ovathan merkit olleet olemassa jo vuoden alusta asti. Helmikuussako kuultiin ensimmäisen kerran Kalkhovenin ja Georgen "hiihtoreissuista"? ;)
Koitan nyt vetää hieman henkeä hieman ja rauhoittua :tongue: Kyllä se sieltä lopultä tulee, olen varma siitä :ahem:
Ja sittenhän ovat juhlat kovat :wink:

Kiva kuulla myös että yhdistymisen jälkeen olisi mahdollisuus saada suomalainen mukaan. Mielenkiinnolla jään odottamaan. Toivottavasti ei tarvitse kauhean kauaa sitä tehdä, sillä johan tässä on 11-vuotta odotettukin...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Itte en usko yhdistymiseen. Ainakaan vielä. Champ Car saa uudet autot ensi kaudeksi ja todennäköisesti pari-kolme uutta tallia mukaan. Kalkhoven&co haluavat ensin katsoa tämän kortin. Jos Champ Car ja Indy Racing League ovat vielä 2008 yksityyppi-sarjoja ja ajavat vuoden 2007 (tuleeko uusia IRL autoja?) kalustolla eikä näköpiirissä ole parannusta kummallekkaan niin silloin näen yhdistymisen todennäköisenä, jopa pakollisena.
 

Disec

Well-known member
Liittynyt
23.10.1999
Viestit
160
Sijainti
-
Mitenkähän jos tuo yhdistyminen tapahtuu niin miten käy radoille. Itse olen IRL:n puolella, ei kylläkään mitenkään periaatteellisesti, mutta kun tallit vaihtoi IRL ja ovaalit on enemmän mieleen niin itsekkin vaihdoin siinä 2003 tuntumassa.

En ole katsonut kun pari CCWS kisaa tässä lähiaikoina ja mitä niitä hieman katsonut niin alkaa muistuttaa liikaa F1. Tosin onhan CCWS hyviä katuratoja joita voisi lisätä IRL kalenteriin, vaihtaa St peten, ja Inifineonin tilalle, mutta muuten pääpiirteittän IRL kalenteri olisi mieleen. Harmillisesti IRL on kyllä mennyt F1 suuntaan, Pantherin ongelmat yms. Silloin 2003 aikoihin kun aloin aktiivisemmin seurata oli hyvä kun oli pieniä talleja tulossa mukaan kisoihin, ja oli ihan kohtuulliset mahdollisuudet pärjätä, niinkuin F1 -90 luvun alussa. Tosin taitaa väkisin kulut nousta aina kun "isot pojat" tulee mukaan.
 
Ylös