Derek Dalyn F1-tunnustukset

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315

Entinen Formula 1 - ja Champ Car - kuljettaja ja kommentaattori Derek Daly muisteli juuri F1-uransa aikaisia tapahtumia Radio Le Mansin haastattelussa ja samalla paljasti muutamia mielenkiintoisia asioita siitä kuinka tallit 80-luvulla huijasivat tai kiersivät sääntöjä.

Hänen mukaansa esimerkiksi Tyrrell ajatti autojaan alipainoisina jo vuonna 1980, paljon ennen kuin talli heitettiin ulos MM-sarjasta ja uskoi tallin tehneen sitä hänen lähtönsä jälkeenkin ennen vuotta 1984.

Daly kertoi myös kuinka Williamsilla ajaessaan hän Dijonissa oikaisi kansallisen radan kautta vahingossa ja kuinka kukaan virallisessa ajanotossa ei tiennyt sitä ja kuinka hän tuohon kilpailuun starttasi Keke Rosbergin edeltä sijalta seitsemän. Daly oli kertonut heti tilanteen jälkeen insinöörilleen, mitä oli tapahnut, mutta tämä oli kieltänyt puhumasta asiasta kenellekään muulle. Keke oli myöhemmin saanut tietää asiasta ja oli raivoissaan Dalylle.

Frank Williamsilla oli myös Dalyn mukaan tuohon aikaan hämmästyttävän hyvä käsitys siitä, kenen autot joutuivat aika-ajojen ja kilpailun jälkeen punnitukseen. Dalyn oma käsitys on, että Williams ajatti vuonna 1982 autojaan alipainoisina ja mm. Las Vegasin aika-ajoissa Keke Rosbergin auto saattoi olla alipainoinen.

Dalyn kertomat asiat eivät tule tietenkään minkäänlaisena yllätyksenä, sillä sääntöjä on yksinkertaisesti rikottu, mutta siitä ei ole jääty kiinni ja siihen aikaan se oli pelin henki.
F1:n muututtua kaupalliseksi ja nykyään sen yrittäessä olla poliittisesti korrekti, tämä herättää kuitenkin mielenkiintoisen kysymyksiä: Kuinka paljon entisten kuljettajien odotetaan näin monen vuoden jälkeen paljastavan heidän aktiiviuriensa aikaisista teoista ja miten nämä tunnustukset tulisi käsitellä nykyisen eettisen ja moraalisen säännöstön kanssa?
Voiko ja muuttaako tällaiset tunnustukset omia käsityksiäsi esimerkiksi Keke Rosbergin maailmanmestaruudesta? Entä pitäisikö FIA:n Formula 1:n uskottavuuden ja urheilullisuuden takia palata tutkimaan lajin historian hämärissä tehtyjä kyseenalaisia päätöksiä ja tekoja ja mahdollisesti rankaista sääntöjen rikkojia? Kuinka vahingollista tällaiset tunnustukset mielestäsi ovat F1:n imagolle kaikkien näiden vuosien jälkeen vai onko sillä juuri päinvastainen vaikutus? Vai onko tällä enää mitään merkitystä?
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Minä en usko että F1:n historiaa on tarpeen kaivella sen tarkemmin. Tietenkin sieltä löytyy kaikenlaista likaista peliä, enkä epäile Dalyn mainitsemia seikkoja lainkaan, mutta oikeasti, hyödyttääkö ketään 20 vuoden takaisten asioiden vääntely ja kääntely?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minä en usko että F1:n historiaa on tarpeen kaivella sen tarkemmin. Tietenkin sieltä löytyy kaikenlaista likaista peliä, enkä epäile Dalyn mainitsemia seikkoja lainkaan, mutta oikeasti, hyödyttääkö ketään 20 vuoden takaisten asioiden vääntely ja kääntely?
Tämäkin on hyvä kysymys. Koska rikos F1-varikolla vanhenee? Jos koetaan tarpeelliseksi tutkia ja palata vuoden takaisiin tapahtumiin, niin ovatko kahden vuoden takaiset asiat sitten jo unohdettuja? Vai kymmenen vuoden takaiset?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voiko ja muuttaako tällaiset tunnustukset omia käsityksiäsi esimerkiksi Keke Rosbergin maailmanmestaruudesta? Entä pitäisikö FIA:n Formula 1:n uskottavuuden ja urheilullisuuden takia palata tutkimaan lajin historian hämärissä tehtyjä kyseenalaisia päätöksiä ja tekoja ja mahdollisesti rankaista sääntöjen rikkojia? Kuinka vahingollista tällaiset tunnustukset mielestäsi ovat F1:n imagolle kaikkien näiden vuosien jälkeen vai onko sillä juuri päinvastainen vaikutus? Vai onko tällä enää mitään merkitystä?
Ensinnäkin ihmettelen koko "tunnustusta", koska Daly ei kertonut käytännössä mitään uutta. On täysin yleistä tietoa, että atmotallit ajattivat autojaan alipainoisina pärjätäkseen turboille. Taustalla oli kattojärjestön täydellinen kyvyttömyys sääntöjen valvontaan ja Tyrrellin saama rangaistus 1984 nyt oli lähinnä huono vitsi. Vaarallisin esimerkki tästä kyvyttömyydestä nähtiin 1981, kun Brabham lähti kiertämään helmakieltoa täysin överiksi lyödyllä systeemillä, jolla auton maavara oli katsastuksessa lailliset neljä senttimetriä ja radalla käytännössä nolla. FISA:n täydellinen kyvyttömyys johti liki jousittamattomiin autoihin, jotka olivat eräitä vaarallisimpia F1:ssä koskaan ja olivat osallisena niin Villeneuven kuolemaan kuin Pironin vammautumiseenkin.

Se, että ennen on tehty väärin ei tee nykyisistä rikkeistä hyväksyttävämpiä. Vanhojen kaivelussa en näe mitään mieltä rangaistusten suhteen, ajat kun tosiaan olivat toiset - ennemminkin olisi tärkeää kyetä oppimaan tapahtumista ja miettiä, mitkä elementit olivat epätoivottavia ja millä keinoin niiltä vältytään vastaisuudessa. Jos jonkunlaista rajaa taaksepäin menemiselle mietitään, niin ehdoton yläraja menee kohdassa, jossa sarjan hallinto on saanut nykyisen muotonsa. Käytännössä tolkullinen rangaistuskäytäntö ylipäätään vaatisi uskottavan tuomarointi- ja rangaistuselimen, mutta siihen tämä laji ei näytä ikinä kykenevän.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kiitos Jimmylle tämän tuikitärkeän uutisen julkituonnista. Derek Dalyn radio-ohjelmassa puoliväksin läpällä heittämät humalahuuruiset kapakkajutut kuuluvatkin F1-asiaosioon kuin nenä päähän. Keke Rosbergin maailmanmestaruuden kyseenalaistamisesta edes keskustelu on suoranaista jumalanpilkkaa. Mihin suuntaan muka muka Las Vegasin kisan punnitus olisi MM-tilannetta vienyt? Watson ajoi kakkoseksi ja Kekellä olisi hylkäyksen jälkeenkin ollut kolme pistettä enemmän plakkarissa. Jokaisesta MM-kaudesta löytyy oma mukaskandaalinsa, jota paisutellaan kohtuuttomuuksiin.

Mitä hittoa se Daly muutenkaan lässyttää jostain Dijonin radan mutkan oikaisusta kuin olisi tapahtunut Singaporen Crashgateen verrattava pyhäinhäväistys? Media-aikaa kärttävät näillä "jymypaukuillaan", kun vielä vuosikymmen sitten ketään ei kiinnostanut. Ymmärrän toki, että harmittaa kun tallikaveri vie mestaruuden ja itse ajaa jämäpisteistä. Mutta miksi täytyy Keken mestaruutta mustamaalata? Keke varmaan tylyttää jotain nasevaa kommenttia huomenna asiaa koskien, postaan jutun tänne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Dalyn kertomat asiat eivät tule tietenkään minkäänlaisena yllätyksenä, sillä sääntöjä on yksinkertaisesti rikottu, mutta siitä ei ole jääty kiinni ja siihen aikaan se oli pelin henki.
F1:n muututtua kaupalliseksi ja nykyään sen yrittäessä olla poliittisesti korrekti, tämä herättää kuitenkin mielenkiintoisen kysymyksiä: Kuinka paljon entisten kuljettajien odotetaan näin monen vuoden jälkeen paljastavan heidän aktiiviuriensa aikaisista teoista ja miten nämä tunnustukset tulisi käsitellä nykyisen eettisen ja moraalisen säännöstön kanssa?
Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että jonkin alan veteraanit paljastavat vilunkipelejä vuosia itse tapahtumien jälkeen. Varmaan niitä jossain määrin odotetaankin. Samalla on selvää, ettei menneitä tapahtumia pysty eikä voi arvioida "nykyisen eettisen ja moraalisen säännöstön kanssa". Jälkiviisaus on loppujen lopuksi aika hyödytöntä.
Voiko ja muuttaako tällaiset tunnustukset omia käsityksiäsi esimerkiksi Keke Rosbergin maailmanmestaruudesta?
Ei olennaisesti. Sen verran monta diskausta ja epäilystä mahtuu kauteen 1982, että oli selvää, että vilunkipeliä harjoitettiin tuolloin niin paljon kuin vain pokka kesti ja kiinni ei jääty. On naiivia uskotella itselleen, että kaikki virallisiin tuloksiin päätyneet suoritukset olisivat olleet täysin sääntöjen mukaisia.
Entä pitäisikö FIA:n Formula 1:n uskottavuuden ja urheilullisuuden takia palata tutkimaan lajin historian hämärissä tehtyjä kyseenalaisia päätöksiä ja tekoja ja mahdollisesti rankaista sääntöjen rikkojia? Kuinka vahingollista tällaiset tunnustukset mielestäsi ovat F1:n imagolle kaikkien näiden vuosien jälkeen vai onko sillä juuri päinvastainen vaikutus? Vai onko tällä enää mitään merkitystä?
Vastaan viimeiseen ensiksi: ei ole enää merkitystä. 25 vuodessa asiat vanhenevat. Ja jos lähdettäisiin tutkimaan, niin mitä hyötyä siitä olisi? Kaikki tallit diskattaisiin eikä kukaan voittanut maailmanmestaruutta? Tai ehkä joku sattumalta ei jää kiinni ja julistetaan postuumisti mestariksi? Ja voidaanko olla varmoja, että tulos on yhtään sen oikeudenmukaisempi kuin silloinkaan?

Eiköhän näissä nykyisissäkin epäselvyyksissä ole ihan riittävästi tutkimista ja tulkinnanvaraa, jotta on mitään järkeä kaivella menneisyyttä. Ja eihän tämä tietenkään koske pelkästään F1-sarjaa, vaan meno oli ja on samanlaista muissakin sarjoissa (paitsi ehkä niissä, joissa järjestäjä tarjoaa ja huoltaa kaluston, mutta tiedä varmasti niistäkään ;)).
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Mitä hittoa se Daly muutenkaan lässyttää jostain Dijonin radan mutkan oikaisusta kuin olisi tapahtunut Singaporen Crashgateen verrattava pyhäinhäväistys? Media-aikaa kärttävät näillä "jymypaukuillaan", kun vielä vuosikymmen sitten ketään ei kiinnostanut. Ymmärrän toki, että harmittaa kun tallikaveri vie mestaruuden ja itse ajaa jämäpisteistä. Mutta miksi täytyy Keken mestaruutta mustamaalata? Keke varmaan tylyttää jotain nasevaa kommenttia huomenna asiaa koskien, postaan jutun tänne.
Mikäs siinä, ei tuo minua ainakaan haittaa kuulla. Lisää väriä elämään vaikka, kun kaikenlaista harmitonta kuulee...
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Kyllähän urheilussa liikutaan AINA siellä sääntöjen rajamailla aka harmailla alueilla.
Ei siellä kukaan ole "ei me oo koskaa mitää tehty :("
Kaikilla samat kortit ja niillä ne pelaa.
 
Ylös