DManager - Formula 1 Manager

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Noniin.

Elikkä minulla on ollut valmisteilla Formula-managerointipeli tässä kevään aikana. Olisko nyt noin 2,5 kuukautta ollut

työn alla. Forumilta minut aikaisemmin tunteneet varmaankin muistavat, kun joskus 2000-2002 suunnittelin manageripeliä

nimeltä NetLive F1 Manager. No tuo nimi saa nyt jäädä unholaan ja tämän uuden manageripelin nimi on DManager.

Tässä pelissä tulee olemaan paljon yhtäläisyyksiä Formula 1:iin, mutta myös runsaasti eroavaisuuksia, joten tästä on turha odottaa täysin identtistä F1:ten simulaatiota. Päätarkoitus on tarjota pelaajille tyydyttävä pelikokemus, eikä niinkään viilata pilkkua viimeisen päälle.

Ideana pelissä on se, että ylläpidät Formula 1 -tallia.
Tähän ylläpitohommaan kuuluu mm:
- Kuljettajien palkkaus
- Muun henkilöstön palkkaus
- Eri osien sopimusten tekeminen
- Osien ostaminen
- Osien asentaminen autoihin
- Osien kehittäminen, jos on ostettu osaan ns. "kehitysoikeudet". Pelkkää yksittäistä ostettua osaa ei voi jatkokehittää.
- Itse kehitettyjen osien tarjoaminen myyntiin muille talleille. Toki kehityksen voi tehdä myös privaatisti.
- Rahatilanteen tarkkailu, ja JÄRKEVÄ rahan käyttö. Ura loppuu lyhyeen jos heti alussa ostaa kalleinta.
- Viestien välitys toisten käyttäjien kesken.
- Testaaminen + kisaaminen
- Research & development

Muuta pelissä tapahtuvaa:
- Kuljettajan kehittyminen
- Osavalmistajlta osien kehittyminen. Esim. teet sopimuksen Hondan kanssa moottoreista. Honda kehittää moottoreitaan

myös kauden aikana, jolloin kauden aikana sinun tallisi voi ostaa uusia versioita moottoreista käyttöön. (Myynti hinta ei muutu siitä, miksi se sopimuksessa on mainittu).
- Eri osavalmistajilla on erilaiset peliarvot, toisella kehitys voi olla nopeaa toisella hitaampaa.
- Myös kuljettajien arvot vaihtelevat, ja kuljettajan vanhetessa hänen arvoihinsa tulee muutosta.

Pelin "talouspuoli" toimii www-selaimessa. Kisat ajatan serverisoftalla (win32), ja kisoihin pääsee itse mukaan Java:lla tehdyllä palikalla, joka tulee palvelun sivupohjaan mukaan.

Javakikkareen kautta omille kuljettajille voi antaa käskyjä. Myös testit ajetaan tällä samalla "Race-Serverillä".


Mitä on valmista, mitä ei?
- "Talouspuoli" on noin 50-60% valmis. Ulkoasu ei ole hääppöinen, mutta ohjelmallinen pohjarakenne on HYVÄ, semoin tietokantarakenne. Jatkokehitys on kohtuu vaivatonta.
- Race-Server, osaa välittää viestejä java/win32 palikoiden välillä. Eli serverillä pääsee jo sisään, mutta se ei käytännössä tee vielä mitään. SQL-yhteyden luomisen jälkeen, alkaa enemmän tapahtua tuolla saralla.
- Race-Client Java-softa osaa ottaa yhteyden serveriin ja lähettää sille viestejä, sekä vastaanottaa viestejä. Muuta sie ei vielä tee. Tähänkin asiaan paneudun enemmän sitten kun tallienautojen osatiedot ovat kohdallaan "talouspuolella", eli siis WWW-sivulla.

Voiko sitä testata?
Kyllä voi. http://domppari.servehttp.com/dmanager linkin kautta, nyt jokainen voi käydä hieman katselemassa pohjaa... Valitettavasti kannassa on niin vähän kuskeja, ettei kaikille riitä niitä vielä. Kannattaa kuitenkin vielä muistaa että koodaan softaa yleensä iltaisin, joten eri osaset palvelusta voivat silloin tällöin olla "kesken" tai rikki. Mutta tässä vaiheessa ei olekaan sen kummempaa tarkoitus, kuin saada hieman esimakua tulevasta.

Millainen kisaosa tulee olemaan?
Kuvittele se hyvin samankaltaiseksi f1.com:in livepalvelun kanssa. Näet siis sektoriajat, sekä oman auton kierrosmäärät, onko varikolla vai ei suoraan tuloslistauksesta. Palveluun tulee myös muita näkymiä, mutta niistä lisää myöhemmin.

Toiveita palveluun?
Näitä voi tietysti esittää, mutta on muistettava että koko homma on yhden miehen käsissä, ja minun aika on rajallista. Jos halutaan tästä toimiva versio saada, niin ei kannata vaatia mahdottomuuksia.

Vikoja?
Vikailmoituksille teen myöhemmin oman osan palveluun., Viat kuuluvat asiaan ja ne korjataan sitten kun palvelu alkaa olla pidemmällä. Vioista voi ilmoittaa alta löytyvään sähköpostiosoitteeseen

Kysymyksiä?
Postit -> admin@domppari.servehttp.com
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Aijuu. Sellainen asia vielä, että jos jollakulla on taitoa seuraavista ohjelmointikielistä tai ympäristöistä sekä intoa tehdä jotain taidoillaan niin ottaa yhteyttä.

- PHP / HTML / CSS
- C / Socket-ohjelmointi / Käyttöliittymät / Grafiikka
- Java / Verkot / Käyttöliittmät / Graffiikka
- SQL

Palkkaa ei tuu. :D
 

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
näyttää todella kiinnostavalta :thumbup: :ahem:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Viikottaisesta ohjelmasta sen verran, että tietystikään ei ole (ainakaan minun mielestä) järkevää edetä samaan tahtiin kuin F1, jolloin kausi kestäisi 3/4 vuotta ja sitten ois pitkä talviloma (ja testausta).

Kisoja olisi 16-20 / kausi, ja ne ajettaisiin lähes poikkeuksetta viikon välein. Eli joka viikonloppu pe harkat, la aika-ajot, su kisa.

Viikolle tulisi sitten 2-3 testipäivää. Esim. ti ja to. Klo 18.00-19.00 ja vaikka samana päivänä toinen setti 21.00-22.00. Taikka vaikka 19.00-22.00 putkeen.

Tarkoitus olisi automatisoida systeemit vielä niin pitkälle, ettei minun tarvitse itse olla harkkoja/kisoja valvomassa, vaan kaikki toiminnot hoitaisi softa automaattisesti. Laitan vaan Race-Serverin pyörimään ja sitä rataa.

Jos automatisointi onnistuu, niin periaatteessa testausta voisi tehdä kellon ympäri, koska tuo serverikone mulla aina kuitenkin päällä hyrräilee.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Tuostahan voisi olla kiva saada off-line -versiokin, jota voisi pelailla jotain idiootti(tm) -tekoälyä vastaan. Tietty homma menee melko lailla hankalaksi, kun se on koodattu suoraan tommoseksi nettiversioksi. Tai no, jos asentaa vaan omalle koneelleen sen serveri-kikkareen, niin eikös se muuten toimi periaatteessa oikein, paitsi että tekoäly puuttuisi muita pelaajia ohjaamasta?

Aikaa tommosen koodaamiseen ei varmaan sulla ole, mutta jos idea yhtään viehättää niin kait sitä voisi itsekin jotain koodinpätkää raapustella kesän aikana. C/C++ on paremmin hanskassa, mutta kait se javakin luonnistuu kun vähän muistelee. SDL-grafiikkakirjastonkin kanssa on tullut säädettyä.. ei vaan taida olla mikään optimaalisin kirjasto tuon tyyppiseen softaan.

Lähinnä tuo off-line pelaaminen houkuttaisi sen takia, että itselläni ei koskaan ole aikaa häärätä tollaisten aikaavievien pelien kanssa, sitä kaipaa enemmän sellaista säätämistä mitä voi tehdä aina kun vaan löytyy puoli tuntia luppoaikaa. Kesäisin viikonloputkin tuppaa olemaan melkoista lentoa, kisoja ei paljon ajeltaisi..
:(
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kyl mä uskoihin että tohon sais semmosen _tyhmän_ tekoälyn kohtuu vaivatta, joka siis ostelee moottorit ja muut osat melko pitkälle randomilla ja ajelee kisoja sitten vaan.

Mut tosiaan, en nyt kuitenkaan lähde semmosta tekemään. Tosiaan nettipelistä on kyse.

Eli Stand-alone versiota ei ole tulossa - ei ainakaan näillä näkymin.

Lisäystä vielä.

Eli kun peli aikoinaan pyörähtää käyntiin, alkurahasumma on TODELLA pieni, jolloin kaikki joutuu lähtemään aivan pohjalta. Ei ole mitään toivoa heti eka kaudella ostaa esimerkiksi moottoreita Ferrarilta. Tavallaan aloitetaan "jostain alemmasta sarjasta". Olen myös pohtinut, josko rakenteisin palveluun sarja-systeemin. Jossa aina tulosten mukaan parhaimmat managerit nostetaan aina ylempään sarjaan.

Alussa siis joutuu ostamaan autoihin alka paljon "krääsäosia" ja kehnoja kuljettajia. :) Ja toisaalta Managerilla on mahdollisuus ottaa riski, esimerkiksi ostamalla vähällä rahalla kallis moottori, jolloin täytyy luottaa muihin kehnompiin osiin tai huonompiin kuljettajiin. Taktisia elementtejä kyllä riittää.
 
Viimeksi muokattu:

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
No huh!

Kyllä olet Domppari urakkaan ryhtynyt.

:thumbup:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Loistavaa, että tämä alkaa vihdoinkin olemaan toteutumispisteessä. Kaikki pisteet kyllä Dompparille, että jaksaa vääntää. :thumbup:

Yhden ehdotuksen tuohon softaan tekisin:
Jonkinlainen sellainen systeemi pitäis saada, missä manageri voisi laittaa seuraavan kisan strategiat ja muut jutskat valmiiksi, ja sitten tiimin autot ajaisivat kisan näiden oletuksien mukaan. On nimittäin aika paska juttu, jos ei millään ehdi kisaan mukaan ja näinollen ei saa pisteitä ja jää jälkeen mestaruustaistossa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuollainen järjestelmä on suunnitteilla, eikä kovinkaan vaikea toteuttaa. En kuitenkaan mene lupaamaan, että tähän 0.1a:han vielä tulisi.

Käytännössä varikkostopit ja ohjeet voi kuljettajille määritellä ennen kisaa.

Eli tyyliin, jos kisan pituus vaikkapa 72 kierosta, niin:
Tankataan xx litraa alussa polttoainetta.
1. tankkaus kierroksella xx ja tankataan xx litraa polttoainetta.
2. tankkaus kierroksella xx ja tankataan xx litraa polttoainetta.

Voidaan myös määritellä kuljettajalle maksimi, optimi ja minimisijoitustavoitteet kisaan.
Eli, esim. maksimitavoite 3. tila, optimitavoite 5. tila ja minimitavoite 8. tila.

Kuljettaja sopeuttaa nopeutensa niin, että jos hänen sijoutuksensa on huonompi kuin optimitavoite --> nopeus kasvaa (yritys kasvaa, myös mahdolliset virheet kasvaa jos kuljettaja on virhealtis).

Jos kuljettajan kisasijoitus on huonompi kuin minimitavoite, alkaa mies tosissaan painaa kaasua, ja ottaa kaikki voimavaransa käyttöön päästäkseen edes minimitavoitteeseen.

Jos hänen kisanaikainen sijoituksensa on parempi kuin optimitavoite, kuljettaja alkaa varmistella, jolloin vauhti hiukan hidastuu ja virheet vähenevät (ei välttämättä totta oikeissa formuloissa, mut näin se vaan DManagerissa menee :D).

Jos hänen kisanaikainen sijoituksensa on parempi kuin maksimitavoite, kuljettaja alkaa TODELLA varmistella, eli ottaa tosi varmasti...koittaa välttää virheitä viimeiseen asti

Näin siis kuljettajan kisatulos pitäisi olla aika lähellä optimitulosta, JOS se on realistisesti asetettu. Tietysti jos on kuljettaja jolla on hermot rautaa ja muutenkin huippuosaaja, niin noi kokeilla nostattaa noita rajoja, ehkä keskeyttää ulosajoon/kolariin, ehkä ei. Sen näkee kokeilemalla... (tai testaamalla).

Jos pelaaja on itse katsomassa kisaa, hän voi muttaa näitä tavoitteita kesken kisan, tai ottaa ne kokonaan pois päältä ja antaa kuskille käskyt suoraan... Esimerkiksi "Varmistele! Älä missään nimessä tee virheitä nyt." Jolloin kuljettaja pudottaa hieman nopeuttaan ja aloittaa varmistelun.

Näistä käskyistä myöhemmin lisää.

Myös säätilojen vaihtelut toteutan, mutta niitäkään ne uskalla 0.1a:han luvata vielä.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Idea on tosi mielenkiintoisen kuuloinen, toivottavasti pääsemme testaamaan tätä!

Tuo yhden kauden pituus kyllä epäilyttää, 16-20 viikkoa on aika pitkä aika. Mahtaakohan tarpeeksi monella riittää innostus ajaa yhtä kautta noin pitkään? Kisoja voisi siis ehkä olla vähemmän, useammin tai sitten testaamista vähentää. Tosin on paha sanoa vielä tässä vaiheessa, pitäisi testata itse peliä ennen kuin voi varmasti tietää tästä.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Dominic sanoi:
Aijuu. Sellainen asia vielä, että jos jollakulla on taitoa seuraavista ohjelmointikielistä tai ympäristöistä sekä intoa tehdä jotain taidoillaan niin ottaa yhteyttä.

- PHP / HTML / CSS
- C / Socket-ohjelmointi / Käyttöliittymät / Grafiikka
- Java / Verkot / Käyttöliittmät / Graffiikka
- SQL

Palkkaa ei tuu. :D
No noista olen tehnyt kaikkea muuta paitsi SQL:ää. Töistäkin saan vain "palkkaa". Katsotaan, jos aikaa löytyis jossain välissä.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Kuulostaa mielenkiintoiselta ja kävinkin jo rekisteröitymässä :)

Pari ehdotusta:
*kausi esim 12 viikkoa (12 kisaa) eli ehtisi olemaan neljä kautta vuodessa.
*kolmoskuski eli juniori opettelemaan ja varalle, jos jompikumpi varsinainen kuski loukkaantuu.
*sponsorit, media ja kuskien käyttäytyminen näiden suhteen, eli mediaseksikäs kuski tuo lisää sponsorirahaa, samoin fanirahaa.
*eri tasoja: F1, GP2, Eurosarja, SM-sarja, jokamies-kartingitluokat, riippuu tietenkin osallistujamäärästä.

En tiedä miten olet nyt aikonut kuskien käyttämisen. Mutta mielestäni kuskien nimet voisivat olla keksittyjä ja niitä voisi sitten myydä kilpaileville pelaajille kesken sopimuskauden, tai vapauttaa ne vapaille markkinoille sopimuksen päättyessä.

Ja jos peli ei jää sisäpiirin peliksi, niin kannattanee muuttaa kaikki virallisiin sarjoihin/yrityksiin liittyvät nimet, joihin jollakulla on viralliset oikeudet. Eipä tarvi sitten alkaa nimenmuutoksiin kun joku ecclestone alkaa vaatimaan lisenssimaksuja F1-termin käytöstä markkinoinnissa.:rolleyes:

Osaan vain karkeasti java ja c:ta, mutta kiinnostavissa aiheissa mielikuvitusta riittää, joten jos tarvitset uusia juttuja peliin, niin voin yrittää auttaa. :)

Niin, nykyisestä versiosta sen verran, että käyttöliittymä on erinomaisen selkeä, mutta ei silti näytä tylsältä tai vanhanaikaiselta.:thumbup:
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Näyttää ja tuntuu todella mielenkiintoiselta...
Itse olisin 16-20 viikkoisten kausien kannalla, koska useasti manageri peleissä kaudet ovat 10-16 viikkoa. Tekoälyä vastaan tälläisia pelejä on täysin tylsää pelata, mutta kun tietää että vastassa on aitoja ihmisiä se lisää homman mielekkyyttä.

Toivotaan että peli saadaan pyörimään pian. Olisiko idea että tämä peli on tekstipohjainen kuten useat online managerointipelit?

Onko tuon java pohjaisen kikkareen pyörittäminen raskasta modeemi yhteydellä. Eli pystyykö peliä pelaamaan hitaammillakin yhteyksillä?

Kuinka pian tuohon on tulossa lisää kuskeja? Kuskejen nimiä nyt on melko helppo keksiä, mutta sitten jos joutuu valmistajien nimiä muutamaan niin voi olla että niiden nimiä onkin sitten vaikeampi keksiä. Ellei tee tyhmiä muutoksia ja muunna Nokiaa esim. Mokiaksi.

Onnea ja osaamista vaan pelin tekoon niin kyllä tästä hyvä tulee. Toivottavasti DManager tulee menestymään, sillä monet kuuluisat online managerointipelit ovat aloittaneet todella pienestä, hyvänä esimerkkinä toimii maailman kuulu Hattrick joka on noussut todella pienestä jopa eräänlaiseksi yritykseksi.

EDIT: Oletko muuten miettinyt millaisia/minkä nimisiä ratoja peliin tulee?
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
Näyttää todella hienolta, toivottavasti jaksat tehdä toimivan version. Aluksi peliin varmaan riittää f1, mutta kun osallistujia tulee enemmän voi myös luokkia lisätä.

Pelissä voisi olla pienempiä luokkia, minkä tulokset kone arpoisi kuljettajien taidon ja kaluston perusteella. Näistä pikkuluokista sitten nostettaisiin uusia Räikkösiä f1 tasolle.
 
Viimeksi muokattu:

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Jep. Mutta joka luokassa voisi olla 30-40 kuskia (15-20 tallia) joista sitten voitaisiin pitää karsiva aika-ajo (kuten tehtiin F1:ssä vielä 90-luvun alulla tehtiin kun lähtöruudukkoon oli tunkua ja ruudukossa oli autoja pitkälti päälle 20.), jonka perusteella noin 20-25 kuskia (tallista riippumatta pääsisi kilpailuun).

Näin yhteen kisa luokkaan voitaisiin laittaa enemmän talleja, vaikka kisaan ei pääsisikään kaikki kuskit.

Pääluokassa olisi siis vaikka 20 tallia (2 kilpakuskia).
Seuraavassa luokassa olisi saman verran talleja (eli 20) ja "lohkoja" olisi kaksi.
Ja siitä seuraavassa luokassa olisi jälleen talleja saman verran kuin edellisissäkin, mutta lohkoja olisi neljä.
Seuraavassa sarjassa lohkoja olisi 8 jne...

Ja sitten joka sarjan 2 parasta nousisi ylöspäin seuraavaan sarjaan ja 4 heikoimmin menestynyttä tallia putoaisi alempaan luokkaan. Ja tietenkään ylimmästä luokasta ei voi nousta ylöspäin ja alimmasta luokasta ei voi pudota alaspäin.

Nuo tallejen sijoitukset ratkaistaisiin tallipisteillä (tallin kummankin kuljettajan pisteet yhteenlaskettuna). Ja jos oman tallin kuski sattuu voittamaan kuljettajien tittelin niin siitä saisi jonkinlaista taloudellista hyötyä. Eli se ei vaikuttaisi niinkään nousemiseen/putoamiseen eri luokissa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ohhoh, olipas tänne ideoita tullut. Mutta kuten tuossa jo aiemmin totesin, en pysty, enkä voi toteuttaa nyt kaikkien unelmia välittömästi. Nämä ideat kuitenkin pysyvät täällä tallessa, ja harkitsen noita juttuja uudestaan siinä vaiheessa kun ensimmäinen toimiva kausi on vauhdissa.

Ne jotka vähän lupailivat, että voisivat auttaa koodaushommissa, niin heille lähettelen mailia/PM:ää kunhan saan vähä framewörkkiä tehtyä softiin.

Kaistavaatimuksista ja muista en kauheasti osaa sanoa, mutta uskoisin olevan todella pieni. Eli uskoisin järjestelmän toimivan vaikka 2400 bps modeemilla. Sen verran simppeliä dataa alkuversioissa liikkuu.

Näillä mennään!

EDIT:
Niin ja kuljettajien nimet ovat varmuudella keksittyjä, joten et voi palkata ainakaan Michael Schumacheria talliisi, ellei mu nimi generaattori läsäytä michaelia just schumacherin etunimeksi.

Luultavasti myös osien valmistajien nimet keksin päissäni. :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Aitoja moottoriratoja oli tarkoitus palveluun syöttää. Jos joskus joku alkaa siitä kitisemään, niin vaihdan sitten keksityt tilalle.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Siellä ois nyt tehtynä aika paljon pikkumuutoksia lähinnä noihin Part Contract -kohtiin. Lisäksi mm. päämenussa näkyy koko ajan tilin saldo. Ei vaadi enää paljoa niin tuo PHP-puoli alkaa olla valmista kauraa. 0.1:een kun en varmaankaan noita mekaanikkoja enkä suunnittelijoita vielä ota mukaan. Ts, osia ei voisi vielä 0.1:ssä kehittää.
 
Ylös