Digijärkkäri: Canon, Nikon, Olympus joku muu???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markoj
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

markoj

Custom User
Tarkoitus ois hankkia tommonen suht edullinen digijärkkäri. Canon 350D ois esimerkki millanen se sais olla ja minkä hintanen.

Canon 350D
http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_350D/

Nikon D50/D70
http://www.interfoto.fi/nikon/nikon_d70.htm

Olympus E-500
http://www.olympus.fi/consumer/dslr_E-500.htm

Tossa ois jotain. Mä tiedä näistä juuri mitään ja noi Nikonin vähemmät pikselit tarttu silmään. Onko toi pari megapikseliä merkittävä ero? Kertokaa mikä muu on tärkeää.

hmmm, itsellä nyt ollut Digijärkkä n. 2v. ja seuraavat kommentit perustuu omiin kokemuksiin...

- käy tutustumassa runkoihin itse, niiden käytettävyys & sopivuus omaan käteen täysin henk. koht. juttu...
- tutustu samalla linssitarjontaan, tietty pitäis tietää hieman omista kuvaustarpeistakin etukäteen

Itse valitsin Canonin, Nikon ei sopinut käteen ei sitten millään, pidin sen valikoita yms. käytettävyyttä jotenkin epäloogisina.
Itse siis puntaroin alunperin 10D/300D ja D70:n välillä, ja voiton vei Canonin 10D...
syy tähän on käytettävyys pelkästään.... Nikon ei sopinut käteen, ja jotkut suunnittelunkukkaset 300D:ssä (pienempi ja heppoisamman oloinen runko) tuntuivat ärsyttäviltä...
10D oli hyväkompromissi itselle siinä mielessä että magnesium runko antaa tukevuutta ja tasapainoa isommankin putken kanssa, ja kestää hieman kolhujakin (tosin niitä ei onneks oo sattunu)

Näiltä pohjilta suosittelisin tutustumaan Canon 30D malliin ja vertaamaan sitä 350D:n kanssa jos Canonin suuntaan päädyt...
Muista ei hirveästi ole kokemuksia jotenka jätän niiden arvostelun muille...

dit. Megapikseleihin ei kannata tuijottaa, 6mpx ja kaikki siitä yli on täysin riittäviä, se optiikka ja se kuvaaja sen kameran takana kuitenkin on ne suurimmat vaikuttajat alkuun niissä kuvissa ;)

Itsekin pitkään kattellut, mitä ostais, mutta ei oo oikein sopivaa tarjolla. Jos kennon tarkkuus on jotain 6M-pikseliä, niin max resoluutio on noin 3000x2000 pikseliä. Vertailun vuoksi kotona näytössä on 1600x1200 resoluutio, joten ei mahdu kuva ruudulle 'normaali'resoluutiossa.

Toinen asia, mikä kannattaa ottaa huomioon, on se, että kun tuota maksimiresoluutiota käyttää, niin esmes omassa digipokkarissa (4M -kenno) tulee herkästi 2-3-megaisia tiedostoja per kuva. Jos 8M-kennoisilla tulee 4-6-megaisia kuvatiedostoja, niin voi helposti laskea, että gigaiselle kortille niitä kuvia mahtuu 1000/5 = 200 kpl. Ja tietty niiden availu ja tallettelu kestää sitten astetta kauemmin. Voihan sitä tietysti käyttää myös pienempää resoluutiota kuvia ottaessaan, mutta miksi ostaa kamera, jolla voi ottaa teräviä kuvia, mutta ei sitten käytäkään sitä hyväkseen?

Kannattaa kattoa, että minkähintaisia linssejä on jokaiselta valmistajalta myynnissä ja mihin on varaa (uutena/käytettynä). Itsellänihän on Nikonin linssejä ja muuta sälää, joten en jaksa uskoa, että vaihtaisin merkkiä tässä vaiheessa. Toisaalta Nikonin valikkoja on myös kehuttu (vaikka FO110K ei kehunutkaan).

Hyvällä linssillä pystyy vaikuttaan kuvanlaatuun varmasti enemmän kuin noilla parilla megapikselillä. Ja tietysti itse kuvaajakin on tärkeä ;-) Ja kuvattavat kohteet myös.

Vellu sanoi:
Toinen asia, mikä kannattaa ottaa huomioon, on se, että kun tuota maksimiresoluutiota käyttää, niin esmes omassa digipokkarissa (4M -kenno) tulee herkästi 2-3-megaisia tiedostoja per kuva. Jos 8M-kennoisilla tulee 4-6-megaisia kuvatiedostoja, niin voi helposti laskea, että gigaiselle kortille niitä kuvia mahtuu 1000/5 = 200 kpl. Ja tietty niiden availu ja tallettelu kestää sitten astetta kauemmin. Voihan sitä tietysti käyttää myös pienempää resoluutiota kuvia ottaessaan, mutta miksi ostaa kamera, jolla voi ottaa teräviä kuvia, mutta ei sitten käytäkään sitä hyväkseen?
Nykyisillä muistikorttien hinnoilla tuo on aika merkityksetön juttu kuitenkin... :)
Enkä tiedä tallenteleeko ne niitä nyt niin kauaa, ainoa järkkäri josta minulla on kokemusta on Canon 350D eikä siinä ainakaan kauaa ruksutellut kuvia.

Mulla ei ole mitään rajoitteita vanhoista linsseistä sun muista, kun olen vanhasta kinojärkkäristä luopunut kymmenisen vuotta sitten. Semmonen kiinnostas, että saako noihin kaikkiin joitain halvempia putkia (esim. Sigma)? Noissa pidemmissä putkissa näyttää olevan aika iso hintahaitari ja varmaan laatukin nakkelee samalla.

Vellu sanoi:
Voihan sitä tietysti käyttää myös pienempää resoluutiota kuvia ottaessaan, mutta miksi ostaa kamera, jolla voi ottaa teräviä kuvia, mutta ei sitten käytäkään sitä hyväkseen?

Nojaa.. tolla mun Ixuksella (750) saa ylläriylläri 7 megapixelin kuvia, olen tosin säätänyt tohon normaaliksi kuvakooksi 5 megapixeliä, joka riittää enemmän kuin hyvin (kuvakoko näyttäis olevan tossa 2.5 - 3 MB:n hujakoilla). Mutta eipä tuosta nyt haittaakan ole, että mulla on mahdollisuus räpsiä tarkemmallakin resoluutiolla, jos joskus tulee tarvetta isommille ja tarkemmille kuville. Tossa mun valinnassa yks oleellinen pointti oli sekin, että 750 tekee testien mukaan parempia 5 megapixelin kuvia kuin Ixus 55, joka olis ollu toinen valinta ja noin satasen halvempi.

Vellu sanoi:
Kannattaa kattoa, että minkähintaisia linssejä on jokaiselta valmistajalta myynnissä ja mihin on varaa (uutena/käytettynä). Itsellänihän on Nikonin linssejä ja muuta sälää, joten en jaksa uskoa, että vaihtaisin merkkiä tässä vaiheessa. Toisaalta Nikonin valikkoja on myös kehuttu (vaikka FO110K ei kehunutkaan).
en kehunutkaan, mutta painotinkin tutkimaan mikä käy omaan käteen sillä yllättävän "kahtia" jakaudutaan Nikon/Canon akselilla, se on jompikumpi yllättävää kyllä :)
Canonilla on peruslinssit yllättävän hyviä, ja suht edullisiakin, mutta ammattitason linssit maksaakin sitten jo hunajata hunajata...
(se ns. L sarja maksaa sikana mutta on kyllä kieltämättä loistavaa laatua)
Nikonin linsseistä ei itsellä tietoa eli siihen voinee Vellu kommentoida enempi...
(niin ja Sigma, Tokina ja Tamron valmistavat linssejä myös Nikoniin ja Canoniin, ostovaiheessa täytyy vain muistaa ilmottaa kumpaan merkkiin tulee kun on merkkikohtasia eroja sitten opiskan kiinnityksessä jne ;) )
Muistikorttien nopeus ei enää nykyjärkkäreissä ole ongelma, tuo oma pystyy ottamaan 3kuvaa sekunnissa max. 9kuvan sarjoissa ja sekin on itselle tuntunut riittävän melkein kaikkialla (tallentaa CF:lle puskurimuistin kautta)
ja 30D taas tallentaa5 tai 3 kuvaa/sec max. 30 kuvan sarjoja...

Korttien nopeudet on kasvanu myös eli tallennus kuvien koon takia ei ole ongelma kuin vain muistikorttien koossa :) (isompi parempi :D)

Viimeksi muokattu:
Mikrobitissä on tän kuun numerossa vertailu digijärkkäreistä.
Mikrobitti tietää kaiken, niin kato sieltä minkä ostat. (Se on se vertailun voittaja)

jusban sanoi:
Mikrobitissä on tän kuun numerossa vertailu digijärkkäreistä.
Mikrobitti tietää kaiken, niin kato sieltä minkä ostat. (Se on se vertailun voittaja)
Hups sekotinkin nyt Tietokone-lehteen. Siellä se vertailu onkin. :o
(nro. 7-8/2006)

Mutmut, kiitti vaan kaikille osallistuneille, jopa jusbanille. En vielä osaa päättää ja se mun Nikon-kauppiaskin lähti lomille. Paikallinen pikkuputiikki, jota haluan tukea, jos Nikoniin päädyn :) Vielä ehtii vaikuttaa!!!

markoj sanoi:
Eiks tossa oo noin kaks numeroa?
Ne kato varmaan pitää yhen kuun lomaa ja tää lehti on vähän niinku koko kesäks, hei!

Noi kaikki sun avauspostauksen kamerat on tossa testissä:

Canon 350D
Arvosana: 7,8
+ Pieni koko, nopeus, kuvanlaatu
-Pieni etsinkuva, näyttö

Nikon D50
Arvosana: 7,8
+Koko, rakenne
-Laukaisutärähdys, värimoiré pienissä yksityiskohdissa

Olympus E-500
Arvosana: 7,6
+ Helppokäyttöisyys, pölynpoistotoiminto
- Kohina, Käynnistyminen

Samasta hintaluokasta tossa on
Pentax K100D arvosanalla 8,3
+Kuvanvakain, suuri ja kirkas etsin
-Muistinkäsittely, valikot

Jos itse ostaisin digilaitetta, jolla pitää saada hyviä kuvia, niin laittaisin pääkriteeriksi nopeuden. Eiköhän nuo kalliit digikamerat kaikki ala olemaan aika nopeita, mutta pieniä eroja saattaa löytyä.
Kuvaustilanne saattaa olla ohi, jos painalluksesta kuluu yhtäänkään aikaa kameran omaan mietiskelyyn.

markoj sanoi:
Mutmut, kiitti vaan kaikille osallistuneille, jopa jusbanille. En vielä osaa päättää ja se mun Nikon-kauppiaskin lähti lomille. Paikallinen pikkuputiikki, jota haluan tukea, jos Nikoniin päädyn :) Vielä ehtii vaikuttaa!!!

Jos haluat päästä halvemmalla niin www.ac-foto.de Suosittelen, tilasin sieltä oman 350d:n rungon ja siihen 28-200 Canonin lasin. Tuli aikalailla halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna. Tollanen 28-200 on varmasti hyvä lasi alkuunsa, ite oon pärjänny sillä hyvin. Kittilasin jätin suosiolla pois.

Jr- sanoi:
Jos haluat päästä halvemmalla niin www.ac-foto.de Suosittelen, tilasin sieltä oman 350d:n rungon ja siihen 28-200 Canonin lasin. Tuli aikalailla halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna. Tollanen 28-200 on varmasti hyvä lasi alkuunsa, ite oon pärjänny sillä hyvin. Kittilasin jätin suosiolla pois.

Mites mä oon kattovinani, että ei tuolla juurikaan ois halvempaa. Esim. tuolla EOS 350 D double zoom Kit with 18-55 + 55-200 + BG-E3 999,00 ja Kärkkäisellä Canon Eos 350d TUPLAZOOMKIT, MUKAAN EF 55-200 999,00 €. En oo varma tosta Kärkkäisen lyhkäsemmästä linssistä, mutta lienee öpaut sama ku tuolla toisessa. Onko tossa joku juttu, jota en hokaa?

On tuolla noin yleisesti pikkasen (10-20%) halvempaa. Pitänee kattoa.

markoj sanoi:
Onko tossa joku juttu, jota en hokaa?
se BG-E3, se maksaa jälkikäteen ostettuna ~150€....

mutta oma mielipide on että käypä Rajalla silti räpläämässä kaikkia vaihtoehtoja, niiltä pitäs löytyä hyllystä ainakin 350D, 30D ja toi Nikoni... se rungon käsiteltävyys ja valikoiden toimivuus merkkaa monelle tosi paljon...

Pitää käydä hypistelemässä. Viimeksi ei ollu tota Nikonia hyllyssä, kun käväsin. Rajalla?

markoj sanoi:

Tuo on kyllä hieno asia, jos tukee jotain hieman kalliimpaa lähikauppaa.

Hassu ristiriita siinä, että miten ihmiset valittavat, että Suomessa on niin kallista ja valitetaan että miten firmat vain siirtyvät ulkomaille pienempien kustannusten toivossa ja suurempien hyötyjen toivossa ja samaan aikaan monet näistä ihmisistä sitten itse tilaavat ulkomailta halvemmalla tavaroita eivätkä näe siinä menettelyssä muuta kuin järkevän kaupankäynnin merkit.

Semmonen vielä, että osaatteko suositella jotain vähän pidempää zoomia joko tohon Canoniin ja/tai Nikoniin. jotain-200 ehkäpä riittäs mutta jos hintaero ei oo mahoton, niin xx-300 vois kans olla. Sieltä edullisemmasta päästä siis :o

Jr: Paljonko se sun 28-200 kustansi?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.