Damon Hillistä ei ole omaa toikkia pystyssä. Vuoden 1996 maailmanmestari mielestäni ansaitsee sellaisen. Aloitan kertomalla Hillin urasta nuoruusvuosista kauteen -94 asti. Lähteinä netistä löytyneet Damon Hill -fanisivustot sekä muistikuvani esim. Eurosportin lähetyksistä ja haastatteluista sekä esim. Vaudin Maailma ja AutoExpress -lehtien artikkeleista. En ole etsinyt lehtien numeroita, joten korjatkaa ihmeessä jos muistan jotain väärin.
Toisin kuin lähes kaikki modernin ajan F1-kuljettajat Damon Hill ei aloittanut nuorena kilpailemista kartingissa. Huolimatta siitä, että Damonin isä, Graham Hill, oli kaksinkertainen F1-maailmanmestari, ei Damon osoittanut erityistä kiinnostusta autourheiluun. Hill kiinnostui kuitenkin kaksipyöräisistä kokeiltuaan mopoja ja viimein isänsä 350-kuutioista enduroa.
Vuonna 1981 Hill alkoi kilpailla moottoripyörillä toimien samalla moottoripyörälähettinä rahoittaakseen kilpailemisensa. Vuonna 1984 hän saavutti myös menestystä kaksipyöräisissä voittamalla "Brands Hatchin mestari"-palkinnon.
Damonin Bette-äitiä kauhistutti poikansa moottoripyöräharrastus ja kannusti poikaansa siirtymään nelipyöräisiin. Vuonna -84 Hill ajoi puoli kautta Formula Ford Festivaleja voittaen yhden kisan ja hänet valittiin vuoden tulokkaaksi. Kaudella -85 Damon ajoi täyden kauden. Hän voitti kuusi kisaa ja oli yhteispisteissä kolmas, vaikka kilpakumppaneina oli tulevaisuuden lupauksia, kuten Johnny Herbert, Bertrand Gachot ja Mark Blundell.
Kauden -85 jälkeen Hill siirtyi Formula kolmosiin. Kaudet -86, -87 ja -88 Hill rämpi huonohkoissa tiimeissä, tosin voittaen muutamia kisoja ja parhaana kautenaan -88 sijoittuen yhteispisteissä kolmanneksi. Kolmen vuoden F-3:sissa jälkeen Hill halusi siirtyä Formula kolmetonnisten eurosarjaan, mutta ei saanut rajoitusta kokoon koko kaudelle. Hill ajoi satunnaisia kisoja kolmetonnisten Britannian sarjaa, BTCC:tä ja Le Mans -sarjaa. Sattumalta, kun Damon oli viemässä jotain kopioitavaksi erääseen kopiokonefirmaan, tämä sai ko.yrityksen rahoittamaan Hillin ajot loppukaudeksi F3000:sten eurosarjaan Footworkilla. Footworkin -88-runkoinen auto oli erittäin huono, mutta Hill ajoi varsinkin aika-ajoissa kuin heikkopäinen ja pääsi karsinnoista mukaan jokaiseen kisaan, jonka ajoi. Erityisesti Spa:n kilpailun aika-ajosuoritus sai muidenkin tallien kiinnostuksen Hillistä heräämään. Kaudeksi -90 Hill pääsi kilpailukykiseen Middlebridge-talliin. Kilpailukykyisellä autolla Hill käytti Footworkilla oppimaansa aggressiivista ajotyyliä ja nappasi kolme paalua ja johti yli 50:tä prosenttia kilpailuista. Suuri osa kilpailuista meni kuitenkin pilalle teknisten ongelmien takia ja Damonin parhaaksi tulokseksi tuli Brands Hatchin toinen tila. Kauden -91 Damon ajoi kolmetonnisia 90-runkoisella Lolalla. Hill ei saavuttanut palkintopallisijoja, mutta johti kuitenkin hetken aikaa kisaakin.
Vihdoin kaudeksi 1992 Hill sai kiinnityksen Williams-talliin testikuljettajaksi. Hän osoittautui testikuljettajana erittäin tasaiseksi ja nopeaksi, ja oli siis osaltaan kehittämässä superautoa, jolla Nigell Mansell voitti mestaruuden. Samalla kaudella Hill sai muutamaan kisaan kisakuljettajan pestin Brabhamille korvaten flopanneen Giovanna Amatin, joka ei ollut alkukaudesta päässyt esikarsinnoista mukaan aika-ajoihin eikä kisaan. Damon sai pestin siitä syystä, että talli tarvitsi kipeästi rahaa ja arvelivat tallissa Hillin nimen houkuttavan rahoittajia tiimille. Damon selviytyi karsinnoista kahteen kilpailuun, Silverstoneen ja Hungaroringille, joka myös oli viimeinen kilpailu, johon Brabham-talli osallistui.
Kaudeksi -93 Hill yritti kuumeisesti etsiä kilpakuljettajan paikkaa, mutta tuloksetta. Varikon ilmapiiri alkoi ahdistaa Damonia, ja hän oli jo heittämässä toiveet F1-kilpakuljettajan urasta, kun Frank Williams ja Mansell riitaantuivat ja Mansell siirtyi Indy-careihin. Kun vielä Lotuksen tallipäällikkö Peter Collins torpedoi Mika Häkkisen siirron Williamsille, Hillille yllättäen avautui kilpakuljettajan penkki ykkösten parhaaseen talliin.
Damonille siirtyminen voittaja-autoon oli mediapyörityksen ja hulinan osalta kulttuurisokki. Britannian formulayleisö hehkutti Hilliä "seuraavana Nigel Mansellina". Kuitenkin Hill aloitti vasta ensimmäisen kauden ykkösissä. Ensimmäisessä kisassa Kyalamissa Hill pyörähti ja joutui keskeyttämään. Toisessa kisassa sisuuntunut Damon sijoittui toiseksi Ayrton Sennan jälkeen vaikeissa sateisissa olosuhteissa, Prost muuten pyörähti ja joutui keskeyttämään. Senna loisti taas seuraavassa kilpailussa Donningtonissa, mutta Hill päihitti jälleen tallikaverinsa sateisissa olosuhteissa sijoittuen toiseksi. Hyvät esitykset jatkuivat myös seuraavissa kilpailuissa. Ranskan kilpailun Prost voitti tallimääräysten avulla hillin ahdistaessa ranskalaista ruutulipulle asti, Imolassa Senna syytti Hilliä vaarallisesta ajamisesta, Hill kuittasi brasilialaiselle, että ajaa vain samalla tavalla, kuin on Sennan nähnyt ajavan. Britannian GP:tä, jota hänen isänsä ei koskaan pystynyt voittamaan, Damon johti, mutta pettymyksekseen Renaultin moottori petti. Hockenheimilla Hill oli taas voittaa kilpailun, mutta matka katkesi rengasrikkoon. Britannian formulatoimittajat kyselivät jo tässä vaiheessa, että eikö Frank Williams aio keksiä mitään piristääkseen ja lohduttaakseen Hilliä tämän epäonnen takia. Williams kuittasi, että Damon on iso mies eikä tarvitse mitään lohdutusta tallin suunnalta. Ensimmäinen voitto tuli sitten vihdoin Unkarissa. Hill voitti myös kaksi seuraavaa kisaa, Span ja Monzan. Hill otti paalun Portugalin kisassa, ja jopa mestaruus näytti mahdolliselta Damonille tässä vaiheessa, kun Hill oli viime kisoissa ollut niskan päällä tallikaveriinsa verrattuna. Estorilissa kävi kuitenkin huono tuuri, Hill joutui lähtemään letkan perältä koska Williamsin moottori ei käynnistynyt. Schumachet voitti kisan ja Prost varmisti mestaruutensa toisella sijallaan. Hill taisteli itsensä letkan perältä kolmanneksi, tosin Häkkisen keskeytyksenkin avittamana. Senna voitti vielä Japanin ja Australian kisat, ja pudotti Hillin lopulta pistetaulukossa kolmanneksi. Joka tapauksessa Hill sai vakiinnutettua asemansa ykkösissä kaudella -93 ajaen yhden vahvimmista tulokaskausista formula ykkösissä.
Kaudelle 1994 Hill sai tallikaveriksen Ayrton Sennan. Ennen kauden alkua Hill lupasi laittaa Sennan yhtä ahtaalle, kuin edellisen maailmanmestaritallikaverinsa Prostin. Ensimmäisissä kisoissa, Aidassa ja Brasiliassa Hillin suoritukset vaikeasti ajettavalla FW/16:lla kuitenkin jäivät tallikaverinsa varjoon varsinkin aika-ajoissa. Sanottiin, että Prost ajaa niin kovaa kuin tarvitsee, Senna aina 150-prosenttisesti. Tosin Senna keskeytti molemmat kisat. Imolan mustan kilpailun ja Monacon Wendlingerin onnettomuuden jälkeen Hill pohti motivaatiotaan kilpailemiseen, mutta Espanjan kisan voitto Schumacherin vaihdelaatikko-ongelmien seurauksena palautti Hillin motivaation ajamiseen ja tämä varmistui siitä, että kilpaileminen on sitä, mitä hän haluaa jatkossakin tehdä. Hill sai uudeksi tallikaverikseen nuoren David Coulthardin ja Damonin täytyi totutella uuteen rooliin tallin johtavana kuljettajana. Schumacher dominoi alkukautta ja Willams-kujlettajilla oli vaikeuksia etenkin aika-ajoissa. Ranskan kilpailuun Frank Williams hankki Nigell Mansellin Hillin kirittäjäksi. Magny Coursin radalla nähtiinkin jännittävä kamppailu paalusta, joka päättyi Hillin eduksi. Damonilla oli näytön paikka myös sen suhteen, että huhuttiin, että Mansell korvaisi kaudella -95 joko Hillin tai Coulthardin. Schumacher voitti vielä Ranskan kilpailun, mutta Silverstonessa saksalainen hylättiin mustalla lipulla ja Hill voitti kisan. Damon omisti voiton isälleen. Mestaruus kuitenkin näytti jo käytännössä menneen Schumacherille, joka oli Benettonin kiistaton ykköskuski, kun Damon joutui taistelemaan myös Coulthardia vastaan. Belgian kisa muutti kuitenkin kaiken. Hill luuli Shumacherin hylkäystä ja kahden kilpailun kieltoa pohjalevyn takia ensin sairaaksi pilaksi. Totta hylkäys kuitenkin oli, ja Hill voitti Schumin poissaollessa Italian ja Portugalin kilpailut, sekä Euroopan GP:n, jossa Scumacher oli jo mukana. Damon päihitti Schumin vielä sateisessa Suzukassa, jossa kilpailu keskeytettiinkin välillä. Hillillä oli yksi stoppi vähemmän kuin saksalaisella ja voitti Schumin pienellä erolla. Australian kilpailun jälkeen Damon oli pitkän ajan kylmässä suihkussa ja vakuutteli itselleen, että mestaruuden menetys ei ole maailmanloppu. Kädet ja jalat on tallella ja muutenkin kaikki kohdillaan. Seuraavana vuonna voisi yrittää uudestaan.
Toisin kuin lähes kaikki modernin ajan F1-kuljettajat Damon Hill ei aloittanut nuorena kilpailemista kartingissa. Huolimatta siitä, että Damonin isä, Graham Hill, oli kaksinkertainen F1-maailmanmestari, ei Damon osoittanut erityistä kiinnostusta autourheiluun. Hill kiinnostui kuitenkin kaksipyöräisistä kokeiltuaan mopoja ja viimein isänsä 350-kuutioista enduroa.
Vuonna 1981 Hill alkoi kilpailla moottoripyörillä toimien samalla moottoripyörälähettinä rahoittaakseen kilpailemisensa. Vuonna 1984 hän saavutti myös menestystä kaksipyöräisissä voittamalla "Brands Hatchin mestari"-palkinnon.
Damonin Bette-äitiä kauhistutti poikansa moottoripyöräharrastus ja kannusti poikaansa siirtymään nelipyöräisiin. Vuonna -84 Hill ajoi puoli kautta Formula Ford Festivaleja voittaen yhden kisan ja hänet valittiin vuoden tulokkaaksi. Kaudella -85 Damon ajoi täyden kauden. Hän voitti kuusi kisaa ja oli yhteispisteissä kolmas, vaikka kilpakumppaneina oli tulevaisuuden lupauksia, kuten Johnny Herbert, Bertrand Gachot ja Mark Blundell.
Kauden -85 jälkeen Hill siirtyi Formula kolmosiin. Kaudet -86, -87 ja -88 Hill rämpi huonohkoissa tiimeissä, tosin voittaen muutamia kisoja ja parhaana kautenaan -88 sijoittuen yhteispisteissä kolmanneksi. Kolmen vuoden F-3:sissa jälkeen Hill halusi siirtyä Formula kolmetonnisten eurosarjaan, mutta ei saanut rajoitusta kokoon koko kaudelle. Hill ajoi satunnaisia kisoja kolmetonnisten Britannian sarjaa, BTCC:tä ja Le Mans -sarjaa. Sattumalta, kun Damon oli viemässä jotain kopioitavaksi erääseen kopiokonefirmaan, tämä sai ko.yrityksen rahoittamaan Hillin ajot loppukaudeksi F3000:sten eurosarjaan Footworkilla. Footworkin -88-runkoinen auto oli erittäin huono, mutta Hill ajoi varsinkin aika-ajoissa kuin heikkopäinen ja pääsi karsinnoista mukaan jokaiseen kisaan, jonka ajoi. Erityisesti Spa:n kilpailun aika-ajosuoritus sai muidenkin tallien kiinnostuksen Hillistä heräämään. Kaudeksi -90 Hill pääsi kilpailukykiseen Middlebridge-talliin. Kilpailukykyisellä autolla Hill käytti Footworkilla oppimaansa aggressiivista ajotyyliä ja nappasi kolme paalua ja johti yli 50:tä prosenttia kilpailuista. Suuri osa kilpailuista meni kuitenkin pilalle teknisten ongelmien takia ja Damonin parhaaksi tulokseksi tuli Brands Hatchin toinen tila. Kauden -91 Damon ajoi kolmetonnisia 90-runkoisella Lolalla. Hill ei saavuttanut palkintopallisijoja, mutta johti kuitenkin hetken aikaa kisaakin.
Vihdoin kaudeksi 1992 Hill sai kiinnityksen Williams-talliin testikuljettajaksi. Hän osoittautui testikuljettajana erittäin tasaiseksi ja nopeaksi, ja oli siis osaltaan kehittämässä superautoa, jolla Nigell Mansell voitti mestaruuden. Samalla kaudella Hill sai muutamaan kisaan kisakuljettajan pestin Brabhamille korvaten flopanneen Giovanna Amatin, joka ei ollut alkukaudesta päässyt esikarsinnoista mukaan aika-ajoihin eikä kisaan. Damon sai pestin siitä syystä, että talli tarvitsi kipeästi rahaa ja arvelivat tallissa Hillin nimen houkuttavan rahoittajia tiimille. Damon selviytyi karsinnoista kahteen kilpailuun, Silverstoneen ja Hungaroringille, joka myös oli viimeinen kilpailu, johon Brabham-talli osallistui.
Kaudeksi -93 Hill yritti kuumeisesti etsiä kilpakuljettajan paikkaa, mutta tuloksetta. Varikon ilmapiiri alkoi ahdistaa Damonia, ja hän oli jo heittämässä toiveet F1-kilpakuljettajan urasta, kun Frank Williams ja Mansell riitaantuivat ja Mansell siirtyi Indy-careihin. Kun vielä Lotuksen tallipäällikkö Peter Collins torpedoi Mika Häkkisen siirron Williamsille, Hillille yllättäen avautui kilpakuljettajan penkki ykkösten parhaaseen talliin.
Damonille siirtyminen voittaja-autoon oli mediapyörityksen ja hulinan osalta kulttuurisokki. Britannian formulayleisö hehkutti Hilliä "seuraavana Nigel Mansellina". Kuitenkin Hill aloitti vasta ensimmäisen kauden ykkösissä. Ensimmäisessä kisassa Kyalamissa Hill pyörähti ja joutui keskeyttämään. Toisessa kisassa sisuuntunut Damon sijoittui toiseksi Ayrton Sennan jälkeen vaikeissa sateisissa olosuhteissa, Prost muuten pyörähti ja joutui keskeyttämään. Senna loisti taas seuraavassa kilpailussa Donningtonissa, mutta Hill päihitti jälleen tallikaverinsa sateisissa olosuhteissa sijoittuen toiseksi. Hyvät esitykset jatkuivat myös seuraavissa kilpailuissa. Ranskan kilpailun Prost voitti tallimääräysten avulla hillin ahdistaessa ranskalaista ruutulipulle asti, Imolassa Senna syytti Hilliä vaarallisesta ajamisesta, Hill kuittasi brasilialaiselle, että ajaa vain samalla tavalla, kuin on Sennan nähnyt ajavan. Britannian GP:tä, jota hänen isänsä ei koskaan pystynyt voittamaan, Damon johti, mutta pettymyksekseen Renaultin moottori petti. Hockenheimilla Hill oli taas voittaa kilpailun, mutta matka katkesi rengasrikkoon. Britannian formulatoimittajat kyselivät jo tässä vaiheessa, että eikö Frank Williams aio keksiä mitään piristääkseen ja lohduttaakseen Hilliä tämän epäonnen takia. Williams kuittasi, että Damon on iso mies eikä tarvitse mitään lohdutusta tallin suunnalta. Ensimmäinen voitto tuli sitten vihdoin Unkarissa. Hill voitti myös kaksi seuraavaa kisaa, Span ja Monzan. Hill otti paalun Portugalin kisassa, ja jopa mestaruus näytti mahdolliselta Damonille tässä vaiheessa, kun Hill oli viime kisoissa ollut niskan päällä tallikaveriinsa verrattuna. Estorilissa kävi kuitenkin huono tuuri, Hill joutui lähtemään letkan perältä koska Williamsin moottori ei käynnistynyt. Schumachet voitti kisan ja Prost varmisti mestaruutensa toisella sijallaan. Hill taisteli itsensä letkan perältä kolmanneksi, tosin Häkkisen keskeytyksenkin avittamana. Senna voitti vielä Japanin ja Australian kisat, ja pudotti Hillin lopulta pistetaulukossa kolmanneksi. Joka tapauksessa Hill sai vakiinnutettua asemansa ykkösissä kaudella -93 ajaen yhden vahvimmista tulokaskausista formula ykkösissä.
Kaudelle 1994 Hill sai tallikaveriksen Ayrton Sennan. Ennen kauden alkua Hill lupasi laittaa Sennan yhtä ahtaalle, kuin edellisen maailmanmestaritallikaverinsa Prostin. Ensimmäisissä kisoissa, Aidassa ja Brasiliassa Hillin suoritukset vaikeasti ajettavalla FW/16:lla kuitenkin jäivät tallikaverinsa varjoon varsinkin aika-ajoissa. Sanottiin, että Prost ajaa niin kovaa kuin tarvitsee, Senna aina 150-prosenttisesti. Tosin Senna keskeytti molemmat kisat. Imolan mustan kilpailun ja Monacon Wendlingerin onnettomuuden jälkeen Hill pohti motivaatiotaan kilpailemiseen, mutta Espanjan kisan voitto Schumacherin vaihdelaatikko-ongelmien seurauksena palautti Hillin motivaation ajamiseen ja tämä varmistui siitä, että kilpaileminen on sitä, mitä hän haluaa jatkossakin tehdä. Hill sai uudeksi tallikaverikseen nuoren David Coulthardin ja Damonin täytyi totutella uuteen rooliin tallin johtavana kuljettajana. Schumacher dominoi alkukautta ja Willams-kujlettajilla oli vaikeuksia etenkin aika-ajoissa. Ranskan kilpailuun Frank Williams hankki Nigell Mansellin Hillin kirittäjäksi. Magny Coursin radalla nähtiinkin jännittävä kamppailu paalusta, joka päättyi Hillin eduksi. Damonilla oli näytön paikka myös sen suhteen, että huhuttiin, että Mansell korvaisi kaudella -95 joko Hillin tai Coulthardin. Schumacher voitti vielä Ranskan kilpailun, mutta Silverstonessa saksalainen hylättiin mustalla lipulla ja Hill voitti kisan. Damon omisti voiton isälleen. Mestaruus kuitenkin näytti jo käytännössä menneen Schumacherille, joka oli Benettonin kiistaton ykköskuski, kun Damon joutui taistelemaan myös Coulthardia vastaan. Belgian kisa muutti kuitenkin kaiken. Hill luuli Shumacherin hylkäystä ja kahden kilpailun kieltoa pohjalevyn takia ensin sairaaksi pilaksi. Totta hylkäys kuitenkin oli, ja Hill voitti Schumin poissaollessa Italian ja Portugalin kilpailut, sekä Euroopan GP:n, jossa Scumacher oli jo mukana. Damon päihitti Schumin vielä sateisessa Suzukassa, jossa kilpailu keskeytettiinkin välillä. Hillillä oli yksi stoppi vähemmän kuin saksalaisella ja voitti Schumin pienellä erolla. Australian kilpailun jälkeen Damon oli pitkän ajan kylmässä suihkussa ja vakuutteli itselleen, että mestaruuden menetys ei ole maailmanloppu. Kädet ja jalat on tallella ja muutenkin kaikki kohdillaan. Seuraavana vuonna voisi yrittää uudestaan.