CARTer
Well-known member
- Liittynyt
- 20.9.2004
- Viestit
- 2315
Entinen Formula 1 - ja Champ Car - kuljettaja ja kommentaattori Derek Daly muisteli juuri F1-uransa aikaisia tapahtumia Radio Le Mansin haastattelussa ja samalla paljasti muutamia mielenkiintoisia asioita siitä kuinka tallit 80-luvulla huijasivat tai kiersivät sääntöjä.
Hänen mukaansa esimerkiksi Tyrrell ajatti autojaan alipainoisina jo vuonna 1980, paljon ennen kuin talli heitettiin ulos MM-sarjasta ja uskoi tallin tehneen sitä hänen lähtönsä jälkeenkin ennen vuotta 1984.
Daly kertoi myös kuinka Williamsilla ajaessaan hän Dijonissa oikaisi kansallisen radan kautta vahingossa ja kuinka kukaan virallisessa ajanotossa ei tiennyt sitä ja kuinka hän tuohon kilpailuun starttasi Keke Rosbergin edeltä sijalta seitsemän. Daly oli kertonut heti tilanteen jälkeen insinöörilleen, mitä oli tapahnut, mutta tämä oli kieltänyt puhumasta asiasta kenellekään muulle. Keke oli myöhemmin saanut tietää asiasta ja oli raivoissaan Dalylle.
Frank Williamsilla oli myös Dalyn mukaan tuohon aikaan hämmästyttävän hyvä käsitys siitä, kenen autot joutuivat aika-ajojen ja kilpailun jälkeen punnitukseen. Dalyn oma käsitys on, että Williams ajatti vuonna 1982 autojaan alipainoisina ja mm. Las Vegasin aika-ajoissa Keke Rosbergin auto saattoi olla alipainoinen.
Dalyn kertomat asiat eivät tule tietenkään minkäänlaisena yllätyksenä, sillä sääntöjä on yksinkertaisesti rikottu, mutta siitä ei ole jääty kiinni ja siihen aikaan se oli pelin henki.
F1:n muututtua kaupalliseksi ja nykyään sen yrittäessä olla poliittisesti korrekti, tämä herättää kuitenkin mielenkiintoisen kysymyksiä: Kuinka paljon entisten kuljettajien odotetaan näin monen vuoden jälkeen paljastavan heidän aktiiviuriensa aikaisista teoista ja miten nämä tunnustukset tulisi käsitellä nykyisen eettisen ja moraalisen säännöstön kanssa?
Voiko ja muuttaako tällaiset tunnustukset omia käsityksiäsi esimerkiksi Keke Rosbergin maailmanmestaruudesta? Entä pitäisikö FIA:n Formula 1:n uskottavuuden ja urheilullisuuden takia palata tutkimaan lajin historian hämärissä tehtyjä kyseenalaisia päätöksiä ja tekoja ja mahdollisesti rankaista sääntöjen rikkojia? Kuinka vahingollista tällaiset tunnustukset mielestäsi ovat F1:n imagolle kaikkien näiden vuosien jälkeen vai onko sillä juuri päinvastainen vaikutus? Vai onko tällä enää mitään merkitystä?