Coulthard testikuskiksi

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Luin jostain että McLaren olisi tarjonnut Cutille paikkaa testikuskiksi ensi kaudeksi. Minkähänlainen Cuti on autonkehittäjänä? Ei ainakaan suomalaisessa mediassa ole tästä paljon kirjoiteltu.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Aivan loistava. Siitä todisteena MP4-19A, jonka DC kehitti ja testasi talven aikana Kimi parannellessa rannettaan. :D
 

sillipiipari

Active member
Liittynyt
28.4.2004
Viestit
37
Sijainti
f1racing.net
Eli seuraava on mututietoa, eli en voi lähdettä osoittaa. Muistan kuitenkin kuulleeni että silloin kun Häkä oli huipulla, DC teki paljon hyvää testityötä tiimille, ja toi näin oman panoksensa menestykseen. Tätä teoriaa tukisi se että kaveri on saanut ajaa Mäkillä jo vuodesta sirppi ja vasara, ilman kunnon tuloksia.

Mutta kuten sanottua, lähteitä en muista, että mutua kaikki tyynni.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
sillipiipari, mä taas muistasin mäkin luottaneen niihinki aikoihin virallisiin testikuskeihin, Häkähän ajo paljon testiä, ja sitten Olivier Panis aikanaan kanssa...
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Niin, David olisi varmasti yksi nopeimmista testikuljettajista jotka on markkinoilla. Vielä kun Davidin parhaimpia puolia on kyky ajaa useita kierroksia kovaa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Kieltämättä David saattaa olla hyvä testikuski valtaisan F1 kokemuksensa ansiosta. Jokainen tiimi olisi varmasti kiinnostunut hänestä testikuskina.

Mutta erityisen nopeaksi tai tärkeinä hetkinä (aika-ajot ja kisat) erityisen hyvin ajavaksi en Davidia enää sanoisi. On yks juttu ajaa kovaa ja toinen juttu ajaa kovat ajat juuri silloin kun sitä tarvitaan. F1 on paljon muutakin kuin raaka nopeus.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
sillipiipari sanoi:
Eli seuraava on mututietoa, eli en voi lähdettä osoittaa. Muistan kuitenkin kuulleeni että silloin kun Häkä oli huipulla, DC teki paljon hyvää testityötä tiimille, ja toi näin oman panoksensa menestykseen. Tätä teoriaa tukisi se että kaveri on saanut ajaa Mäkillä jo vuodesta sirppi ja vasara, ilman kunnon tuloksia.

Mutta kuten sanottua, lähteitä en muista, että mutua kaikki tyynni.
DC:tä kehuttiin, koska häkkinen voitti mestaruuksia ja se tuppaa rassaamaan tallikavereita. Psyykkausta siis. En usko että mika olisi sen kehnompi kehittäjä kuin DC , mutta DC puhuu tiimin kanssa äidinkieltää ja maailmanmestarin pitää kiertää messuja yms. kissanristiäisiä. ;)

DC on ajanut MC:llä noin kauan koska on varmasti tehnyt aina hyvää 2. kuskin työtä. Vaikka kalusto onkin ehkä ollut samanlainen, niin David ei ole pystynyt hoitamaan hommaa 1. kuskin asemaan päästäkseen.

Jos kumpikin kuski on tasavertainen, niin on melko varmaa, että jompikumpi vaihtaa tallia nopeasti. Varsinkin jos maailmanmestaruudessa ovat olleet kumpikin taistelemassa samassa tallissa. Silloin on vähän huono rakentaa pitkän tähtäimen konseptia. Eli David on ollut, kuin nappi silmään tallille, koska ei ole koskaan täysin voinut tallikaverin kanssa kilpailla. vaan ei ole enään - ainakaan kisakuljettajana.

Davidissä oli aikanaan rutkasti potentiaalia. Nyt kun eläkeikä lähestyy niin kukaan ei usko, että hän olisi seuraavan vuoden maailmanmestari. ;)

Juan Pablo taasen napattiin MC:lle koska Ronilla on pelko perseessä, että kimi häipyy Ferrarille. Siksi niin herkkää tiimikaverusten balanssia ruvettiin rukkaamaan. Vaikka mistä sen tietää vaikka JP jäisi kuin paska mätäälle ensivuonna kimin vauhdissa.
 
Viimeksi muokattu:

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Mikan mestaruusvuosinahan kävi monastikkin niin, että Mika ei saanut autoa kunnon säätöihin, ja sitten aika-ajoihin Mikalle kopioitiin Davidin säädöt (joilla Mika sitten pesi Davidin huolella:cool: ). Elikkä siis ainakin säätämisessä David on oikeasti hyvä - voisi kuvitella että siten myös auton kehittämisessä yleensäkin.

Lisäksi David tuntee tallin ja kaikki sen sekä auton systeemit, ei tarttis kouluttaa mahdollisia uusia testikuskeja, niidenkin sisäänajo talliin vie aikaa, Davidin kanssa yhteistyö on jo kunnolla hanskassa.

Lisäksi tosta Davidin säätötaidosta olisi oikein paljon hyötyä ensivuonna kun tätä menoa Macci kuuluu niihin talleihin jotka saa ajattaa kolmoskuskia perjantaina, saataisiin Kimille säädöt ilman että sen tarttis itse ajaa ollenkaan. :rolleyes: (No, eihän David taida kuitenkaan täyttää 3 kuskin vaatimuksia kuitenkaan :frown: ).

Epäilenpä silti Davidin halua lopettaa uraansa tulemalla alennetuksi testikuskiksi. Toisaalta, jos ei mitään parempaakaan ole tarjolla ykkösissä (eikä tunnu Davidille olevan).
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
oskari sanoi:
Mikan mestaruusvuosinahan kävi monastikkin niin, että Mika ei saanut autoa kunnon säätöihin, ja sitten aika-ajoihin Mikalle kopioitiin Davidin säädöt (joilla Mika sitten pesi Davidin huolella:cool: ).
Ave !!

No ei sitä kovinkaan usein tapahtunut, etenkään kun Davidin säätöjen ei sellaisenaan pitäisi sopia Mikalle kovinkaan hyvin heidän selkeästi erilaisten ajotapojen johdosta.

Pikemminkin luulisin Davidin olleen jokseenkin käräkäs muistuttamaan mediaa aina, kun Mika kopsi tai hyödynsi hänen säätöjään ja siten David nosti omaa häntäänsä, joka olikin aika pahasti Häkkisen puristuksessa.

Nää on näitä paradokseja, Häkkinen ei osannut säätää autoaan ja joutui siksi jatkuvasti kopsimaan tallikaverinsa säädöt, toisaalta Häkkinen onnistuakseen vaati täydellisesti toimivan ja hänelle sopivan auton. Molemmat väitteet eivät vaan oikein voi olla samaan aikaan tosia.

Todellisuudessa Häkkinen ei kaiketi kisaviikonlopun aikapaineeessa ollut yhtä hyvä auton säätäjä kuin David (David saattaa/saattoi olla koko sirkuksen paras) mutta ei hän myöskään mitään täydellisesti toimivaa autoa tarvinnut. Väite on lähinnä itseään toteuttava profetia, joka toimii itsensä todisteena. Siis Mika voitti -> hänellä oli paras auto - > Mika voitti, koska hänellä oli paras auto. m.o.t.

- Oho -
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eikö ykkösten tämän hetken toiseksi menestyneimmälle kuskille löydy kisapaikkaa? Luulisi että Coulthardin kaltaiselle, vielä suhteellisen nuorelle(32vee) kuskille löytyisi työmaata jostain tiimistä ihan kisakuskina.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
pmv sanoi:
Eikö ykkösten tämän hetken toiseksi menestyneimmälle kuskille löydy kisapaikkaa? Luulisi että Coulthardin kaltaiselle, vielä suhteellisen nuorelle(32vee) kuskille löytyisi työmaata jostain tiimistä ihan kisakuskina.
Jaguar on jo alottanut kampanjan sponsoreita varten, että Klien oli selvästi virhe, mutta energiajuoma sponsori halusi nuoren kuljettajan. Jaguarilla ollaan nyt äänekkäästi sanottu, että se oli virhe ja olisi pitänyt palkata kokenut. Tällä pyritään saamaan sponsorien tuki kokeneelle kuljettajalle, eli DC:lle!!! :ahem:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mikan mestaruusvuosinahan kävi monastikkin niin, että Mika ei saanut autoa kunnon säätöihin, ja sitten aika-ajoihin Mikalle kopioitiin Davidin säädöt
Ai että oikein monasti kävi noin!?! Juupa juu :rolleyes:

Tais oikeesti käydä ehkä pari kertaa siten kuten Schumillekkin. Eli harkoissa oli lähdetty ns. väärään suuntaan hakemaan säätöjä ja sitten oli palattu takaisin toiseen suuntaan!

Tämä voi johtua esim. siitä ettei kumpikaan oikeastaan tiedä mihin suuntaan pitäisi säätöjä vääntää ja siksi toinen säätää autoa toiseen suuntaan ja toinen toiseen! Tällä saadaa selville kumpiko on oikea suunta!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
oskari sanoi:
Mikan mestaruusvuosinahan kävi monastikkin niin, että Mika ei saanut autoa kunnon säätöihin, ja sitten aika-ajoihin Mikalle kopioitiin Davidin säädöt (joilla Mika sitten pesi Davidin huolella:cool: ). Elikkä siis ainakin säätämisessä David on oikeasti hyvä - voisi kuvitella että siten myös auton kehittämisessä yleensäkin.
Tuskinpa tätä tapahtui kovinkaan monta kertaa. Epäilenpä, ettei kertaakaan. Miksi? No siksi, että Mikahan tunnetusti piti yliohjaavasta autosta ja David aliohjaavasta. Muistan miten Mikalla oli ongelmia setupin kanssa Unkarin GP:ssä 2001. Lopulta kisaan päätettiin laittaan Mikan vuoden takaiset säädöt. Kisassa Mika ajoi sitten muistaakseni kisan nopeimman kierrosajan...
 

Bella

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
59
Sijainti
Raccoon Cityn rauniot
Mestaruusvuosinaan Mika keskittyi kisojen välillä useimmiten lomailuun, ja DC hoiti testityöt.

Ja käsittääkseni DC on 33-vuotias.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bella sanoi:
Mestaruusvuosinaan Mika keskittyi kisojen välillä useimmiten lomailuun, ja DC hoiti testityöt.
Kyllakin tyylinsä. Lomailu on ok, ei tiimien aina kannata ajattaa kalliita kisakuskeja testeissä. Loukkaantumisriski on olemassa.
 
Ylös