Coulthard: Välitankkaukset pois

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
"Coulthard kannattaisi välitankkauskieltoa"


"McLaren-tallin skottikuski David Coulthard uskoo, että F1-kisoista tulisi jännittävämpiä, jos autojen tankkaaminen kesken kisan kiellettäisiin.

Jos välitankkauksen kiellettäisiin, eivät kuljettajat todennäköisesti tekisi pelkkien renkaidenvaihtojen takia niin montaa varikkopysähdystä kuin nykyään.

- Aikaisemmin kun välitankkausta ei ollut, kisojen tilanteet muuttuivat helpommin, koska kuljettajien piti säästellä renkaitaan nykyistä enemmän, Coulthard muistuttaa Autosport-lehdessä.

- Jätetään välitankkaukset pois, niin kuljettajan on tehtävä valinta siitä, tekeekö hän varikkokäynnin uudet renkaat hakeakseen vai ajaako koko kisan pysähtymättä, skotti jatkaa."

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/


Scotin muutosehdotus on parhaita mitä ykkösissä on pitkiin aikoihin kuultu.Tuo jos mikä toisi jännityksen ja kilpailun takaisin radalle, pois taktiikkapöydistä ja varikolta :thumbup:
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Olen samaa mieltä. Se on samalla ainoa tapa hillitä nopeuksia. Renkaat paljon kovemmat ja polttoainettakin vähemmän. FIA pystyis määrittämään tankin maksimi koon.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Samaahan Keke ehdotti jo alkukesästä. Tämä on kyllä totta. Huomioitavaa on, että myös varikkokäynnin riskit pienenisivät oleellisesti.

Bernie toki esitteli välitankkauksen parantaakseen showta, mutta ehkä miehellä oli hiukan oma lehmä ojassa. Brabham taisi nimittäin olla ensimmäinen talli, joka käytti välitankkausta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Zep sanoi:
Samaahan Keke ehdotti jo alkukesästä. Tämä on kyllä totta. Huomioitavaa on, että myös varikkokäynnin riskit pienenisivät oleellisesti.

Bernie toki esitteli välitankkauksen parantaakseen showta, mutta ehkä miehellä oli hiukan oma lehmä ojassa. Brabham taisi nimittäin olla ensimmäinen talli, joka käytti välitankkausta.
Toisaalta Ferrari käytti välitankkauksen uudelleensallimisen aikaan Ferrari käytti vielä V12-koneita, jotka kärsivät eniten välitankkauskiellosta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onhan tuota monetkin tahot ehdottaneet useaan otteeseen tässä, itse olen ihan ehdottomasti tuon kannalta. Olikohan juuri Keke kun toi esiin renkaanvaihtojen lukumäärän vähenemisen lisäksi sen, että raskas auto vaatisi kuskilta huomattavasti enemmän taitoa säätämisen suhteen - kosla täytyisi saada toimimaan tyydyttävästi sekä täydellä tankilla että vähän kevyempänäkin.
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Ikuisuuskysymyksiä. Muistanpa vain takavuosina kuinka samalla paatoksella hoettiin monilla suilla miten kilpailut paranevat kun ei enää tarvitse säästellä bensaa ja renkaita, vaan saa tosissaan päästää sen mitä osaa.

Omasta mielestäni tällä hetkellä ajetaan lähinnä 3-5 kpl aika-ajoja per viikonloppu...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Onhan tuota monetkin tahot ehdottaneet useaan otteeseen tässä, itse olen ihan ehdottomasti tuon kannalta. Olikohan juuri Keke kun toi esiin renkaanvaihtojen lukumäärän vähenemisen lisäksi sen, että raskas auto vaatisi kuskilta huomattavasti enemmän taitoa säätämisen suhteen - kosla täytyisi saada toimimaan tyydyttävästi sekä täydellä tankilla että vähän kevyempänäkin.
Jep, ja täydellä tankilla starttaaminen olisi aivan oma lukunsa. Viime kaudesta lähtien kisojen lähdöt ovat olleet aika tylsiä ja mitään ei tapahdu kun autot lähtevät kisaan pienellä kuormalla ja optimisäädöissä. Jaksolla 1994-2002 sen sijaan startit olivat toisinaan liiankin vaarallisia kun toiset autot olivat paljon raskaampina liikkeellä kuin toiset ja eka mutka oli aikamoista arpapeliä jarrutuspaikkojen suhteen.

DC:n ehdotus on mielestäni varsin hyvä mutta nyt olisi aivan liian myöhäistä ajaa se läpi ensikaudeksi :dunno:
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Mun mielesta värikkoväkeä on aivan liikaa pysähdyksen aikana auton kimpussa. Puolet pois niin kestää hommat kauemmin ja ylimääräisistä pysähdyksistä tulee vähemmän houkuttelevia. Eli semmonen Nascar tyyppinen renkaanvaihto, ensi toinen puoli ja sitten toinen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Totta tuokin ja taas turvallisuus paranee kun saadaan äijiä pois varikkosuoralta.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Muistan hämärästi ajanjakson, jolloin välitankkauksia ei ollut. Ne kiellettiin turvallisuusongelmien takia aikanaan. Joka tapauksessa, kisa oli mielenkiintoista, kun renkaita yritettiin tai sitten ei yritetty säästää. Tilanteita tuli.

Mutta tuli sitten myös sellaista, että loistavasti ajaneelta ja näyttäviä ohituksia tehneeltä kuljettajalta loppui bensa viimeisellä tai viimeisillä kierroksilla. Kovin näytti surkealta, kun auto kaartoi nurmikolle. Ei se oikein tuntunut autourheiluun sopivalta. Taloudellisuusajot ovat erikseen.

Saattaa olla, että nykyformuloissa polttoaineen määrää ja kulutusta voitaisiin seurata/kontrolloida muinaista aikaa tarkemmin, jolloin häpeällisiä keskeytyksiä ei tulisi. Silloin realisoituisi vain uudistuksen hyvät puolet.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuskimpa tuo bensa useammin 90-luvun alussa loppui ja ihan hyvin oli varmasti seurattavissa silloinkin. Itse asiassa taisi vaan yleistyä tuo löpön loppuminen kun välitankkaus tuli...

Turbokauden loppupuolella toki mentiin usein höyryillä, mutta se taas saatiin aikaan säännöillä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo bensiinin loppuminen taisi olla lähinnä turbokauden ongelma, tai en ainakaan muista 90-luvulla bensan loppumisia enää paljoa nähdyn... Ongelmaahan ei ole jos bensatankin enimmäiskokoa ei joko määritetä tai se laitetaan tarpeeksi suureksi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eiks me Bobbis sovittu, että MINÄ vastaan tähän..? Tai ainakin odotata pari minuuttia. :D
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
No vastaa nyt sitten kumpi vain: :D

Hämärät muistoni liittyvät mieluummin 80- luvulle. Oliko se sitten niin, että mukana olevan bensan määrä oli rajoitettu? Siis turbokaudella.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin luulen. Tais olla ensimmäisiä turbojen "rajoitussääntöjä". Sitten tuli pop-off venttiilit yms. Tiedä sitten paljonko ns. turboruuvi vaikutti noihin bensan loppumisiin eli oliko moottorin kulutus niin vaikeasti arvioitavissa kun hetkellisesti saatettiin ottaa enemmän tehoja ulos.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bensanmäärähän todella rajoitettiin 80-luvulla, olikohan vuodesta 1984-? Kieltämättä tuo säästökampanja toi useita hassuja tilanteita: Esim, kuljettajat työntämässä autoa maalisuoralla :D

N.Mansellhan pyörtyi USA:n kisassa 1984 auton viereen yritettyään yllämainitun mukaisesti työntää Lotuksen maaliin....... :eek!:
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
Varikkomiehiä vähentämällä voisi hieman saada lajiin lisä mielenkiintoa

Sopiva määrä voisi olla vaikka tälläinen:

- yksi mies rengasta kohden eli neljä renkaanvaihtajaa yhteensä
- kaksi tankkaajaa
- kaksi nostamaan auto ylös
- tikkari mies
- pari äijää tutkimaan onko auto kunnossa

Tuo voisi olla aika sopiva määrä. Näin varikolla työskentelisi yhden auton kimpussa 11 miestä.
 
Ylös