Damon Hill

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Damon Hillistä ei ole omaa toikkia pystyssä. Vuoden 1996 maailmanmestari mielestäni ansaitsee sellaisen. Aloitan kertomalla Hillin urasta nuoruusvuosista kauteen -94 asti. Lähteinä netistä löytyneet Damon Hill -fanisivustot sekä muistikuvani esim. Eurosportin lähetyksistä ja haastatteluista sekä esim. Vaudin Maailma ja AutoExpress -lehtien artikkeleista. En ole etsinyt lehtien numeroita, joten korjatkaa ihmeessä jos muistan jotain väärin.

Toisin kuin lähes kaikki modernin ajan F1-kuljettajat Damon Hill ei aloittanut nuorena kilpailemista kartingissa. Huolimatta siitä, että Damonin isä, Graham Hill, oli kaksinkertainen F1-maailmanmestari, ei Damon osoittanut erityistä kiinnostusta autourheiluun. Hill kiinnostui kuitenkin kaksipyöräisistä kokeiltuaan mopoja ja viimein isänsä 350-kuutioista enduroa.

Vuonna 1981 Hill alkoi kilpailla moottoripyörillä toimien samalla moottoripyörälähettinä rahoittaakseen kilpailemisensa. Vuonna 1984 hän saavutti myös menestystä kaksipyöräisissä voittamalla "Brands Hatchin mestari"-palkinnon.

Damonin Bette-äitiä kauhistutti poikansa moottoripyöräharrastus ja kannusti poikaansa siirtymään nelipyöräisiin. Vuonna -84 Hill ajoi puoli kautta Formula Ford Festivaleja voittaen yhden kisan ja hänet valittiin vuoden tulokkaaksi. Kaudella -85 Damon ajoi täyden kauden. Hän voitti kuusi kisaa ja oli yhteispisteissä kolmas, vaikka kilpakumppaneina oli tulevaisuuden lupauksia, kuten Johnny Herbert, Bertrand Gachot ja Mark Blundell.

Kauden -85 jälkeen Hill siirtyi Formula kolmosiin. Kaudet -86, -87 ja -88 Hill rämpi huonohkoissa tiimeissä, tosin voittaen muutamia kisoja ja parhaana kautenaan -88 sijoittuen yhteispisteissä kolmanneksi. Kolmen vuoden F-3:sissa jälkeen Hill halusi siirtyä Formula kolmetonnisten eurosarjaan, mutta ei saanut rajoitusta kokoon koko kaudelle. Hill ajoi satunnaisia kisoja kolmetonnisten Britannian sarjaa, BTCC:tä ja Le Mans -sarjaa. Sattumalta, kun Damon oli viemässä jotain kopioitavaksi erääseen kopiokonefirmaan, tämä sai ko.yrityksen rahoittamaan Hillin ajot loppukaudeksi F3000:sten eurosarjaan Footworkilla. Footworkin -88-runkoinen auto oli erittäin huono, mutta Hill ajoi varsinkin aika-ajoissa kuin heikkopäinen ja pääsi karsinnoista mukaan jokaiseen kisaan, jonka ajoi. Erityisesti Spa:n kilpailun aika-ajosuoritus sai muidenkin tallien kiinnostuksen Hillistä heräämään. Kaudeksi -90 Hill pääsi kilpailukykiseen Middlebridge-talliin. Kilpailukykyisellä autolla Hill käytti Footworkilla oppimaansa aggressiivista ajotyyliä ja nappasi kolme paalua ja johti yli 50:tä prosenttia kilpailuista. Suuri osa kilpailuista meni kuitenkin pilalle teknisten ongelmien takia ja Damonin parhaaksi tulokseksi tuli Brands Hatchin toinen tila. Kauden -91 Damon ajoi kolmetonnisia 90-runkoisella Lolalla. Hill ei saavuttanut palkintopallisijoja, mutta johti kuitenkin hetken aikaa kisaakin.

Vihdoin kaudeksi 1992 Hill sai kiinnityksen Williams-talliin testikuljettajaksi. Hän osoittautui testikuljettajana erittäin tasaiseksi ja nopeaksi, ja oli siis osaltaan kehittämässä superautoa, jolla Nigell Mansell voitti mestaruuden. Samalla kaudella Hill sai muutamaan kisaan kisakuljettajan pestin Brabhamille korvaten flopanneen Giovanna Amatin, joka ei ollut alkukaudesta päässyt esikarsinnoista mukaan aika-ajoihin eikä kisaan. Damon sai pestin siitä syystä, että talli tarvitsi kipeästi rahaa ja arvelivat tallissa Hillin nimen houkuttavan rahoittajia tiimille. Damon selviytyi karsinnoista kahteen kilpailuun, Silverstoneen ja Hungaroringille, joka myös oli viimeinen kilpailu, johon Brabham-talli osallistui.

Kaudeksi -93 Hill yritti kuumeisesti etsiä kilpakuljettajan paikkaa, mutta tuloksetta. Varikon ilmapiiri alkoi ahdistaa Damonia, ja hän oli jo heittämässä toiveet F1-kilpakuljettajan urasta, kun Frank Williams ja Mansell riitaantuivat ja Mansell siirtyi Indy-careihin. Kun vielä Lotuksen tallipäällikkö Peter Collins torpedoi Mika Häkkisen siirron Williamsille, Hillille yllättäen avautui kilpakuljettajan penkki ykkösten parhaaseen talliin.

Damonille siirtyminen voittaja-autoon oli mediapyörityksen ja hulinan osalta kulttuurisokki. Britannian formulayleisö hehkutti Hilliä "seuraavana Nigel Mansellina". Kuitenkin Hill aloitti vasta ensimmäisen kauden ykkösissä. Ensimmäisessä kisassa Kyalamissa Hill pyörähti ja joutui keskeyttämään. Toisessa kisassa sisuuntunut Damon sijoittui toiseksi Ayrton Sennan jälkeen vaikeissa sateisissa olosuhteissa, Prost muuten pyörähti ja joutui keskeyttämään. Senna loisti taas seuraavassa kilpailussa Donningtonissa, mutta Hill päihitti jälleen tallikaverinsa sateisissa olosuhteissa sijoittuen toiseksi. Hyvät esitykset jatkuivat myös seuraavissa kilpailuissa. Ranskan kilpailun Prost voitti tallimääräysten avulla hillin ahdistaessa ranskalaista ruutulipulle asti, Imolassa Senna syytti Hilliä vaarallisesta ajamisesta, Hill kuittasi brasilialaiselle, että ajaa vain samalla tavalla, kuin on Sennan nähnyt ajavan. Britannian GP:tä, jota hänen isänsä ei koskaan pystynyt voittamaan, Damon johti, mutta pettymyksekseen Renaultin moottori petti. Hockenheimilla Hill oli taas voittaa kilpailun, mutta matka katkesi rengasrikkoon. Britannian formulatoimittajat kyselivät jo tässä vaiheessa, että eikö Frank Williams aio keksiä mitään piristääkseen ja lohduttaakseen Hilliä tämän epäonnen takia. Williams kuittasi, että Damon on iso mies eikä tarvitse mitään lohdutusta tallin suunnalta. Ensimmäinen voitto tuli sitten vihdoin Unkarissa. Hill voitti myös kaksi seuraavaa kisaa, Span ja Monzan. Hill otti paalun Portugalin kisassa, ja jopa mestaruus näytti mahdolliselta Damonille tässä vaiheessa, kun Hill oli viime kisoissa ollut niskan päällä tallikaveriinsa verrattuna. Estorilissa kävi kuitenkin huono tuuri, Hill joutui lähtemään letkan perältä koska Williamsin moottori ei käynnistynyt. Schumachet voitti kisan ja Prost varmisti mestaruutensa toisella sijallaan. Hill taisteli itsensä letkan perältä kolmanneksi, tosin Häkkisen keskeytyksenkin avittamana. Senna voitti vielä Japanin ja Australian kisat, ja pudotti Hillin lopulta pistetaulukossa kolmanneksi. Joka tapauksessa Hill sai vakiinnutettua asemansa ykkösissä kaudella -93 ajaen yhden vahvimmista tulokaskausista formula ykkösissä.

Kaudelle 1994 Hill sai tallikaveriksen Ayrton Sennan. Ennen kauden alkua Hill lupasi laittaa Sennan yhtä ahtaalle, kuin edellisen maailmanmestaritallikaverinsa Prostin. Ensimmäisissä kisoissa, Aidassa ja Brasiliassa Hillin suoritukset vaikeasti ajettavalla FW/16:lla kuitenkin jäivät tallikaverinsa varjoon varsinkin aika-ajoissa. Sanottiin, että Prost ajaa niin kovaa kuin tarvitsee, Senna aina 150-prosenttisesti. Tosin Senna keskeytti molemmat kisat. Imolan mustan kilpailun ja Monacon Wendlingerin onnettomuuden jälkeen Hill pohti motivaatiotaan kilpailemiseen, mutta Espanjan kisan voitto Schumacherin vaihdelaatikko-ongelmien seurauksena palautti Hillin motivaation ajamiseen ja tämä varmistui siitä, että kilpaileminen on sitä, mitä hän haluaa jatkossakin tehdä. Hill sai uudeksi tallikaverikseen nuoren David Coulthardin ja Damonin täytyi totutella uuteen rooliin tallin johtavana kuljettajana. Schumacher dominoi alkukautta ja Willams-kujlettajilla oli vaikeuksia etenkin aika-ajoissa. Ranskan kilpailuun Frank Williams hankki Nigell Mansellin Hillin kirittäjäksi. Magny Coursin radalla nähtiinkin jännittävä kamppailu paalusta, joka päättyi Hillin eduksi. Damonilla oli näytön paikka myös sen suhteen, että huhuttiin, että Mansell korvaisi kaudella -95 joko Hillin tai Coulthardin. Schumacher voitti vielä Ranskan kilpailun, mutta Silverstonessa saksalainen hylättiin mustalla lipulla ja Hill voitti kisan. Damon omisti voiton isälleen. Mestaruus kuitenkin näytti jo käytännössä menneen Schumacherille, joka oli Benettonin kiistaton ykköskuski, kun Damon joutui taistelemaan myös Coulthardia vastaan. Belgian kisa muutti kuitenkin kaiken. Hill luuli Shumacherin hylkäystä ja kahden kilpailun kieltoa pohjalevyn takia ensin sairaaksi pilaksi. Totta hylkäys kuitenkin oli, ja Hill voitti Schumin poissaollessa Italian ja Portugalin kilpailut, sekä Euroopan GP:n, jossa Scumacher oli jo mukana. Damon päihitti Schumin vielä sateisessa Suzukassa, jossa kilpailu keskeytettiinkin välillä. Hillillä oli yksi stoppi vähemmän kuin saksalaisella ja voitti Schumin pienellä erolla. Australian kilpailun jälkeen Damon oli pitkän ajan kylmässä suihkussa ja vakuutteli itselleen, että mestaruuden menetys ei ole maailmanloppu. Kädet ja jalat on tallella ja muutenkin kaikki kohdillaan. Seuraavana vuonna voisi yrittää uudestaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Varsin ansiokas kertailu. Yksi juttu pisti kuitenkin silmään:
Darren sanoi:
Kaudeksi -93 Hill yritti kuumeisesti etsiä kilpakuljettajan paikkaa, mutta tuloksetta. Varikon ilmapiiri alkoi ahdistaa Damonia, ja hän oli jo heittämässä toiveet F1-kilpakuljettajan urasta, kun Frank Williams ja Mansell riitaantuivat ja Mansell siirtyi Indy-careihin. Kun vielä Lotuksen tallipäällikkö Peter Collins torpedoi Mika Häkkisen siirron Williamsille, Hillille yllättäen avautui kilpakuljettajan penkki ykkösten parhaaseen talliin.
Hillille nimittäin tarjottiin jo syksyllä 1992 paikkaa Ligieriltä seuraavaksi kaudeksi. Williamsin tilanteen epäselvyys oli kuitenkin tiedossa, joten Damon päätti katsoa Williams-mahdollisuuden loppuun asti, eikä siirtynyt ranskalaistalliin. Kun Didcotissa sitten sekoiltiin sarjaan ilmoittautumisen kanssa, ei Häkkinen päässyt siirtymään ja riskinotto palkittiin. Jos joku hetki oli käänteentekevä Hillin uralla, niin tuo.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Schumin kilpailukielto ei tullut pohjalevystä, vaan mustan lipun noudattamatta jättämisestä Silverstonessa. Benettonin vetoomuksen takia Schumi sai ajaa kisat (Saksa, Unkari, Belgia) ennen käsittelyä.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Moottoritoimittaja Jeremy Clarkson on kertonut ystävästään Damonista hänen omaavan aivan poikkeuksellisen kovan kilpailuvietin. Damonin kanssa on välillä rasittava viettää aikaa, sillä mies haluaa edelleen kilpailla kaikesta mahdollisesta, kuten esim. 'kumpi ensin auton luona juoksukisa parkkihallissa'. Clarksonin mukaan koko elämä on Damonille vauhdikasta ja nautittavaa kisailua.
 

artsi

Member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
23
Kiva lukea arvostava kirjoitus omasta lapsuuden suosikkikuskista. Tuohon aikaan tosin jokainen Schumin vastustaja oli vuorollaan oma suosikki, mutta jotain karismaattista Damon Hillissä kyllä oli. Tuli vielä myöhempäänkin aikaan seurailtua miehen ajelua ja olin kyllä aina iloinen britin ollessa kärkikahinoissa loistokkaiden Williams-kausiensa jälkeen. Parissa kisassahan se ajoi ihan voitostakin, kertaalleen Jordanilla ja toistamiseen Arrowsilla. Arrowsin hyvä vauhti siinä yhdessä kisassa taisi kyllä johtua jostain laittomasta, semmonen kutina jäi, vaikkei parempaa tietoa asiasta olekaan. Hyvä ratinkääntäjä Hill kyllä oli, mielestäni paljon mainettaan parempi.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Bobakin ja Bleun huomiot aiheellisia. Ligier-tarjous mielenkiintoinen juttu. En ollut siitä kuullut aikaisemmin. Kirjoittelen Hillin uran kauden -94 jälkeisistä tapahtumista kunhan taas ehdin
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hmm, en tiedä mistä mielikuva tulee mutta Kovalaisen Heikissä on jotain samaa kuin Hillissä.

Siis ihan hyvä, kovakin parhaimmillaan mutta jotain puuttuu?
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Niin, Koviskin taisi rämpiä paskoissa talleissa ennen formulauraansa. Kummankin suoritukset ennen F1-uraa aika lailla persiistä, mutta Molemmat pääsivät heti huipputiimiin.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Eddie Rickenbacker sanoi:
Niin, Koviskin taisi rämpiä paskoissa talleissa ennen formulauraansa. Kummankin suoritukset ennen F1-uraa aika lailla persiistä, mutta Molemmat pääsivät heti huipputiimiin.
Heikin suoritukset persiistä ennen F1-uraa?! Kaikkea muuta! :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Troy McLure sanoi:
Moottoritoimittaja Jeremy Clarkson on kertonut ystävästään Damonista hänen omaavan aivan poikkeuksellisen kovan kilpailuvietin. Damonin kanssa on välillä rasittava viettää aikaa, sillä mies haluaa edelleen kilpailla kaikesta mahdollisesta, kuten esim. 'kumpi ensin auton luona juoksukisa parkkihallissa'. Clarksonin mukaan koko elämä on Damonille vauhdikasta ja nautittavaa kisailua.
Näitä juttuja ne toimittajat sitten jaksavat aina kirjoittaa. Milloin perusteena on juoksukilpailu autolle, milloin Playstation-pelin häviämisen jälkeen kiukuttelu. Jokaikisestä huippu-urheilijasta voi kirjoittaa tällaisen jutun koska he ovat KAIKKI poikkeuksellisen kovan kilpailuvietin omaavia. Muuten ei huipulla voisi ollakaan. Yhtä tyhjän kanssa nämä jutut.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Misa1 sanoi:
Hmm, en tiedä mistä mielikuva tulee mutta Kovalaisen Heikissä on jotain samaa kuin Hillissä.

Siis ihan hyvä, kovakin parhaimmillaan mutta jotain puuttuu?
Jo nyt nähdyn perusteella Heikki on MM ainesta ja paljon selvemmin kuin Hill koskaan. Mitä siitä puuttuu...
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Revolt sanoi:
Näitä juttuja ne toimittajat sitten jaksavat aina kirjoittaa. Milloin perusteena on juoksukilpailu autolle, milloin Playstation-pelin häviämisen jälkeen kiukuttelu. Jokaikisestä huippu-urheilijasta voi kirjoittaa tällaisen jutun koska he ovat KAIKKI poikkeuksellisen kovan kilpailuvietin omaavia. Muuten ei huipulla voisi ollakaan. Yhtä tyhjän kanssa nämä jutut.
Ja aina ne jutut joku jaksaa dissata joten balanssi pysyy.

Ja aiheeseen:

Kyllähän Damon kelpo kuski oli vaikka vähän "kädettömän" maineessa olikin.Ja mestaruus on aina mestaruus.Ja mestarit ansaitsee oman topicin.:thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Damonin arvostus kuskina nousi oikeastaan vasta Arrows -kautena.

Sitä ennen ajoi enemmän tai vähemmän suvereenia Williams-Renaultia ja voitti vain 1 kpl mestaruuksia 4:stä mahdollisesta. Esim. 1995 Williams olisi lahdannut koko kentän, mutta kuskit tekivät luvattoman paljon virheitä ja Schumi poimi hedelmät.

JOS Senna ei olisi kuollut, niin.....
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Darren sanoi:
Toisessa kisassa sisuuntunut Damon sijoittui toiseksi Ayrton Sennan jälkeen vaikeissa sateisissa olosuhteissa, Prost muuten pyörähti ja joutui keskeyttämään...

...Totta hylkäys kuitenkin oli, ja Hill voitti Schumin poissaollessa Italian ja Portugalin kilpailut, sekä Euroopan GP:n, jossa Scumacher oli jo mukana.
Toisessa kisassa Interlagosissa 1993 Prost liukui päin pyörähtänyttä Fittipaldia ekassa mutkassa.

1994 Euroopan GP:n kilpailukieltonsa jälkeen voitti Schumi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sue_me sanoi:
Damonin arvostus kuskina nousi oikeastaan vasta Arrows -kautena.
Mulla sama juttu.

Iteasiassa Hill ja Villeneuve (Jacques) taitaa olla mun seuraamani f1 uran paskimmat mestarit, niin ja Alonso hyvänä kolmosena.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
D Hill, Villaneule ja Alfonso tuntuu miusta lähinnä semmoisilta 'välimestareilta'.. Ennen Hillin mestaruutta vanhat starat lopetti tai kuoli ja uudet tekivät vasta tuloaan, Villaneule osui samaan rakoon. Alfonso osui oikeaan paikkaan oikeaan aikaan kun Ferkku hieman nyypähti ja Laarenilla ei vieläkään saatu palikoita oikeaan järjestykseen.

Eihän toki F1-mestaruuteen ihan kuka tahansa yllä, mutta suurten mestarien joukkoon edellä mainittuja ei kyllä voi laskea.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ylen Sankia Priha sanoi:
D Hill, Villaneule ja Alfonso tuntuu miusta lähinnä semmoisilta 'välimestareilta'..
Damonin mestaruus voidaan ehkä laittaa kaluston piikkiin, mutta Jacques sentään oli mestari jo ison veden toisellakin puolella, joten jotain taitoa voi mieheltä olettaa, ellei halua dissata CART-sarjaa.

Alonsoa ei mielestäni voi samaan kategoriaan laittaa, sillä Fernando on oikeasti nopea kuski, jos kalusto antaa mahdollisuuden taistella voitoista ja mestaruudesta. Ei Renault niin ylivoimainen ollut, että Alonson mestaruudet voisi laittaa pelkän kaluston piikkiin. Tai sitten pitäisi arvioida suomalaismestaruuksiakin samoilta lähtökohdilta.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
WebSlave sanoi:
Alonsoa ei mielestäni voi samaan kategoriaan laittaa, sillä Fernando on oikeasti nopea kuski, jos kalusto antaa mahdollisuuden taistella voitoista ja mestaruudesta. Ei Renault niin ylivoimainen ollut, että Alonson mestaruudet voisi laittaa pelkän kaluston piikkiin. Tai sitten pitäisi arvioida suomalaismestaruuksiakin samoilta lähtökohdilta.
Sama, en lähtis Alonsoa "dissaamaan". Olihan Häkälläkin tosi hyvä auto, kun voitti mestaruuden, ei siitä mihinkään pääse (tai no, ainakin nopea :D ).
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kun noita kisoja myöhemmin on tullut katseltua, niin Hill on kyllä siitä harvinainen kuljettaja, että sai kasattua itsensä loistavasti aivan hirveän kauden 1995 jälkeen (tai oikeastaan Adelaidessa jo). Ihmettelen kyllä ettei Frank potkinut miestä pihalle kun joka viikonloppu ajeli pihalle, törmäili Maikkeliin yms.

Vähän epätasainen kuljettaja Hill kyllä mielestäni oli. Hyvänä päivänä pystyi olemaan täysin ylivoimainen, mutta aina oli myös mahdollisuus (helppoihin) virheisiin johtopaikalta. Ja tietenkin se Span romurallin voitto on viimeisimpänä jäänyt mieleen :thumbup:
 
Ylös