Deutsch

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mitenkäs, OoPee, nuo vuoden '96 tapaukset oikeesti vaikutti arkipäiväiseen kielenkäyttöön?
Viittaako oikeinkirjoitusreformiin ("Rechtschreibreform" )?

Vaikutus ei ollut ainakaan aluksi kovin ihmeellinen, ihmiset kirjoittivat kuten olivat tottuneet. Muisteleisin, että myös lehdistössä oli alussa kahta käytäntöä, toiset lähtivät heti mukaan, toiset vasta jälkijunassa. Pikkuhiljaa uusien sukupolvien (niitä nyt ei tieteysti vielä kovin paljoa ole) myötä nuo säänöt tietysti vakiintuvat arkiseenkin käytäntöön, mutta aikansa se vie. Officen oikolukutarkistus tietysti hieman jalostaa kohti uudempaa käytäntöä, itte käytän edelleenkin usein automaattisesti ß:ää, sanassa, jossa uusien sääntöjen mukaan tulisi käyttä "tuplaässää", oikoluku sen sitten fiksaa kohdilleen ;)

burb

.
Mitenkäs, OoPee, nuo vuoden '96 tapaukset oikeesti vaikutti arkipäiväiseen kielenkäyttöön?
Tarkoitat varmaan vuotta 1995 ja Suomen maakiekkojääjoukkueen historiallista ensimmäistä kultamitalia MM-kisoista?
No, kyllähän se glider in edelleen ja viiiilllle peeeltonen, villepeltonen! Torilla tavataan!
Juti kirjoitetaan edelleen ilman ß:aa.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Viittaako oikeinkirjoitusreformiin ("Rechtschreibreform" )?
Juuripa siihen.

Vaikutus ei ollut ainakaan aluksi kovin ihmeellinen, ihmiset kirjoittivat kuten olivat tottuneet. Muisteleisin, että myös lehdistössä oli alussa kahta käytäntöä, toiset lähtivät heti mukaan, toiset vasta jälkijunassa. Pikkuhiljaa uusien sukupolvien (niitä nyt ei tieteysti vielä kovin paljoa ole) myötä nuo säänöt tietysti vakiintuvat arkiseenkin käytäntöön, mutta aikansa se vie. Officen oikolukutarkistus tietysti hieman jalostaa kohti uudempaa käytäntöä, itte käytän edelleenkin usein automaattisesti ß:ää, sanassa, jossa uusien sääntöjen mukaan tulisi käyttä "tuplaässää", oikoluku sen sitten fiksaa kohdilleen ;)
Nojoo, tietty minä olen aloittanut saksan lukemisen syksyllä 04, joten minusta ainakin esimerkki radfahren (vrt. Rad fahren) (oli suoraan wikipediasta) kuulostaa tyhmältä ja tuota ß merkkiä tulee melko paljon mietittyä, tietyissä paikoissa se näyttää suorastaan tyhmältä (esim. nimessä Heß :rolleyes:)

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Nojoo, tietty minä olen aloittanut saksan lukemisen syksyllä 04, joten minusta ainakin esimerkki radfahren (vrt. Rad fahren) (oli suoraan wikipediasta) kuulostaa tyhmältä
Mä käytän muotoa radfahren, en edes pohtisi sitä toista (ja nykysääntöjen mukaan oikeaa) vaihtoehtoa.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Mä käytän muotoa radfahren, en edes pohtisi sitä toista (ja nykysääntöjen mukaan oikeaa) vaihtoehtoa.
No nyt kun sitä mietin, niin ei ainakaan tuo radfahren ei niin kummalliselta tuntuisikaan. Oli siellä jotain, jotka tuntuu ihan kummalliselta (siis niissä vanhoissa säännöissä) mutta en niitä tässä kunnossa jaksa kaivaa.:cool: